Gå til innhold

Tilberede laks i oppvaskmaskin

Fremhevede innlegg

Skrevet

Men forestill deg at du skal posjere laks til 30 menneske som skal serverast varmt på same tid. Då grusar oppvaskmaskinen mikroen. :)

Jeg skal ikke det. :ler: Men jeg poengterte vel i første innlegg at jeg bare lager til meg selv, og da...

:heks:

Videoannonse
Annonse
Gjest Badabing
Skrevet

Men er dere ikke redde for brann? Oppvaskmaskinen min går aldri når jeg er borte, etter at oppvaskmaskinen til ei i klassen førte til at huset deres brant ned.

Gjest navnelapp
Skrevet

Det er vel ikkje større risiko for brann i oppvaskmaskinen om du har laks i den? den er jo full av vatn uansett...

• Liker 1
Skrevet

:kghjerte: :kghjerte: :kghjerte: :kghjerte:

Slutter aldri å overraske

Skrevet

Det er vel ikkje større risiko for brann i oppvaskmaskinen om du har laks i den? den er jo full av vatn uansett...

Hvis du hadde lest hele tråden hadde du fått med deg at TS skrev i sitt første innlegg:

Jeg kunne tenkt meg å forsøkt dette. Så det på TV for lenge siden, og nå har jeg en oppvaskmaskin som jeg kan utsette starten på. Det hadde vært genialt om jeg kunne legge fisken i oppvaskmaskinen og trykket på et visst antall timer delay for så å ha den akkurat ferdigdampet til jeg kom hjem fra jobb eller trening.

Det er selvfølgelig ikke mer fare for brann når man damper laks i den... Men den er like fullt en brannfelle. At det er vann i den har ikke noe å si, da brannen ikke har det med å starte inni maskinen sådan, men i det elektriske systemet. Det er flere store husbranner, som har startet i både oppvaskmaskin og vaskemaskin. Det er derfor man fraråder folk å dra fra maskinene mens de er på.

• Liker 2
Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Fisk i oppvaskmaskin, potet i vaskemaskin!

Hva blir det neste, ta oppvasken i dusjen liksom?

folk gjør så mye rart :fnise:

• Liker 3
Skrevet

Uten å ha lest linkene enda så er Sous-vide matlaging en trend. Har tenkt å prøve det selv etterhvert. Så lenge temperaturen er grei og fisken pakket inn på korrekt måte bør det gå bra.

Skrevet

:ler:

Gjest Badabing
Skrevet

Hvis du hadde lest hele tråden hadde du fått med deg at TS skrev i sitt første innlegg:

Det er selvfølgelig ikke mer fare for brann når man damper laks i den... Men den er like fullt en brannfelle. At det er vann i den har ikke noe å si, da brannen ikke har det med å starte inni maskinen sådan, men i det elektriske systemet. Det er flere store husbranner, som har startet i både oppvaskmaskin og vaskemaskin. Det er derfor man fraråder folk å dra fra maskinene mens de er på.

Ja, det var det jeg tenkte på. Og med forsikringsselskaper som ikke alltid er like villige til å betale, spørs det hvordan det hadde gått om man hadde oppvaskmaskinen full av laks.

Nå er jeg riktignok blant dem som bekymrer meg da men :fnise:

• Liker 1
Skrevet

Ja, det var det jeg tenkte på. Og med forsikringsselskaper som ikke alltid er like villige til å betale, spørs det hvordan det hadde gått om man hadde oppvaskmaskinen full av laks.

Nå er jeg riktignok blant dem som bekymrer meg da men :fnise:

Uff, nå blir det fullstendig avsporing her.

Jeg kjører verken oppvask- eller vaskemaskin når jeg ikke er hjemme, heller ikke når jeg sover. Jeg stiller altså i samme klasse som deg, og velger derfor mikroen for et kjapt laksemåltid.

Det betyr ikke at jeg ikke syns kommentaren til Alt godt om vannet var noe å trekke på smilebåndet av allikevel.

:heks:

Skrevet

Neppe brannfare i "laksesonen" (vaskekammeret), men i motor og elektrisk - som ligger baki eller under maskinen. NÅ tror jeg brann i en sånn maskin ofte stopper ved røykutvikling, som er farlig nok når man sover. Men husbrann kan jo følge dette.

Brukeren Badabing tar jo gode forholdsregler ved å aldri kjøre maskin når hun er borte.

Og maskinbrann/husbrann er eneste mulighet for brent laks i oppvaskmaskin.

Ser for meg at eneste grunn for å velge noe så sær dampemetode for fisk er at man har stekeovn uten timerfunksjon.

Hva er problemet med å sette steikeovnen på 100 grader i ørten timer? Er steikeovnen for liten?

Skrevet

Fordi det er morsomt? Skulle gjerne kokt poteter i vaskemaskinen også, trenger ikke å vaske dem første engang, kan bare hive dem inn med jord og alt. De som kommer i et sånt nett kan man vaske i nettet.

:skratte:

Aaåh! For noen rene gullerøtter da?

Ja, de har vært en tur i oppvaskmaskina, Bestikkholderen er jo genial! (Brukte økonomiprogrammet, for å ikke flerre av skrellet)

Ok, jeg har gjort noen utradisjonelle ting, som å vaske skrutrekkere og dørhåndtak i oppvaskmaskina, bruke ostehøvelen på agurken, og varme vannet til pastaen i vannkokeren. Men å lage mat i oppvaskmaskina?? Jeg prøver for harde livet å få vekk mest mulig mat før jeg hiver ting inni der! :klo:

Skrevet

Fisk i oppvaskmaskin, potet i vaskemaskin!

Hva blir det neste, ta oppvasken i dusjen liksom?

folk gjør så mye rart :fnise:

Skylle salaten i do når man trekker ned, bør prøves. :sjenert:

Skylle bestikket, om man er litt mindre eventyrlysten (det er jo bare å stappe nedi der).

Skrevet

Fattigmanns sous vide...

Neida, Miele er på trappene med en ny gourmet-modell med eget "Lakseprogram".

Koster selvfølgelig en tusing ekstra eller to ,men det skal det visst være verdt

Skrevet

Om man bruker vaskemiddel, kan man lage lutefisk da?

• Liker 2
Skrevet

Om man bruker vaskemiddel, kan man lage lutefisk da?

Ja. Den nye maskinen har et eget lutefiskprogram også.

Skrevet

Koking, damping, steking, grilling og all varmebehandling av mat har en ting felles: Varme! :hoppe:

At de fleste tror komfyr og koketopp er den eneste måten å tilføre matvarer den varmen som skal til for å tilberede den, er bare et resultat av vanetenkning. Men, grunnen til at komfyren står der på kjøkkenet, er jo at det er et praktisk redskap for å tilføre mat varmeenergi.

Hva vi faktisk bruker beror på hvor vi er, og hva vi rår over av varmekilder. Det går utmerket å tilberede mat over bål, termiske varmekilder/vulkansk aktivitet, på mørke solopphetede stenheller, bilens motorblokk/eksossystem (ihvertfall på eldre biler), til og med ved hjelp av lyspærer, om det kniper. Det handler egentlig mest om at råvarene behandles/pakkes slik at maten blir trygg og velsmakende. Komfyr er historisk sett en ny oppfinnelse. Og det er ikke sikkert at vår vanligste løsninger er de eneste.

En kjempefordel oppvaskmaskina har fremfor steikeovna er energiforbruket. Og blir bestikket rent nok til å spises av, vil nok foliepakket mat bli like spisevennlig, sålenge maskina er renset for matrester og gruff. Ennå bedre om en kan kjøre rent steamprogram.

Redd for at mange KG-brukere vil bukke under, om kjøkkendøra går i vranglås, eller strømmen svikter. :gjeiper:

Gjest fr21_5ffdsa
Skrevet

Får håpe ikke oppvasken lukter fisk i lang tid fremover, etter oppvasksdampet fiskemiddag.

I så fall er det vel bare til å kjøre den på renseprogram med rensemiddel. :gjeiper:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...