Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Som fremgår av tittelen: På hvilke dialekter/ i hvilke områder i landet bruker en dette uttrykket?

Det naturlige for meg er å si "om igjen", har også hørt noen si "opp att".

AnonymBruker
Skrevet

Nynorsk, vestlandet. Og så høres det ut som sånn Gudbrandsdølsdialekt. Je sku gjort det om att!

Skrevet

Hedmark/Oppland, store deler av midt-Norge vil jeg nå si. Alt fra Toten til Elverum omtrent :)

• Liker 2
Gjest Raindrops
Skrevet

Nynorsk, vestlandet. Og så høres det ut som sånn Gudbrandsdølsdialekt. Je sku gjort det om att!

Nynorsk er ikke en dialekt.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Oppland, Hedmark

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi seie det her på nordvestlandet iallfall :)

Omm att og omm att igjen ;)

Kass dialekt vi har ana eg faktisk ikkje, men sunnfjord/Nordfjord ialfall ;)

Vi og kallar det vel eigentleg berre for Nynorsk. "sunnfjordsk" eller "nordfjordsk" høyres liksom heilt mongo ut :gjeiper:

AnonymBruker
Skrevet

Hedmark/Oppland, store deler av midt-Norge vil jeg nå si. Alt fra Toten til Elverum omtrent :)

Nja, ikke i Trøndelagsfylkene, i hvertfall. Eller kanskje i noen bortgjemtgrender.

Skrevet

Hedmark/Oppland ja. Mjøsregionen og litt rundt der.

• Liker 1
Gjest reebok
Skrevet

Jeg er fra Sør-Trøndelag, og vi sier "om att".

"Han mått jærra det om att" (Han måtte gjør det om igjen)

AnonymBruker
Skrevet

Stemmer at vi i Gudbrandsdalen brukker "att" i stedet for "igjen" :gjeiper:

AnonymBruker
Skrevet

Siden vi er på språkforumet så heter det enten gudbrandsdalsdialekt eller gudbrandsdøl/døl. :gjeiper:

Skrevet

Jepp - jeg sier gjerne om att.

AnonymBruker
Skrevet

Man sier det på forskjellige steder i Trøndelag. Ikke akkurat i selve Trondheim, men du skal ikke lenger enn til Stjørdal før du hører "om att". Eller som min mor pleier å si: "om att att, og om att att" :fnise:

Gjest *smak*
Skrevet

Prøysen sang jo om å rette om att alle feila fra i går - i du skal få en dag i mårrå - og han kom fra Hedemark...

Skrevet

Prøysen sang jo om å rette om att alle feila fra i går - i du skal få en dag i mårrå - og han kom fra Hedemark...

Rette opp att :) Men nesten samme, da!

Skrevet

Og han er fra Ringsaker i Hedmark - men også fra distriktet Hedemarken.

Sorry... litt nøye på det der... :sjenert:

Skrevet

Jeg/vi sier opp att. (Hvis du ikke gjør det ordentlig, så må du gjøre det opp att.) Er fra Troms.

Gjest loren
Skrevet

Nja, ikke i Trøndelagsfylkene, i hvertfall. Eller kanskje i noen bortgjemtgrender.

Jeg sier det, og er utflytta trønder, dog fra en bortgjemtgrend ;P

Kan godt si "Æ skulla jort det om att"

Gjest BettyBoop28
Skrevet

Som fremgår av tittelen: På hvilke dialekter/ i hvilke områder i landet bruker en dette uttrykket?

Det naturlige for meg er å si "om igjen", har også hørt noen si "opp att".

Nordvestlandet, trøndelag, Gudbrandsdalen og Hedmark og sånn tipper jeg og de sier det.

Skrevet

Ein seier om att i Sør-Rogaland også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...