Gjest MikeWaters 2.0 Skrevet 7. juli 2011 #41 Skrevet 7. juli 2011 Jeg tror ikke du helt forstår poenget. Når homofile politimenn går i homotog i uniform som deltagere så markerer de tydelig både at de er homofile og politimenn. Jeg snakker ikke om når en polititjenestemann går i homotog, kirken e.l. som privatperson. Tror du at en gruppe sikher i politiet ville fått lov til å gå i uniform (som deltagere) i er religiøst opptog? Den generelle holdningen både i samfunnet og i politiet er at variasjon i seksuelle legninger kan man vise frem men at religion skal man holde for seg selv. Man markerer dermed samtidig (selv om det kanskje ikke alltid er intensjonen) at homofile er velkommen mens religiøse ikke er det. Nå er vel ikke politiets negative holdning til religiøse noe spesielt nytt. Jeg hørte om en lensmann som hadde vært klar på at gutta fra misjonsmenighetene kunne glemme å søke på politiskolen. Dette var den gang politiskolen var ettårig og alle søknader måtte gå via lensmannen som innkalte til intervju og bestemte hvem som skulle få gå videre til vurdering på politiskolen. Om holdningen er noen annerledes nå vet jeg ikke men jeg har inntrykk av at f.eks. muslimske jenter ikke er spesielt velkommene i politiet. Jeg vet ikke hvor eller når du føler politets vrede mot religion på kroppen!? At uniformen skal være verdinøytral har ingenting å gjøre med hvem som har på seg uniformen og hvor. Så igjen du blander kortene. Muslimske kvinner blir oppfordret til å søke, men de får altså pr idag ikke lov til å bære hijab i uniformert tjeneste. Dette er det justisdepartementet som "bestemmer". At det finnes fordommer innad blant politifolk er igjen en annen sak, og jeg vil tro du også finner tilsvarende fordommer ovenfor homofile. Homofile og religiøse er hjertelig velkomne i politiet under gitte forutsetninger, og det er at hijaben og den rosa ballkjolen uteblir fra tjenesteuniformen MEN at det finnes sterke krefter som ikke liker hverken muslimer, homofile eller andre minoriteter er vel hevet over enhver tvil, og hvem sitt ansvar er det da? Jo, det er mitt og ditt det! Om flere blir inkluderende og tolerante så vil "makten" mer og mer flyttes fra de som er intolerante og ekskluderende. 1
Gjest Gjest Skrevet 7. juli 2011 #42 Skrevet 7. juli 2011 Jeg vet ikke hvor eller når du føler politets vrede mot religion på kroppen!? At uniformen skal være verdinøytral har ingenting å gjøre med hvem som har på seg uniformen og hvor. Så igjen du blander kortene. Muslimske kvinner blir oppfordret til å søke, men de får altså pr idag ikke lov til å bære hijab i uniformert tjeneste. Dette er det justisdepartementet som "bestemmer". At det finnes fordommer innad blant politifolk er igjen en annen sak, og jeg vil tro du også finner tilsvarende fordommer ovenfor homofile. Homofile og religiøse er hjertelig velkomne i politiet under gitte forutsetninger, og det er at hijaben og den rosa ballkjolen uteblir fra tjenesteuniformen MEN at det finnes sterke krefter som ikke liker hverken muslimer, homofile eller andre minoriteter er vel hevet over enhver tvil, og hvem sitt ansvar er det da? Jo, det er mitt og ditt det! Om flere blir inkluderende og tolerante så vil "makten" mer og mer flyttes fra de som er intolerante og ekskluderende. Et siste forsøk: Når det er skeive dager i Oslo så har homofile i politiet lov til å delta i toget i uniform som deltagere. Disse går samlet som en liten gruppe. Tilsvarende grupper finnes med sykepleiere og noen andre faggrupper. Jeg har aldri sett noe tilsvarende med religiøse grupper og tviler på at f.eks. en gruppe sikher i politiet ville fått lov til å gå i uniform som deltagere i et opptog med sikher. Det er mitt bestemte inntrykk at det er mer greit å fortelle på arbeidsplassen at en er homofil og snakke om det enn at en er pinsevenn og snakke om sin tro. Alternativ seksualitet er inn mens religion er ut. Om du ikke er enig, ikke forstår eller ikke vil forstå vet ikke jeg. Uansett terminerer jeg her. Dette er off-topic og jeg opplever det ikke som viktig for meg å forsette. Jeg føler på ingen måte politiets vrede mot religion på kroppen. Dette angår ikke meg og jeg betrakter det kun fra utsiden. 1
Gjest MikeWaters 2.0 Skrevet 7. juli 2011 #43 Skrevet 7. juli 2011 (endret) Et siste forsøk: Når det er skeive dager i Oslo så har homofile i politiet lov til å delta i toget i uniform som deltagere. Disse går samlet som en liten gruppe. Tilsvarende grupper finnes med sykepleiere og noen andre faggrupper. Jeg har aldri sett noe tilsvarende med religiøse grupper og tviler på at f.eks. en gruppe sikher i politiet ville fått lov til å gå i uniform som deltagere i et opptog med sikher. Det er mitt bestemte inntrykk at det er mer greit å fortelle på arbeidsplassen at en er homofil og snakke om det enn at en er pinsevenn og snakke om sin tro. Alternativ seksualitet er inn mens religion er ut. Om du ikke er enig, ikke forstår eller ikke vil forstå vet ikke jeg. Uansett terminerer jeg her. Dette er off-topic og jeg opplever det ikke som viktig for meg å forsette. Jeg føler på ingen måte politiets vrede mot religion på kroppen. Dette angår ikke meg og jeg betrakter det kun fra utsiden. Ok, jeg oppfatter ikke politiet som mer eller mindre homofilvennlig enn religion. Jeg oppfatter de som relativt nøytrale, ihvertfall som institusjon. Jeg trodde vi diskuterte noe mer her enn bare hva du og jeg tror, og trodde kansje du hadde belegg for din oppfatning utover det at du har sett politi i homotog, men ikke på vekkelsesmøter eller lignende religiøse tilstelninger. Du kan jo sende mail til justisdepartementet, og spørre hvorfor de ikke tillater muslimer å gå i muslimtog iført uniform. Tipper du får til svar at "det har vi ikke tatt stilling til" eller noe i den duren. At religion får mindre plass i det offentlige er jo i tråd med tiden, så jeg håper jo til en hvis grad at du har rett, jeg tror bare ikke dette er en strategi noen har tenkt særlig mye over. I tillegg er det jo ikke slik at ved å godta noe så fordømmer man automatisk noe annet. Legning og tro er jo relativt lite sammenlignbart, så det måtte nok vært to vidt forskjellige tilnærminger til disse sakene. Ts: beklager avsporingen. Endret 7. juli 2011 av MikeWaters 2.0
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2011 #44 Skrevet 7. juli 2011 - De beste foreldrene er lesbiske http://www.nrk.no/vitenskap-og-teknologi/1.6840941
Husfrua Skrevet 7. juli 2011 #45 Skrevet 7. juli 2011 - De beste foreldrene er lesbiske http://www.nrk.no/vitenskap-og-teknologi/1.6840941 Ut i fra denne undersøkelsen, så kan vi vel egentlig bare avskrive far som viktig i foreldrerollen. Og dermed kan vi vel også fastslå at fedrekvote og viktigheten av at pappa tar del i omsorgen bare er tull.. Huff! det er mange motstridende undersøkelser ute og går....
Gjest Gjest Skrevet 7. juli 2011 #46 Skrevet 7. juli 2011 - De beste foreldrene er lesbiske http://www.nrk.no/vitenskap-og-teknologi/1.6840941 Det er nok litt mer generelt. Foreldre som markerer seg spesielt og tar opp kampen mot samfunnet er mer ressurssterke og vil dermed også være bedre foreldre. Du kan dermed forvente deg mer ressursterke familier i en klasse med nynorskelever i et bokmålsområde, religiøse familier i et ateistmiljø (og motsatt), foreldrene i idrettsklasser og andre spesialklasser, og selvfølgelig homofile foreldre i et heterofilt miljø. Blandt de som ikke skiller seg ut på noen måte og ikke er medlem av noe som helst er ressursene gjerne minst.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå