Gå til innhold

Glutenintoleranse?


Lille_Persille_

Anbefalte innlegg

Lille_persille skrev:

Gennerelt er jo egentlig melk , sukker og gluten usunt som regel

At melk er generelt usunt blir vel veldig feil å si? Jeg ville heller ha sagt at melk inneholder mye god næring, men noen av oss tåler den ikke og må få den næringen andre steder fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

tja..Det har jo vert veldig mye fokus på at melk er veldig bra. Det har vi fått høre opp gjennom årene. Alle skolene skulle ha melk tilgjengelig alle barna skulle få tilgang til det. "Ta melken, og bli stor og sterk" Vi trodde jo på at det var sunt. Men melk er jo slimedannende og mange øre-nese-hals- leger anbefaler at man dropper melk til barn ihvertfall. Slim gir grobunn for infeksjoner.

Men som sagt i voksen alder så gjør du det du føler er best for deg og dine barn selfølgelig. Noen tåler melk bedre enn andre. Noen reagere på det. Melk inneholde kalsium som er bra. Men det inneholdet også mye dritt som ikke er bra. Jeg er fullt klar over at det er forkjellige meninger om dette. Melk er kansje bra for noen og for andre er det ikke så bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men som sagt i voksen alder så gjør du det du føler er best for deg og dine barn selfølgelig. Noen tåler melk bedre enn andre. Noen reagere på det. Melk inneholde kalsium som er bra. Men det inneholdet også mye dritt som ikke er bra. Jeg er fullt klar over at det er forkjellige meninger om dette. Melk er kansje bra for noen og for andre er det ikke så bra.

Jeg og mine barn drikker ikke melk, to av oss avstår fra alt av melkeprodukter, men jeg ville aldri komme på å fraråde melkedrikking på genrell basis. Tåler man den, er den et godt tilskudd til kosten, etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK :-)

Men nå var det igrunn ikke melken jeg ønsket å diskutere da: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK :-)

Men nå var det igrunn ikke melken jeg ønsket å diskutere da: )

Sant nok. -men som man roper i skogen, får man svar ;-)

Jeg synes du har fått mange gode råd når det gjelder gluten. Pass bare på å ikke kutte det ut, før du har tatt de prøvene som er tilgjengelig/du ønsker å ta. Det er skikkelig kjipt å kutte ut gluten, føle seg friskere og så skulle begynne å spise seg syk igjen for å få grunnlag nok til å ta prøven!

Jeg trodde forøvrig at det var vanlig å sende pasienter videre til gastroskopi hvis ikke blodprøven gav utslag på cøliaki. -men der tok jeg jo grundig feil. Stå på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe sant nok :)

Ja stemmer har fått mange gode råd og takk for det! Men likevel jeg må avgjøre hva jeg tror er rett for meg. Jeg har selvsalgt ikke lyst til og slutte med gluten bli bedre og så gå tilbake til den gamle kosten. Men om jeg blir bra av meg selv er jo det også bra. Men dumt og sette seg 100% inn i gluten uten nytte om det skulle være noe annet. Men om jeg ikke spiser sukker melk og gluten burde jeg jo bli bra ?

Men det er selvfølgelig kjekt og få vite hva man tåler og ikke tåler. Blir gal i hode av dette her!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hehe sant nok :)

Ja stemmer har fått mange gode råd og takk for det! Men likevel jeg må avgjøre hva jeg tror er rett for meg. Jeg har selvsalgt ikke lyst til og slutte med gluten bli bedre og så gå tilbake til den gamle kosten. Men om jeg blir bra av meg selv er jo det også bra.

Selvsagt. Grunnen til at så mange maser om tester og slikt, er vel fordi at noen diagnoser gir rett til stønad til fordyret kosthold. Det kan være snakk om ganske mye penger! -men dersom økonomien sviver greit, så er jo det vitkigste at man finner ut hva man bør holde seg unna og får et friskere liv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja uff det er virkelig ikke lett og vite hva man skal foreta seg. Jeg stoler heller ikke på legene egentlig . synes dem tar oss altfor useriøst. Dette er virkelig vanskelig, har slitt i mange år uten og vite hvor jeg skal hendvende meg .

Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så vanskelig.

I stedenfor å prøve en hel haug med dyre alternative undersøkelser, så vil en gastroskopi gi deg et riktig svar. Og en blodprøve gir ikke alltid riktig svar.

Ikke gi deg, krev å få en utredning! Det har du krav på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg får en gastroskopi vil det si meg om jeg har cøliaki eller ikke ja men det vil ikke si meg noe om hva jeg tåler ikke tåler. Økonomien min kunne vært bedre. Men man må bruke penger på helsa alikevel- Folk bruker vel penger på mye dritt fraførav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må jo si jeg hadde blitt glad om jeg kunne få dekket det dyre kostholdet. Men først og fremst bryr jeg meg mest om og bli frisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt hende du er allergisk mot melkeproteiner også. Da blir man oppblåst og dårlig i magen selv om man spiser laktosefri mat. Det er faktisk ganske masse som inneholder melkeproteiner! Anbefaler deg å sjekke alle ingredienser på varer.

Og det er lurt å ta en gastroskopi også. Bare for å få en bekreftelse. Hvis økonomien er litt trang fra før hjelper det jo masse å faktisk få stønad. Så kan du fortsette med det gode kostholdet du har lagt deg til etter du har tatt prøven! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Nå går jeg til kostholdsveileder.

Men det er egen erfaring som gjør at jeg vet hva jeg reagerer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt hende du er allergisk mot melkeproteiner også. Da blir man oppblåst og dårlig i magen selv om man spiser laktosefri mat. Det er faktisk ganske masse som inneholder melkeproteiner! Anbefaler deg å sjekke alle ingredienser på varer.

Og det er lurt å ta en gastroskopi også. Bare for å få en bekreftelse. Hvis økonomien er litt trang fra før hjelper det jo masse å faktisk få stønad. Så kan du fortsette med det gode kostholdet du har lagt deg til etter du har tatt prøven! :)

Ja. jeg skal gjøre det:) Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om jeg får en gastroskopi vil det si meg om jeg har cøliaki eller ikke ja men det vil ikke si meg noe om hva jeg tåler ikke tåler. Økonomien min kunne vært bedre. Men man må bruke penger på helsa alikevel- Folk bruker vel penger på mye dritt fraførav.

Du er ihvertfall et godt steg videre med en gastroskopi.

Å plukke ut matvarer du ikke tåler må du nesten gjøre selv, men det er lurt å få bekreftet/avkreftet om du har cøliaki først.

Helt enig i at man bør bruke penger på helsa, det kan komme godt med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ihvertfall et godt steg videre med en gastroskopi.

Å plukke ut matvarer du ikke tåler må du nesten gjøre selv, men det er lurt å få bekreftet/avkreftet om du har cøliaki først.

Helt enig i at man bør bruke penger på helsa, det kan komme godt med.

Da får jeg bekreftet om jeg har cøliaki eller ikke ja.

Men det og plukke ut mat man ikke tåler er lettere sagt enn gjort. Jeg har prøvd i mangen år på det. Og enda ikke funnet ut hva som irriterer kroppen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får jeg bekreftet om jeg har cøliaki eller ikke ja.

Men det og plukke ut mat man ikke tåler er lettere sagt enn gjort. Jeg har prøvd i mangen år på det. Og enda ikke funnet ut hva som irriterer kroppen min.

Jeg er helt enig i at det ikke er lett, jeg har gjort det selv.

Men det er ikke alltid testene er så gode til å slå ut på de rette tingene.

Men en kostholdsveileder kan jo hjelpe deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er helt enig i at det ikke er lett, jeg har gjort det selv.

Men det er ikke alltid testene er så gode til å slå ut på de rette tingene.

Men en kostholdsveileder kan jo hjelpe deg.

OK. ja en kostholdsveileder kan jo muligens hjelpe meg. Jeg snakket jo med en dame som hadde vært og tatt matintoleransetest som hadde noenlunde det samme. Hun var kjempefornøyd og det hadde hjulpet henne masse og derfor anbefalte hun meg det istede for og gå rundt og prøve ut selv og ikke finne ut av det og kansje bli lei og gi opp. Og begynne på igjen. Du kan holde på sånn i ganske mange år om man ikke finner ut av det.

Jeg har ikke erfaringer med slike tester. Er jo veldig redd for at den ikke skal vise noe. Men da jeg snakket med henne sa hu at jeg HELT SIKKER hadde noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helheten - naturterapi for din helse.

I Stavanger - Colosseum bygget

Hvor mye betalte du ?

Jeg betalte 3200,-

Den heter York-testen hvis jeg husker rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

HeiHei!

Jeg har i mange år slitt med magen. Blir veldig oppblåst, noe som fører til kolikksmerter. Av og til må jeg bare legge meg ned til det går over. Ofte om kveld og morgen. Jeg Har ofter smerter om morningen som løsner og deretter får jeg en litt halvløs avføring så går det bra.

Jeg har vært hos lege for sjekk, men føler ikke hun tar meg seriøst. Hun testet Cøliaki for et par år siden men negativ resulat.

Hei, jeg tenkte bare jeg skulle sitere deler av et innlegg som omhandler glutenintoleranse uten cøliaki for deg.

Dette er et referat fra et innlegg holdt under cøliaki-konferansen i Oslo i juni, og jeg håper du finner dette interessant. Jeg har uthevet noen setninger som kan være ekstra informative:

Glutensensitivitet uten cøliaki er en realitet!

Referat fra Oslo-konferansen nå her om dagen på GIG-konferansen nå

http://forums.delphiforums.com/celiac/messages?msg=80012.1

"Tom O'Bryan DC, CCN, DACBN. Spoke Friday morning at the conference. He relayed information from the International Conference held in Oslo in June 2011 that I found interesting.

1.The conference stated there IS gluten sensitivity! He likened it to an umbrella with Celiac Disease (affecting the small intestine) as one manifestation of gluten sensitivity! You can have the villi (he used the term shag carpet) look fine, not get a diagnosis of Celiac Disease, but have inflammatory cells in the structure below the surface cells. It is this inflammation that can cause many widespread symptoms.

2. "The diagnosis of Gluten Sensitivity has been proposed to include not only if the affected is in the intestines (CD), but also gluten-reactive patients without intestinal lesions. Skin- DH, Psoriatic Arthritis, Alopecia areata, Dermatomyositis, Cutaneous vasculitis. Muscles- inflammatory myopathies, Brain- Gluten ataxia, altered neurotransmitter production, some Schizophrenia, anxiety, depression, ADHD, Nerves- peripheral neuralgias, carpal tunnel syndrome, idiopathic Neuropathies and beyond. Pathology to gluten exposure can occur in multiple systems without evidence of intestinal damage"

He continued: we all know the wheat molecule is NOT completely digested by humans."one study identified over 60 putative peptides of gluten. Current blood studies test only for one-- gliadin. Studies have said that gliadin is the primary toxic peptide.

But, only about 50% of Celiac patients have antibodies to the gliadin peptide of gluten. The rest of the Celiac patients don't.

They have antibodies to other peptides of gluten."

so when current tests are done, they may come back negative because current tests are looking for antibodies to gliadin.

With negative tests, many go off gluten and feel better! The suggestion is they are reacting to untested peptides.

(Pastore L, et al, Orally Based Diagnosis ofCeliac Disease: Current Perspectives, J Dent Res 87(12):1100-1107, 2008 and Vader W., et al., The Gluten Response in Children With Celiac Disease is Directed Toward Multiple Gliadin and Glutenin Peptides, GASTROENTEROLOGY, 2002;122:1729-1737"

Sitert fra:

http://forum.ncf.no/viewtopic.php?t=1743&start=60

Kort oppsummert mener forskere at det finnes mange typer glutenintoleranse, hvorav cøliaki kun er en av dem.

Cøliaki gir skader i overflaten av tarmen (totteatrofi på norsk), men de har funnet indikasjoner på at andre typer glutenintoleranse gir en betennelsesreaksjon dypere i slimhinnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for linken. jeg skal sette meg ned og lese det. Takk for at du tok deg tid. Setter pris på det : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...