Anglofil Skrevet 19. juli 2011 #21 Del Skrevet 19. juli 2011 (endret) Mange i min familie fra Oppland bruker dette uttrykket. Jeg bruker det også og kommer fra Oslo. Samboeren min som kommer fra Akershus bruker også uttrykket. Mvh Yvonne Endret 19. juli 2011 av Yvonne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noteknekk Skrevet 21. juli 2011 #22 Del Skrevet 21. juli 2011 Ein seier om att i Sør-Rogaland også. Der må jeg si meg uenig. Jeg er selv fra Sør-Rogaland og ville ikke brukt utrykket 'om att' for 'igjen', og har heller aldri hørt det bli brukt her. Vi kan bruke 'om at' som en begynnelse på et spørsmål (f.eks "Om at eg kan låna bilen?") selv om 'at'-en ofte sløyfes i de tilfellene, - men det er jo noe helt annet. 'Om igjen' kan vi gjerne si, men 'om att' blir som sagt helt feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BettyBoop28 Skrevet 21. juli 2011 #23 Del Skrevet 21. juli 2011 Der må jeg si meg uenig. Jeg er selv fra Sør-Rogaland og ville ikke brukt utrykket 'om att' for 'igjen', og har heller aldri hørt det bli brukt her. Vi kan bruke 'om at' som en begynnelse på et spørsmål (f.eks "Om at eg kan låna bilen?") selv om 'at'-en ofte sløyfes i de tilfellene, - men det er jo noe helt annet. 'Om igjen' kan vi gjerne si, men 'om att' blir som sagt helt feil. Og omatt og omatt og omatt, lalalalala omatt og omatt igjen. og omattatt og omattatt lalalalalalalala og omatt og omatt igjen. Fikk denne sangen på hjernen pga denne tråden, men kan ikke hele teksten Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noteknekk Skrevet 22. juli 2011 #24 Del Skrevet 22. juli 2011 Hehe, ble litt mye 'om att' der ja . Men igjen, jeg tror ikke jeg kjenner den sangen en gang, så det er et ganske fremmed begrep for meg som sør-rogalending. Kjenner til det nå som jeg studerer på østlandet da, med folk fra hele landet, men tok ikke utgangspunkt i det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2011 #25 Del Skrevet 22. juli 2011 Og omatt og omatt og omatt, lalalalala omatt og omatt igjen. og omattatt og omattatt lalalalalalalala og omatt og omatt igjen. Fikk denne sangen på hjernen pga denne tråden, men kan ikke hele teksten Om att og om att og om att skunn'kysse på meg, om att og om att igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
annamaria8 Skrevet 23. juli 2011 #26 Del Skrevet 23. juli 2011 Der må jeg si meg uenig. Jeg er selv fra Sør-Rogaland og ville ikke brukt utrykket 'om att' for 'igjen', og har heller aldri hørt det bli brukt her. Vi kan bruke 'om at' som en begynnelse på et spørsmål (f.eks "Om at eg kan låna bilen?") selv om 'at'-en ofte sløyfes i de tilfellene, - men det er jo noe helt annet. 'Om igjen' kan vi gjerne si, men 'om att' blir som sagt helt feil. Eg måtte lesa innlegget ditt to gonger. Kva er det ho/han skriv, tenkte eg. Fortel ho meg at eg ikkje kan mi eiga dialekt? Eg kan fortelja deg at eg er svært sikker på at "om att" er nytta i daglegtale i Sør-Rogaland. I setningar som t.d. Kan du seia det om att? Me syng første verset om att! Når det er sagt, vil eg også minne om at brei variasjon (både sosialt og geografisk avgjort) ennå gjeld innføre "regionsdialektane" og at dette nok er årsaka til usemja vår. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miah Skrevet 8. august 2011 #27 Del Skrevet 8. august 2011 For å nevne en dialekt, og ikke bare si "nynorsk", så vil jeg si at de på strilemål (Hordaland), bruker om att. Nynorsk er like mye en dialekt som bokmål, altså, det er ikke det. Sier du til meg at du snakker bokmål, vet ikke jeg om du snakker pent bergensk, en eller annen østlandsdialekt eller om du er fra nord i landet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2011 #28 Del Skrevet 13. august 2011 Hverken nynorsk eller bokmål er en dialekt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2011 #29 Del Skrevet 13. august 2011 Eg bur i Sunnfjord i Sogn og Fjordane, her seie vi om att Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2011 #30 Del Skrevet 13. august 2011 Sunnmøre, sier om att, lat att etc. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BettyBoop28 Skrevet 14. august 2011 #31 Del Skrevet 14. august 2011 Om att og om att og om att skunn'kysse på meg, om att og om att igjen. Hehe sånn var det visst ja Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Havbris Skrevet 29. august 2011 #32 Del Skrevet 29. august 2011 Omatt, hemmat - itte rare ord før øss fra Hedmarken! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest uAnonymBruker Skrevet 29. august 2011 #33 Del Skrevet 29. august 2011 Omatt, hemmat - itte rare ord før øss fra Hedmarken! Signerer:D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 29. august 2011 #34 Del Skrevet 29. august 2011 (endret) Omatt, hemmat - itte rare ord før øss fra Hedmarken! Forstår du dette, Havbris? : Tæpp'atte dæra, dæ trække åt beinom. Endret 29. august 2011 av Belladonna Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest uAnonymBruker Skrevet 29. august 2011 #35 Del Skrevet 29. august 2011 Forstår du dette, Havbris? : Tæpp'atte dæra, dæ trække åt beinom. Solung er ei snål dialekt.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 29. august 2011 #36 Del Skrevet 29. august 2011 Solung er ei snål dialekt.. Du kjente til dette, du . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 29. august 2011 #37 Del Skrevet 29. august 2011 Omatt er vanlig i Østfold også, oppatt er jeg ikke så sikker på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Purple Haze Skrevet 29. august 2011 #38 Del Skrevet 29. august 2011 Omatt, hemmat - itte rare ord før øss fra Hedmarken! Samma mæ øss frå Oppland Forstår du dette, Havbris? : Tæpp'atte dæra, dæ trække åt beinom. Steng døra, det trekker på beina Vi sier: låkk att døra, det trækker på beina. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest uAnonymBruker Skrevet 29. august 2011 #39 Del Skrevet 29. august 2011 Du kjente til dette, du . Barndommens ferieparadis Steng døra, det trekker på beina Vi sier: låkk att døra, det trækker på beina. Vi sier: Ha at døra dæ trækk på føtn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Havbris Skrevet 29. august 2011 #40 Del Skrevet 29. august 2011 (endret) Barndommens ferieparadis Vi sier: Ha at døra dæ trækk på føtn. Je æ svoltin å lyt ha ei kakuskive! Dom som kænn laga kaku er oppattnifra åsa! Den kakua er grådig go! Endret 29. august 2011 av Havbris Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå