Gå til innhold

PPT - Sektor for barn og unge

Fremhevede innlegg

Gjest Ninab
Skrevet

Er du i tvil om at det var ansvarsgruppe jeg mente? Noen steder kaller man det IP-gruppe sånn for letthetsskyld, også glemmer man å bruke det korrekte ordet i farten. Men jeg regner med at det var ganske lett forståelig ut fra sammenhengen av det jeg skrev. Hvis man vil forstå ;)

For å pirke litt på deg: IP utarbeides vel av IP-gruppa/ansvarsgruppa. Koordinatoren er den som oftest har ansvaret for å føre planen i pennen, sende ut innkallinger, oppdatere IP osv. Men dette er selvsagt bare flisespikkeri. Det viktige er at TS får en IP-gruppe/ansvarsgruppe som hjelper henne å tenke både kortsiktig og langsiktig når det gjelder barnets behov framover.

Ja, jeg var i tvil, aldri hørt bruken av IP-gruppe før og har IP til to av mine barn... og nei, en IP skal utarbeides av koordinator, og foreldre(evt bruker om gammel nok), tiltak og vedtak som føres opp er de som er pr i dag, og de som skal(bør) inn i fremtiden med en plan for hvordan.

Videoannonse
Annonse
Gjest they nopleser
Skrevet

Hei.

Her må være noe galt.

Lest gjennom det som "Havbris" har skrevet og det virker som hun har en del greie på dette. Mener habiliteringstjenesten er rette instans som der skal gi rapport videre for behov som barnet har. Dette plikter kommunen å følge opp. Har selv barn med utviklingshemning og vet det krever mye av foreldre. Dere forleldre må ikke gi dere selv om det er tungt mange ganger når det er vanskelig å nå gjennom der du har behov for det.

Lykke til ønsker jeg dere som foreldre.

(Dette fra en mann)

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Her må være noe galt.

Lest gjennom det som "Havbris" har skrevet og det virker som hun har en del greie på dette. Mener habiliteringstjenesten er rette instans som der skal gi rapport videre for behov som barnet har. Dette plikter kommunen å følge opp. Har selv barn med utviklingshemning og vet det krever mye av foreldre. Dere forleldre må ikke gi dere selv om det er tungt mange ganger når det er vanskelig å nå gjennom der du har behov for det.

Lykke til ønsker jeg dere som foreldre.

(Dette fra en mann)

Barnet til TS er ikke utviklingshemmet! Det mangler en arm... Hva skal det hos hab å gjøre? Barnet trenger litt ekstra hjelp, også trenger barnet å lære å kompensere for den manglende armen, bli mest mulig selvhjulpen. Jeg syns det virker som om mange i denne tråden snakker om ting de ikke har filla peiling på. Så er det også viktig å huske på at barnet det er snakk om er 18 mnd. Dvs 1 1/2 år. Det er vel ikke akkurat snakk om å begynne lese- og skirveopplæring enda?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan hvertfall ikke se at ppt er den rette instansen. Og egentlig tror jeg ikke noen instans er riktig akkurat nå. Jeg tror heller ikke barnet trenger noe spesielt med ekstra oppfølging i bhg, både pga alder og fordi barnet aldri har hatt denne armen og dermed selv lærer seg å kompensere for den både ved spising, påkledning, lek etc.

• Liker 2
Gjest Penny88
Skrevet

Barnet til TS er ikke utviklingshemmet! Det mangler en arm... Hva skal det hos hab å gjøre? Barnet trenger litt ekstra hjelp, også trenger barnet å lære å kompensere for den manglende armen, bli mest mulig selvhjulpen. Jeg syns det virker som om mange i denne tråden snakker om ting de ikke har filla peiling på. Så er det også viktig å huske på at barnet det er snakk om er 18 mnd. Dvs 1 1/2 år. Det er vel ikke akkurat snakk om å begynne lese- og skirveopplæring enda?

hun er ikke utviklingshennt, men funksjonshemmet.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan hvertfall ikke se at ppt er den rette instansen. Og egentlig tror jeg ikke noen instans er riktig akkurat nå. Jeg tror heller ikke barnet trenger noe spesielt med ekstra oppfølging i bhg, både pga alder og fordi barnet aldri har hatt denne armen og dermed selv lærer seg å kompensere for den både ved spising, påkledning, lek etc.

for det første, ja hun er født sånn, men trenger da virkelig hjelp til å LÆRE å benytte ¨stumpen¨ til de daglige gjøremål.

å jo hun trenger ekstra oppfølgning, spesielt i forhold til fysio og ergo, ellers risikerer hun å bli skeiv i ryggen å skuldrene. dessuten trenger hun mest sannsynlig hjelp med protesebruk i barnehagen!

Gjest Penny88
Skrevet

Vel til dere som rådet meg om IP.

snakket med kommunen i går og i dag, å får beskjed om at de ikke kan hjelpe oss nå.

vi må vente til barnet har begynt i barnehagen, fordi vi må sammen med pedagogisk leder i barnehagen kartlegge hvilke behov datteren vår har.

jeg vet ikke helt jeg, føler vi blir rimelig avvist fra alle hold nå. å når jeg ser hvor mangelfullt dette systemet virkeli er, har jeg ikke spesielt lyst å sende datteren min i barnehagen uten å vite på forhånd at hun får den hjelpen og oppfølningen hun trenger...:/ ganske rådvill nå ja, kjenner tårene nermer seg... :forvirret:

Skrevet

Vel til dere som rådet meg om IP.

snakket med kommunen i går og i dag, å får beskjed om at de ikke kan hjelpe oss nå.

vi må vente til barnet har begynt i barnehagen, fordi vi må sammen med pedagogisk leder i barnehagen kartlegge hvilke behov datteren vår har.

jeg vet ikke helt jeg, føler vi blir rimelig avvist fra alle hold nå. å når jeg ser hvor mangelfullt dette systemet virkeli er, har jeg ikke spesielt lyst å sende datteren min i barnehagen uten å vite på forhånd at hun får den hjelpen og oppfølningen hun trenger...:/ ganske rådvill nå ja, kjenner tårene nermer seg... :forvirret:

Har du muligheter for å snakke med styrer i barnehagen allerede nå?

Har du kontakt med andre foreldre som har barn med dysmeli? Det kan gi vel så mye hjelp i starten der det er lett å gå seg helt vill i alle offentlige systemer og i informasjonsjungelen. Man blir fort en kasteball i systemene og det skulle bekymrede foreldre slippe. Jeg forstår godt din frustrasjon og håper du kan få konstruktive råd av foreldre som har vært igjennom tilsvarende prosesser selv.

Gjest Penny88
Skrevet

Har du muligheter for å snakke med styrer i barnehagen allerede nå?

Har du kontakt med andre foreldre som har barn med dysmeli? Det kan gi vel så mye hjelp i starten der det er lett å gå seg helt vill i alle offentlige systemer og i informasjonsjungelen. Man blir fort en kasteball i systemene og det skulle bekymrede foreldre slippe. Jeg forstår godt din frustrasjon og håper du kan få konstruktive råd av foreldre som har vært igjennom tilsvarende prosesser selv.

nei, for de har nemlig satt henne i en barnehage som ikke starter opp for til høsten, så de har ikke peiling på noen av de ansatte. det er det de selv sier iallefall...

hadde jeg vist dette hadde jeg krevd at de satt henne i en barnehage hvor jeg kunne kontaktet styrer, evt ped leder før barnehagestart.

har jo snakket litt med folk rundt om i landet, men det hjelper lite, for alle veier de har tatt, har vi prøvd, uten hell... ser ut som om det er veldig enkelt for andre i andre kommuner...

• 7 måneder senere...
Gjest dysmeli-mor
Skrevet

Litt sent svar...men om du har barn med dysmeli kan det være vel verdt å ta kontakt med TRS på Sunnaas. De er utrolig dyktige og kan hjelpe deg med alle dine spm.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...