Gjest Marie Skrevet 7. juli 2011 #1 Del Skrevet 7. juli 2011 Jeg er kronisk syk og trenger en del hjelp i hverdagen. For å danne meg et grunlag for å vite hva "normale" mennesker gjør og på den måten hva som er fornuftig og realistisk å forvente å få hjelp til, håper jeg du kan hjelpe meg ved å svare på en eller flere av følgende spørsmål. Hvor lang tid bruker du på å lage en vanlig hverdagsmiddag? (til 1 voksen person) Hvor ofte handler du mat? Hvor lang tid bruker du på dagligvareinnkjøp i uka? Hvor ofte pusser du tenner? Hvor ofte dusjer du? Hvor ofte vasker du håret? Hvor lang tid bruker du på det? Hvor mye klesvask er normalt å ha for 1 person hver uke? Hvor ofte er det vanlig å skifte sengetøy? Gi gjerne et eksempel på en vanlig ukemeny for deg/din familie. Spørsmålet her er hva er det vanlig å spise til middag, og er det 7 forskjellige retter i løpet av en uke? Ja, litt personlige spørsmål dette her. Jeg håper noen tar seg tid til å svare på det de kan. For meg vil det være til mye hjelp! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Søteplet Skrevet 7. juli 2011 #2 Del Skrevet 7. juli 2011 Hvor lang tid jeg bruker på å lage mat avhenger av dagsformen. 15-60 minutter kanskje. Jeg "storhandler" en gang i uka. da handler jeg alt jeg trenger. I og med at jeg bare gjør det en gang i uka tar det nok mellom 30-60 min. Pusser tennene to ganger daglig, og dysjer hver morgen. Vasker håret annenhver dag(skyller gjennom det den andre dagen. dysjing tar mellom 5 og 15 min. litt usikker på hvor mye klesvask jeg har, vasker kanskje 1 eller 2 maskiner i uka, og vi er 2 i huset. så kanskje 1 maskin... Vet ikke om det er normalt, men jeg skifter sengetøy en gang i uka. Håper det hjelper Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
chikako Skrevet 7. juli 2011 #3 Del Skrevet 7. juli 2011 Har ikke styr på alt, men kan hjelpe med det jeg vet. Hvor lang tid bruker du på å lage en vanlig hverdagsmiddag? (til 1 voksen person) Fra 20 minutter til 1 time Hvor ofte handler du mat? To-tre ganger i uka, da vi ikke har fryser og jeg må kjøpe ferskvarer Hvor lang tid bruker du på dagligvareinnkjøp i uka? - Hvor ofte pusser du tenner? To-tre ganger om dagen Hvor ofte dusjer du? Hvor ofte vasker du håret? Hvor lang tid bruker du på det? Dusjer annenhver dag, vasker håret 1 gang i uka. Bruker ca. 15 minutter i dusjen. Hvor mye klesvask er normalt å ha for 1 person hver uke? - Hvor ofte er det vanlig å skifte sengetøy? Jeg skifter hver 2. til hver 3. uke. Gi gjerne et eksempel på en vanlig ukemeny for deg/din familie. Spørsmålet her er hva er det vanlig å spise til middag, og er det 7 forskjellige retter i løpet av en uke? Jeg er veldig opptatt av mat, så det blir ofte ny mat. Lager store porsjoner, så det blir restemat i alle fall to ganger i uka, gjerne oftere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tirkes Skrevet 7. juli 2011 #4 Del Skrevet 7. juli 2011 (endret) Hvor lang tid bruker du på å lage en vanlig hverdagsmiddag? (til 1 voksen person) Varierer veldig. Lager til to, men tar ikke så mye lengre tid. Vanligvis 15-30 minutter - typ gryteretter, lasagne, pytt i panne, pannekaker og sånne ting. Noen ganger jukser jeg med Fjordland og bruker 5 minutter. :gjeiper: Hvor ofte handler du mat? Annenhver dag, noen gang hver dag. Jeg hater å planlegge så for meg blir det litt "Hva har vi lyst på i dag..."-handling. Ikke veldig økonimisk. Hvor lang tid bruker du på dagligvareinnkjøp i uka? 10-15 minutter på snarturer etter jobb, og i blant 30-40 minutter i butikken når jeg handler inn til helgen eller vimser rundt og kikker og funderer og ikke helt vet hva jeg skal ha. Hvor ofte pusser du tenner? Morgen og kveld. Noen ganger glemmer jeg morgenpussen i helgene når vi ikke skal noe sted. Tannpuss er også endel av "stelle meg for å gå ut"-rutinen min. Ordne håret, fuktighetskrem, pusse tenner, legge sminke osv. Så iblant oftere. Hvor ofte dusjer du? Hvor ofte vasker du håret? Hvor lang tid bruker du på det? Etter trening, ellers annenhver dag. Håret mitt trenger vask såpass ofte og jeg hater å vaske håret over badekaret eller sånne ting, synes det er greit å bare dusje da. Bruker omtrent 12-15 min på dusje om morgenen etter jobb med kropps- og hårvask. Hvor mye klesvask er normalt å ha for 1 person hver uke? Om vi later som om jeg ikke sorterer noe, så har jeg ikke en full maskin etter bare en uke, med mindre det er noe spesielt. Jeans/bukser og skjørt bruker jeg flere dager på rad, samme med skjorter, og gensere som jeg bruker trøye under. (Dersom jeg regner håndklær, sengetøy, og diverse så... Tja, 1,5 - 2 maskiner? Runder litt oppover her. Hvor ofte er det vanlig å skifte sengetøy? Vet ikke hva som er vanlig. Jeg skifter hver 1-2. uke alt etter behov. Har jeg og mannen mye sex en periode, eller det er mye tropenetter så bytter jeg ukentlig. Gi gjerne et eksempel på en vanlig ukemeny for deg/din familie. Spørsmålet her er hva er det vanlig å spise til middag, og er det 7 forskjellige retter i løpet av en uke? Jeg og samboeren har ikke barn og vi lager ikke middag 7 ganger i uken. Flere ukedager slurver vi og bare lager smørbrød, spesielt om vi kommer hjem til forskjellige tider. Eller lager oss noe mat hver for oss. Vi spiser nok 5 middager sammen i uken i snitt. Typiske retter... åh gud, må jeg tenke nå. -Lasagne -Pølser, mos og agurksalat -Fullkornspasta, brokkoli og laks/ørret. -Ris sammen med wokgrønnsaker og kjøtt/fisk -Ris med svinekjøtt/kylling i forskjellige sauser som tikka masala eller sweet n sour -Stekt fisk med bare masse masse grønnsaker til -Kyllingfilét bakt i ovn med urter + råkostsalat -Pannekaker -Vårruller med salat til -Skinke/stek med bakte potetbåter eller fløtegratinerte poteter og grønnsaker (asparges, gulrot,brokkoli) -Stek, kalkunstek eller hva som helst i leirgryta, langtidsstekt med løk, gulrøtter og poteter. De to siste er typiske "søndagsmiddag"-type ting, som vi sjelden lager til i ukedagene. Noen eksempler på hva vi spiser. Dæven, vi er ikke akkurat sunne. *redigert, misset en del av to spørsmål* Endret 7. juli 2011 av Tirkes 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ethereal Skrevet 7. juli 2011 #5 Del Skrevet 7. juli 2011 Hvor lang tid bruker du på å lage en vanlig hverdagsmiddag? (til 1 voksen person) Ca. 15-20 minutter. Hvor ofte handler du mat? 1-2 ganger i uka. Prøver å holde meg til 1. Hvor lang tid bruker du på dagligvareinnkjøp i uka? 20 minutter, kanskje. Prøver å skrive handleliste og kun holde meg til den. Så det tar ikke lange tiden å finne det jeg skal ha. Hvor ofte pusser du tenner? To ganger om dagen. Hvor ofte dusjer du? Hvor ofte vasker du håret? Hvor lang tid bruker du på det? Dusjer kroppen hver dag eller annenhver dag. Vasker håret hver tredje/fjerde dag, dersom jeg ikke trener (for eksempel pga. at jeg er syk eller har veldig mye å gjøre). Når jeg trener, trener jeg annenhver dag, og dusjer og vasker håret da. Hvor mye klesvask er normalt å ha for 1 person hver uke? Jeg vasker annenhver uke, og da fyller jeg som regel to maskiner. Hvor ofte er det vanlig å skifte sengetøy? Hver uke eller annenhver uke. Gi gjerne et eksempel på en vanlig ukemeny for deg/din familie. Middag kan gjerne være: mandag - taco. tirsdag - rester fra taco. onsdag - laks med tilbehør. torsdag - laks med tilbehør. fredag - pizza. lørdag - wok. søndag - resten av woken. Spørsmålet her er hva er det vanlig å spise til middag, og er det 7 forskjellige retter i løpet av en uke? Jeg spiser aldri 7 forskjellige ting til middag. Om jeg for eksmepel lager tacogryte, så lager jeg for 4 personer, og da spiser jeg det til middag i fire dager. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fluffe Skrevet 7. juli 2011 #6 Del Skrevet 7. juli 2011 (endret) Hvor lang tid bruker du på å lage en vanlig hverdagsmiddag? (til 1 voksen person) Er to personer, men bruker like lang tid uansett. 20-40min Hvor ofte handler du mat? 2-3 ganger i uka Hvor lang tid bruker du på dagligvareinnkjøp i uka? 20min hver gang Hvor ofte pusser du tenner?Morgen og kveld + hvis jeg har mye belegg på tennene Hvor ofte dusjer du? Hvor ofte vasker du håret? Hvor lang tid bruker du på det? Dusj+hår er tre ganger i uka. Bruker 15min hver gang. Hvor mye klesvask er normalt å ha for 1 person hver uke? Alt for mye Hvor ofte er det vanlig å skifte sengetøy?Hver andre uke her i huset Gi gjerne et eksempel på en vanlig ukemeny for deg/din familie. Spørsmålet her er hva er det vanlig å spise til middag, og er det 7 forskjellige retter i løpet av en uke? Ja, litt personlige spørsmål dette her. Jeg håper noen tar seg tid til å svare på det de kan. For meg vil det være til mye hjelp! Endret 7. juli 2011 av mirandaa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2011 #7 Del Skrevet 8. juli 2011 Jeg er kronisk syk og trenger en del hjelp i hverdagen. For å danne meg et grunlag for å vite hva "normale" mennesker gjør og på den måten hva som er fornuftig og realistisk å forvente å få hjelp til, håper jeg du kan hjelpe meg ved å svare på en eller flere av følgende spørsmål. Hvor lang tid bruker du på å lage en vanlig hverdagsmiddag? (til 1 voksen person) Jeg bruker fra 10 minutter til en time. Sånn i snitt 30 minutter. Hvor ofte handler du mat? Jeg handler 3-5 ganger i uka. Har ikke bil og handler ikke mer enn jeg får plass til i en sekk. Hvor lang tid bruker du på dagligvareinnkjøp i uka? Jeg bruker ca 30 minutter på å gå til og fra + selve handlingen. Hvor ofte pusser du tenner? 2 ganger om dagen. Morgen og kveld. Hvor ofte dusjer du? Hvor ofte vasker du håret? Hvor lang tid bruker du på det? Jeg dusjer vanligvis hver dag og da vaskes håret også. Dropper jeg dusjen så er det fordi jeg kun skal være hjemme alene. Bruker vel ca 10 min i dusjen, men litt tid i etterkant pga hårtørk og litt krem i ansikt og på kroppen. Hvor mye klesvask er normalt å ha for 1 person hver uke? Jeg tipper jeg vasker 3 maskiner i uka. Ikke fulle maskiner for siden jeg er alene så får jeg ikke fyllt opp maskinen. En hvit, en rød og en med mørkt tøy. Hvor ofte er det vanlig å skifte sengetøy? Jeg skifter hver uke eller hver 14 dag alt ettersom. Nå svetter jeg en del på natta så da blir det hver uke. Gi gjerne et eksempel på en vanlig ukemeny for deg/din familie. Spørsmålet her er hva er det vanlig å spise til middag, og er det 7 forskjellige retter i løpet av en uke? Jeg må innrømme at jeg ikke spiser middag hver dag nå som jeg bor alene. Har noe med ork å gjøre. Samtidig så er det en del middager som jeg lager ekstra av for å fryse ned eller spise en dag senere. Jeg bruker ofte wok med nudler. Da lages det ofte for 2 dager og det tåler å stå i kjøleskapet en dag eller to. Stekt fisk, potet og grønnsaker. Saus er rømme eller smør. Kjøttkaker med kål og poteter og brun saus. Da har jeg lagd opp en porsjon kjøttkaker av 1 kg kjøttdeig så det er bare å hente ferdig i fryseren senere. Lapskaus. Ypperlig til frysing. Lager en stor porsjon. Egg og bacon. Kyllingfilet med masse grønnsaker stekt i form i steikovnen. Hjemmelaget pizza. Lager i langpanne og fryser ned. Ulike gryteretter og supper. Dropper gjerne ris/pasta og potet og tar heller grovt knekkebrød eller rundstykke ved siden av. Ja, litt personlige spørsmål dette her. Jeg håper noen tar seg tid til å svare på det de kan. For meg vil det være til mye hjelp! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mahareth Skrevet 8. juli 2011 #8 Del Skrevet 8. juli 2011 Hvor lang tid bruker du på å lage en vanlig hverdagsmiddag? (til 1 voksen person) Middagen bruker jeg aldri mer enn en time på, med mindre jeg lager noe som skal stekes lenge i ovnen, som bakte poteter. Hvor ofte handler du mat? 1-2 ganger i uka. Hvor lang tid bruker du på dagligvareinnkjøp i uka? Som oftest 15-20 min per gang. Hvor ofte pusser du tenner? Morgen og kveld, tar et par minutter. Hvor ofte dusjer du? Hvor ofte vasker du håret? Hvor lang tid bruker du på det? Dusjer hver dag. Bruker 5-15 min, avhengig av om håret må vaskes, beina barberes og sånt. Vasker håret 2-3 ganger i uken. Hvor mye klesvask er normalt å ha for 1 person hver uke? Hva som er vanlig vet jeg ikke, men vi er to og her vasker vi nesten en om dagen nå. Hvor ofte er det vanlig å skifte sengetøy? Minst en gang i måneden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2011 #9 Del Skrevet 8. juli 2011 Hvor lang tid bruker du på å lage en vanlig hverdagsmiddag? (til 1 voksen person) 15-30min (inkludert opprydding) + eventuell koketid. Hvor ofte handler du mat? 1-2 ganger i uka. Hvor lang tid bruker du på dagligvareinnkjøp i uka? Har handleliste, så det tar vel 20min hver gang + reisen til og fra. Hvor ofte pusser du tenner? 2 ganger om dagen. Hvor ofte dusjer du? Hvor ofte vasker du håret? Hvor lang tid bruker du på det? Dusjer 5-6 ganger i uka, vasker håret 3-4 ganger. Dusj uten hårvask tar 10 min, bruker 15-20 min inkludert hårvask. Hvor mye klesvask er normalt å ha for 1 person hver uke? Her går det i snitt 2-3 maskiner i uken. Hvor ofte er det vanlig å skifte sengetøy? Jeg skifter hver uke, minimum anbefalt er hver 14 dag. Gi gjerne et eksempel på en vanlig ukemeny for deg/din familie. Spørsmålet her er hva er det vanlig å spise til middag, og er det 7 forskjellige retter i løpet av en uke? Mandag: Laks, quinoa/ris og grønnsaker Tirsdag: Kylling, ris og grønnsaker Onsdag: Stekte risrester med egg, skinke og purre Torsdag: Torsk i kokosmelk, ovnsstekte grønnsaker og potet Fredag: Taco Lørdag: Hjemmelaget pizza Søndag: Ingenting/pizzarester Middag varierer endel, men blir som regel 5-6 middager ikke basert på rester. Blir ofte suppe eller lasagne med brød når lommeboken/tiden strammer, store retter som kan spises over flere dager. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 8. juli 2011 #10 Del Skrevet 8. juli 2011 (endret) Hvor lang tid bruker du på å lage en vanlig hverdagsmiddag? (til 1 voksen person) Ca 20-40 minutter - avhengig av hva det er. Hvor ofte handler du mat? Hver dag, men av og til er det bare 2-3 varer, f.eks. en liter melk og litt pålegg. Hvor lang tid bruker du på dagligvareinnkjøp i uka? Ca. 15 minutter hver gang - det skulle vel bli 90 minutter til sammen. Hvor ofte pusser du tenner? Morgen og kveld. Skal jeg ut på noen spesielt så kan det bli en hurtigpuss innimellom. Hvor ofte dusjer du? Hvor ofte vasker du håret? Hvor lang tid bruker du på det? Dusjer 3-4 ganger i uka, er det varmt bir det hver dag. Håret vaskes ca. 2 ganger i uka, men gir det gjerne en hurtigvask ekstra om jeg har vært på trening eller blitt ekstra svett og varm. Dusjer vel på 5-10 minutter og tar 2-3 minutter ekstra om jeg vasker håret. Hvor mye klesvask er normalt å ha for 1 person hver uke? 2-3 maskiner. Noen uker har jeg en, andre uker 3 hvis det er på tide å bytte sengetøy og jeg har bukser og andre ting som jeg helst ikke vil vaske sammen med T-skjorter eller hvitvask. Hvor ofte er det vanlig å skifte sengetøy? Hos meg ca. annenhver uke. Har jeg vært syk og svettet mye, eller det er varmt om sommeren så kan det bli en uke mellom hver gang. Har jeg vært bortreist så går det gjerne 3 uker siden jeg da ikke har brukt senga så mye som vanlig uansett. Gi gjerne et eksempel på en vanlig ukemeny for deg/din familie. Spørsmålet her er hva er det vanlig å spise til middag, og er det 7 forskjellige retter i løpet av en uke? Håpløst å svare på, men er som regel 7 forskjellige retter i løpet av uka, men det kan variere