Gå til innhold

Testing av matintoleranse: må selv lage liste?


alfredas

Anbefalte innlegg

Jeg ba legen om en matintoleranse- og matallergitest, og kontoret tok en blodprøve.

Dernest opplyste kontoret meg om at "jeg var tilbøyelig til intoleranse og allergi".

Så har jeg blitt bedt om å få tatt en ny blodprøve, for så å lage en liste over matvarer jeg tror jeg reagerer på.

Mens jeg ønsker jo å få vite om det er noe jeg ikke er klar over, som jeg kan reagere på!

Er dette virkelig vanlig? Har ikke legekontorer/laboratorier i Norge mulighet til å sjekke en blodprøve opp mot mange næringsprodukter, uten at pasienten selv må komme opp med en liste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For min del eliminerer jeg ting etter hvert som jeg reagerer på det.

Har du merket at du er allergisk mot noe? Mine allergier har blitt verre med årene, så nå må jeg holde meg helt borte fra ting jeg før kunne spise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig. Det som er med matintoleranse, som ikke er noe spesielt i det hele tatt, er at man kan føle at man ikke tåler det, men likevel slår det ikke ut på tester.

F.eks reagerer jeg på banan og melk, men noen allergi har jeg ikke.

Jeg hadde også samme status som deg men jeg har ikke slitt noe særlig med matvarer, utenom å kutte ut melk da, og kan heldigvis leve fint uten problemer =) Så om du ikke merker noe problemer så hadde jeg ikke gjort noe... Mange får opplyst de kan ha en intoleranse,uten å merke det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å teste for allergier og intoleranser fra blodprøver er kostbart. Så de tar ikke en hel haug hvis det strengt tatt ikke trengs.

Ofte kan disse prøvene være falsk negative. Det beste er å prøve det ut selv, en matvare etter en matvare. Også ta prøve for å bekrefte/avkrefte.

Men som sagt så har jeg vært borti falsk negative tester. Det skjer dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du må skrive ned alt ja og ikke glem tyggisen eller dropset

Jeg reagerer på mye og må holde meg unna.Flotte siden er at jeg lager mat fra bunn av og da vet jeg hva jeg spiser. Slike krydderblaninger kan folk reagere på,så det burde du skrive ned.Samme med søtstoffer,

søtningstoffer som xylitol,splenda (Sukralose) osv.Mange kan få en reaksjon på disse

En kan fint lage krydderblanding selv,av krydder du vet du tåler. Jeg tåler få av disse ferdige og har mine egne,samme for søtstoff,der får jeg reaksjon

Jo flinkere du selv er til å kartlegge kosten din,jo større mulighet er det for at du finner ut hva du reagerer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips!

Jeg hørte fra en venn av meg i USA, som hadde testet seg hos lege for matallergier og intoleranser - og det holdt med 1 blodprøve, så testet laboratoriet for masse og alt!

Legen overlot ikke ansvaret til pasienten å komme med en liste, de testet for alt, og ut kom resultatene.

Blir derfor litt overrasket når en i Norge selv må stille med en liste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for tips!

Jeg hørte fra en venn av meg i USA, som hadde testet seg hos lege for matallergier og intoleranser - og det holdt med 1 blodprøve, så testet laboratoriet for masse og alt!

Legen overlot ikke ansvaret til pasienten å komme med en liste, de testet for alt, og ut kom resultatene.

Blir derfor litt overrasket når en i Norge selv må stille med en liste.

Også beviset på at Norge ikke er de verdensmesterne vi tror vi er :)

men som det nevnes over... det blir ofte "falske" svar utifra slike prøver, og hva vil du da? At det står at du er intolerant når du ikke er det fordi det er kult å ha intoleranse eller noe? F.eks min mor fikk høre hun hadde reaksjon på hund og katt, men hun har hatt begge deler og har aldri merket noe. Så selv om testene viste dette så hadde hun aldri slitt med noe, og aldri hatt et nys eller kløe rundt et dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan reagerer dere på maten dere er allergisk mot?Blir veldig ofte kvalm etter å ha spist melkeprodukter.Kan dette være en form for intoleranse?Legger til at jeg også blir kvalm av kalsiumtilskudd som jeg tar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Katee

Jeg tok en Elisatest privat. Det koster flesk, men nå har jeg ett nytt liv. Den tester 96 matvarer og blodprøven ble sendt til en amerikansk lab. Du kan lese om disse testene blant annet på us biotek sine hjemmesider (surfer med mobilen, så får ikke gitt deg link).

Utfra den fikk jeg en liste over ting jeg bør holde meg borte fra i en periode før jeg prøver de ut og ser hvordan jeg reagerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...