kokkosmamma Skrevet 10. juli 2011 #1 Del Skrevet 10. juli 2011 Min bror skal mest sansynlig få inteferonkur mot hepatitten, og kan ikke få ny nyre, føre hepatitt kuren er velykket. Er det noen som har vert igjennom dette? Om jeg skall gi han ene nyra mi, hvilkene konsekvenser vill jeg da få? og hva kreves av meg? Tror han har Hepatitt C... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Thea Skrevet 11. juli 2011 #2 Del Skrevet 11. juli 2011 Sikker på at du ikke mener lever? Men de nye kurene har blitt veldig bra og selv med en av de vanskelige typene hepatitt (1 og 4?)så er det meget sikkert at han blir kvitt det og i verste fall så forsøker de gjerne igjen med en ny kur. Det eneste jeg tror kreves av deg er selvfølgelig samme blodtype og at du ikke har hiv eller kreft, ellers så vil du kanskje ha interesse av å lese dette: http://tidsskriftet.no/article/794012 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Giacomo_P Skrevet 11. juli 2011 #3 Del Skrevet 11. juli 2011 Snakk med din brors behandlingsteam. De kjenner hele billedet, og kan svare på spørsmålene dine bedre. Dette er ganske kompliserte ting , og du vet ikke om de svarene du får her er riktige. Generelt sett lever man greit med én nyre, og du kan donere hvis du og mottager er forlikelige, og det ikke er andre forhold i veien. Jeg vil ikke skrive så mye om dette, fordi det er veldig mange forhold som spiller inn når både lever og nyrer krangler, og det vil bare resultere i flere spørsmål, og kanskje en porsjon med angst, som ikke nødvendigvis er begrundet. I direkte samtale emd behandlende lege® vil du få svar med én gang. Jeg ser at du egentlig efterspôr om noen har egne erfaringer rundt dette, så jeg svarer ikke på det du egentlig spør om, men dette er godt ment. ved såpass alvorlig sykdom som det er snakk om her, tror jeg det er best å snakke direkte med behandler. Husk at de svarene du får her ikke nødvnedigvis er skrevet av folk som vet hva de snakker om. Ikke la deg skremme, om noen skriver noe her som høres skummelt ut. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kokkosmamma Skrevet 12. juli 2011 Forfatter #4 Del Skrevet 12. juli 2011 (endret) Tusentakk får svar =) Broren min klager aldri på att han er syk, og det er vanskelig og komme inn på temaet, han liker ikke prate om det. TAKK FOR LINKEN fra deg over her... han har vel vert en av di tyngste narkomanene i oslos gater.. men vert rusfri 100 prosent di siste årende =) Legen og hans hjelpe tiltak har tausetsfplikf for oss pårørende, men kan jeg spørre min lege om dette tro? broren min sitter i fengsel. Håper man kan leve lenge med hepatitt, stoffet har ødelakt alt i hele kroppen. nyrer og lever, og alle tennene... ikke og anbefale den forferdelige heroinen, det er djeværn sjøl! Endret 12. juli 2011 av kokkosmamma Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Giacomo_P Skrevet 12. juli 2011 #5 Del Skrevet 12. juli 2011 Jeg er lei for å si det, men hvis din bror har levet så vidt hardt, står han neppe langt fremme i transplantasjonskøen, med mindre han beviser at han legger om sin livsstil, og slutter fullstendig med stoff. Jeg ser du skriver at han har vært rusfri noen år, men her er det strenge regler. Bruker han LAR-medikamenter (subutex, subuxone, metadon)? Dette vil i så fall også kunne påvirke vurderingen, og det må utelukkes sidemisbruk. Din egen lege kan nok svare på mye av det du lurer på, i alle fall bedre enn noen her inne på forumet, uaktet kompetanse. Hvis du virkelig vurderer å stille som donor, vil jeg absolutt anbefale at du drøfter dette nøye med din egen lege, som vil kunne gi deg råd i DIN konkrete situasjon. Vær klar over at din bror er alvorlig syk. Hvis han ikke vil kommunisere rundt dette, blir alt ganske vanskelig. I forhold til en evt. organdonasjon, synes jeg faktisk at du har rett til å be ham oppheve taushetsplikten overfor deg, slik at du får vite hva du står overfor med henblikk på hans prognose. Som jeg skrev, lever man godt med én nyre, men det er en grund til at vi har to. Jeg ville tenkt meg grundig om, før jeg donerte. Man kan for så vidt leve lenge med hepatiit, litt avhengig av type, livsstil og hvorledes man tar hensyn til sin diagnose. Men det er