Gå til innhold

Journalistutdanning på NKS?

Gjest Frigg

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Hei. Har ingen som helst erfaring med NKS, men jeg er journalist.

NKS kan sikkert være vel og bra det, og jeg ser jo at de samarbeider med journalistutdanningen på HiO. Likevel er det slik at arbeidsmarkedet for journalister i dag er veldig, veldig, veldig stramt. Det er rett og slett for mange nyutdannede journalister, enten de er utdannet i Norge eller i utlandet.

I en slik situasjon er det ikke de som har slike "ukjente" utdannelser som stiller først i køen. Vet forresten at også folk som har studert i utlandet har ekstra store vanskeligheter med å få journalistjobber, fordi arbeidsgiverne ikke kjenner bakgrunnen deres godt nok.

Dette er ikke ment som noen advarsel, for jeg vet ikke nok om NKS.

Nå vet ikke jeg noe om hvilken bakgrunn du har eller om du har erfaring som journalist. Men hvis du f.eks jobber i lokalavis e.l i dag, så høres det ut som en god ide med nettutdanning for å få litt påfyll.

Uansett: Det aller viktigste hvis du vil bli journalist er å skaffe seg erfaring. Ta kontakt med lokalavisa der du bor. Det kan hende du må jobbe mange helger og mange kvelder med saker du egentlig synes er bånn kjedelige, men det er slik alle starter.

Lykke til. (og unnskyld for at jeg egentlig svarer på noe helt annet enn du spør om. Vi får håpe noen andre kan svare mer utfyllende om NKS...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Gjest,

Takker for tilbakemeldingen.

Den var faktisk veldig nyttig, du ga meg noe å tenke på.

Men jeg er fremdeles interessert i å høre fra noen som vet noe om utdanningen hos NKS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky

Jeg har tenkt å søke der. Jeg har studert et lignende studium tidligere, og får fritak fra vektall jeg har fra før av.

Om det er tøffere enn å gå på vanlig høyskole kommer ann på hva du er vant til. Det gjelder å ha selvkontroll siden det er nettbasert og ikke "vanlig" undervisning.

Når det gjelder at NKS er en ukjent aktør i bransjen, og at ferdig utdannet søkere blir "oversett" har ikke dette noe å si, siden eksamen blir arrangert av journalisthøgskolen i Oslo, og det er dette som står på vitnemålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Uansett hvilke utdanninger dere ender opp med, GreenSky og Sukye, håper jeg dere er klar over at i mediebransjen er det ikke slik at man bare kan ta en utdannelse og så søke om en jobb og så er alt bare bra.

I dag skal det utrolig mye til for å få en journalistjobb hvis du ikke har noe erfaring. Så min oppfordring er uansett: Skaff dere praksis. Jobb i lokalavis ved siden av studiene (uansett hvor dere studerer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky
Uansett hvilke utdanninger dere ender opp med, GreenSky og Sukye, håper jeg dere er klar over at i mediebransjen er det ikke slik at man bare kan ta en utdannelse og så søke om en jobb og så er alt bare bra.

I dag skal det utrolig mye til for å få en journalistjobb hvis du ikke har noe erfaring. Så min oppfordring er uansett: Skaff dere praksis. Jobb i lokalavis ved siden av studiene (uansett hvor dere studerer).

Selvfølgelig er jeg klar over dette! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvfølgelig vet jeg det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...