Gå til innhold

Har dere hørt om PFC dataen som prevansjon?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sitter og leser i et Cosmopolitanblad jeg fant, som riktignok er fra januar 2009, men her fant jeg en liten artikkel om PFC som beskrives like sikker som p-piller, eller sikrere.

Fullstendig tekst:

"PFC - Personlig FruktbarhetsComputer er for deg som ønsker sikker prevansjon uten kunstige hormoner. PFC har ingen bivrikninger og forstyrrer ikke din naturlige syklus. Mål tempen i munnen i 1 min: Lyser det grønt er du sikker, lyser det rødt er det fare for å bli gravid. Enklere kan det ikke bli! Besøk oss på www.pcf.no og se hvilken modell som passer for deg."

Dette høres jo ganske fantastisk ut egentlig, men er det virkelig noe sikkert??

Er det noen der ute som har erfaring med det? Jeg må ærlig innrømme at jeg har ikke hørt om det før, så vidt jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er bare sikkert dersom du har veldig stabile sykluser, og da kan du like gjerne greie deg uten. Ved temperaturmåling, registreres eggløsning etter at den er funnet sted, og da er det for sent. Har du stabile sykluser, vil PFC finne et "mønster" og dermed fortelle deg dine "sikre dager". Men varierer syklusene dine med mer enn 2-3 dager er den ikke på noen måte sikker lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt babycomp i 7 år, den dyreste varianten dem har. Med den kan man også nøye planlegge graviditet. Jeg har ikke blitt gravid når jeg har fulgt denne, men man må selvfølgelig ikke overprøve den når den har "rødt" lys og også huske å måle på morgen...D tar tid før maskinen har lært seg syklusen din, så i begynnelsen er det mange røde dager. Også må jeg generelt si at d (desverre) blir mange dager hvor man må ha annen prevansjon som kondom.. så i fh til p-piller så er d ikke spesielt mange dager man kan kjøre på uten å tenke seg om;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte LadyComp i flere år samtidig som jeg brukte Ovusoft (nå TCOYF) og fulgte reglene for FAM (fertility awareness method) beskrevet i boka Taking Charge of Your Fertility av Toni Weschler. Ved flere anledninger viste LadyComp grønt på dager som regnes som fruktbare dager iflg. FAM. På bakgrunn av dette vil jeg ikke anbefale LadyComp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...