Gå til innhold

tilbake i jobb


M0niq

Anbefalte innlegg

Var uheldig og forstuet foten min på lørdag. Fikk sykemelding til søndag denne uken. Veit at jobben sliter med og fylle vaktene sine nå på sommeren, har derfor litt dårlig samvittighet. Kan jeg om foten blir fin før søndag dra tilbake på jobb om det er ledige vakter? Eller må man være hjemme ut sykemeldingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Chevy

Du harvel fått sykemelding til søndag for og hvile foten? Jeg vil tro legen vet hva han gjør, og om arbeidsplassen sliter med og fylle vaktene med folk- så er faktisk ikke detditt problem. Hvil foten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg får nok gjøre det :) er bare av den rastløse typen, kjedelig om foten er helt fin og jeg fortsatt har 2-3 dager igjen av sykemeldingen :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du blir frisk før sykemeldingen er over, kan du dra til legen igjen også kan legen friskmelde deg.

Men å friskmelde deg selv, uten å prate med legen om det, ville jeg ikke gjort om jeg var deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare tull... Det er DU som bestemmer om du er frisk eller ikke. Legen gir bare en sykemelding basert på antakelser og ikke noe "must"..

Du mister ingen rettigheter eller penger.

Dette er en av de vanligste misforståelser i dagens Norge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi det var mange forskjellige tilbakemeldinger! Så vidt jeg vet så har man ikke lov til å jobbe når man er sykemeldt på vanlig måte, selv om man føler seg frisk nok. Det er en av grunnene til at flere kommuner prøver med forlenget egenmelding som et virkemiddel for å få ned sykefraværet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er du sykemeldt mindre enn 16 dager(arbeidsgiver periode)så kan du gå tilbake på jobb når du måtte ønske. Er en sykemeldt lenger enn arbeidsgiver periden, må en ringe legen for å gi beskjed at en begynner å jobbe igjen, siden da NAV er involvert. Trenger ikke ny time, bare å ringe å gi beskjed.

Leger sykemelder ofte lenger enn det som egentlig er nødvendig, og føler du foten er fin igjen så gå på jobb!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm, mener å ha hørt at forsikring på jobben ikke fungerer om man blir skadet og man er på jobb i en sykemeldt periode (Kommer vel ann på jobb og fare for skade, men hos oss får man ikke gå på jobb under en sykemelding pga dette... ) Så ville sjekket det opp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du skal være forsiktig med å jobbe mens du er sykemeldt. Har også hørt at forsikringer ikke gjelder da. Lytt til legen din og hel benet ditt du :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt magesår i tillegg til en liten operasjon i år og har vært på jobb under begge sykmeldingsperiodene. Husk å krysse av for at du har jobbet og hvor mange timer på del D som går til arbeidsgiver/NAV.

Kanskje ikke så rart jeg har hatt magesår ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tirkes

Dersom du føler deg fin, så reis til legen igjen og be om friskmelding, eller aktiv sykmelding. På aktiv sykmelding kan du jobbe som du føler for. Sier ikke at du skal stikke hjem midt i skiftet, men da kan de gradere og tilrettelegge arbeider for deg litt, feks om du jobber på sykehjem og tunge løft er sårt for ankelen din eller mye ståing og gåing, så får du kanskje sitte litt mer, hjelpe til med papirarbeid og ta det mer med ro.

Ville jeg gjort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du føler deg fin, så reis til legen igjen og be om friskmelding, eller aktiv sykmelding. På aktiv sykmelding kan du jobbe som du føler for.

Enig i det første, men ikke i det andre. På aktiv sykemelding så skal du ha andre oppgaver enn dem du har til daglig, og du kan bare til en viss grad jobbe som du føler for. Du kan gjerne jobbe redusert, men det skal være avtalt med arbeidsgiver hvor mye det er og i utgangspunktet skal du da være de timene.

Skal man inn i sin vanlige jobb, så er det riktige å avtale gradert sykemelding.

(Tabbet meg på dette for noen år siden selv. Ba om aktiv sykemelding, men fikk senere høre at det jeg burde hatt var gradert sykemelding i stedet siden jeg var inne i min vanlige jobb, selv om det var enkelte oppgaver jeg ikke kunne utføre.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tirkes

Ah, faen - du har helt rett. Gradert seff. For selv med gradert (typ 40% sykmeldt) så kan man være på jobb 100% av tiden og gjøre 60% av arbeidsoppgavene sine med tilrettelegging. Ikke sant?

Jeg roter. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ah, faen - du har helt rett. Gradert seff. For selv med gradert (typ 40% sykmeldt) så kan man være på jobb 100% av tiden og gjøre 60% av arbeidsoppgavene sine med tilrettelegging. Ikke sant?

Jeg roter. :)

Jo, jeg mener det er slik det er. I mitt tilfelle hadde jeg lanken i gips etter en operasjon så ting tok litt tid, og andre ting kunne jeg som sagt ikke utføre om det så smalt, så der var jeg fritatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær forsiktig. Har selv skadet foten mange ganger..Dumme meg har ødelagt forten pga jeg har belastet den for tidlig hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Aktiv sykmeling eksisterer ikke lengre ;)

Det har du jammen rett i. Ser ut som den forsvant 1. juli, så vi er noen dager på overtid her. Men her står det at det i stedet skal tilrettelegges bedre for grader sykemelding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg gikk på jobb for tidlig med en skadet fot på grunn av samme årsak som deg ts.

Presset meg for tidlig og for lenge i jobb med skaden at jeg endte opp med å bli sykemeldt et helt år etterpå :sjenert:

Selv om det løste mange problemer på jobben at jeg var der, ble jeg heller trakkasert den dagen det smalt skikkelig en en takk for at jeg stilte opp når de trengte folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...