Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Kjæresten min har to barn 7 og 10 år, han har disse annenhver helg samt en dag i uken hos mor grunnet at hun jobber til sene kvelden denne dagen.

Da de regnet ut bidrag kom de fram til 6000,- pr mnd for disse to barna.

Men når jeg bruker bidragsveilederen på Nav.no så kommer jeg ikke til mer enn litt ca 4500,-for begge barna til sammen.

Når jeg tar dette opp med far, så sier han at 6000,- er inkl alt utenom det vanlige.

Men hva er utenom det vanlige da? ferie? Klær? Han har ikke råd til å dra på noe ordentlig ferie med barna, mens mor var to uker i syden med de.

Men skal ikke bidraget dekke alt det barna trenger?

Jeg kan ikke helt se for meg at de to barna "koster" mor 9000,- i mnd.

(bidrag inkl ekstra barnetrygd)

Da de bodde sammen brukte de jo ikke halvparten så mye på barna.

Så er det noen som har noe innspill om hva som er riktig i denne saken?

Hovedgrunnen til at jeg spør er fordi kjøresten min knapt har noe igjen når han har betalt sine faste utgifter til husleie osv. Kommer det noe uventede utgifter så har han ikke noe særlig å gå på, og da må ofte jeg trå til og betale det for ham .

Selvsagt hjelper jeg til, men da vi ikke er samboere så synes jeg det er litt dumt å skulle betale tusenvis som jeg ikke får tilbake dersom det skulle bli slutt.

Endret av C-girl
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis kjæresten din skal bruke 6000 kr pr mnd på barna (pluss det han bruker på dem når de er hos han) så burde jo mor også bruke 6000 av egen lomme. Da er vi oppe i 12.000 kr pr mnd pluss barnetrygd på nærmere 3000 pr mnd. Så mye koster det ikke å ha to barn.

Men kjæresten din er jo en voksen mann som gjør dette frivillig, så da får det bare være. Du må heller vurdere om du noen gang vil synes at det er verdt å bo sammen med han når han har så lite til eget forbruk.

Bidraget skal dekke det meste, unntatt enkelte ting som briller, konfirmasjon, tannregulering etc. Og det er også vanlig at man spleiser på ski/sykkel og annet dyrt utstyr. Men husk også at det finnes regler for hvor lite bidragsyter skal ha igjen å leve for etter bidrag, altså at han ikke skal sitte blakk igjen selv.

Gjest Zizzi
Skrevet

Når bidraget regnes ut i fra foreldrenes inntekter, så er det tenkt at de skal ha nogenlunde den samme økonomien som de ville hatt om foreldrene bodde sammen.

Tjener far godt, må han betale mer i bidrag.

Skrevet

Bidrag skal dekke mat, klær, strøm, husvære, leker, fritidsutgifter osv. Mor skal holde alt av klær og utstyr til barna. SIFO har regnet ut hvor mye barn "koster" i mnd, og tjener mor lite, må far bidra mer. Det at far her bidrar mer enn det bidragsveilerderen sier, syns jeg er beundringsverdig, mange fedre som ikke betaler ett øre mer enn de må. I følge SIFO sitt budjett, koster barna 6705kr i mnd.

Men man trenger faktisk ikke følge NAV sine regler, man kan faktisk bli enige om en privat avtale. Og ingenting er bedre enn det for alle parter.

Gjest Zizzi
Skrevet

Hvis kjæresten din skal bruke 6000 kr pr mnd på barna (pluss det han bruker på dem når de er hos han) så burde jo mor også bruke 6000 av egen lomme. Da er vi oppe i 12.000 kr pr mnd pluss barnetrygd på nærmere 3000 pr mnd. Så mye koster det ikke å ha to barn.

Men kjæresten din er jo en voksen mann som gjør dette frivillig, så da får det bare være. Du må heller vurdere om du noen gang vil synes at det er verdt å bo sammen med han når han har så lite til eget forbruk.

Bidraget skal dekke det meste, unntatt enkelte ting som briller, konfirmasjon, tannregulering etc. Og det er også vanlig at man spleiser på ski/sykkel og annet dyrt utstyr. Men husk også at det finnes regler for hvor lite bidragsyter skal ha igjen å leve for etter bidrag, altså at han ikke skal sitte blakk igjen selv.

Hvis far tjener mer enn mor så må han betale mer i bidrag. Forsørgerandelen hans blir da høyere enn mor's.

Mulig noen synes det er urettferdig, men i de tilfellene far ikke tjener så mye så er det mor som må ta den høyeste forsørgerandelen uansett hvor lite hun tjener.

• Liker 2
Skrevet

Det beste han kan gjøre er å la nav ta seg av bidraget, for da vil han betale det han skal i stedet for det de tror han skal betale. De må da betale kr 750 kr hver til nav, for å få nav til å ta seg av bidraget.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis far tjener mer enn mor så må han betale mer i bidrag. Forsørgerandelen hans blir da høyere enn mor's.

Mulig noen synes det er urettferdig, men i de tilfellene far ikke tjener så mye så er det mor som må ta den høyeste forsørgerandelen uansett hvor lite hun tjener.

Jeg regner med at far i dette tilfellet ikke tjener så veldig mye, siden han ikke har stort igjen til seg selv etter å ha betalt bidrag, samtidig som mor har råd til sydenferie.

Dessuten skriver jo ts at far betaler en god del mer enn bidragsveilederen regner ut.

AnonymBruker
Skrevet

Ta bidraget gjennom Nav så blir det korrekt. Da kan han trå til med å spleise på f.eks. sykkel og andre ting etter forespørsel fra mor. Da blir det valgfritt for ham.

Skrevet (endret)

Han spleiser mer enn villig på de store utgiftene, men likevel så mener saksbehandler at 6000,- i mnd er riktig. De var inne til megling/time hos nav, og da ble dette regnet ut.

Far tjener ca 80000,- mer enn hva mor gjør, så det er ikke så fryktelig mye.

Men jeg har tatt det med i kalkulatoren til nav. (Mor tjener ca 380.000)

Han har ikke noe høyt egenforbruk, så er ikke akkurat som han sløser.

Men han har ikke kunnet kjøpe nytt kjøleskap pga lite til overs etter alt det andre som skal betales hver mnd. Og når han har barna, så vil de alltid ha leker osv, og som mange helge-pappaer så kjøper han et eller annet til de.

Hvordan er det egentlig når de har barna med på ferie? Skal far bidrag for de ukene mor har de med på ferie?

Endret av C-girl
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er det egentlig når de har barna med på ferie? Skal far bidrag for de ukene mor har de med på ferie?

Bidraget skal betales jevnt over hele året, men antall dager barna er hos far totalt på et år skal deles på 12 måneder for å finne snittet. På den måten blir ferier og lignende tatt med i beregningen.

Utover det synes jeg det er rart at du og NAV finner ulike svar. Er det noe du kanskje ikke vet om inntekter og utgifter til far/mor her? Eller er det noe som er holdt skjult for NAV?

Hvor mye tjener far?

6000 kr høres mye ut. Min samboer tjener 400.000, eksen hans tjener omtrent det samme. Barna er hos oss annenhver helg pluss ferier (på papiret, i virkeligheten er de her ca. 50/50 fordi de er store nok til å velge selv). Han betaler ca. 3000 for begge i bidrag. Barna er tenåringer.

Hva sier kjæresten din da? Synes han det er ok som det er, eller ønsker han å endre på bidraget?

AnonymBruker
Skrevet

Her høres det ut som om far betaler mer bidrag enn han strengt tatt trenger, og det skal du holde den lille, søte stemornesen din utenfor, Trådstarter.

Hadde jeg vært deg, hadde jeg holdt strengt adskilt økonomi i dette tilfellet, ellers ender du opp med å betale veldig mye av fars utgifter, slik at han kan fortsette å holde sine barns mor blid og fornøyd. Han virker konfliktsky og redd for at om han tar opp bidraget på nytt, vil mor bli mindre samarbeidsvillig. Men som sagt så er ikke det noe du kan eller skal gjøre noe med, eneste du kan gjøre er å stenge mannens vei til din pengesekk, så får han kjenne på hvor stramt det blir, og da må han antagelig gå om NAV for ny utrekning uansett.

PS: Bidragsutregneren tar ikke hensyn til mer enn ett barn. Er det mer enn ett barn, kan den heller ikke brukes som pekepinn.

Skrevet (endret)

Bidraget skal betales jevnt over hele året, men antall dager barna er hos far totalt på et år skal deles på 12 måneder for å finne snittet. På den måten blir ferier og lignende tatt med i beregningen.

Utover det synes jeg det er rart at du og NAV finner ulike svar. Er det noe du kanskje ikke vet om inntekter og utgifter til far/mor her? Eller er det noe som er holdt skjult for NAV?

Hvor mye tjener far?

6000 kr høres mye ut. Min samboer tjener 400.000, eksen hans tjener omtrent det samme. Barna er hos oss annenhver helg pluss ferier (på papiret, i virkeligheten er de her ca. 50/50 fordi de er store nok til å velge selv). Han betaler ca. 3000 for begge i bidrag. Barna er tenåringer.

Hva sier kjæresten din da? Synes han det er ok som det er, eller ønsker han å endre på bidraget?

De har ikke holdt noe som helst skjult for nav. Men de ble enige med saksbehandler om at 6000 i bidrag var ok. Og ikke spør meg om hvordan de kom fram til den summen.

Far tjener 460.000,- , men mor ligger jo ikke så langt under.

Kjærsten min liker ikke at jeg snakker om det, blir bare sur, så har sluttet å ta det opp med ham. Men synes det er for teit at mor skal dra til syden med ungene i to uker, og at far ikke har råd til å dra en uke til Danmark med de pga det er for lite penger grunnet høyt bidrag.

Tror han bare har slått seg til ro med at det koster så mye å være skilt fra kona.

Jeg blander meg ikke i at han betaler så mye, men det irriterer meg at vi ikke kan dra på ferie pga han ikke har penger. Og ja, jeg kan betale det for ham, men det begynner å bli mye penger jeg har lagt ut for ham til nå.

Ang det med bidragsutregneren; jeg tok to utregninger, og strengt tatt kan det ikke koste såå mye med to unger uansett.. 4500,- burde da holde rikelig.

Endret av C-girl
Gjest Gjest
Skrevet

Tror nok han btaler for mye som mange fedre gjør. En hører bare om de som ikke stiller opp,men aldri eom flertallet som tar ansvar. Skulle bidrag bli så mye som 6000 for begge må han tjene vedlig godt, og hun veldig lite. Kostnader totalt på et barn er bergnet til ca 8620 kr regnet inn sfo betaling 3500 i mnd.og 5703kr uten sfo, dette på en tiåring og dette skal fordeles mellom foreldre.Inkl. sfo var uten støtte. Det kan tenkes mor hadde mindre inntekt den gang de regnet ut 6000. Kan være på tide med en justering her virker det som, er mange som sitter og passer på skatteoppgjør til bidragsyter, hvorfor ikke motsatt?

Foreslår du tar det opp med han, da dette også går ut over deg. Betal det som er riktig og følg nøye opp dette. Rett skal være rett som en sier. En har lover og regler som skal regulere og det skal gå begge veier.

Du tar opp en annen ting, det med at det aldri ble brukt så mye på barna når de bodde sammen som foreldre. Lurer på mange ganger hva sifo legger til grunn som levekostnader da en aldri bruker de kostnader i praksis. Det virker litt råflott noen ganger med de levekostnader.

Slike råflotte levkårsbegninger som en aldri har hatt et forhold dersom man tjener ca 350-400 tusen i året blir gjeldene for barna ved et samvlivsbrudd. Klart det gjør en blir skeptisk til hele ordningen.

Gjest Emo Fisk
Skrevet

Kjærsten min liker ikke at jeg snakker om det, blir bare sur, så har sluttet å ta det opp med ham.

Selvsagt blir han sur. Han har lagd en avtale med eksen om hvor mye han skal betale, og det virker ikke som om han har det miste problemer med å godta denne summen. 80000 er faktisk ganske mye for mange, så du må være forsiktig med å si at lønnsforskjellen er minimal.

Beklager, men du har faktisk ingenting med hvor mye far betaler mor i måneden.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts, hvordan vet du at det er p.g.a bidraget han har dårlig råd?

Han har tross alt 40.000 i mnd før skatt. Etter skatt sitter han ihvertfall igjen med 25.000, å hvis 6.000 går til bidrag så har han 19.000 igjen. Jeg tenker vi kan si at han ihvertfall har 20.000 å rutte med i mnd da jeg tok litt hardt i på skatten.

Kan jo være andre grunner til at han har dårlig råd. Han kan jo ha gjeld, å du har vel neppe full oversikt over hans økonomi.

Skrevet

Ja han har gjeld, men jeg vet sånn ca hva han bruker penger på.

Men jeg har også en del gjeld, men sitter likevel igjen med mer enn hva han gjør når alt det faste er betalt.

Sier takk for svar til alle som har gidda og lese, og får tenke litt om jeg skal snakke med ham om dette.

AnonymBruker
Skrevet

Ang det med bidragsutregneren; jeg tok to utregninger, og strengt tatt kan det ikke koste såå mye med to unger uansett.. 4500,- burde da holde rikelig.

Synes ikke det høres så feil ut. Jeg tjener ca. 400 000, faren tjener litt mer (jeg vet ikke akkurat hvor mye, men lønnsforskjellen mellom oss er nok litt mindre enn mellom de to i eksempelet ditt). Han betaler 5400 i måneden for to barn på 8 og 10 år. Det er NAV som har regnet ut bidraget, og det utbetales til meg gjennom NAV. Han har samvær ca. én helg i måneden, samt i halvparten av alt av ferier.

Du må forstå at bidraget skal ikke bare holde til mat, leker, gjenstander og annet av konkrete utgifter. Det koster mer å ha barn også fordi man må ha en bolig hvor man faktisk kan bo med to barn. Dersom jeg hadde bodd alene, hadde jeg hatt langt lavere boutgifter.

Skrevet

Men her har far mer samvær enn hva din x har. Så han skal jo i så tilfelle betale under 5400 som din x gjør når han har samvær en helg i mnd.

Og dessuten har han barna hver gang hun finner på å gå på byen el konserter.

Hun klarer aldri å legge sånt til helgene når han har de, så blir mange ekstra helger.

Ang det med bokostnader så tviler jeg på at mor har så veldig mye gjeld.

Hun mottok godt over millionen i arv rett før det ble slutt med far, og hun fikk i tillegg

huset til langt under takst for at ungene skulle bo der de bor.

Men har forstått at jeg som "stemor" ikke skal bry meg. Så da skal jeg ikke gjøre det.

Men takker for alle innspill fra dere alle

Ha en super duper dag og en strålende sommer :)

Gjest Gjest
Skrevet

Tror nok han btaler for mye som mange fedre gjør. En hører bare om de som ikke stiller opp,men aldri eom flertallet som tar ansvar. Skulle bidrag bli så mye som 6000 for begge må han tjene vedlig godt, og hun veldig lite. Kostnader totalt på et barn er bergnet til ca 8620 kr regnet inn sfo betaling 3500 i mnd.og 5703kr uten sfo, dette på en tiåring og dette skal fordeles mellom foreldre.Inkl. sfo var uten støtte. Det kan tenkes mor hadde mindre inntekt den gang de regnet ut 6000. Kan være på tide med en justering her virker det som, er mange som sitter og passer på skatteoppgjør til bidragsyter, hvorfor ikke motsatt?

Foreslår du tar det opp med han, da dette også går ut over deg. Betal det som er riktig og følg nøye opp dette. Rett skal være rett som en sier. En har lover og regler som skal regulere og det skal gå begge veier.

Du tar opp en annen ting, det med at det aldri ble brukt så mye på barna når de bodde sammen som foreldre. Lurer på mange ganger hva sifo legger til grunn som levekostnader da en aldri bruker de kostnader i praksis. Det virker litt råflott noen ganger med de levekostnader.

Slike råflotte levkårsbegninger som en aldri har hatt et forhold dersom man tjener ca 350-400 tusen i året blir gjeldene for barna ved et samvlivsbrudd. Klart det gjør en blir skeptisk til hele ordningen.

Fyller på med litt mer. Uten utgifter til sfo blir det ved samvær 9-13,99 overnattinger kr 911. Samvær overnattinger 4-8,99 kr 2116. Med utgifter til sfo på et barn blir det ved 9-13,99 overnattinger 2465 kr og overnattinger 4- 8,99 kr 3670. Det blir litt endringer i beløp når begge barn går i sfo.Dette er regnet uten at det er tatt hensyn til søskenbetaling sfo og uten stønad til sfo.

Barnebidrag: Eksempel 4000 kr sfo pr for begge barn gjør at barnebidrag for samvær 2 barn 4-8,99 overnattinger blir ca kr 4900. 8-13.99 overnattinger vil trolig utgjøre kr 3850 innkl.sfo Dette forusetter at bidragsmottaker betaler sfo. uten stønad barnepass. Dette stemmer bra med det andre har sagt her med.

Kontakt nav for utregning, dere kan fremdeles ha privat avtale. Dette koster ca 900 pr forelder, men da blir det mer riktig. Husk inteksendringer hos mor med.

Så vil tro at barn går i sfo og det her betales ca 1100 kr for mye ved samvær 4-8,99 overnattinger og 2150 kr ved 9-13,99 overnattinger.

AnonymBruker
Skrevet

Men her har far mer samvær enn hva din x har. Så han skal jo i så tilfelle betale under 5400 som din x gjør når han har samvær en helg i mnd.

Og dessuten har han barna hver gang hun finner på å gå på byen el konserter.

Hun klarer aldri å legge sånt til helgene når han har de, så blir mange ekstra helger.

Min eks har altså fire uker ferie med barna nå i sommer, hele jul/hele påske annenhvert år og hele vinterferie/høstferie annenhvert år. Samværshelgene er langhelger, torsdag - søndag. Kanskje dette til sammen utligner ift. samvær. Dessuten tjener din samboer mer enn min eks gjør.

Det at han har barna når hun skal på byen, er jo en frivillig sak, så lenge dette samværet ikke er regulert inn i en samværsplan, skal man ikke ta hensyn til det under utregningen.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...