fra biff til noe så enkelt som havregrøt eller pannekaker. Endret 8. juli 2011 av Cata Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2011 #11 Del Skrevet 8. juli 2011 Jeg er kronisk syk og trenger en del hjelp i hverdagen. For å danne meg et grunlag for å vite hva "normale" mennesker gjør og på den måten hva som er fornuftig og realistisk å forvente å få hjelp til, håper jeg du kan hjelpe meg ved å svare på en eller flere av følgende spørsmål. Hvor lang tid bruker du på å lage en vanlig hverdagsmiddag? (til 1 voksen person) alt fra 10 min (en kjapp omelett eller grøt) til 45 min til hverdags, som regel ca 30/40 min tenker jeg, Vi er to voksne, men å dele opp de ekstra grønnsakerne tar ikke mye tid. Det er oppvask og steking som tar tid som regel og det må man gjøre uansett. Når jeg er alene går det nok litt oftere i den aller kjappeste maten, som omelett og grøt og av og til dropper jeg middag for skiver i stedet også, så jeg bruker nok litt mindre tid på matlagingen om jeg er alene. Hvor ofte handler du mat? Hovedsakelig en gang i uka, men fyller litt på for det jeg er tom for i helga Hvor lang tid bruker du på dagligvareinnkjøp i uka? Jeg bruker litt tid på dette, liker å finne de rette produktene etc. Mannen min er flinkere til å være kjapp ut og inn. Jeg bruker ca 1 time i uka på handling i selve butikkern. Må jo også til og fra butikken da som tar noe tid. Hvor ofte pusser du tenner? To ganger til dagen Hvor ofte dusjer du? Hvor ofte vasker du håret? Hvor lang tid bruker du på det? Dusjer hver/annn hver dag avhengig av hvor mye aktivitet jeg har vært i. Det er ikke nødvendig å dusje hver dag om man har vært i lite aktivitet og ikke svettet mye. Huden har ikke godt av det heller. Vasker håret ca annen hver dag, om jeg ikke har trent og må vakse det oftere. Bruker ca 30 min på å kle av meg, dusje, tørke meg og kle på meg igjen. Jeg er litt treig av meg. Hvor mye klesvask er normalt å ha for 1 person hver uke? Jeg bor med mannen min. Vi vasker ca 2 maskiner klær i uka. Hadde jeg bodd alene hadde det nok blitt ca det samme fordi det blir forskjellige vasker 1 med 60 grader og en med 30/40 grader. Hadde bare bltt halvparten å henge opp og legge sammen. Hvor ofte er det vanlig å skifte sengetøy? Det anbefales vel hver 14 dag ca. Jeg er litt slapp så det blir som regel hver 3. uke her. Gi gjerne et eksempel på en vanlig ukemeny for deg/din familie. Spørsmålet her er hva er det vanlig å spise til middag, og er det 7 forskjellige retter i løpet av en uke? Jeg liker å ha 7 forskjellige retter i løpet av uka for jeg sliter litt med matlysten. Jeg bruker å ta med meg middagsrester til lunch på jobb og får kommerntarer om at jeg er flinkere til å lage "spennende" mat til middag enn det de er, og at jeg varierer mer enn dem. Eks: Pasta med ekstra grønnsaker (raspa gulerot, ekstra tomater, løk, squash, paprika) Stekt kjøtt med kjapp potetsalat (deler potenene i små biter, koker fort. Blander i aioli) med en liten salat til woket kylling med grønnsaker, ris og saus woket laks (gjerne ferdigternet når jeg kjøper dem i frysedisken) med grønnsaker, fullkornsnudler og saus fisk i ovnen, med ovnsbakte poteter til taco/hjemmelaget pizza etc. Kyllingsalat med fullkornspasta og solsikkefrø/gresskarfrø feks. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Consensio Skrevet 8. juli 2011 #12 Del Skrevet 8. juli 2011 Hvor lang tid bruker du på å lage en vanlig hverdagsmiddag? (til 1 voksen person) Jeg lager middager til to, men det tar jo ikke lengre tid enn når jeg lager middag til bare meg. Vanligvis bruker jeg ca 30 minutter, noen ganger 45 minutter. Hvor ofte handler du mat? Jeg storhandler en gang i blant. Det går ca 1 - 1,5 mnd mellom hver gang. Også handler jeg på butikken ca 2 ganger i uka og da bare grønnsaker, melk og annet smått jeg ikke har hjemme. Hvor lang tid bruker du på dagligvareinnkjøp i uka? Gjennomsnittlig så bruker jeg nok 1 time i uka. Bor rett ved butikken og bruker sjeldent mer enn 15 minutter, så jeg regner med den tiden jeg bruker når jeg storhandler også. Hvor ofte pusser du tenner? Jeg pusser tennene (og bruker tanntråd) hver morgen og kveld, og noen ekstra ganger dersom jeg for eksempel har drukket brus for da føler jeg at jeg får "pels" på tennene Hvor ofte dusjer du? Hvor ofte vasker du håret? Hvor lang tid bruker du på det? Jeg dusjer hver eneste morgen. Vasker håret hver 3. dag. Jeg bruker ca 10 minutter når jeg ikke vasker håret og ca 20 minutter når jeg vasker håret. Da regner jeg med tiden jeg bruker på å tørke meg og slikt også. Hvor mye klesvask er normalt å ha for 1 person hver uke? Det kommer helt an på hvordan du bruker klærne dine. De periodene jeg mekket mye på bil og slikt så gikk det noen runder ekstra med maskinen også. Nå vasker jeg for to personer og inkludert håndkleder og sengetøy så setter jeg vel på en maskin ca 3 ganger i uka. Hvor ofte er det vanlig å skifte sengetøy? Hva som er vanlig vet jeg ikke, men jeg syns ikke noe om at det går mer enn 14 dager mellom hver skift iallefall. Jeg skifter minst 1 gang i uka siden det blir litt sex og slikt i senga. Når mannen er bortreist så kan det godt gå 14 dager mellom hver gang. Gi gjerne et eksempel på en vanlig ukemeny for deg/din får familie. Spørsmålet her er hva er det vanlig å spise til middag, og er det 7 forskjellige retter i løpet av en uke? Jeg setter opp ukemenyer og det hender ofte at det blir det samme til middag mer enn en gang, eller at maten fra dagen før blir brukt i middagen neste dag. Har ikke menyene foran meg nå siden jeg er på ferie, så husker ikke helt hva det stod på den forrige, men det går mye i kyllingfileter i forskjellige former og varianter da vi begge elsker kylling. Kyllingwok, fylt kylling (brie, soltørkede tomater, fetaost og lignende), kylling og ris, kyllingenchiladas osv osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2011 #13 Del Skrevet 8. juli 2011 Dette høres mere ut som en spørre undersøkelse Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tirkes Skrevet 8. juli 2011 #14 Del Skrevet 8. juli 2011 Dette høres mere ut som en spørre undersøkelse mer* spørreundersøkelse* Beklager, men når folk feier for andres dør kan jeg ikke dy meg. Hvor i innlegget skjulte TS at dette var en type spørreundersøkelse? Hun/han ordlegger seg som de som ringer til deg. "Fint om dere har tid til å svare på følgende spørsmål". Det er ikke akkurat noe sjokk for noen av de som poster i tråden at vi ikke begynner å kjekle om når det er best passende å vaske sengetøy, for det kommer ikke saken ved. Jeg hadde forstått trangen til å poste dette dersom TS hadde skrevet "Hei, dette er ikke en spørreundersøkelse altså, men..." 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
venus_ Skrevet 8. juli 2011 #15 Del Skrevet 8. juli 2011 Hvor lang tid bruker du på å lage en vanlig hverdagsmiddag? (til 1 voksen person) Varierer veldig. Fra 5min (feks steike noen pølser) til 1 time. Hvor ofte handler du mat? Har ganske liten kjøleskapsplass, handler en del kanskje en gang i uka, også er jeg innom butikken opptil flere ganger for å spe på. Så handler tilsammen kanskje 4 ganger i uka. Hvor lang tid bruker du på dagligvareinnkjøp i uka? Vanskelig å svare på. Men enkelte ganger kan jeg bruke veldig lang tid på Ica Maxi, kanskje en halvtime. Også disse småturene mine på butikken er kanskje på 2-15 min. Hvor ofte pusser du tenner? Minst to ganger om dagen. Morgen, kveld og hvis jeg skal noe. Hvor ofte dusjer du? Hvor ofte vasker du håret? Hvor lang tid bruker du på det? Dusjer 5-7 ganger i uka, vasker håret 3-5 ganger i uka. Hvor mye klesvask er normalt å ha for 1 person hver uke? Vasker ca 3 maskiner i uka. En med håndduker, undertøy osv, en