Gå til innhold

Legetime - Spørsmål om P-Piller

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå har jeg bestilt legetime for å få p-piller. Jeg har aldri gått på det før, for det har aldri vært noe poeng. Men nå er jeg 20 år, og har fått meg kjæreste, så nå er det på tide :)

Men hva skal jeg spørre om? Hvordan går jeg fram? Jeg vet egentlig ikke så veldig mye om p-piller for å være helt ærlig. Jeg har aldri hatt noen grunn til å sette meg inn i det.

Er det noen forskjell på de forskjellige merkene? Har hørt at man kan legge på seg litt av noen typer, og det vil jeg virkelig ikke!

Jeg tenkte lenge på P-stav, men det blir for dyrt for meg atm.

Noen som har erfaring og som kan gi meg litt tips ifht dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når du spør legen om p-piller vil nok h*n kunne svare på det meste du lurer på.

Hvilket pillemerke som passer best for deg finner du nok ut av.

Men husk at de første tre mnd er det vanlig at det kan bli noe blødningsforstyrrelser.

Men disse går som regel over etter tre mnd. Hvis ikke er det ikke verre enn å prøve ett annet merke.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre virker hormoner forskjellig og individuelt for alle.

jeg prøvde selv 4 typer piller i løpet av 2 år før jeg fant en jeg tålte - i mellomtiden hadde jeg alvorlige humørsvingninger (kjeftet og gråt, syns verden var "svart"), gikk opp og ned 2 bh-størrelser, gikk opp og ned 8kg (spiste ikke mer, det var vann som på en måte lå "utenpå kroppen."

Be legen om informasjon, men jeg anbefaler MINI-pille, som du må huske på å ta til absolutt fast tid hver dag - men med minst mulig hormoninnhold som kan tulle med stoffskifte, vekt, psyke mv.

Jeg høres kanskje veldig negativ ut - men legene anser ofte vektøkning og humørsvingninger som "småting", men jeg holdt på å miste kjæresten jeg hadde, fordi jeg ble så uttafor av de første 3 merkene P-piller jeg prøvde...

HUSK: Det er din kropp, og hvis noe ikke funker for deg - si ifra til legen umiddelbart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fable

Folk reagerer forskjellige på forskjellige merker.

Så om noen går opp på ett merke, så gjør ikke andre det.

Om noen får kviser fra ett merke, så gjør ikke andre det.

Noen vil få deg til å blø mer, noen vil du ikke blø på i det heletatt.

Er så mange merker at man bare må prøve seg fram til hva som funker for deg..

Det du kan begynne å tenke på hvertfall er om du vil ha minipiller, slike som du tar nøyaktig samme tid hver dag. De inneholder mindre hormoner, men du må være -veldig- nøye på når du tar de.

Vanlige p-piller som taes en gang daglig, ikke like nøye når.

p-sprøyte, taes en gang å måneden, men om du ikke vet hvordan du reagerer på hormon prevensjon risikerer du å blø i en måned.

Så har man også p-ring og p-plaster, p ring byttes ut etter 3 uker eller noe og p-plaster en gang i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte på p-piller for ca et år siden, og har litt erfaring med å prøve forskjellig. Tidligere har jeg prøvd meg med nuva ring, men den nekta plent å holde seg på plass. Den sklei bare ut hos meg, og dermed var jeg jo ikke spesielt sikker, var jeg vel?

Jeg har prøvd Microgynon: det er den første legen kommer til å foreslå. Den er billig og verdens mest solgte. Det er også en av de eldste på markedet, og dermed har den mer hormoner enn det som strengt tatt er nødvendig. Jeg gikk først en måned rundt og var kvalm, hadde pillefri uke, og dagen jeg begynte på med pillene igjen lå jeg og spøy. Jeg syns Microgynon er noe skit, men vet av mange som tåler den fint og er fornøyd.

Jeg prøvde så Cerazette: nesten som en minipille, for den har bare gestagen og ingen østrogen i seg. Det ble for lite hormoner for kroppen min, og jeg hadde mensen konstant i tre måneder. Lite festlig.

Nå går jeg på Mercilon: stort sett fornøyd. Jeg kan ikke hoppe over menstruasjoner, for da begynner jeg å blø for tidlig. Men likevel, jeg blir ikke kvalm.

MEN: folk reagerer forskjellig på forskjellige p-piller! Noen blir ikke kvalme, noen legger ikke på seg, osv.osv. Alt står i pakningsvedlegget. Personlig har jeg fått litt større bryster og lagt på meg to kilo kanskje, men det kan like gjerne komme av økt appetitt som av hormonene.

Men mitt tips til deg er at du ikke trenger å "holde ut" i lange tider med fæle bivirkninger. Ikke fortsett med pillene mer enn en måned hvis du blir kvalm av dem. Ikke fortsett med pillene hvis du blør hele tiden. Ikke fortsett hvis du får store plager som er vanskelige å leve med, migrene ol. Skift heller til du finner noe som passer deg!

Ellers vet legen alt om det :) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mercilon et bra merke for å bruke for å få regelmessig mens?

Når det blir blødningsforstyrrelser de første månedene, hvor mye blør man da? Er det som mensen at man må gå med bind og tampong hele tiden? Eller holder det med et tynt truseinnlegg om dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg bestilt legetime for å få p-piller. Jeg har aldri gått på det før, for det har aldri vært noe poeng. Men nå er jeg 20 år, og har fått meg kjæreste, så nå er det på tide :)

Men hva skal jeg spørre om? Hvordan går jeg fram? Jeg vet egentlig ikke så veldig mye om p-piller for å være helt ærlig. Jeg har aldri hatt noen grunn til å sette meg inn i det.

Er det noen forskjell på de forskjellige merkene? Har hørt at man kan legge på seg litt av noen typer, og det vil jeg virkelig ikke!

Jeg tenkte lenge på P-stav, men det blir for dyrt for meg atm.

Noen som har erfaring og som kan gi meg litt tips ifht dette?

Det du virkelig må være obs på, er hormonsvigninger. Du kan bli helt ugjenkjennelig - og det kan virkelig gå ut over forholdet. Personlig blir jeg et troll, og lettere psykotisk, overreagerer på absolutt alt. Om kjæresten min hadde vært hakket mindre fantastisk, hadde han nok ikke holdt ut gjennom pilletida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fable

Når det blir blødningsforstyrrelser de første månedene, hvor mye blør man da? Er det som mensen at man må gå med bind og tampong hele tiden? Eller holder det med et tynt truseinnlegg om dagen?

Helt individuelt det også, kan være skikkelig mens lignende blødninger, kan vare en flekk i ny og ne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen! Er fint å få litt forskjellige synspunkter fra folk, i stedet for å google og bare få en side av saken :) Uff, nå føler jeg at jeg burde begynt med dette tidligere. Jeg skal nemlig flytte og gå på fhs. Flytter i august, og det er også da jeg har denne legetimen. Det er jo et godt stykke unna mitt nåværende bosted, men det ordner seg nok :)

Som sagt, tusen takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen flere som har tips til hva jeg bør spørre om, eller være obs på med tanke på noen merker? Noen her som bruker p-plaster eller p-ring, og har erfaringer med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fable

Jeg bruker p-plaster.

Går ikke tilbake til p-piller igjen.. enklere å huske på, har ikke gått opp i vekt, har mens en til to ganger i året. Huden har blitt ren og pen og sexlysta skøyt i været.

Så jeg er frelst. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hvordan er det å bade/dusje med dette p-plasteret? Og sitter det like godt hele uka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fable

Har aldri falt av, og har brukt det i 7 år nå.

Vært å bada, vært i badstue, null problem.

Noen sliter med at det detter av, hvordan de får det til skjønner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok, tusen takk for svar! Kanskje jeg skal satse på det i stedet for piller. Føler at det kan være lett å glemme å ta dem. Spesielt disse minipillene, som må tas på nøyaktig samme tid hver dag.

Nå vet jeg hvertfall litt mer! Greit å ha litt ideer til jeg skal til legen :)

Igjen: Tusen takk! :)

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk først ett år på p-piller før jeg fikk satt inn p-stav, og jeg må bare si at det er ett annet liv. Det å slippe å ta en pille hver dag, og slippe panikken for at man kanskje er gravid hver gang man glemmer en pille er rett og slett fantastisk. I tillegg så har jeg nå ikke hatt mensen på over ett år (litt over ett år siden jeg fikk satt den inn) og det er rett og slett herlig! Så jeg vil absolutt anbefale det på det varmeste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fable

Hun burde prøve piller,plaster eller ring først, for å se hvordan kroppen reagerer på hormoner.

Litt kjipt å betale masse penger for noe som kanskje får henne til å blø konstant =)

Ts, bare ett lite "heads up", plaster er mye dyrere enn piller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har ikke gått på Mercilon selv, men en jeg bor i kollektiv med, opplevde som en annen i tråden skriver, at hun ikke kunne utsette mensen, for den kom på tida uansett. Kanskje den så fungerer godt for å få regelmessig mens? Umulig å si, da alle reagerer forskjellig.

Det samme gjelder nok dessverre for blødningsforstyrrelsene. Noen opplever det som vanlig mens, noen bare som svak spotting som krever truseinnlegg. Det kjedelige med disse hormonene, er at vi alle er så forskjellige, dessverre.

Noen flere som har tips til hva jeg bør spørre om, eller være obs på med tanke på noen merker? Noen her som bruker p-plaster eller p-ring, og har erfaringer med det?

Leger vil aldri være enige, uansett. Min erfaring er at det varierer fra lege til lege hva de mener er best, og hva de anbefaler. Årsakene til anbefalingene virker ofte å være tilfeldige, men et sted på man jo uansett starte :)

Hvis jeg skulle sagt min mening, vil jeg tenke at du ikke skal være så opptatt av hvilket p-pillemerke du vil ha, men rett og slett bare hoppe i det. Som så mange har sagt, er det ikke verre enn at man bytter merke hvis det ikke fungerer - jeg bruker vel min fjerde type piller nå, så det er ikke unormalt å prøve å feile litt.

Det jeg derimot ville vært obs på, var sykdomshistorie i familien. Dersom man i familien har hatt visse typer kreft (jeg tror det ofte er snakk om mer "hormonbaserte" typer som brystkreft, prostatakreft osv), dersom noen har hatt blodpropp o.l., kan dette ha noe å si for hvilken pilletype du skal bruke, og om du i det hele tatt skal bruke piller.

Lykke til med valget ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

I dag tok jeg min første pille. Fikk resept på Loette. Har hørt mye negativt, men også noe positivt om den, som med alle andre merker. Er jo typisk at i dag, første dagen, så fikk jeg kjempevondt i halsen, og er på god vei mot en forkjølelse, :fnise: Skal hvert fall prøve denne en stund, og se hvordan det går. Har hørt at mange blir deprimerte av denne, men kanskje det gjelder alle typer?

Er litt redd for at dette skal skje meg, da jeg har slitt litt med depresjoner før, men vi får se hvordan det går. Enn så lenge er det bare å tenke det beste :)

Takk for alle svarene deres, det var virkelig til hjelp!

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Hei! Kupper denne litt, jeg. Er helt ny på p-piller jeg også. Dette er nok et dumt spørsmål, men jeg lurer likevel: Det er 28 piller til sammen, og det står i pakningsvedlegget at man skal begynne på nytt brett samme dag som man tok første pilla. Hva med de dagene man ikke tar noen pille, fordi man venter til neste onsdag f.eks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Kupper denne litt, jeg. Er helt ny på p-piller jeg også. Dette er nok et dumt spørsmål, men jeg lurer likevel: Det er 28 piller til sammen, og det står i pakningsvedlegget at man skal begynne på nytt brett samme dag som man tok første pilla. Hva med de dagene man ikke tar noen pille, fordi man venter til neste onsdag f.eks?

Jeg tror ikke jeg skjønner spørsmålet ditt helt, men skal prøve å svare etter beste evne likevel.

Kanskje du kunne sagt noe om hvilket p-pillemerke du bruker, da kanskje det kunne vært lettere å svare. Jeg antar likevel at du går på en monofasisk pille med 28 piller på ett brett (f.eks. Loette, Mercilon, Marvelon, Yasmin eller Yasminelle?). Felles for disse pilletypene er at et brett inneholder 21 aktive piller og 7 sukkerpiller (disse har da en annen farge enn de aktive pillene).

Du skal ved normalt bruk begynne med å ta de aktive pillene 21 dager i strekk, for så å ta sukkerpillene syv dager i strekk. Dagen etter siste sukkerpille begynner du igjen på aktive piller.

La oss si at du begynner på ditt første brett på en mandag 1. november. Da tar du den første aktive pillen 1. november, og den siste aktive pillen søndag 21. november. Mandag 22. november begynner du da på sukkerpillene, og tar siste sukkerpille søndag 28. november. Første aktive pille på neste brett tar du jo da mandag[/] 29. november, og dette betyr jo at du tar den på samme ukedag som du startet på din aller første pille, nemlig på en mandag.

Jeg skjønner derfor ikke hva du mener med "Hva med de dagene man ikke tar noen pille, fordi man venter til neste onsdag f.eks". Du skal aldri la være å ta en pille når du går på p-piller, du skal ta en pille hver eneste dag (med mindre du går på et brett med 21 piller, noe det ikke virker som du gjør). Dersom du lar være å ta piller, mister også p-pillene sin effekt, og du risikerer dermed å bli gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...