Gå til innhold

Vet ikke hvordan jeg skal takle det..

Gjest Impreza

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Legge ut et utdrag fra lommelegen.no

Herpes kan også overføres til kjønnsorganene gjennom munnsex, hvis partneren har herpessår -eller skiller ut virus uten sår - i eller på munnen.

Den som er smittet, vil ha viruset i kroppen resten av livet. Noen får bare ett utbrudd, andre flere, men hos de aller fleste blir utbruddene sjeldnere og mildere etter hvert.

Smittevern. Den som har kjønnsherpes, kan smitte andre, særlig under utbrudd. Hvis du er smittet og ikke har en fast partner, bør du informere sexpartnere om dette. Kondom vil redusere smitterisikoen og anbefales. Hvis du har kjønnsherpes og er i et fast forhold, må du og partneren din i fellesskap bestemme om dere vil bruke kondom bestandig. Når én i et forhold har kjønnsherpes, vil den andre sannsynligvis bli smittet etter en stund - med mindre kondom brukes under hvert eneste samleie. De fleste utvikler ikke tegn på infeksjonen. Under utbrudd anbefales det at du bruker kondom, uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du skal være så veldig redd for det så lenge dere ikke har hatt sex når han har utbrudd. Klart sjansen er der, men det virker jo som at han har vært veldig forsiktig.

Kjipt av han å ikke ha gitt deg beskjed, men jeg skjønner han egentlig. Du kan trøste deg med at det er en "ufarlig" kjønnsykdom - i hvert fall i forhold til hiv, for eksempel. Men så klart ikke noe ønskelig å få det, da utbrudd kan gjøre skrekkelig vondt. Stakkars han som sikkert har hatt det helt jævlig uten å kunne fortelle deg om det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reagerer litt på at han har brukt et helt år på å komme fram til at han må si fra til kjæresten sin om dette (om han da ikke har vært utro å fått det i senere tid). Ellers så har dere vel mest sannsynlig klart dere et helt år uten smitte, så om dere bare fortsetter som før (bare at begge vet) så går det nok greit.

Og heldigvis er det ikke dødelig, eller stor fare i å ha herpes. Ubehagelig og vondt er det nok når man har utbrudd, men man vet jo aldri hvor ofte man får det.

Er dere flinke på å passe på så er det ikke så stor sjanse for at du blir smittet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Impreza

"Når én i et forhold har kjønnsherpes, vil den andre sannsynligvis bli smittet etter en stund" :tristbla:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fy faen jeg hadde tilta hvis jeg var i dine sko!!

Slike ting er noe jeg forventer at kjærester opplyser om før vi har sex uten kondom! Å unnlate å fortelle meg noe slikt ser jeg vanskelig hvordan jeg skal kunne tilgi.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet hvordan du føler det. Min x hadde ikke herpes, men etter rundt et år sammen slapp han bomben om at han hadde Hepatitt b(!)..(han var adoptert og født med denne sykdommen)

HELDIGVIS hadde vi aldri hatt ubeskyttet sex. Jeg måtte vaksinere meg, noe som tok tid da det var tre vaksiner. Først en, vente i 3 måneder, så en til, vente i 6 måneder, så en til, vente i tre måneder, så blodprøve for å sjekke at vaksineringen var vellykket. Jeg var 16 år på det tidspunktet, og foreldrene mine var ikke akkurat overlykkelige da jeg kom hjem gråtende og fortalte dette..

Dette kom frem da jeg startet på p-pillen og vi ikke hadde kondomer igjen.. Jeg kunne jo ikke fatte og begripe hvorfor han apsolut ikke ville ha ubeskyttet sex når jeg gikk på pillen. Sjekket meg jevnlig mellom forholdet (selv om det ikke var vits i, da dette er en av de mest sikre vaksinene, måtte krangle med legekontoret for å få de til å ta blodprøve av meg, fordi den var så sikker).

Så ja, kan ikke si annet enn at jeg føler med deg, og vet akkurat hvordan du har det.. :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min historie:

To av mine ekser har gitt meg kjønnsvorter.

Han første visste ikke at det var det han hadde, for han gikk ikke til legen tydeligvis... Jeg fikk utbrudd og slet med å bli kvitt det. Så et halvt år senere har jeg sex med en jeg flørter med, i fylla, og begge glemmer å si fra om at vi har hatt kjønnsvorter. Jeg får kjempeutbrudd, og må skjære bort vortene under narkose. Han får ingen reaksjon.

Nå sitter jeg igjen med store celleforandringer (mest sannsynlig grunnet HPV-viruset) og time for å skjære bort nedre del av livmorhalsen, grunnet risikoen for livmorhalskreft.

Jeg er heller ikke sur på noen for dette. Jeg valgte selv hvem jeg hadde ubeskyttet sex med. Men det er noe drit :P hehe

Jeg har etter dette vært nøye på å ha en samtale om sykdommer og siste legesjekk før jeg har sex (uansett hvilken beskyttelse vi bruker). Var egentlig nøye på dette før også, men tydeligvis så er ikke alle modne nok til å ta ansvar for egen og partners helse i sammenheng med sex.

Skjønner godt at du er redd for å få selv. Eneste å gjøre er vel å vurdere forholdet oppmot risikoen.

Red: forkortet innlegg ved bruk av spoiler.

Endret av spinnwild
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Impreza

Skjønner godt at du er redd for å få selv. Eneste å gjøre er vel å vurdere forholdet oppmot risikoen.

Red: forkortet innlegg ved bruk av spoiler.

Vet ikke hva jeg skal gjøre.. Jeg elsker han :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Impreza

Aldri i verden om vi kommer til å ha sex når han har utbrudd, tar ikke sjangsen på det selv om vi kan bruke kondom. Men leste nettopp at han kan ha utbrudd i slimhinnene uten å vite om det, og det gjør meg redd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et tillitsbrudd! Jeg hadde slitt med å fortsette et slikt forhold. Ikke så mye pga smittefare, men fordi han allerede har vist at han takler ubehageligheter med å feie de under teppet. Hva vil han skjule neste gang, hadde jeg lurt på konstant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri i verden om vi kommer til å ha sex når han har utbrudd, tar ikke sjangsen på det selv om vi kan bruke kondom. Men leste nettopp at han kan ha utbrudd i slimhinnene uten å vite om det, og det gjør meg redd!

Heldigvis er det enklere å få med seg på en gutt en ei dame.

Jeg tror ikke herpes er det verste som kan skje. Det finnes vel et utvalg behandlinger der også, som kan lindre ubehaget.

Det som du må tenke på er at du kan bli smittet.

Det er kanskje ikke så ille om dere holder sammen resten av livet, men om dere skilles så får du med deg ekstra bagasje selv også. Du må selv bestemme om kjærligheten deres er sterk nok.

Snakk med ham om dine følelser rundt dette, han har slitt med dette selv, og har sikkert noen gode innspill og komme med.

Dere har vært sammen et år, og det er vel rundt der mange finner ut hvor solid forholdet er og kan bli...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Impreza

For et tillitsbrudd! Jeg hadde slitt med å fortsette et slikt forhold. Ikke så mye pga smittefare, men fordi han allerede har vist at han takler ubehageligheter med å feie de under teppet. Hva vil han skjule neste gang, hadde jeg lurt på konstant.

Han har jo ikke feid det under teppet, han har hatt det helt for jævlig pga at han ikke har turt å sagt det fordi han var redd jeg skulle forlate han! Han skjuler ikke andre ting, han hadde ikke klart å se meg i øynene dersom han skulle vært utro for eksempel. Det vet jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Kjæresten fortalte meg i går at han har herpes, etter nesten et år sammen.. Jeg ble sjokkert..

Han gråt fordi han så mange ganger har måttet avvise meg når jeg har tatt initiativ til sex, uten at jeg har forstått hvorfor, han har bruk unnskyldninger som at han har vært sliten osv, mens jeg har gått med selvtilliten på bånn og trodd at noe var galt.

Grunnen til at han ikke har fortalt meg det tidligere er fordi han har vært så redd for at jeg skal gå fra han. Han er veldig forsiktig, men likevel er jeg nå livredd for å få det selv.. :tristbla:

Test deg selv og gå fra rasshølet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fable

Å ha herpes er en ting, å ikke fortelle det er en annen....og å ha ubeskyttet sex...

Han har krysset for mange grenser syns jeg.

Hva om du hadde funnet ut av det ved at du hadde ett utbrudd?Skulle han da bare komme å si "Jo forresten, jeg har jo herpes, men det skjønner du vel nå =D"

Neida..selv hadde jeg blitt forbanna. Og risken for smitte er jo definitivt der.

Men du elsker jo denne mannen som du sier, så da må du bare finne ut av om du vil ta sjansen på at du mest sannsynlig får herpes selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Impreza

Jeg er helt ødelagt nå, sliter psykisk fra før av og legen min gikk selvfølgelig ut i ferie på fredag :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Jeg er helt ødelagt nå, sliter psykisk fra før av og legen min gikk selvfølgelig ut i ferie på fredag :tristbla:

Har han ingen vikar? Det må da kunne gå an å få ta en sånn test av en annen lege?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Impreza

Vet hvordan du føler det. Min x hadde ikke herpes, men etter rundt et år sammen slapp han bomben om at han hadde Hepatitt b(!)..(han var adoptert og født med denne sykdommen)

HELDIGVIS hadde vi aldri hatt ubeskyttet sex. Jeg måtte vaksinere meg, noe som tok tid da det var tre vaksiner. Først en, vente i 3 måneder, så en til, vente i 6 måneder, så en til, vente i tre måneder, så blodprøve for å sjekke at vaksineringen var vellykket. Jeg var 16 år på det tidspunktet, og foreldrene mine var ikke akkurat overlykkelige da jeg kom hjem gråtende og fortalte dette..

Dette kom frem da jeg startet på p-pillen og vi ikke hadde kondomer igjen.. Jeg kunne jo ikke fatte og begripe hvorfor han apsolut ikke ville ha ubeskyttet sex når jeg gikk på pillen. Sjekket meg jevnlig mellom forholdet (selv om det ikke var vits i, da dette er en av de mest sikre vaksinene, måtte krangle med legekontoret for å få de til å ta blodprøve av meg, fordi den var så sikker).

Så ja, kan ikke si annet enn at jeg føler med deg, og vet akkurat hvordan du har det.. :klemmer:

Hvordan ble forholdet deres etter at du fikk vite det? Er det derfor det ble slutt? Bra han brukte kondom hvertfall..

Kjæresten min er så skråsikker på at det ikke smitter med mindre han har sår for han har ikke smittet noen tidligere.. Men dette er jo tydeligvis feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ble forholdet deres etter at du fikk vite det? Er det derfor det ble slutt? Bra han brukte kondom hvertfall..

Han fortalte meg det før vi hadde ubeskyttet sex. Det hadde vi ikke før jeg var ferdig vaksinert og slikt. Men man gjør seg jo noen tanker om fremtiden. Skulle vi hatt barn ville det første som hadde skjedd etter fødselen omtrent vært at barnet ville blitt sjekket og vaksinert mot det. Dessuten tenker man jo at "hva om jeg blir smittet?" Selv om vaksinen er utrolig sikker.. Når jeg ringte legekontoret sist gang og fortalte at jeg var vaksinert men bare ville sjekke meg helt rutinemessig fikk jeg jo beskjed om at det er ingen vits i, det er kun helsepersonell som sjekkes regelmessig. Da måtte jeg forklare at "hallo, vi er kjærester og har faktisk sex"..

Hadde jeg vært eldre enn jeg var den gangen hadde jeg nok vurdert forholdet litt mer, men der og da var jeg nok ikke moden nok. Moren min fortalte meg at hun var veldig lettet når det ble slutt, for da slapp hun å uroe seg noe mer. Vi var faktisk sammen i nesten 6 år..

Men som andre sier, min x og TS sin kjæreste har krysset noen grenser man ikke burde krysse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...