Gå til innhold

Blinke til venstre før rundkjøring?


karella

Anbefalte innlegg

Blinking til venstre i rundkjøring er vel gradvis innført fordi folk er så sløve på å blinke seg ut til høyre. Hvis alle blinker til venstre når de kjører inn, må man ta et aktivt valg igjen når man skal ut og tvinges til å gi signal til høyre på rett tidspunkt (i alle fall ikke fortsette å blinke til venstre når enn svinger ut til høyre). Pleier ikke gjøre det selv, men så er jeg nokså påpasselig til å gi signal til høyre når jeg skal. Men blinker til venstre om jeg skal helt rundt og tilbake igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På kjørebane med to eller flere kjørefelt skal kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til høyre ved utkjøring til høyre for midten av rundkjøringen. Skal man rett fram, velger man det felt som er hensiktsmessig, fortrinnsvis høyre. Skal man lenger enn midten av rundkjøringen, bør kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til venstre.

Hvis en må skifte felt, har den som skifter felt vikeplikt.

Dette er brudd på trafikkreglene, og du kan risikere å bli bøtelagt dersom:

1. For stor fart inn mot rundkjøringen og/eller unnlate å vike slik at kryssende trafikk i rundkjøringen blir tvunget til plutselig å endre retning eller hastighet for sitt kjøretøy.

2. Unnlater å gi tegn når man skifter felt i rundkjøringen eller forlater rundkjøringen, dersom tegngivningen hadde vært til veiledning for annen trafikant.

Sier Statens vegvesen ihvertfall. Jeg bruker blinklysene aktivt i rundkjøringer. Irriterer meg grønn over andre bilister som ikke gidder og som fører til at jeg og andre bilister må vente til bilisten har omtrent forlatt rundkjøringen, fordi vi ikke vet hvor personen skal. Og nei, det er ikke alltid at å se på hvor bilen ligger i rundkjøringen er tilstrekkelig for de som måtte mene det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette ble et tema blant kjørelærerne på skolen min. De var enige om at å blinke seg inn er unødvendig med mindre rundekjøringen består av kun ett felt, såkalt "flat rundkjøring" om dere skjønner. Der er det vanskeligere å forstå for andre hvor du skal.

Sensor bryr seg heller ikke om man blinker seg inn, så lenge man blinker seg UT.

Irriterer meg over folk som ikke bruker blinklys, jeg blir stående å vente på en bil jeg TROR skal forbi meg, men som ikke skal det likevel.. :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MorAase

Dette ble et tema blant kjørelærerne på skolen min. De var enige om at å blinke seg inn er unødvendig med mindre rundekjøringen består av kun ett felt, såkalt "flat rundkjøring" om dere skjønner. Der er det vanskeligere å forstå for andre hvor du skal.

Sensor bryr seg heller ikke om man blinker seg inn, så lenge man blinker seg UT.

Irriterer meg over folk som ikke bruker blinklys, jeg blir stående å vente på en bil jeg TROR skal forbi meg, men som ikke skal det likevel.. :kjefte:

Så hva gjør en i rundkjøringer der det er to felt inn, ett felt ut, og det ved maling i veibanen legges opp til at det inndre feltet skal brukes om en skal rett frem? De kan ikke ha tenkt langt og mye på den kjøreskolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er nytt. For ti år siden var det nesten ingen som gjorde dette, men nå lærer de det bort på de fleste kjøreskoler. Det finnes heller ingen klar regel på det, det som står i brosjyra de har på trafikkstasjonen om rundkjøringer, og i forskriften er at man skal "gi tydelig tegn" om hvor man skal i rundkjøringen. Så da kan man fortsette å krangle om venstreblinking er påkrevd, eller direkte dustete til de kommer med en tydeligere forskrift.

Endret av Styrk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere påpeker, innklusive sitat fra lovverket:

- det er ikke påbudet å vise tegn inn i rundkjøring (blinke venstre)

- ved feltskifte i rundkjøring og når man skal ut er det påbudet å vise tegn (blinke høgre)

- det varierer nok hva kjøreskolene praktiserer når det gjelder å vise tegn inn

- det bør ikke variere når det gjelder å vise tegn ut

I Trøndelag, på HiNT, lærer sjåførlærene at det er lurt å vise tegn inn, da man jo viser ekstra tydelig hva man vil, noe som umulig kan være negativt (med mindre man ikke har koordinasjon til å bruke blinklys da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har heller aldri lært å blinke inn i en rundkjøring, sjelden jeg ser noen gjøre det. Blinker selv alltid ut, med mindre det ikke er noen andre biler i nærheten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MorAase