med lyse klær og en med mørke klær. Hvor ofte er det vanlig å skifte sengetøy? Bytter ca annenhver uke. Gi gjerne et eksempel på en vanlig ukemeny for deg/din familie. Spørsmålet her er hva er det vanlig å spise til middag, og er det 7 forskjellige retter i løpet av en uke? Spiser svært sjelden 7 forskjellige retter. Har ofte det samme to dager på rad. Eksempler på hva jeg spiser er: Laks (både naturell filet og fylte varianter fra Findus) Pasta Bolognese Wok Stekt kylling med tilbehør Sushi Tikka Masala Omelett Pølsegryte div vegetarmat (gryter, burgere, burritos) Kalkunløvbiff Lasagne Moussaka Quiche Ravioli/tortellini (fra Giovani Rana) med pastasaus Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2011 #16 Del Skrevet 8. juli 2011 mer* spørreundersøkelse* Beklager, men når folk feier for andres dør kan jeg ikke dy meg. Hvor i innlegget skjulte TS at dette var en type spørreundersøkelse? Hun/han ordlegger seg som de som ringer til deg. "Fint om dere har tid til å svare på følgende spørsmål". Det er ikke akkurat noe sjokk for noen av de som poster i tråden at vi ikke begynner å kjekle om når det er best passende å vaske sengetøy, for det kommer ikke saken ved. Jeg hadde forstått trangen til å poste dette dersom TS hadde skrevet "Hei, dette er ikke en spørreundersøkelse altså, men..." Siden du er så nøye på slikt. Les reglene før du klager på andres skrivefeil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tirkes Skrevet 8. juli 2011 #17 Del Skrevet 8. juli 2011 Rapportér det om det bryter reglene. Å gå helt offtopic er vel også i mot reglene, eller hva? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest CrazyCatlady Skrevet 8. juli 2011 #18 Del Skrevet 8. juli 2011 Hvor lang tid bruker du på å lage en vanlig hverdagsmiddag? (til 1 voksen person) Her er vi to,men bruker ikke så mye mer tid nå enn jeg gjorde når jeg var alene.Det kan være alt fra 15 minutt til 1 time.Kommer an på hvor god tid jeg har og om det er mye annet som foregår. Hvor ofte handler du mat? 3-4 ganger i uken. Hvor lang tid bruker du på dagligvareinnkjøp i uka? Nei,det vet jeg rett og slett ikke. Hvor ofte pusser du tenner? 2,kanskje 3 ganger om dagen. Hvor ofte dusjer du? Hvor ofte vasker du håret? Hvor lang tid bruker du på det? Dusjer annenhver dag(vasker meg jo selvsagt de dagene jeg ikke dusjer,men jeg syns ikke det er nødvendig å dusje hver dag)Håret vasker jeg også annehver dag og bruker ca. 15-20 min i dusjen. Hvor mye klesvask er normalt å ha for 1 person hver uke? Jeg setter kanskje på 1-2 maskiner i uken. Hvor ofte er det vanlig å skifte sengetøy? Blir ca. hver 3.uke her. Gi gjerne et eksempel på en vanlig ukemeny for deg/din familie. Spørsmålet her er hva er det vanlig å spise til middag, og er det 7 forskjellige retter i løpet av en uke? Jeg liker variasjon så her blir det 7 forskjellig retter omtrent hver uke. For eksempel så spiser vi: Bønnetaco Laks med salat og poteter/ris/couscous Ytrefilet av svin med grønnsaker og poteter Vegetarburgere Sushi Vårruller Pastasalat Omelett med brød Diverse asiatiskinspirerte gryter med kikerter eller quorn. Hjemmelaget pizza Pasta eller gnocchi med tomatsaus Hjemmelaget burger eller fiskeburger med ovnsstekte potetbåter Lasagne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kosemose Skrevet 8. juli 2011 #19 Del Skrevet 8. juli 2011 Jeg er kronisk syk og trenger en del hjelp i hverdagen. For å danne meg et grunlag for å vite hva "normale" mennesker gjør og på den måten hva som er fornuftig og realistisk å forvente å få hjelp til, håper jeg du kan hjelpe meg ved å svare på en eller flere av følgende spørsmål. Hvor lang tid bruker du på å lage en vanlig hverdagsmiddag? (til 1 voksen person) Bruker kanskje en halvtime, men da gjør jeg andre ting på kjøkkenet samtidig (rydder inn varer, tar ut og inn av oppvaskmaskinen, vasker litt, osv) Hvor ofte handler du mat? Jeg handler kanskje annenhver dag. Har sjelden storhandel, men handler litt for dagen og dagen etter. Hvor lang tid bruker du på dagligvareinnkjøp i uka? Et par timer kanskej? Fordi jeg handler ganske ofte... Hvor ofte pusser du tenner? Jeg pusser tenner før jeg drar om morgenen, så pusser jeg tenner før jeg legger meg, også pusser jeg tenner hvis jeg skal ut om ettermiddagen. 2-4 ganger om dagen. Hvor ofte dusjer du? Hvor ofte vasker du håret? Hvor lang tid bruker du på det? Jeg dusjer hver morgen, tar kanskje 5-10 minutter, avhengig av hvor god tid jeg har. Har langt hår som jeg helst lufttørker, så prøver å ikke vaske det for ofte. Hver 2. dag, noen ganger kan det gå 3 dager. Bruker kanskje et par minutter ekstra når jeg vasker håret. Lar balsam sitte i mens jeg såper inn kroppen. Hvor mye klesvask er normalt å ha for 1 person hver uke? Kanskje en maskin på 60 (undertøy, sokker, kluter, sengetøy, håndkler, osv), og 2 vasker på 40 (gensere, t-skjorter, bh'er, bukser, duker, osv. Og en finvask annenhver uke (ulltøy, silke og annet som må vaskes på 30 grader) Hvor ofte er det vanlig å skifte sengetøy? Det anbefales vel å skifte en gang i uka. Jeg kan godt la det gå to uker... Gi gjerne et eksempel på en vanlig ukemeny for deg/din familie. Spørsmålet her er hva er det vanlig å spise til middag, og er det 7 forskjellige retter i løpet av en uke? Jeg spiser som regel ute/borte/take away en dag i uka, Så har jeg ofte helgrillet kylling med brød og salat hvis jeg skal ha noe enkelt. Den vanligste middagen jeg lager er frossen eller fersk fiskefilet som jeg langsteker i stekeovnen sammen med chili, ingefær, selleri, squash, tomat, vann, (evnt kokosmelk), soya- og fiskesaus. Utrolig raskt og lettvint og sunt. Spiser varianter av dette kanskje 4 ganger i uken. Lager også ofte enkle supper av buljong, poteter, gulrøtter, selleri- og purrerot samt kjøttboller jeg lager av karbonadedeig og krydder. Jeg er ikke så flink til å variere, men er veldig glad i maten jeg selv lager. Ja, litt personlige spørsmål dette her. Jeg håper noen tar seg tid til å svare på det de kan. For meg vil det være til mye hjelp! Vet ikke om dette var sånne svar du er ute etter, men håper det kan være til noe hjelp for deg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marie Skrevet 10. juli 2011 #20 Del Skrevet 10. juli 2011 Hei! Og tusen takk til alle som har svart meg! Jeg setter veldig pris på det og det har vært til mye hjelp. Det er kanskje ikke så mange av dere som ser at jeg svarer tilbake så lang tid etterpå. Håper likevel dere skjønner at jeg er takknemmlig for hjelpen dere har gitt meg. Jeg skal ikke rote meg inn i å utlegge mye om meg og min sak. I tilfelle noen er interessert i hvorfor jeg har stilt disse spørsmålene er det for å styrke meg selv i en kamp jeg har mot hjelpeapparatet. Jeg trenger f.eks. hjelp til tannpuss og har bedt om å få pusset tenner en gang om dagen. Når jeg istedenfor får hjelp to ganger i uka og det blir kalt tilstrekkelig og forsvarlig har jeg blitt i tvil om det er mine forventninger til hva som er normal levestandard som er feil. Det samme skjer med dusing. Jeg har fått innvilget dusj en gang i uka. Jeg ønsker å dusje to ganger og må kjempe for det. Hvis det var vanlig at "alle" vasker seg en gang i uka skulle jeg akseptere at jeg ikke får hjelp til mer enn en gang i uka jeg også. Må føye til her at jeg nettopp har vunnet noen delseiere og skal få hjelp til tannpuss og morgenstell 7 dager i uka i en periode for å prøve ut om det fungerer. Dere har delt noe av deres liv og vaner med meg. Det har styrket meg i min tro om at jeg ikke er på villspor med hva jeg har bedt om hjelp til og omfanget av det. Jeg fortsetter den seige kampen mot "systemet" for å få et verdig liv. Tusen takk! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå