Gå til innhold

Om att

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mange i min familie fra Oppland bruker dette uttrykket. Jeg bruker det også og kommer fra Oslo. Samboeren min som kommer fra Akershus bruker også uttrykket.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ein seier om att i Sør-Rogaland også.

Der må jeg si meg uenig. Jeg er selv fra Sør-Rogaland og ville ikke brukt utrykket 'om att' for 'igjen', og har heller aldri hørt det bli brukt her. Vi kan bruke 'om at' som en begynnelse på et spørsmål (f.eks "Om at eg kan låna bilen?") selv om 'at'-en ofte sløyfes i de tilfellene, - men det er jo noe helt annet. 'Om igjen' kan vi gjerne si, men 'om att' blir som sagt helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Der må jeg si meg uenig. Jeg er selv fra Sør-Rogaland og ville ikke brukt utrykket 'om att' for 'igjen', og har heller aldri hørt det bli brukt her. Vi kan bruke 'om at' som en begynnelse på et spørsmål (f.eks "Om at eg kan låna bilen?") selv om 'at'-en ofte sløyfes i de tilfellene, - men det er jo noe helt annet. 'Om igjen' kan vi gjerne si, men 'om att' blir som sagt helt feil.

Og omatt og omatt og omatt, lalalalala omatt og omatt igjen. og omattatt og omattatt lalalalalalalala og omatt og omatt igjen.

Fikk denne sangen på hjernen pga denne tråden, men kan ikke hele teksten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ble litt mye 'om att' der ja :P. Men igjen, jeg tror ikke jeg kjenner den sangen en gang, så det er et ganske fremmed begrep for meg som sør-rogalending. Kjenner til det nå som jeg studerer på østlandet da, med folk fra hele landet, men tok ikke utgangspunkt i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og omatt og omatt og omatt, lalalalala omatt og omatt igjen. og omattatt og omattatt lalalalalalalala og omatt og omatt igjen.

Fikk denne sangen på hjernen pga denne tråden, men kan ikke hele teksten

Om att og om att og om att skunn'kysse på meg, om att og om att igjen. :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg måtte lesa innlegget ditt to gonger. Kva er det ho/han skriv, tenkte eg. Fortel ho meg at eg ikkje kan mi eiga dialekt? Eg kan fortelja deg at eg er svært sikker på at "om att" er nytta i daglegtale i Sør-Rogaland. I setningar som t.d. Kan du seia det om att? Me syng første verset om att! Når det er sagt, vil eg også minne om at brei variasjon (både sosialt og geografisk avgjort) ennå gjeld innføre "regionsdialektane" og at dette nok er årsaka til usemja vår.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Annonse

For å nevne en dialekt, og ikke bare si "nynorsk", så vil jeg si at de på strilemål (Hordaland), bruker om att. Nynorsk er like mye en dialekt som bokmål, altså, det er ikke det. Sier du til meg at du snakker bokmål, vet ikke jeg om du snakker pent bergensk, en eller annen østlandsdialekt eller om du er fra nord i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

Gjest Eurodice

Omatt, hemmat - itte rare ord før øss fra Hedmarken!

Forstår du dette, Havbris? : Tæpp'atte dæra, dæ trække åt beinom.

Endret av Belladonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Purple Haze

Omatt, hemmat - itte rare ord før øss fra Hedmarken!

Samma mæ øss frå Oppland ;)

Forstår du dette, Havbris? : Tæpp'atte dæra, dæ trække åt beinom.

Steng døra, det trekker på beina :)

Vi sier: låkk att døra, det trækker på beina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uAnonymBruker

Du kjente til dette, du :ler: .

Barndommens ferieparadis :fnise:

Steng døra, det trekker på beina :)

Vi sier: låkk att døra, det trækker på beina.

Vi sier: Ha at døra dæ trækk på føtn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barndommens ferieparadis :fnise:

Vi sier: Ha at døra dæ trækk på føtn.

Je æ svoltin å lyt ha ei kakuskive! :fnise: Dom som kænn laga kaku er oppattnifra åsa! Den kakua er grådig go!

Endret av Havbris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...