Gå til innhold

Føflekkene mine..........


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har mange føflekker, alltid hatt, men det kommer av og til nye. De siste 3 årene har jeg vært en del ganger i syden, type Thailand etc.

Jeg har blitt brent av sola, men ikke mye, og bare et par ganger. En gang ble jeg ganske så rød.

Men jeg vet ikke, føler at jeg burde sjekke dette :sjenert: Jeg føler at den ene har forandret seg litt........ og det tror jeg ikke er bra, ikke i det hele tatt.

Men hvordan gjør jeg det? Vet ikke om fastlegen kan så mye om dette??

Og hvordan gjør man det? Kler av seg og så studerer legen alle føflekker på hele kroppen?

Noen som vet om man skal kontakte spesial leger?

Takknemlig for svar. Dette er en alvorlig ting forresten, beskytt dere mot sola i sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har i hvert fall tatt kontakt med min fastlege for dette tidligere - riktignok var det en bestemt føflekk det da var snakk om, og fastlegen min skar denne bort på egen hånd dagen etter, og sendte den inn til analyse.

Ellers vet jeg om andre som har blitt henvist videre til hudspesialist, så jeg antar det avhenger helt av hvor komfortabel fastlegen er med å gjøre dette selv? For min egen del tror jeg nok jeg ville foretrukket en henvisning, da arbeidet fastlegen min gjorde har resultert i et arr som er rundt fem ganger så stort som den opprinnelige føflekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i hvert fall tatt kontakt med min fastlege for dette tidligere - riktignok var det en bestemt føflekk det da var snakk om, og fastlegen min skar denne bort på egen hånd dagen etter, og sendte den inn til analyse.

Ellers vet jeg om andre som har blitt henvist videre til hudspesialist, så jeg antar det avhenger helt av hvor komfortabel fastlegen er med å gjøre dette selv? For min egen del tror jeg nok jeg ville foretrukket en henvisning, da arbeidet fastlegen min gjorde har resultert i et arr som er rundt fem ganger så stort som den opprinnelige føflekken.

huff, har hørt at man får stygge arr etter fjerning av føflekker. Ja, henvisning er vel kanskje det beste. Tviler litt på fastlegen min fra før av.

Men kan jeg bare ringe eller må jeg først ha time hos fastlege og så få en henvisning etter det?

Så de fant ikke noe galt med føflekken som ble sent til analyse da? Det var jo bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs vel også helt på hvor slepphendt fastlegen din er med henvisningene, vil jeg tro :)

Min nåværende fastlege (ikke hun som fjernet føflekken), nøler sjelden med å gi meg henvisninger, og da jeg har en utrolig god tone med henne (hun er mor til en venninne av meg), kan jeg nesten se for meg at hun kunne sendt meg videre etter en telefon. Sånn ellers tror jeg nok de fleste leger gjerne vil ta en titt selv, før de vurderer om en henvisning er nødvendig. Føflekker er jo noe alle har, i større eller mindre grad, og de kan vel ikke sende enhver person videre av den grunn, så en time hos fastlegen først er nok fasiten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ms_kwang

jeg har en føflekk som jeg burde få sjekka opp!!

Men tørr liksom ikke å komme meg til legen med den, fordi den sitter på ett ganske intimt område, å har liksom ikke lyst å ligg å skreve til min mannlige unge fastlege heller da xD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sjekket opp om fastlegen din kan fjerne føflekker, noen kan det og andre ikke. Hvis han/hun kan det er det bare å bestille time.

Hvis fastlegen din ikke gjør det vil han/hun ofte gi en henvisning til hudlege. I Oslo er det veldig liten kapasitet hos offentlige hudleger, og fjerning av føflekker er veldig lavt prioritet (med mindre det er mistanke om kreft e.l.). Så å ha en henvisning kan vise seg å være bortkastet, fordi du ender opp med å gå til en privat hudlege for å då det gjort. (Mannen min har fått henvisning til hudlege for noe annet, så vi sjekket opp div. hudleger i går, og det er lang ventetid generelt. At det er ferietid gjør det ikke noe enklere.)

Sjekk derfor kapasiteten i byen der du bor før du gjør noe. Differansen mellom time hos fastlegen for å få henvisning + egenandel hos offentlig hudlege og beløpet du betaler hos privat hudlege (da går du ikke til fastlegen først) trenger ikke nødvendigvis være veldig stor. Dumt om du ender opp med å betale for både henvisningen og hos en privat lege.

Lykke til!

Endret av ejoty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg har en føflekk som jeg burde få sjekka opp!!

Men tørr liksom ikke å komme meg til legen med den, fordi den sitter på ett ganske intimt område, å har liksom ikke lyst å ligg å skreve til min mannlige unge fastlege heller da xD

Du, ikke la sånne tanker stoppe deg fra å undersøke mistenkelige føflekker da! Legen din vil ikke se noe hos deg som han ikke har sett hos andre, han bryr seg ikke om understellet ditt, og du ser ut som alle andre "der nede". Føflekker er fort å undersøke, lett å bli kvitt, og det kan være så fatalt hvis man ikke undersøker de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...