Jeg har heller aldri lært å blinke inn i en rundkjøring, sjelden jeg ser noen gjøre det. Blinker selv alltid ut, med mindre det ikke er noen andre biler i nærheten

Gleder meg til den dagen myndighetene tar til vett og påbyr å blinke til venstre i rundkjøringer. Bedre flyt i trafikken, mindre missforståelser og færre små kolisjoner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Gleder meg til den dagen myndighetene tar til vett og påbyr å blinke til venstre i rundkjøringer. Bedre flyt i trafikken, mindre missforståelser og færre små kolisjoner

Kanskje jeg er usigelig treg som ikke forstår dette. Jeg spør igjen: hva er poenget med å blinke til venstre når du nærmer deg en rundkjøring? Du har jo ingen andre valg enn å kjøre inn i den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i Trøndelag lærer i hvertfall IKKE trafikklærere bort å blinke seg inn i en rundkjøring, eller blinke til venstre om man skal hele veien rundt. Det er veldig sjelden å se noen som gjør dette, og ser man det, er bilen som oftest vestlandsregistrert. ;)

Bare til opplysning til alle sammen: Det finnes én kjørelærerskole her i landet, og den ligger i Nord-Trøndelag. Nærmere bestemt i Stjørdal. Min bror har gått der, så det vet jeg. Det er mulig det har vært andre kjøreskoler andre steder i landet, men de som har blitt kjørelærere de siste 5-10 årene har gått på HiNT og lært så og si nøyaktig det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg er usigelig treg som ikke forstår dette. Jeg spør igjen: hva er poenget med å blinke til venstre når du nærmer deg en rundkjøring? Du har jo ingen andre valg enn å kjøre inn i den.

Sant. Men dessverre er det mange som er usikre på rundkjøringer og vingler seg inn i de uten klar plassering. Da er det greit med blinking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Sant. Men dessverre er det mange som er usikre på rundkjøringer og vingler seg inn i de uten klar plassering. Da er det greit med blinking.

Det har du aldeles rett i. Det er mye merkelig kjøring. Men allikevel er det poengløst, etter min mening, å blinke til venstre før man i det hele tatt har nådd rundkjøringen. Hvis man oppdager inni den at man er kommet i feil fil, må man selvsagt bruke blinklyset for å vise hvor man skal, om det er lengre inn til venstre eller ut mot høyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MorAase

Kanskje jeg er usigelig treg som ikke forstår dette. Jeg spør igjen: hva er poenget med å blinke til venstre når du nærmer deg en rundkjøring? Du har jo ingen andre valg enn å kjøre inn i den.

Og hvor skal du når du har kommet inn i rundkjøringen? rett frem? Høyre? Venstre? Jeg leser ikke tanker, men leser blinklys. Derfor setter jeg pris på å få en indikasjon via blinklys om hva de andre sjåførene har planlagt å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest MorAase

Det har du aldeles rett i. Det er mye merkelig kjøring. Men allikevel er det poengløst, etter min mening, å blinke til venstre før man i det hele tatt har nådd rundkjøringen. Hvis man oppdager inni den at man er kommet i feil fil, må man selvsagt bruke blinklyset for å vise hvor man skal, om det er lengre inn til venstre eller ut mot høyre.

Kjørt bil i Ålesund? Der rundkjøringene er malingflekker i veien. Du kan plassere deg hvordan søren du vil, det har ingenting å si for det er bare én plass bilen din kan befinne seg. Om du ikke skal opp på fortauet da... Hvor du skal videre har du opptil tre alternativer. Da MÅ du blinke FØR du kommer til rundkjøringen for å vise resten av verden hvilke planer du har lagt for din vei videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Og hvor skal du når du har kommet inn i rundkjøringen? rett frem? Høyre? Venstre? Jeg leser ikke tanker, men leser blinklys. Derfor setter jeg pris på å få en indikasjon via blinklys om hva de andre sjåførene har planlagt å gjøre.

Har du lest innlegget mitt over her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Kjørt bil i Ålesund? Der rundkjøringene er malingflekker i veien. Du kan plassere deg hvordan søren du vil, det har ingenting å si for det er bare én plass bilen din kan befinne seg. Om du ikke skal opp på fortauet da... Hvor du skal videre har du opptil tre alternativer. Da MÅ du blinke FØR du kommer til rundkjøringen for å vise resten av verden hvilke planer du har lagt for din vei videre.

Nei, jeg har ikke kjørt bil i Ålesund, har aldri vært der heller. Hvis du hadde giddet å lese nøyere i tråden, ville du sett at jeg har skrevet om hvordan jeg kjører i disse knøttsmå rundkjøringene. Det er nemlig flust av dem her jeg bor, også.

De rundkjøringene jeg snakker om, og som vel er det vanlige rundt omkring, er disse med to eller flere filer. Jeg kjører mye i Osloområdet og har ikke synderlige problemer med å forholde meg riktig i større rundkjøringer.

Endret av Belladonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest MorAase

Nei, jeg har ikke kjørt bil i Ålesund, har aldri vært der heller. Hvis du hadde giddet å lese nøyere i tråden, ville du sett at jeg har skrevet om hvordan jeg kjører i disse knøttsmå rundkjøringene. Det er nemlig flust av dem her jeg bor, også.

De rundkjøringene jeg snakker om, og som vel er det vanlige rundt omkring, er disse med to eller flere filer. Jeg kjører mye i Osloområdet og har ikke synderlige problemer med å forholde meg riktig i større rundkjøringer.

Har du kjørt i rnkjøring er med tre felt inn oeg ett felt ut? Ett felt inn og to felt ut? Tre felt inn og to felt ut? Rundkjøringer det plasseringsregelen overstyres av rettningsangivende maling i veibanen? Noen byer, det vil si de fleste, her i landet renner over av rundkjøringer der plasseringen av møtende trafikk i prksisi sier ingenting om hva vedkommnde sjåfør kommer til å foreta seg. Daglig kjører jeg gjennom en rekke på tre rundkjøringer der blinklys fra møtende trafikk avgjør om en bremser ensten helt ned eller opprettholder flyt i trafikken. Så for å svare på dine spørsmål over, ja du er treg. Så for å gjøre verden ett bedre sted å være kan du begynne å blinke tilvenstre, før du er i rundkjøringen. Du forstår det nok ikke, men i praksis vil du hjelpe utrolig mange sjåfører hver eneste dag. Og bet av alt, du gjø rikek annet galt enn å gjøre trafikkbildet tydeligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og bet av alt, du gjø rikek annet galt enn å gjøre trafikkbildet tydeligere.

Trenger man virkelig noen annen grunn? Tydeligere = sikrere (føler jeg til og med kan råflotte meg med et . der også).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Har du kjørt i rnkjøring er med tre felt inn oeg ett felt ut? Ett felt inn og to felt ut? Tre felt inn og to felt ut? Rundkjøringer det plasseringsregelen overstyres av rettningsangivende maling i veibanen? Noen byer, det vil si de fleste, her i landet renner over av rundkjøringer der plasseringen av møtende trafikk i prksisi sier ingenting om hva vedkommnde sjåfør kommer til å foreta seg. Daglig kjører jeg gjennom en rekke på tre rundkjøringer der blinklys fra møtende trafikk avgjør om en bremser ensten helt ned eller opprettholder flyt i trafikken. Så for å svare på dine spørsmål over, ja du er treg. Så for å gjøre verden ett bedre sted å være kan du begynne å blinke tilvenstre, før du er i rundkjøringen. Du forstår det nok ikke, men i praksis vil du hjelpe utrolig mange sjåfører hver eneste dag. Og bet av alt, du gjø rikek annet galt enn å gjøre trafikkbildet tydeligere.

Jeg synes du er utrolig nedlatende og kverulerende. Jeg har kjørt i rundkjøringer i mange varianter. Si meg, tror du jeg er nybegynner i trafikken? Hvor lenge har du hatt førerkort ettersom du er så belærende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MorAase

Jeg synes du er utrolig nedlatende og kverulerende. Jeg har kjørt i rundkjøringer i mange varianter. Si meg, tror du jeg er nybegynner i trafikken? Hvor lenge har du hatt førerkort ettersom du er så belærende?

I flere tiår... Og har akkumulert nå tett opp mot 700 000km bak rattet. Nedlatende blir en når mottakeren ikke gjør noen synlige tegn til å prøve å forstå hvorfor endring i ens egen oppførsel vil være en god ting for verden rundt. Du har spurt og du har fått svar. Nå manlger bare viljen til å forstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...