ingen hemmelighet at dette er lidelser som forkorter livet i en viss grad. Jeg ville synes det var riktigere av deg å snakke med legen din om dette, enn at jeg, eller andre, skal trekke konklusjoner her inne. Vi har rett og slett ikke nok informasjon, og når all kommunikasjon går skriftlig fra post til post blir det både tungvint, og lett å skabe feiloppfatninger, feilvurderinger og angst. Du må gjerne stille generelle spørsmål her, og jeg svarer gjerne igjen, men som sagt - utbyttet blir nok større i en direkte samtale med legen din. Jeg synes dette er en helt legitim og berettiget grund for en konsultasjon, selv om det ikke er din egen helse det gjelder. Jeg håber du finner ut av det hele. Lykke til. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kokkosmamma Skrevet 16. juli 2011 Forfatter #6 Del Skrevet 16. juli 2011 Jeg er lei for å si det, men hvis din bror har levet så vidt hardt, står han neppe langt fremme i transplantasjonskøen, med mindre han beviser at han legger om sin livsstil, og slutter fullstendig med stoff. Jeg ser du skriver at han har vært rusfri noen år, men her er det strenge regler. Bruker han LAR-medikamenter (subutex, subuxone, metadon)? Dette vil i så fall også kunne påvirke vurderingen, og det må utelukkes sidemisbruk. Din egen lege kan nok svare på mye av det du lurer på, i alle fall bedre enn noen her inne på forumet, uaktet kompetanse. Hvis du virkelig vurderer å stille som donor, vil jeg absolutt anbefale at du drøfter dette nøye med din egen lege, som vil kunne gi deg råd i DIN konkrete situasjon. Vær klar over at din bror er alvorlig syk. Hvis han ikke vil kommunisere rundt dette, blir alt ganske vanskelig. I forhold til en evt. organdonasjon, synes jeg faktisk at du har rett til å be ham oppheve taushetsplikten overfor deg, slik at du får vite hva du står overfor med henblikk på hans prognose. Som jeg skrev, lever man godt med én nyre, men det er en grund til at vi har to. Jeg ville tenkt meg grundig om, før jeg donerte. Man kan for så vidt leve lenge med hepatiit, litt avhengig av type, livsstil og hvorledes man tar hensyn til sin diagnose. Men det er ingen hemmelighet at dette er lidelser som forkorter livet i en viss grad. Jeg ville synes det var riktigere av deg å snakke med legen din om dette, enn at jeg, eller andre, skal trekke konklusjoner her inne. Vi har rett og slett ikke nok informasjon, og når all kommunikasjon går skriftlig fra post til post blir det både tungvint, og lett å skabe feiloppfatninger, feilvurderinger og angst. Du må gjerne stille generelle spørsmål her, og jeg svarer gjerne igjen, men som sagt - utbyttet blir nok større i en direkte samtale med legen din. Jeg synes dette er en helt legitim og berettiget grund for en konsultasjon, selv om det ikke er din egen helse det gjelder. Jeg håber du finner ut av det hele. Lykke til. Ok. tusentakk for svar =) Har noen her noen i familien som er i samme sitvasjon? Han bruker ikke noen medisiner for noe abstinenser, han er ikke igjennom lar. men han har tatt noen urinprøver som viser att han er helt rusfri og vert det lenge nå =) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Thea Skrevet 16. juli 2011 #7 Del Skrevet 16. juli 2011 Jeg hadde hepatitt så selv om det ikke er samme situasjon så vet jeg litt om det. Jeg ga familie tilgang til min journal når de var i din situasjon og ville ha informasjon men det er mye å be om, det er det. Hepatitt blir idag ikke regnes som en dødelig sykdom du kan leve godt og lenge selv om du ikke blir kvitt den. Nå har jo din bror uheldigvis levd ganske usunt og fått skader av sykdommen men så lenge han er rusfri så vil ha få hjelp og medisinen har kommet en lang vei. Og når jeg selv var redd for å få ødelagt leveren min sjekket jeg opp ventetider og sånn og jeg mener å huske at det ble sagt at lever og nyrer var de organene det var størst sannsynlighet for å få innen rimelig tid og at alle som trengte dem fikk fordi de nesten alltid var brukbare imotsetning til for eksempel hjerter som blir fort ødelagt. Som det blir sagt over her så husk at denne informasjonen kan være feil eller for gammel så det er nok best å undersøke hos en lege. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå