Gå til innhold

Glutenintoleranse?


Lille_Persille_

Anbefalte innlegg

HeiHei!

Jeg har i mange år slitt med magen. Blir veldig oppblåst, noe som fører til kolikksmerter. Av og til må jeg bare legge meg ned til det går over. Ofte om kveld og morgen. Jeg Har ofter smerter om morningen som løsner og deretter får jeg en litt halvløs avføring så går det bra.

Jeg har vært hos lege for sjekk, men føler ikke hun tar meg seriøst. Hun testet Cøliaki for et par år siden men negativ resulat.

Jeg prøvde litt etter litt og kutte ut diverse matvarer for og teste ut hva jeg kansje ikke tålte så bra. Men fikk dårlig resulat av dette også.

Jeg begynte og bli lei, og gjorde ikke mer med det og levde som normalt selv om det var irriterende og ha det slik.

Nå i senere tid har jeg begynt og lese endel om sunn mat. Jeg spiser nå mye sunnere enn jeg gjorde før. Jeg håpet da selfølgelig at jeg skulle bli bedre også. Men det gjorde jeg ikke .

Jeg snakket med en dame. Hun bekreftet til meg at dette var nok noe jeg reagerte på og at det hørtes ut som typisk melk eller gluten. Og at en kan ha intoleranse, noe som ikke slår ut hos lege.

jeg har sluttet og drikke melk så tenker det kan være gluten?

Er det noen her som har opplevd dette??

Jeg har planer om og gå til en klinikk som hun anbefalte og hadde vært hos selv for og teste for matintoleranse.

Endret av Lille_Persille_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gå til lege og be om å bli henvist til en gastroskopi for å få tatt en biopsi av tynntarmslimhinnen.

En blodprøve behøver ikke å være positiv selv om man har cøliaki.

Men en biopsi er 100% sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Takk!

Litt usikker hvordan biopsi fungerer. Er det slange som blir ført ned til tarmen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Takk!

Litt usikker hvordan biopsi fungerer. Er det slange som blir ført ned til tarmen?

Gastroskpi er en tynn slange som blir ført ned til magesekken, den kan nå til starten av tynntarmen. Du er våken, men kan få beroligende hvis du ønsker det. Det er ubehagelig, ikke å komme bort fra, men det er over på noen minutter.

Å ta biopsien fra tarmen er gjort på sekunder og det kjenner du ikke, vi har ikke nerver i tarmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går også an å sende inn en urinprøve til Neurozym pharma eller BM lab for å teste for hypepeptiduri - proteinintoleranse for gluten og kasein.

Bare husk at slike tester, også gastroskopi og blodprøve for å teste for cøliaki, ikke slår ut dersom det er lenge siden du har spist gluten og melk. Jeg fikk beskjed om at jeg iallfall burde spise dem tre uker før jeg tok testen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok. Det var jo også en sak og vurdere. Takk

Var ihvertfalll utrolig dyrt på klinkken da. Vet du hva dette koster da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man får ikke dekket glutenintoleranse av staten grunnet dyr mat`?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok. Det var jo også en sak og vurdere. Takk

Var ihvertfalll utrolig dyrt på klinkken da. Vet du hva dette koster da?

Da jeg sendte inn prøven, kostet det rundt 700 kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får ikke dekket glutenintoleranse av staten grunnet dyr mat`?

Man får dekket cøliaki, men ikke glutenintoleranse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Fortell hva slags brød du spiser?

Jeg tåler ikke hvetemel i store mengder og blir nettopp oppblåst av det. Jeg er også laktoseintolerant - og dette får jeg magekramper av. Det er ikke bare melk, men grøt, is, krem, pannekaker, vafler, brunost osv også. Sikker på at alt dette er ute av kostholdet ditt?

Verken hvetemel eller laktoseintoleranse slår ut på tester hos meg. Reaksjonen er der likefullt. Nå har jeg en stund brukt den laktosefriemelken og har endelig fått en mage som fungerer. Dette var etter at jeg begynte å gå til en kostholdsveileder og fikk skikkelige råd om hva slags matvarer jeg skal unngå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også noe som heter overfølsom/irritabel tarm. Det slår ikke ut på prøver eller tester, men man reagerer helt klart på noen typer matvarer.

Du må nesten bare teste ut hva du kan spise og ikke kan spise. Men som sagt over her, hvis du skal teste deg for cøliaki så ikke slutt å spis gluten før det er gjort. Da kan du få falsk negativt svar.

Jeg er laktoseintolerant, men er i tillegg sensibel mot hvetemel. Jeg tåler ikke pasta, pannekaker/vaffler (som er laget med laktosefrimelk) eller boller. Blandingene melk (laktosefri) og hvetemel er en dårlig kombinasjon for meg.

Jeg er ikke fanatisk da, mot hvetemel som så mange andre er. ;)

Men som sagt, prøv deg fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter pris på mange svar her :) Er litt usikker om jeg skal teste men hos klinikk med tanke på at det va VELDIG dyrt.

Jeg har holdt meg borte fra alle meieriprodukter mener jeg ja. Men drikker rismelk da. Men det kan vel ta opp til flere måneder før alle stoffer jeg ikke tåler er helt ute av kroppen? Jeg prøver nå nylig og holde meg borte fra gluten også. Selfølgelig synes jeg det er litt vanskelig hva jeg skal spise og ikke spise med tanke på at jeg er usikker på hva jeg ikke tåler. Men alle mennesker reagerer vel forkjellig på mat. Noen tåler ting bedre enn andre.

Hva spiser dere til frokost og kvelds?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter pris på mange svar her :) Er litt usikker om jeg skal teste men hos klinikk med tanke på at det va VELDIG dyrt.

Jeg har holdt meg borte fra alle meieriprodukter mener jeg ja. Men drikker rismelk da. Men det kan vel ta opp til flere måneder før alle stoffer jeg ikke tåler er helt ute av kroppen? Jeg prøver nå nylig og holde meg borte fra gluten også. Selfølgelig synes jeg det er litt vanskelig hva jeg skal spise og ikke spise med tanke på at jeg er usikker på hva jeg ikke tåler. Men alle mennesker reagerer vel forkjellig på mat. Noen tåler ting bedre enn andre.

Hva spiser dere til frokost og kvelds?

Jeg mener at det er lurest og billigst å ta en gastroskopi så du får tatt en biopsi fra tynntarmslimhinnen. Så sant du fortsetter å spise gluten så er den 100% sikker.

Da betaler du bare vanlig egenandel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har jo tatt blodprøve og det viste seg at jeg ikke hadde cøliaki. Jeg regner med at det stemmer. Men jeg kan ha noe som ligner. intoleranse. Derfor tenkte jeg og ta matinvtoleransetest som tester 96 matvarer/IgG+IgA.

Istede for og prøve ut selv hele tiden og ikke finne ut av hva jeg egentlig ikke bør spise. Og etter testen får jeg veiledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er det du tar den matintoleranse testen?

Jeg har selv akkurat tatt en test på Alternativ Medisin på Røa, og får svar om 14 dager, den er på 119 tror jeg. veldig spent på svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Meridian

Jeg har jo tatt blodprøve og det viste seg at jeg ikke hadde cøliaki. Jeg regner med at det stemmer. Men jeg kan ha noe som ligner. intoleranse. Derfor tenkte jeg og ta matinvtoleransetest som tester 96 matvarer/IgG+IgA.

Istede for og prøve ut selv hele tiden og ikke finne ut av hva jeg egentlig ikke bør spise. Og etter testen får jeg veiledning.

Jeg ville ikke stolt på blodprøven hos fastlegen...

Jeg var veldig dårlig lenge og gikk til fastlegen og spurte rett ut om jeg kunne ha Cøliaki, siden det var noen i familien min som hadde det. Jeg spiste da "vanlig" mat som gluten, hvetemel, melk, og mye anne dritt ;)

Vi tok blodprøve hos fastlegen, og de viste negativt svar. Legen sa jeg var frisk, og at jeg også så helt frisk ut, men jeg satt der å klødde meg i hodet, for jeg var veldig dårlig (både psykisk(angst, depresjon) og fysisk(hudproblem, migrene, vondt i korsrygg og ledd, og at jeg slet med å gå ned i vekt og var alltid oppblåst i magen, og at jeg måtte gå på do flere ganger om dagen)).

Jeg fortsatte å spise som før, og visste ikke hvor jeg skulle henvende meg, da noen jeg kjenner anbefalte Balderklinikken i Oslo.

Jeg dro dit og pratet med en lege, som er spesialisert innen ernæring og miljø, og vi tok noen blodprøver(de tar litt avanserte blodprøver). Når vi fikk svaret reagerte jeg på melk og hvetemel og gluten bl.a. og legen der mistenkte at jeg kunne ha Cøliaki.

Jeg ble henvist til gastroskopi ved Ullevål sykehus, MEN DET VAR VIKTIG AT JEG FORTSATTE Å SPISE GLUTEN og melk sånn som før TIL JEG HADDE TATT GASTROSKOPIEN. Med en gang jeg hadde tatt gastroskopien begynte jeg på glutenfri og melkefri diett på dagen, og jeg ble ganske fort bra igjen(gikk ned i vekt, hudproblemene ble bedre, fikk aldri mer migrene, og har ikke hatt vondt i rygg eller ledd. Angsten og depresjonen er blitt bedre, men sliter med ting som ikke kan ordnes med mat, så helt bra er jeg ikke.)

Når legen på Balderklinikken hadde fått svarene på gastroskopi-prøven, fikk jeg vite at jeg hadde Cøliaki.

Nå lever jeg et bra liv på et proteinrikt og fettrikt kost, med mye grønnsaker og vann. For ikke å glemme frukt og bær.

Jeg spiser heller ikke stivelse som ris og potet, for jeg har det best uten. De karbohydratene man trenger får man gjennom frukt, grønt og bær :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja uff det er virkelig ikke lett og vite hva man skal foreta seg. Jeg stoler heller ikke på legene egentlig . synes dem tar oss altfor useriøst. Dette er virkelig vanskelig, har slitt i mange år uten og vite hvor jeg skal hendvende meg .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er det du tar den matintoleranse testen?

Jeg har selv akkurat tatt en test på Alternativ Medisin på Røa, og får svar om 14 dager, den er på 119 tror jeg. veldig spent på svar.

Helheten - naturterapi for din helse.

I Stavanger - Colosseum bygget

Hvor mye betalte du ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Min reaksjon på melkeprodukter er innen en time etter at jeg har spist. Da får jeg magekramper. Hvor sterke disse er avhenger av hvor mye jeg har spist.

Litt melk - som i f.eks. fløte i kaffen en gang i mellom går bra. En tallerken grøt går ikke.

Hvetemelsreaksjonen tar lenger tid. Der er reaksjonen i tarmen - dvs. at jeg får hemoroider - i tillegg til generell oppblåsthet.

Jeg kan spise youghurt - men nå er det på vei inn på markedet også laktosefrie varianter av dette og da blir det enda mindre laktosestoff i min kost.

Jeg spiser grovt brød bakt med annet mel enn hvetemel som hovedingrediens.

Rismelk inneholder ikke laktose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min reaksjon på melkeprodukter er innen en time etter at jeg har spist. Da får jeg magekramper. Hvor sterke disse er avhenger av hvor mye jeg har spist.

Litt melk - som i f.eks. fløte i kaffen en gang i mellom går bra. En tallerken grøt går ikke.

Hvetemelsreaksjonen tar lenger tid. Der er reaksjonen i tarmen - dvs. at jeg får hemoroider - i tillegg til generell oppblåsthet.

Jeg kan spise youghurt - men nå er det på vei inn på markedet også laktosefrie varianter av dette og da blir det enda mindre laktosestoff i min kost.

Jeg spiser grovt brød bakt med annet mel enn hvetemel som hovedingrediens.

Rismelk inneholder ikke laktose.

Fant du ut av deg selv hva du tålte og ikke tålte eller fikk du veiledning?

Gennerelt er jo egentlig melk , sukker og gluten usunt som regel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...