Gå til innhold

exphil

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

noen som har hatt eksamen innenfor dette? vet noen hvordan det fungerer? det er jo umulig å huske 3000 sider, på ungdomsskolen fikk vi ha med notater med en to timers prøve på 20 sider, nå skal jeg ha 5 t prøve på 2000 sider uten notater! det lar seg ikke gjøre med mitt hode,,har lest og lest men nå gå rdte ikke mere inn og jeg føler meg hel tom!!

noen som vet hvordan det er lagt opp? kan en velge mellom oppgaver ,må en besvare samtlige???? hvor lett er det å stryke, stryker man om man besvarer litt på hver oppgave men ikke fult ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men du er på universitetet nå, ikke ungdomsskolen! Det er faktisk DITT ansvar å skaffe deg tilstrekkelig informasjon om hvordan eksamen er lagt opp og hva som kreves for å bestå. Regner med at du skal ta ex.phil etter ny (?) ordning pga kvalitetsreformen, og jeg vet ikke hvordan den fungerer. På den gamle ordningen var eksamen flerdelt, og om en ikke besto en del, så var det stryk på hele eksamen. Derfor, sørg for å skrive noe på alle delene av eksamenen!

Amarone

P.S: Det er FULLT mulig å huske 3000 sider - ganske mange har klart det før deg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplegget varierer fra universitet til universitet.

Men det er uansett ikke detaljspørsmål som på ungdomsskolen, det ligner mer på fagdag i norsk.

Exphil har forøvrig et lite pensum i forhold til de fleste andre universitetsfag. Ved NTNU er det bare 7,5 studiepoeng, altså 1/4 semester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger bare huske hovedpoengene, om du har vært på forelesningen, noe det ikke virker som om du har, hadde du sikkert fått vite hva som er viktig og hva som ikke er viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok Exphil og Exfac ved UiO i høsten 2002. Dette er ingen uoverkommelig sak... Nå har de endret oppbygningen, så jeg ville tatt en telefon til nærmeste universitet om hvordan det er nå.

Fordelen med Exphil/exfac er at pensum er på norsk (dette er absolutt ingen selvfølge ved høyere utdanning)

Og hvis du nå skulle finne på å begynne på exphil, så vil jeg anbefale deg å benytte alt av gruppeundervisning/oppgaveskriving(oppgaveinnlevering som tilbys!!

Ellers, så kan du se på:

http://www.uio.no/studier/emner/hf/filosofi/EXPHIL03/

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som CeNedra sa, er det hovedpoengene og forståelsen av hovedtrekkene som er det viktigste. Det fins en del kompendier å få kjøpt, hvis du ikke har tatt bryet med å lage deg litt oversiktsnotater selv.

Men så skal det sies at ex.phil. ikke er verdens vanskeligste fag, og hvis du synes dette virker uoverkommelig, kan du kanskje få deg en overraskelse når du begynner å ta andre fag på universitetet - mye mer pensum, gjerne på engelsk!

Men skal ikke ta helt motet fra deg, tipper du syns ex.phil. var ganske lett når du er ferdig med eksamen! :) Dessuten tar det alltid litt tid å venne seg til nye måter å lese/lære på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...