Gå til innhold

Billigmat

Fremhevede innlegg

Gjest Badabing
Skrevet (endret)

Ser at noen her spør etter egg fra First Price. Selv kan jeg ikke forstå at noen vil kjøpe slike egg. Har dere sett hvordan for eksempel kyllingene til Solvinge har det? De har etseskader og er utrolig skitne. Noen av de manglet til og med ben. Og dette er Solvinge, First Price kan umulig være bedre. Mange slike varer er også tilsatt mer vann og salt for å få "mer ut av" varen.

Jeg kan ikke fatte at noen kan kjøpe buregg i det hele tatt. Hva tenker dere om dette? Bryr dere dere om hvordan maten og dyrene er behandlet og hva de forskjellige varene er tilsatt?

Endret av Badabing
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De fleste som sverger til Firstprice, tenker vel hovedsakelig pris og lite annet...

• Liker 2
Skrevet

Det er så enkelt som at det er ikke alle forunt å i det hele tatt kunne tenke på det, dersom man skal ha et variert og næringsrikt kosthold. Videre er det også så enkelt som at mange gir faen, og at mange sannsynligvis ikke vet om det i det hele tatt.

Kommer First price-eggene fra Solvinge, altså? Garantert?

• Liker 3
Skrevet

Ja, dette lurer jeg også på. Trodde first-price var litt av hvert jeg. hmm

Gjest Badabing
Skrevet

Det er så enkelt som at det er ikke alle forunt å i det hele tatt kunne tenke på det, dersom man skal ha et variert og næringsrikt kosthold. Videre er det også så enkelt som at mange gir faen, og at mange sannsynligvis ikke vet om det i det hele tatt.

Nei, det aner jeg ikke, jeg skriver bare at First Price umulig kan være av bedre kvalitet mtp det det faktisk koster å produsere ett egg. Det er jo en grunn til at økologiske egg også er litt dyrere enn buregg, det koster jo mer å produsere.

Jeg er ikke ute etter å ta noen, jeg er bare veldig nysgjerrig på dette. At det ikke er alle forunt, tror jeg ikke noe på. Jeg har god råd nå, så jeg kjøper "renest mulig" og helst kortreist mat, men det er ikke så lenge siden jeg var student. Ikke engang da jeg hadde 3000 til alt av utgifter, ville det falt meg inn å kjøpe buregg.

Så jeg lurer bare på om det er folks uvitenhet, latskap, eller om de ikke bryr seg om verken dyrene eller hva de putter i sin egen kropp. Eller om det er noe helt annet?

Skrevet

Nei, det aner jeg ikke, jeg skriver bare at First Price umulig kan være av bedre kvalitet mtp det det faktisk koster å produsere ett egg. Det er jo en grunn til at økologiske egg også er litt dyrere enn buregg, det koster jo mer å produsere.

Jeg er ikke ute etter å ta noen, jeg er bare veldig nysgjerrig på dette. At det ikke er alle forunt, tror jeg ikke noe på. Jeg har god råd nå, så jeg kjøper "renest mulig" og helst kortreist mat, men det er ikke så lenge siden jeg var student. Ikke engang da jeg hadde 3000 til alt av utgifter, ville det falt meg inn å kjøpe buregg.

Så jeg lurer bare på om det er folks uvitenhet, latskap, eller om de ikke bryr seg om verken dyrene eller hva de putter i sin egen kropp. Eller om det er noe helt annet?

Vel, jeg har familie som er eggprodusenter, så jeg kjøper det som faller meg inn der og da, uten å tenke nevneverdig over det. Jeg har sett gjennom mange år hvordan de produseres, og jeg har ikke problemer med det. Det er stor forskjell på kyllingproduksjon og eggproduksjon.

First Price-eggene er det som på fint kalles andresortering, det som altså ikke er utseendemessig godt nok til å havne i de fine kartongene. Skulle ikke forundre meg mye om en ikke ubetydelig andel av disse eggene også er økologiske. Høns legger generelt sett ikke egg etter EU-regulativer på mål og rundhet, så hva skal man gjøre med det som ikke passer? Da putter man det i en First Price-kartong, eller man knekker det opp, pisker det, tilsetter sitronsyre, putter det på kartong og selger det som latmannsomelett.

• Liker 5
Skrevet

Jeg bryr meg mye om pris, og kjøper aldri kylling eller egg som er slaktet etter å ha levd i forjævlige omgivelser og tilstander. Meen det jeg tror problemet er, er at mange nettopp ikke vet hvor kyllingen eller eggene kommer fra. Da er det vanskelig å skulle forholde seg til å ikke kjøpe noe, hvis man rett og slett ikke har peiling.

Alle bør egentlig skjekke litt hvor maten de spiser kommer fra. Man bør helt klart velge de produsentene som kan spores tilbake til nærmiljøet, og som behandler både dyr og ansatte godt.

Gjest Badabing
Skrevet

Vel, jeg har familie som er eggprodusenter, så jeg kjøper det som faller meg inn der og da, uten å tenke nevneverdig over det. Jeg har sett gjennom mange år hvordan de produseres, og jeg har ikke problemer med det. Det er stor forskjell på kyllingproduksjon og eggproduksjon.

Mannen min hadde sommerjobb på en storgård som produserte egg, og han klarer ikke å spise egg den dag i dag. Men det kan vel sikkert være forskjell fra gård til gård også.

AnonymBruker
Skrevet

Det er stor forskjell på kyllingproduksjon og eggproduksjon.

Ikke nødvendigvis. Fabrikkfarmer skiller mellom høner til kjøttproduksjon og høner til eggproduksjon, og ingen av dem kan sies å ha det særlig bra. Definijsonen på frittgående er 9 høner pr kvadratmeter (!), og egghøner tas livet av etter ett år, fordi de produserer færre egg andre året enn første. Det er billigere å skaffe nye høner. Hvis det står at hønene skal ha tilgang på friluft behøver ikke det være mer enn et vindu som kan stå åpent for at det skal være "godt nok".

Hos private gårder er situasjonen en annen. Folk burde virkelig tenke litt lenger enn sin egen nese og lommebok når de handler mat (og andre ting generelt), og gjøre litt research før man kjøper et produkt.

Skrevet (endret)

Personlig kjøper jeg billigprodukter, ikke fordi de er billige, men fordi de er de eneste jeg har råd til for å bli mett til måltidene.

Jeg liker ikke måten dyr blir behandlet før de blir mat, men jeg har bare ikke råd til å tenke på dette nå. Jeg vil nok legge om når jeg får bedre råd, for jeg var nøye på dette før også.

Jeg vil tro det er flere enn meg som kjøper slikt fordi de må, og ikke fordi de bare ikke bryr seg.

Men de kunne godt funnet en måte å gjort snill mat billigere på...

(Ikke som i Asia der de har funnet en metode å lage kjøtt substitute ut av kloakken :S Tror ikke jeg ville spist det...)

Red: la til lenke.

Endret av spinnwild
  • Liker 4
Skrevet

I forhold til dyrevelferd er FP-egg hverken verre eller bedre enn de andre. Grunnen til at de er billigere er at det er andresortering, dvs ofte litt mindre egg, og mer varierende i størrelse, og at man ikke har brukt penger på å lage reklame, profilering på emballasje osv.

Tenker man dyrevelferd bør man kjøpe økologiske egg, men dersom man ikke tar seg råd til dette er FP et like greit alternativ som de andre. Å tenke at noe automatisk er dårligere fordi det er billigere er en logisk kortslutning, siden ulike former for kvalitet bare er en av mange faktorer når man priser varer.

• Liker 4
Skrevet

First Price egg kommer fra Prior og er, som jeg ser flere sier, andresorteringsegg.

Jeg mener å ha hørt at alt av egg skal bli frittgående (eller økologisk). Da vil eggene bli dyrere, men hønene vil jo få det litt bedre. Ikke at frittgående høner er så veldig frittgående - de får ikke være ute og må leve sammen med åtte andre høns på 1 kvadratmeter. Til sammenligning bor burhøns tre stykker i et bur på størrelse med et A4-ark, så det er jo bedre, men bra nok? Nei, det beste er å kjøpe økologisk!

AnonymBruker
Skrevet

Det var da voldsomt til misvisende emnetittel... Og du slenger ut anklager mot first price uten å bygge opp med fakta. tsk tsk.

Men om jeg skal diskutere uten i ta hensyn til tittelen:

Jeg kjøper bare egg fra frittgående høns. Jeg bryr meg om dyrevelferd, men samtidig bryr jeg meg om et sunt kosthold. Jeg spiser kjøtt, selv om jeg vet at ikke alle dyr har bra leveforhold. Jeg spiser egg selv om jeg vemmes av hønenes forhold.

Økologisk kjøper jeg nesten aldri. Man bruker mer ressurser på å produsere mindre. Økologisk betyr ikke at hønene har mer plass enn de frittgående. Det betyr at de får en annen type for. Om hønene hadde hatt det bedre hadde jeg sett poenget.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bryr meg ikke overhodet, så lenge produsentene følger norsk lov så er det greit for meg. Dyrebeskyttelsen burde snarest dra med seg videokamera og dokumentere alle de forferdelige tingene på veterinærhøgskolen i Oslo. Ca 40% av alle dyra der har jo skader og sykdommer, OPPTIL 100% på enkelte av klinikkene! Skandale!

AnonymBruker
Skrevet

Det var da voldsomt til misvisende emnetittel... Og du slenger ut anklager mot first price uten å bygge opp med fakta. tsk tsk.

Men om jeg skal diskutere uten i ta hensyn til tittelen:

Jeg kjøper bare egg fra frittgående høns. Jeg bryr meg om dyrevelferd, men samtidig bryr jeg meg om et sunt kosthold. Jeg spiser kjøtt, selv om jeg vet at ikke alle dyr har bra leveforhold. Jeg spiser egg selv om jeg vemmes av hønenes forhold.

Økologisk kjøper jeg nesten aldri. Man bruker mer ressurser på å produsere mindre. Økologisk betyr ikke at hønene har mer plass enn de frittgående. Det betyr at de får en annen type for. Om hønene hadde hatt det bedre hadde jeg sett poenget.

Tror ikke du helt vet forskjellen på økologisk og frittgående.

http://www.agropub.no/asset/2482/1/2482_1.pdf

• Liker 3
Skrevet

I mange land er det slik, men i Norge er det ganske strenge krav til dyrenes velferd, for at det skal kunne godkjennes som økologisk av Debio. Frittgående derimot betyr bare at hønene ikke sitter i bur, de kan fortsatt ha det uforholdsmessig trangt. Les linken til AB over.

Skrevet (endret)

Dersom alle skulle spist økologisk, hadde det ikke vært nok mat til alle. Slik situasjonen er i verden i dag, produserer vi egentlig nok mat til å mette alle, men den er litt skeivfordelt. Men det er en annen diskusjon. Poenget er: jeg kjøper ikke økologisk.

Jeg kjøper likevel egg fra frittgående høns. First Price kan jeg også finne på å kjøpe, siden dette er andresorteringsegg og ikke nødvendigvis høneplagingsegg.

Som student har jeg heller ikke råd til å kjøpe økologisk om jeg hadde villet. Da får man heller satse på norske epler og annen kortreist mat for å tenke på miljøet. At noe er økologisk handler bare om at man ikke har brukt sprøytemidler og andre kjemiske stoffer for å få det man produserer til å gro bedre. Er det økologiske egg, har hønene fått økologisk for.

Det er egentlig litt bakvendt, for menneskeheten hadde aldri vært der vi er nå dersom vi bare hadde kjørt på med økologisk hele veien. Vi hopper jo bare tilbake et par hakk!

EDIT: Jeg er dog ikke for overproduksjon og utarming av jorden, heller ikke gift som ødelegger mer enn bare insektene som spiser opp avlingene. Jeg syns bare det kan være en litt hysteri rundt økologisk mat.

Endret av Surriball
  • Liker 2
Skrevet

Husker godt i den perioden jeg jobbet i butikk, og jeg satt i kassen. Kom en hel familie og kjeftet på meg fordi vi hadde egg fra "ikkefrittgåendehøns"... Hallo, hva får JEG gjort med det?

Men, over til tråden. Jeg kjøper selv FP egg, dette er de samme produsentene som alle andre egg, bare at de ikke var "bra nok" til å kunne hete solvinge, prior eller hva nå alle de andre heter..

AnonymBruker
Skrevet

Som student har jeg heller ikke råd til å kjøpe økologisk om jeg hadde villet. Da får man heller satse på norske epler og annen kortreist mat for å tenke på miljøet. At noe er økologisk handler bare om at man ikke har brukt sprøytemidler og andre kjemiske stoffer for å få det man produserer til å gro bedre. Er det økologiske egg, har hønene fått økologisk for.

:rope: Dette er feil!

Dvs økologisk hønsehold involverer strenge krav som gjelder dyrevelferd (noe som ikke gjelder såkalt frittgående høns). Les deg opp før du uttaler deg, feks på lenke postet i denne tråden.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...