Klips Skrevet 18. november 2003 #1 Del Skrevet 18. november 2003 Noe å gjøre med det? Milla er forkjølet for tredje gang i sitt 7 mnd. lange liv, noe jeg kan gjøre for å unngå at hun blir det mer? Vasker hendene masse, men lar henne ellers tygge på det meste hun finner, har ikke tro på å sterilisere hjemmet. Og så er hun jo med ut en del, ikke minst på babysvømming, så det er mange basilusker som treffer henne for første gang. Husker ikke spesielt ofte å gi tran :oops: Men hun får morsmelk, grøt og dessertglass som burde være proppfulle av vitaminer. Har prøvd både nesespray og morsmelk i nesen, har vel noe effekt, men ikke varig. Det ekleste er at hun hoster så fært, spesielt om natten, det surkler i brystet, men tror ikke hun får opp så mye. En fysioterapivenninne viste meg å legge henne over knærne å gni og slå litt på ryggen. Skal prøve det. Noe annet man kan gjøre når de er forkjølet? Finnes det noe å gi dem? Sist jeg spurte på helsestasjonen fikk jeg bare det evinnelige: se det an... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suppoline Skrevet 18. november 2003 #2 Del Skrevet 18. november 2003 Hei! Det er fælt når de er syke, spesielt når de er så små. Min gutt på 8mnd har også vært innmari tett og forkjøla flere ganger. Hosta grusomt på natta. Jeg har en kjempeflink barnelege til ungene mine og han sier at når søsknene går i park og barnehage så drar de masse basselusker hjem og de små får gjennomgå skikkelig stakkar. En "herdingsprosess". Jeg fikk en hostesaft som heter Toclase og den hjalp :D Hosten forsvant og slimet kom opp. Ellers er mine kjærringråd at du tar en gulpeklut og drypper litt eucalyptusdråper på den og legger den ved hodegjerdet til jenta di. Hev hodeenden litt, de puster så godt og hosten lindres veldig. Syns du er flink jeg, man må bare prøve seg frem... Ja forresten, legg et ammeinnlegg i ull på brystet hennes innenfor bodyen, det lindrer og lar brystet hennes være varmt. Hmmm, jeg kommer ikke på mere jeg, får håpe litjtuppa blir frisk snart Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klips Skrevet 19. november 2003 Forfatter #3 Del Skrevet 19. november 2003 Takk for svar, Suppoline. Heving av hodegjerdet går dessverre ikke da snuppeliten gjerne snur seg opp ned i sengen for å sove Har på henne enten ullpysj, en ullsinglet under pysjen, eller - da hun fremdeles sov inne på vårt litt kjøligere rom - en ullhals under pysjen. Eucalyptusdråper er ikke farlige, altså? Man skal jo unngå røkelse og mange aromaterapioljer på kroppen, husker ikke hvor lenge. Hva om hun begynner å spise på kluten? Ser for meg alle mulig scenarier her. Hva med hostesaften, var den på resept? Har forresten sånn nesesuger også, men synes ikke den får ut stort. Snuppa virket bedre i dag, forresten, men er usikker på om hun blir frisk nok til babysvøm på fredag. Er det nok at hun er sånn ok form, eller burde hun være helt symptomfri og ha vært det noen dager? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 19. november 2003 #4 Del Skrevet 19. november 2003 Mine barn var konstant syke da de var små, med betennelser og infeksjoner i øre, nese, hals og luftveissystemet. Jeg lærte et lurt triks: Du skal holde hendene dine rundt henne (slik Patrick S løfter Jennifer G over hodet i Dirty Dancing). Hver gang babyen din puster ut skal du "klemme" henne litt sammen. Høres kanskje litt brutalt ut og jeg sier ikke at du skal ta i så veldig, bare akkurat nok til å gi henne hjelp til å hoste. Det fungerte veldig bra på mine barn og de fikk hostet løs og svelget mye av slimet som irriterte.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klips Skrevet 19. november 2003 Forfatter #5 Del Skrevet 19. november 2003 Tusen takk, Tex, det skal jeg prøve. Forklaringen på grepet var forøvrig uovertruffen (Dirty Dancing... ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 19. november 2003 #6 Del Skrevet 19. november 2003 ja, jeg er dritbra på å forklare.... Men det funker veldig bra ihverfall, så får det lille gullet puste i det minste.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zafir Skrevet 19. november 2003 #7 Del Skrevet 19. november 2003 Hei Klips! Her var det mange gode råd du har fått! Vi var hos helsesøster idag, og jeg nevnte det med hyppig forkjølelser hos Lillebror for å høre hva vi kan gjøre. Hun mente at det er lurt å ha det i minnet at det kan være noe annet enn forkjølelse også, f.eks allergi/astma. Men ennå er de litt for små til utredning og allergitester i følge helsesøster, men jeg mener å ha hørt om andre babyer som er blitt sjekka(?). Vi lar det gå noen uker til for å se det ann, hvis han ikke holder seg frisk en lengre periode så tar vi en tur til legen med han. Men som du sier så er barnehagebarn (eller søsken i bhg/skole) mer utsatt for smitte, også i basseng osv. Håper det er 'vanlig forkjølelse' for både Milla og Lillebror Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 19. november 2003 #8 Del Skrevet 19. november 2003 Vi var på seks ukers kontroll med lille prinsen... Han har vært tett i nesen hele tiden, og fra tiden da elstemann var liten ble det sakt at jeg skulle bruke morsmelka ,så det har jeg gjort nå også. (Men uten effekt). Da jeg fortalte dette til barnelegen, sa hun at jeg måtte IKKE bruke melk i nesen, for det klumpet seg og gjorde ting myyye verre Skulle jeg bruke noe så måtte det bli saltvann. Og det er jo helt ufarlig og har funket kjempegodt. (Teoriene forandrer seg stadig...) Jeg jobber i en avlastingstjeneste for (veldig) syke barn... Mange av dem er veldig tette, og som jeg ser har du fatt mange gode fysioterapi råd for å hjelpe å få opp slimet når barnet ditt hoster. Samme metoder bruker vi ofte... En annen ting er varmt bad. Dampen får alt til å løsne mye fortere. Ikke gøy når det kjæreste man har plages, men aldri så vondt at det ikke er godt for noe. De styreker jo immunforsvaret sitt, stakkar små Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kimmi Skrevet 19. november 2003 #9 Del Skrevet 19. november 2003 Vi var på seks ukers kontroll med lille prinsen... Han har vært tett i nesen hele tiden, og fra tiden da elstemann var liten ble det sakt at jeg skulle bruke morsmelka ,så det har jeg gjort nå også. (Men uten effekt). Da jeg fortalte dette til barnelegen, sa hun at jeg måtte IKKE bruke melk i nesen, for det klumpet seg og gjorde ting myyye verre Skulle jeg bruke noe så måtte det bli saltvann. Og det er jo helt ufarlig og har funket kjempegodt. (Teoriene forandrer seg stadig...) Jeg jobber i en avlastingstjeneste for (veldig) syke barn... Mange av dem er veldig tette, og som jeg ser har du fatt mange gode fysioterapi råd for å hjelpe å få opp slimet når barnet ditt hoster. Samme metoder bruker vi ofte... En annen ting er varmt bad. Dampen får alt til å løsne mye fortere. Ikke gøy når det kjæreste man har plages, men aldri så vondt at det ikke er godt for noe. De styreker jo immunforsvaret sitt, stakkar små hvor i landet jobber du??? et tips til: bruk voksen hodepute, slik at barnet ligger i kjempe oppoverbakke. det har funket hos oss. og; husk å ha det kjølig inne på soverrommet. skikkelig lufting! har samme problemet hos oss også, hoster og harker - og spyr, men det er en annen sak... lykke til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
murmeldyret Skrevet 19. november 2003 #10 Del Skrevet 19. november 2003 Jeg anbefaler å få han sjekket av lege. Jenta mi var også mye plaget av forkjølelse og spesielt nattlig hoste. Legen var rask å konstatere astmabronkitt. Der er nattlig hoste et typisk symptom. Nå får hun astmamedisin (Flutide) på babyhaler hver gang hun blir forkjølet. Heldigvis er dette noe de små barna ofte vokser av seg. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klips Skrevet 20. november 2003 Forfatter #11 Del Skrevet 20. november 2003 Takk for enda flere svar. Tror ikke det er allergi, for mannen min har blitt syk to av de gangene smurfen har vært det, og jeg brygger på noe selv, så det er nok noe vanlig smittsomt noe. Er jo ikke uvanlig at man hoster om natten når man er forkjølet, mener ikke at hun gjør det mer enn man kan forvente, så jeg mistenker ikke noe galt. Er blitt bedre de siste nettene forresten. Tror ikke jeg arrangerer noe legebesøk nå, får ta det opp på neste kontroll. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå