Gå til innhold

andres fastlege

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

finnes det noen mulighet for å få vite hvem som er fastlegen til en person, når denne personen ikke vil si det selv? legen har vel ikke mulighet til å svare på et sånt spm..? et gjelder en i nær familie, hvis det forandrer saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

finnes det noen mulighet for å få vite hvem som er fastlegen til en person, når denne personen ikke vil si det selv? legen har vel ikke mulighet til å svare på et sånt spm..? et gjelder en i nær familie, hvis det forandrer saken.

Nei, det har du ikke og det er ikke din sak. At du er i familie endrer ikke på loven og det gir heller ikke atomatisk rett til å prøve å snoke i dems privatliv og ta styring på ting/skaffe oversikt.

Folks privatliv er deres privatliv.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tirkes

To måter:

Vedkommede blir umyndiggjort og du gjort til verge. Da kan du finne det ut.

Edit: Alt annet, såfremt du ikke er personens mor/far eller verge, er å bryte loven.

Ligg unna, er mitt råd. Ikke din sak.

Endret av Tirkes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor respekterer du ikke denne personens ønske om å få ha dette for seg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tirkes

Alle i verden som har valgt sin egen fastlege forstår vel såpass langt.

Forresten, ikke stikk noen med den skarpe enden av en kniv. Da blør de og det er ulovlig. Men jeg er ikke vrien, skal fjerne det jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kevlarsjäl

Til trådstarter: hvis det er så voldsomt nær familie det er snakk om, hvorfor får du ikke vite navnet på fastlegen fra vedkommende da? Den eneste grunnen jeg ser til at du kan gripe inn og ta ansvar, er som Tirkes sier, om du blir satt som verge for vedkommende (for eksempel ved demens etc)

Ser uansett ikke hva du skal med denne informasjonen.

Til usaklig debatt: heia Tirkes :popcorn:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

aaah kg as. moralister. dere klarer ikke å svare på en ting uten å komme med masse synsing eller??

ok jeg kan godt si hvorfor jeg lurer. denne personen er syk, men lyver om seg selv og livet sitt til legen. jeg skulle ønske hun ble henvist til psykolog, og vil gjerne si det til fastlegen. det er ikke snakk om å bry meg i andres liv, jeg blir nok brydd med denne personens liv fra før, vi bor sammen. jeg vil bare hjelpe henne.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tirkes

Med mindre dere bor i en storby, send et brev med akkurat de ordene til kommunehelsetjenesten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tammie

Dersom hun ikke blir umyndiggjort kan du dessverre ikke finne ut av dette. Men du kan sende bekymringsmeldinger til akuttpsyk dersom tilfellet er svært alvorlig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aaah kg as. moralister. dere klarer ikke å svare på en ting uten å komme med masse synsing eller??

ok jeg kan godt si hvorfor jeg lurer. denne personen er syk, men lyver om seg selv og livet sitt til legen. jeg skulle ønske hun ble henvist til psykolog, og vil gjerne si det til fastlegen. det er ikke snakk om å bry meg i andres liv, jeg blir nok brydd med denne personens liv fra før, vi bor sammen. jeg vil bare hjelpe henne.

ts

uff, dette er desverre en vanskelig sak, hvis du mener hun er psykisk syk og hun ikke vil erkjenne det. Jeg jobber selv i psykiatrien og ser stadig fortvilte pårørende som ønsker det beste for sine nærmeste. Hvis hun ikke er alvorlig syk, som f.eks selvmordstruende eller til fare for andre, så finnes det ingen lovhjemmel for å tvangsbehandle henne. Hun må ville det selv. Det hadde selvfølgelig vært en ide å få snakket med legen hennes, men denne kan ikke gjøre noe heller med mindre hun selv vil. Prøv å få henne til å si noe om hvordan hun selv føler hun har det og dermed få henne til å komme frem til at hun trenger hjelp selv. Eventuelt samarbeid om dette med andre som står henne nær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hvorfor er du så opptatt av å stalke dette familiemedlemmet ditt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok at fastlegen har taushetsplikt, men det har man ikke som pårørende. Det er ikke noe problem for meg å oppsøke x sin fastlege, og uttrykke min bekymring. Jeg kan selvfølgelig ikke melke legen for opplysninger, men jeg kan gi mine egne opplysninger til legen.

(Apropos den "fryktelige" informasjonen som Tirkes kom med - alle med litt omløp i skolten (man trenger vel egentlig ikke ha det, engang) greier å tenke ut det der selv. Det er virkelig ikke slik at Tirkes har avslørt en nærmest hemmelig metode for hvordan begå lovbrudd. :roll: )

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor er du så opptatt av å stalke dette familiemedlemmet ditt?

Hvorfor er du så opptatt av hvorfor et menneske bryr seg om familiemedlemmet sitt, og vil vedkommendes beste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hvorfor er du så opptatt av hvorfor et menneske bryr seg om familiemedlemmet sitt, og vil vedkommendes beste?

Hvordan vet du at ts vil vedkommendes beste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet du at ts vil vedkommendes beste?

Forsåvidt vet jeg ikke mer om det enn du vet at hun ikke vil det...

Men det er jo en kjensgjerning at mange med psykiske problemer/lidelser ikke innser det selv, og kan være en byrde for omgivelsene. Det er da også det ts skriver. Ser det som mer sannsynlig at hun er ute etter å hjelpe et familiemedlem, enn å lage kvalm.

Men jeg skjønner at du bare er ute etter å kverulere, så god natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest

Å ringe andres fastlege for å snakke med dem om deres pasient , vil som oftest ikke gjlre noe fra eller til, siden legen forholder seg ikke til deg men til det som han og pasienten snakker om.

Leger vet nemlig at det er mange familiemedlemmer der ute som tror de alltid vet best og vil ønske å styre et familiemedlem. Og man kan ikke ta hensyn til andres meninger om pasienten , når man har med pasienter å gjøre som selv har regien i sitt eget liv. Det er altså pasienten som legen skal forholde seg til og ikek alle andres mening om pasienten, uansett om det er slekt.

Derfor har man også en lov om konfedensialitet og at legen har taushetsplikt etter fylte 16 år.

Å prøve å påvirke en fastlege fordi man selv er skuffet over at en slektning lyver om sin egen situasjon, er ikke noe legen kan eller ønsker å bli manipulert til.

Dersom personen er syk kan legen selv vurdere dette, og behovet for hjelp.

Mne legen kan ikke tre ned over hodt på noen poasient noe pasienten selv ikke har tatt opp eller bedt om, siden pasienten er et fritt emnneske.

Legen bestemmer således ikke over pasienten, og hva pasienten vil ta opp er pasientens sak.

Dersom noen er til fare for seg selv eller andre vil dette bli fulgt opp etter egne regler.Men det er fortsatt ikke pasientens slektninger som skal bestemme hav som trengs, eller påvirke legen(e).

TS. Dersom du har en slektning som lyver og du er skuffet, så må du dessverre bare tåle det.

Hvsi han ikke vil gi deg info har du ikke krav på den.

Om du tusker til deg navnet på legen og ringer dit, så har legen ingen plikt til å lytte.

Det eneste du kan gjøre er å skaffe din egen legetime og snakke om dine problemer.

Eller du kan kontakte hjemmetjeneste i kommunen og be dem besøke personen du er bekymret for.

Lykke til.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Greit nok at fastlegen har taushetsplikt, men det har man ikke som pårørende. Det er ikke noe problem for meg å oppsøke x sin fastlege, og uttrykke min bekymring. Jeg kan selvfølgelig ikke melke legen for opplysninger, men jeg kan gi mine egne opplysninger til legen.

Men legen har somregel ikke tid til å lytte på problemene til folk som ikke er hans pasient, og har ikke noen plikt til å følge opp det du sier heller.

Det er nemlig fastlegeordning, og er du ikke hans pasient må du kontakte din egen lege.

Legen kan heller ikke vite om du er tilregnelig selv, som kontakter han for å prøve å oppnå noe i amdres liv som andre ikke vil selv.

Det er mulig du er ute etter hevn eller på andre måter å tvinge pasienten til å gjøre som du vil. Så da må legen lytte til pasienten sin og hva pasienten vil, og ikke til deg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kevlarsjäl

Og jeg tenker, at hvis personen virkelig er syk, vil en observant fastlege plukke opp dette, selv om pasienten er uærlig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ringe andres fastlege for å snakke med dem om deres pasient , vil som oftest ikke gjlre noe fra eller til, siden legen forholder seg ikke til deg men til det som han og pasienten snakker om.

Greit nok, legen kan selvfølgelig velge å ikke lytte, eller velge å lytte men ikke bry seg. Men legen kan også slik bli mer oppmerksom på forholdene ts nevner, og kanskje pense pasienten inn på temaet.

Men enig, det er tvilsomt om ts kommer noen vei - med mindre det da er virkelig alvorlige ting på gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...