Gå til innhold

Overgangsstønad!

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg lurer på en ting:

Jeg går på skole, og har rett på overgangstønad i 1 1/2 år til i den forbindelse. Til sommeren/høsten har jeg lyst å flytte sammen med kjæresten min. Er det noen som vet om jeg da mister overgangstønaden, eller om jeg får den en stund til? Jeg vil ikke flytte sammen med han dersom det betyr at jeg må leve på han. Er nødt for å ha min egen inntekt til å betale mine egne regninger og forsørge barnet mitt selv.

Kan noen forklare meg lovene angående dette?

Tusen takk for svar :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom kjæresten din er far til barnet, eller dere gifter dere mister du retten til overgangsstønad, utvidet barnetrygd og stønad til barnetilsyn.

Hvis dere ikke har eller får barn sammen og ikke gifter dere har du rett på disse ytelsene i tolv av de siste atten mnd dere har bodd sammen.

EX:

Dere flytter sammen 1. desember 2003

1.desember 2004 har du hatt stønadene i ett år og mister retten til disse.

ELLER: dere gifter dere og/eller får barn før 1.desember 2004.

Da mister du retten fom mnd etter endring av status.

MEN:

Her er det lurt å tenke litt praktisk.

Trygdekontoret har bare "opptelling" en gang i året, nemlig i november mnd. Flytter du sammen med kjæresten fex 1 februar 2004 har du i utgangspunktet rett på stønad til 1. februar 2005. Men pga trygdekontorenes regelverk om opptelling en gang i året har du rett til å beholde stønaden ut påfølgende kalenderår.

Så i realiteten kan du beholde dine stønader i 23 mnd.

Noe å tenke på......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på det, Tex?

Når trygdekontoret finner ut at du har vært samboer i mer enn 12 av de siste 18 månedene, vil de ikke da trekke det du har fått "for mye" fra videre stønader (barnetrygd/bidrag/o.l.) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle
Er du sikker på det, Tex?

Når trygdekontoret finner ut at du har vært samboer i mer enn 12 av de siste 18 månedene, vil de ikke da trekke det du har fått "for mye" fra videre stønader (barnetrygd/bidrag/o.l.) ?

Det vil de gjøre. Dette skjedde med en venninne av meg, og hun måtte tilbakebetale for 6 mnd, så det er ikke lurt å prøve seg på noe slikt. Det er din plikt å oppgi at du flytter sammen med en annen selv om trygdekontoret bare har opptelling en gang i året

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...