Gå til innhold

Vond Rygg/korsrygg


Gjest ms_kwang

Anbefalte innlegg

Gjest ms_kwang

Nå er det slik at atter en natt har jeg ikke fått til å sove, fordi ryggen min gjør helt utrolig vond. Jeg er snart 23 år, trener, men hver dag har jeg vondt i ryggen, legen min vil ikke sende meg til kiropraktor / Fysioterapaut heller fordi han ser ikke vits i det, han mener det går over etter trening.

Nå har jeg trent i 2 år, å det har ikke gått over, og jeg er hos lege ganske hyppig men får samme beskjed at jeg må gi ryggen min tid.

Problemet mitt startet etter at jeg trynte ganske heftig på snowboard som 18 åring, hørte bare at det kom en knasende lyd fra korsryggen, + en brekt arm, kom meg til legen, fikk gips på arma, og forklarte i tillegg problemet med ryggen. De har ALDRI tatt røngten av ryggen min, de bare fortalte at om jeg klarte å bøye og tøye så var det ikke noe galt.

I 2009 var jeg helt uten smerter, men da bodde jeg i "Syden" varme og gode florida, ikke noe problem der, kom tilbake til Kalde norge så startet ryggsmertene igjen

Av og til kjenner jeg bare at jeg litt vondt, mens andre dager er det helt for J***!

(dvs jeg klarer ikke å komme meg opp fra senga, før jeg bestemmer meg å rykke til, og sånn sett kjapt vri overkroppen til jeg hører ett knekk, eller at noe hopper på plass)

Er veldig synd at jeg fikk dette problemet med ryggen, måtte legge Dans på hylla siden jeg ikke klarte det lengre (Breakdance + hiphop)

Noen som kanskje kan ha noen råd til meg ang. rygg problemer?

jeg har ikke lyst til å sykemelde meg heller, selvom jeg veit at det kan gjøre vondt verre,av og til står jeg der på jobb, hoftene svikter i ett sekund, kjenner en ilende smerte, og som at det er 1000 nåler som stikker meg i korsryggen, står på jobb med nesten tårer i øynene, men må bare bite det i meg å fortsette.

Skal heldigvis flytte til en ny by snart, bytte fastlege ( siden der jeg bor nå er det ikke mange leger å velge mellom! + om jeg hadde fått kiropraktor time, så er det min 2 års ventetid, samme med psykolog, fysioterapaut osv) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du trenger ikke henvisning for å gå til kiropraktor.

2 års ventetid hørtes voldsomt ut... Glad jeg bor i Oslo, har aldri ventet mer enn 1 uke på time :)

Det er forskjeller på kiropraktorer. Jeg gikk til 2 forskjellige da jeg første gang gikk til kiropraktor for 10 år siden. Den første bare knakk noen steder, mens den andre oppdaget en medfødt feil som forårsaket problemene. Sistnevnte var også veldig opptatt av å få detaljer om eventuelle ulykker jeg hadde vært med i.

Jeg er veldig glad for at jeg kom meg til kiropraktor, og synes du bør gjøre det samme så snart som mulig.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger som sagt over her ikke henvisning til kiropraktor - og kiropraktoren kan også henvise til røntgen etc (de fleste tar dette selv da de er utdannet til det også) og slik du beskriver det kan du ha fått en skade i ryggen som er verdt å sjekke ut..

La meg legge til; i voksen alder etter år med smerter var det kiropraktoren som fikk min rygg utredet og som førte til at de på sykehuset påviste scoliose, to ekstra ryggvirvler og to prolapser mens legen påsto det var hekseskudd og muskelstrekk...

Endret av Carrot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Stemmer som de andre her sier at en ikke trenger henvisning fra lege til Kiropraktor.

Jeg har gått lenge til privat kiropraktor med ryggen min. Første time fikk jeg innen en uke.

Senere timer har jeg fått etter behov alt fra 2 ganger i uken til 1 gang i mnd.

Er også mulig å gå til privat undersøkelse med ryggen din. Lege eller ortoped.

Både kiropraktor og en privat lege kan henvise til MR.

Går en privat med en MR undersøkelse er det ikke uvanlig at en kan få time i løpet av uken.

Da jeg sto på for noen år siden og tok det privat, kostet en ortoped time ca 2000.

MR fra 2-4000 alt etter hvilke MR bilder jeg skulle ha. (tok av rygg, hofte og nakke/hode)

Kiropraktor mener jeg det var 600,-kr for første time og 360,-kr for timene etter det.

Totalt kostet en god del, men jeg fant ut ting og fikk hjelp med min rygg som legen ikke hadde klart på veldig mange år. Så for min del var det værd vært eneste øre ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...