Gå til innhold

Begynne på p-piller for regelmessig mens, rett før man flytter til utlandet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid hatt uregelmessig mens i mine 9 år med mensen, kan komme 3-7 dager forsent hver gang. Dette er ganske irriterende da jeg alltid må gå å vente på den. Så har hørt p-piller gjør at den kommer til den bestemte dagen hver gang. Er dette sant? Dette må jo være ganske godt så jeg vet akkurat når den kommer. Bør jeg begynne på p-piller av denne grunn? Har aldri brukt det før. Og skal flytte til utlandet for å studere om en måned. Hvis jeg begynner på pillene nå for jeg ikke vent til kroppen min de før jeg drar. Hvordan går dette? Kan jeg bare få resept og hente ut piller for et helt år hos legen selv om jeg ikke får tid å se hvordan kroppen min fungerer med dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Det kan du nok, men jeg hadde ikke lagt p-piller "oppå" den belastningen det er å flytte.

Har du vurdert å lese deg litt opp på FAM i stedet? Får du oversikten på det, så har du stort sett oversikten på når mensen kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en så stor belastning å flytte at å begynne med p-piller nå (en måned før flytting) ikke blir å anbefale? Hvorfor?

Hva er FAM?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en så stor belastning å flytte at å begynne med p-piller nå (en måned før flytting) ikke blir å anbefale? Hvorfor?

Hva er FAM?

Fordi en veldig kjent bivirkning av piller er humørsvingninger. Og de kan bli kraftige for enkelte. Tror ikke du har så veldig lyst på en depresjon i det du etablerer deg i nytt land? Lurest å ha et stabilt liv før man evt prøver piller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

For en god del, ja. Depresjoner, langvarige blødninger, og økt blodproppfare (spesielt relevant om flyttingen involverer en lengre flytur) er langt fra uvanlig.

FAM er kort fortalt et system som går ut på at du finner ut når eggløsningen er. Vet du det, kan du tellet et gitt antall dager fremover (hos de fleste er det 14 dager, men alt fra 10 til 18 er normalt) og se når mensen kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...