Gå til innhold

Kan noen se på oversikten over min nye livsstil?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har som ønske å gå ned ca 25kg. Men lurer på følgende:

1.) Funker dette kostholdet:

Frokost: 2 grove brødskiver med magert eller sunt pålegg. Varierer med knekkebrød og sunne frokostblandinger/havregrøt. Drikke melk, te og vann.

Lunsj: Enten det samme som frokost eller en halv middagsporsjon med varm mat eller suppe.

Middag: Halve tallerken grønnsaker, magert og rent kjøtt, litt potet eller ris og litt saus.

Kvelds: Samme som frokost.

Godteri kun en dag i uka og da betraktelig mindre mengde enn det jeg spiser nå.

2.) Som trening tenker jeg å gå tur vertfall fem dager i uka, kanskje mer. ELSKER å gå tur. En tur tilsvarer 45 minutt.

Har ikke råd til treningsstudio, så skal finne ut noen styrkeøvelser som jeg kan gjøre hjemme. Holder dette?

3.) Ønsker å gå ned ca 0,5 - 1kg i uka, altså gå sakte ned i vekt. Er det realistisk med det som er nevnt ovenfor? Er livredd for å få løs hud som følge av vektnedgang så jeg vil ta det rolig. Vet ikke om jeg har betraktelig mindre elastitet som 25åring enn før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du spiser alt for mye brød, hvis du spiser 6 brødskiver om dagen. Spis f. eks salat med kylling, skinke eller tunfisk til lunsj, en lettere kveldsmat og varier med omelett til frokost f. eks i helgene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brødet bør byttes ut med knekkebrød eller havregrøt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mauna Lee

meld deg inn på vektklubben.no eller vektklubb.no. Der kan du plotte inn alt du spiser å få oversikt over kaloriinnholdet. Jeg bruker vektklubb. Skal ned 20kg og har fått tips om å ligge på 1468 kalorier om dagen, men det er uten trening så de dagene jeg trener kan jeg spise litt mer, og da er det veldig greit å se der akkurat hvor mye jeg kan spise både med tanke på kaloriinnhold og med tanke på sammensetningen mellom karbohydrater, proteiner og fett. Og man kan se sammenhengen mellom ulike matvarer og sammenhengen mellom trening og matvarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spiser alt for mye brød, hvis du spiser 6 brødskiver om dagen. Spis f. eks salat med kylling, skinke eller tunfisk til lunsj, en lettere kveldsmat og varier med omelett til frokost f. eks i helgene.

seks skiver om dagen er ikke for mye brød, det kommer helt ann på hvor mye karbohydrater vedkommende spiser i tillegg og hvor grovt brødet er.

syns kostholdet så greit ut, det kommer jo litt an på hvor mye ts forbruker hver dag selvsagt. Det er kanskje litt lite mat, men det finner du fort ut i forhold til sultfølelsen, blir du veldig sulten og slapp må du spise mer:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at du spiser for mye brød. Nå vet jeg ikke hva slags brød du spiser, men velg et brød uten hvete/melk, og sørg for at det ikke inneholder søtning (sukker, sirup, honning), og så grovt som mulig. Jeg ville variert mer med smoothies til kvelds (mye lettere å fordøye, tarmen får mindre å jobbe med), og salat eller lignende til lunsj.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har som ønske å gå ned ca 25kg. Men lurer på følgende:

1.) Funker dette kostholdet:

Frokost: 2 grove brødskiver med magert eller sunt pålegg. Varierer med knekkebrød og sunne frokostblandinger/havregrøt. Drikke melk, te og vann.

Lunsj: Enten det samme som frokost eller en halv middagsporsjon med varm mat eller suppe.

Middag: Halve tallerken grønnsaker, magert og rent kjøtt, litt potet eller ris og litt saus.

Kvelds: Samme som frokost.

Godteri kun en dag i uka og da betraktelig mindre mengde enn det jeg spiser nå.

2.) Som trening tenker jeg å gå tur vertfall fem dager i uka, kanskje mer. ELSKER å gå tur. En tur tilsvarer 45 minutt.

Har ikke råd til treningsstudio, så skal finne ut noen styrkeøvelser som jeg kan gjøre hjemme. Holder dette?

3.) Ønsker å gå ned ca 0,5 - 1kg i uka, altså gå sakte ned i vekt. Er det realistisk med det som er nevnt ovenfor? Er livredd for å få løs hud som følge av vektnedgang så jeg vil ta det rolig. Vet ikke om jeg har betraktelig mindre elastitet som 25åring enn før?

Kostholdet ser fint ut. Ikke hør på de som maser om mindre brød. Bare sørg for at brødet er av grov type og gjerne uten sirup.

Veldig bra at du går tur! Kjempeflott! Etterhvert kan du jo prøve å jogge lett, start forsiktig. Det finnes også mange styrkeøvelser du kan gjøre hjemme, styrketrening hjelper på fettforbrenningen.

Jeg tror nok at 1kg i uken kan være for optimistisk, da må du nok trene mer intensivt. Det er viktig å sette seg realistiske mål og så heller bli gledelig overrasket hvis man tar av mer enn forventet. Tenk også på andre mål, ikke bare vekt. Tenk på klesstørrelser, og kjenn på formen. Dette er vel så viktig, ettersom muskler veier mer enn fett og at vekten vil variere naturlig med menstruasjonssyklusen din.

Hudens elastitet er fortsatt god som 25-åring, men når du nærmer deg 30 vil du merke mer og mer forskjell. Dette avhenger også av genene dine. Med en forsiktig og langsiktig vektnedgang vil huden forhåpentligvis klare å trekke seg sammen. Smør med bodylotion og bruk solfaktor (sol tørker ut huden og gjør at den eldes og mister sin elastitet raskere).

Det viktigste her er at du nå skaper en sunn livsstil du kan leve med, og som vil gi mange fordeler i tillegg til vektnedgang.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...