kirstiJ Skrevet 12. juli 2011 #21 Skrevet 12. juli 2011 Nå har jeg ikke lest hele tråden, men må si det provoserer meg at man dekompresjon feilinformasjon for deretter å si at man må sjekke bedre hvor ting kommer fra. Solvinge er et Rema-produkt, First Price er Norges-Gruppens billigprodukter. Altså er det lite trolig at egg som ikke skjønnnets- og størrelsesmessig kan brukes fra Solvinges produsenter ender opp i en First-Pricekartong. First-Price eggene har ofte tynt skall, liten strl eller skitt som ikke har gått bort i vaskingen. Og kommer nok sannsynligvis (slik som andre First-Priceprodukter) fra de vanlige produsentene kjeden handler med, men er annensorteringsvarer. Så, jeg kjøper gjerne en pakke First-priceegg og bidrar på den måten til at mindre fullt brukandes mat blir kastet! 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2011 #22 Skrevet 12. juli 2011 Ikke nødvendigvis. Fabrikkfarmer skiller mellom høner til kjøttproduksjon og høner til eggproduksjon, og ingen av dem kan sies å ha det særlig bra. Definijsonen på frittgående er 9 høner pr kvadratmeter (!), og egghøner tas livet av etter ett år, fordi de produserer færre egg andre året enn første. Det er billigere å skaffe nye høner. Hvis det står at hønene skal ha tilgang på friluft behøver ikke det være mer enn et vindu som kan stå åpent for at det skal være "godt nok". Hos private gårder er situasjonen en annen. Folk burde virkelig tenke litt lenger enn sin egen nese og lommebok når de handler mat (og andre ting generelt), og gjøre litt research før man kjøper et produkt. Har man ikke mer enn 2000kr i mnd å handle mat for (for 2 voksne+et barn), så må man faktisk tenke lommebok og økonomisk, kontra åssen dyra har det.
Gjest Jamme Skrevet 12. juli 2011 #23 Skrevet 12. juli 2011 Jeg er dog ikke for overproduksjon og utarming av jorden, heller ikke gift som ødelegger mer enn bare insektene som spiser opp avlingene. Jeg syns bare det kan være en litt hysteri rundt økologisk mat. Det er jo det som er poenget med økologisk mat - man er sikker på at maten blant annet er blitt produsert på en bærekraftig måte, uten farlige giftmidler. Hvordan forsikrer du deg om dette når du kjøper konvensjonell mat? En av de største truslene på sultfronten nå om dagen er forøvrig at matproduksjonen ikke er bærekraftig - ikke at folk krever økoproduksjon. Jeg kjøper økologiske egg, eller så lar jeg være å kjøpe egg. Enkelt og greit.
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2011 #24 Skrevet 12. juli 2011 Jeg kjøper økologiske egg, eller så lar jeg være å kjøpe egg. Enkelt og greit. Enig! Selv da jeg levde på studielån, og dermed hadde mindre pr. måned enn hva en sosialklient har, så greide jeg å la vær å kjøpe dyremishandlingsegg. Et sunt kosthold og variert hadde jeg også, så det at man ikke har råd tror jeg ikke en dritt på. Det handler kun om prioriteringer. 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2011 #25 Skrevet 12. juli 2011 hvorfor kjøper dere ikke egg direkte fra gårder da? MYE billigere og du kan selv se om hønene har det bra.
SmallTalk Skrevet 12. juli 2011 #26 Skrevet 12. juli 2011 Hvorfor kan ikke dere egghysterikere skaffe dere deres egen gård og ha økologiske høner der, og la resten av de som ikke er så nøye på hvor eggene kommer fra få spise eggene sine i fred? Jeg er ikke sikker, men jeg vil tippe at FP-eggene kommer fra Prior. Meg bekjent så handler de aller fleste egg fra Prior rundt om i landet, og da er det vel grenser for hvor ille det kan være. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå