Gå til innhold

Kjære alle som bor i kollektiv

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Dette er en melding til alle dere som bor i kollektiv, og nå har/skal reise på ferie, hjem til mor og far i en annen by eller flytte ut. Jeg er personen som blir igjen i leiligheten fordi jeg enten jobber i denne byen, ikke skal flytte ut, eller kommer fra denne byen.

Her er noen ting du burde tenke på, eller skulle ha tenkt på før du dro:

1) Jeg vil ikke ha maten din.

NEI, jeg syns ikke det er kult at du legger igjen maten din i kjøleskapet, og "donerer" den til meg. Har du lyst på en halv løk, en halv leverposteiboks, merkelig dressing, rare pålegg og grønnsaker du ikke selv spiser eller restemat etter noen andre? Nei? Ikke jeg heller. Vennligst planlegg i forkant, slik at du kan spise deg ut av kjøleskapet.

2. Jeg vil ikke vaske etter deg.

Dette gjelder både rommet ditt, din del av vaskelista, oppvasken dagen du drar eller generell skitt du legger igjen etter deg. Det gjelder spesielt KJØLESKAPET. Det er ikke spesielt festlig å måtte hive ting etter deg fordi de begynner å få egne bein å gå på eller lukter vondt. Eller fordi jeg ikke liker maten din. Se punktet over. Du liker ikke å vaske andres dritt, og det gjør faktisk ikke jeg heller.

3. NEI, jeg vil ikke ha tingene dine.

Har jeg bedt om tingene dine, eller ser det ut som jeg ikke har det jeg selv trenger? Kan du ikke bare levere tingene dine til Fretex selv, hvorfor må du legge igjen all mulig DRIT til meg?

4. Hvis du har ansvar for noe i leiligheten: gjør det før du drar.

Det er ikke så kult å måtte gjøre alt, fordi du glemte å sjekke strømmåleren før du dro. Jeg har ikke lyst til å være hjemme når internettfiksemannen kommer, fordi du er bortreist. Jeg har ikke så veldig lyst til å ettersende all posten din fordi du ikke har omadressert den. Jeg har ikke lyst til å henge opp klesvasken du glemte. Bytt batteri på røykvarsleren selv.

5. Reiser du mye, ikke kjøp deg en haug med planter som må stelles, knipes og vannes annenhver dag.

OMG!!

6. Ikke ta med deg tingene mine.

Ja, den ligger i en felles skuffe, men den stekepanna der er faktisk MIN.

7. Jeg kan godt gjøre deg en tjeneste innimellom, men jeg har ikke lyst til å gjøre dette hver eneste ferie/utflytting/helg.

8. Hvis du vet at du pleier å ha mye å gjøre før du drar hjem, ikke bestill billett to timer etter eksamen eller klokka 5 om morgenen.

At du har en flybillett er faktisk ingen unnskyldning for å ikke gjøre det som er dine plikter og ditt ansvar.

Djizes, folkens: VOKS OPP!

• Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Print dette ut og heng opp på veggen. Det burde løse problemet noe lunde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, føler meg truffet av det med kjøleskapet, ja :sjenert:

Endret av Xaphan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Damnit, jeg la da igjen penger til det røykvarslerbatteriet, og sa du ikke trengte å kjøpe nytt hvis du ikke ville...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uenig i de fleste av punktene. Jeg ville ikke ønsket å bo i et kollektiv der dette var normen. Det synes jeg høres trist ut.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor det? Det er jo snakk om et kollektiv som er hyggelig å bo i når alle er der, men etter x antall ferier og utflyttinger ender alltid den som blir igjen med å ta en hel haug med ekstraarbeid som etter vanlig folkeskikk burde vært tatt av de andre... Det er ikke spesielt festlig å gjøre gang på gang!

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

1) Jeg vil ikke ha maten din.

NEI, jeg syns ikke det er kult at du legger igjen maten din i kjøleskapet, og "donerer" den til meg. Har du lyst på en halv løk, en halv leverposteiboks, merkelig dressing, rare pålegg og grønnsaker du ikke selv spiser eller restemat etter noen andre? Nei? Ikke jeg heller. Vennligst planlegg i forkant, slik at du kan spise deg ut av kjøleskapet.

Hæ? jeg liker gratis mat, jeg.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor det?

Tja, skal vi se:

- Jeg vil gjerne ha maten din. Det blir gratis for meg og kanskje noe jeg ikke pleier å spise til vanlig :)

- Jeg synes faktisk det er greit å kaste noe ut av kjøleskapet før det får egne bein å gå på. Selv om det kanskje ikke var jeg som kjøpte det.

- Godt mulig jeg vil ha tingene dine. Noe av gleden med å bo i kollektiv er at man har muligheten til å dele litt. Hør gjerne med meg før du kaster den gamle vinterkåpen, fuglefangeren eller flamencoskoene du ikke trenger lenger.

- Hvis du glemte å lese av strømmåleren før du dro på ferie, er det jo flaks om jeg er hjemme. En av fordelene med å bo i kollektiv framfor å bo alene. Jeg gjør deg gjerne den tjenesten - what goes around, comes around, som engelskmennene sier.

- Jeg liker blomster og planter, og hvis du vil bruke dine penger på å gjøre leiligheten vår til et grønnere sted, er det veldig velkomment.

- Men ikke ta med deg tingene mine uten å spørre meg først, i dette punktet er jeg helt enig!

Alt i alt, skal man bo og trives i kollektiv, må man være litt rundt i kantene, synes jeg, gi og ta, og ikke minst positivt innstilt overfor sine bokamerater.

Endret av Golde
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker

Barnslig drittunge som fraskriver seg ansvaret for å vaske etter andre. Hvis det er en ting jeg har lært siden jeg flyttet inn i kollektiv så er det hvor forbanna mange som påstår at de ikke legger igjen noe for så og legge igjen en eller 2 ting om dagen. Hvis det står igjen en kopp på stuebordet eller en kniv på skjæreblokka så er ikke det ALT, og alle legger igjen noe. Jeg gjør det, du gjør det, alle andre i kollektivet gjør det. Så når du skal vaske så tar du ALT, ikke bare mesteparten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha, fantastisk! Og oppsummerer virkelig mange av "gledene" ved å bo i kollektiv. :hoho:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Barnslig drittunge som fraskriver seg ansvaret for å vaske etter andre. Hvis det er en ting jeg har lært siden jeg flyttet inn i kollektiv så er det hvor forbanna mange som påstår at de ikke legger igjen noe for så og legge igjen en eller 2 ting om dagen. Hvis det står igjen en kopp på stuebordet eller en kniv på skjæreblokka så er ikke det ALT, og alle legger igjen noe. Jeg gjør det, du gjør det, alle andre i kollektivet gjør det. Så når du skal vaske så tar du ALT, ikke bare mesteparten.

Jeg har selv bodd i kollektiv noen år, og ofte endt opp med å vaske etter andre. De jeg bodde med i mitt første kollektiv var noen skitne griser, så det ble ofte jeg som vaska bad/kjøkken/fellesrom igjen og igjen. Skjønner TS godt, jeg! Jeg er drittlei av å vaske etter alle andre, uten at de gjør det tilbake.

I mitt nyeste kollektiv har vi vaskeliste, hvor alle har sin del av ansvaret hver uke. Men når man tar oppvasken, så tar man ALT. Det fungerer veldig bra.

Som sagt: skjønner TS veldig godt, jeg ble drittlei av folk som lot meg gjøre alt når de dro på ferie eller flytta ut! Egen leilighet neste!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da jeg bodde i kollektiv hadde vi ikke vaskeliste. Grøss og gru. Jeg plukka mugg og vaska møkk ganske ofte fordi ingen andre gadd! Hadde det ikke vært for meg hadde vel samtlige blitt syke pågrunn av alle de matvarene som mugna overralt...

Også klagde de på sneiper utenfor, når de ikke gadd å rydde opp etter seg selv engang.

Jeg skulle ha tvunget på de noen regler,,, men da jeg foreslo å ha regler og lister ble det bare ledd vekk....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter jeg leste denne tråden er jeg såååå glad jeg er student med egen leilighet :fnise:

Er forsåvidt enig i at du kan printe ut lista og henge den opp på veggen i kollektivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Dette med å "donere" ting en ikke har bruk for selv eller sette igjen søppel som det i virkeligheten er, gjelder ikke bare kollektiv. Det gjelder også enhver som flytter ut av en leid eller eid leilighet. Hvilken arroganse er det som gjør at en setter igjen ødelagte møbler og inventar i fellesgangene? Og dette på tross av at nettopp der man setter dette henger et oppslag med forbud om det. Hvorfor tror disse det er en eller annen usynligus som betaler for fjerning av deres søppel?

Endret av Blondie65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...