Gå til innhold

"øyemigrene"


Gjest nicole hole

Anbefalte innlegg

Gjest nicole hole

19 år gammel kvinne fra porsgrunn som jobber til opptak til fallskjermjegerskolen (åpenbart ganske sterke fysiske krav). Kondisjonen har økt og alt ser ut til at lille nicole skal hoppe fallskjerm om noen måneder. Men senest for to dager siden opplevde jeg et fenomen, eller hva jeg kan kalle det, jeg hadde glemt og som jeg ikke har opplevd på flere år:

Jeg jogget den vanlige ruten, da jeg opplevde et stadig økende Hold. jeg presset meg ytterligere en kilometer i ren motvilje til å gi etter, men måtte til slutt gi opp, da jeg nesten ikke lenger kunne puste (meget irrasjonell reaksjon til holden, jeg vet haha). Jeg kom hjem for å spise. Men midt under middagen inntreffer det; sidesynet på venstre øye avtok, og jeg kunne ikke se min søster om jeg ikke så direkte på henne. Videre begynte jeg å se hva min mor kaller "border", sikksakk-mønstre så å kalle dem. venstre øye forsvant nesten helt og høyre øye ble plaget av disse bordene nok til at å ta seg rundt i huset ble vanskelig. Jeg fikk en hodepinetablett og la meg. 20 minutter passerte (holdte på å gråte meg ihjel) før det endelig ga seg, og jeg kunne nyte luksusen å se hvem jeg pratet med igjen.

Dette skjedde også sist gang (tre år siden) jeg presset meg så barnslig gjennom et hold. Jeg har aldri opplevd noen hodepiner før eller etter, det eneste har vært en klar nummenhet i hodet og syn etter hva jeg vil anta var stresset og gråtingen over saken. Jeg har sett gjennom flere innlegg som har bekreftet noen av symptomene mine og avkreftet andre.

HVA JEG LURER PÅ ER, vil det kunne intensiveres av min kommende fysisk anstrengende karriere som soldat, eller vil det forbli like sjeldent som nå?

øyelegen min sier jeg har syn som en hauk og vil ikke undersøke nærmere, hvilket enn hvor sjarmerende det er, blir ganske så uhjelpsomt for meg.

Nicole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er dessverre ingen som vet om det vil fortsette eller ikke, eller opptre sjeldent. Det kan ingen vite.

Det er ikke øyemigrene; det er migrene. Noen mister litt syn på et øye, andre får sikk-sakk osv, det er individuelt.

Jeg har trent og hatt migrene i "alle år...". Noen ganger har det blitt være av tung trening, f.eks da styrketrening og intervalltrening. Jeg har vært en ivrig jogger, helst langdistanse, og det ser ut til å gå fint. Styrketrening og slike "press-deg-selv" slik at du føler at en blodåre holder på å poppe i panna fungerer dårlig på MEG, men det trenger igjen ikke gjelde for deg. Det er det som er så dumt med migrene, det er individuelt.

Jeg tenker som så at hadde jeg intensivert trening min til å inneholde mye styrke, mye intervall f.eks så kanskje kroppen hadde blitt vant til å dette, og mindre migrene hadde kommet av den grunn. Det vet jeg ikke, det har jeg ikke orket.

Dog, du sier ditt anfall "kun" varer i 20 minutter. Det er ikke lenge i forhold til mange andre, og hvis du har det såpass sjelden som nå du sier 3 år siden forrige gang.. Så bør det kanskje ikke være noe problem? Mulig soldatjobb stiller krav til at det ikke skal være noe som helst, det aner jeg ikke.

Lykke til og håper du ikke sliter med det videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hatt dette, det samme har mamma. Legen hennes kalte det "migrene på øyet", ettersom det ikke sammenfaller med vanlig migrene (som jeg også har, og det er jo intens, pulserende hodepine).

For meg hjalp det å bare lukke øynene og vente til det gikk over. Kom av stress, tror jeg. Men det er såvidt jeg har forstått vanlig at de som opplever det har det sjelden, så tror ikke du bør være redd for at det skal ødelegge planene dine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres ut som klassisk migrene.

Hvor plaget du vil være av dette er umulig å si, men tilstanden kan ofte utløses av fysisk anstrengelse og høy lyd, samt stress.

Du bør absolutt utredes videre, med tanke på ditt karrierevalg.

Om dette er uforenlig med tjenesten eller ikke, vet jeg ikke, men det vil uansett være dumt å ikke nevne det for befalet ( eller hva det nå er - jeg er ikke vernepliktig, og vet lite om militærvesenet). Dersom dette vil hindre din karriere, er det bedre å innse det nu, enn å kaste bort flere år på å trene til et yrke du ikke kan utøve.

At øyelegen ikke vil se på dette, er ikke så rart. Det har nemlig ikke med øynene å gjøre, selv om noen av symptomene opptrer der (med mindre det er mistanke om glaukom - grønn stær - men det er du alt for ung til, egentlig). Gå til fastlegen din, og be evt. om rekvisisjon til spesialist. Forklar dine yrkesplaner, så blir det kanskje lettere å bli undersøkt skikkelig. Får du ikke henvisning videre, så be om skriftlig avslag. De fleste leger pleier å gi seg da.

Begrebet øyemigrene kjenner jeg ikke, men tenker det menes clustermigrene, som typisk manifesterer seg som ekstremt intense smerter rundt ett øye. Dette er en EKSTREMT smertefull tilstand, som er helt invalidiserende. Men symptomene dine peker ikke mot det. Heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres ut som klassisk migrene.

Hvor plaget du vil være av dette er umulig å si, men tilstanden kan ofte utløses av fysisk anstrengelse og høy lyd, samt stress.

Du bør absolutt utredes videre, med tanke på ditt karrierevalg.

Om dette er uforenlig med tjenesten eller ikke, vet jeg ikke, men det vil uansett være dumt å ikke nevne det for befalet ( eller hva det nå er - jeg er ikke vernepliktig, og vet lite om militærvesenet). Dersom dette vil hindre din karriere, er det bedre å innse det nu, enn å kaste bort flere år på å trene til et yrke du ikke kan utøve.

At øyelegen ikke vil se på dette, er ikke så rart. Det har nemlig ikke med øynene å gjøre, selv om noen av symptomene opptrer der (med mindre det er mistanke om glaukom - grønn stær - men det er du alt for ung til, egentlig). Gå til fastlegen din, og be evt. om rekvisisjon til spesialist. Forklar dine yrkesplaner, så blir det kanskje lettere å bli undersøkt skikkelig. Får du ikke henvisning videre, så be om skriftlig avslag. De fleste leger pleier å gi seg da.

Begrebet øyemigrene kjenner jeg ikke, men tenker det menes clustermigrene, som typisk manifesterer seg som ekstremt intense smerter rundt ett øye. Dette er en EKSTREMT smertefull tilstand, som er helt invalidiserende. Men symptomene dine peker ikke mot det. Heldigvis.

Er du legestudent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du legestudent?

Nei.

Skulle ha vært lege, men valgte en annen, mindre lukrativ vei.

Men jeg har rundt 15.000 sider medisinpensum bak meg. Man kan ikke stole på meg i klinisk forstand, og jeg kan godt ta feil, så jeg er alltid nøye med å be folk oppsôke lege.

Men jeg har mye kunnskab, som kan komme godt med i mange situasjoner.

Noe orakel er jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig at det høres ut som klassisk migrene. Det er en del som bare får flimringen foran øyet uten hodesmertene. Det skal du være glad for. Dessverre så er det kanskje en ulempe om du er i krig må anstrenge deg og ikke ser fienden. Det er også viktig at du sier i fra får du kan i teorien sette andre i fare også. Jeg kjenner noen som fikk betablokker (en blodtrykksmedisin) og ble helt kvitt migrene anfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...