Gå til innhold

Slitsom utvekslingsstudent

Gjest gjest

Anbefalte innlegg

Jeg hadde syns det var gøy å snakke med utvekslingsstudent. Så der kan jeg ikke gi noe råd.

Men at han banker på døra når du sitter og vil være alene på rommet ditt: Når en bor i kollektiv er rommet eneste privatliv en har og vi har som 'regel' at når vi er på rommene våre så betyr det 'ikke forstyr'. Kan forstå at det er litt slitsomt å få det lille du har av privatliv i et kollektiv avbrutt 3-4 ganger om dagen av samme fyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest outlandish

Men at han banker på døra når du sitter og vil være alene på rommet ditt: Når en bor i kollektiv er rommet eneste privatliv en har og vi har som 'regel' at når vi er på rommene våre så betyr det 'ikke forstyr'.

Kunne jo vært en grei måte å si ting på, så han skjønte kulturen og kunne tilpasse seg.

Hvis bare ikke TS var et troll, da... :filer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde syns det var gøy å snakke med utvekslingsstudent. Så der kan jeg ikke gi noe råd.

Jeg også, men det er ikke så morsomt når man skal snakke et språk han ikke behersker. Da blir det bare å stå bruke en masse tid på å forklare hva det og det betyr på engelsk.

Vi kommer liksom ingen vei av å snakke norsk, når begge kan engelsk godt så er det fint å bruke det. Jeg synes at han bør ta mer ansvar på å komme opp på et visst nivå først før han prater norsk. Vi kan gi korte beskjeder, men vi kan ikke prate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsøker å være pragmatisk i forhold til hva som er best for han.

Er du liksom støttekontakten hans nå?

Du får si ifra at du lukker døra di for å få privatliv, og slik er det for de fleste nordmenn, dersom det er det som er problemet.

Og dersom hovedproblemet er at du ikke ser poenget med at han lærer seg norsk må du bare prøve å innse at du er en kunnskapsløs og fordomsfull fjott som ikke har rett til å bestemme over andre, og la være å ha noe kontakt med han. Det er en fordel å kunne smale språk i mange bransjer og yrker, og om han så "bare" vil lære norsk av egen interesse burde det holde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dersom hovedproblemet er at du ikke ser poenget med at han lærer seg norsk

Det er ikke noe problem at han lærer seg det, men jeg ønsker at han helst bruker engelsk med meg. Da forstår vi hverandre.

Lær gjerne norsk, ta et kurs, se tv, filmer, les en bok etc. Når man da er god nok. Så prøv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo faktisk en grunn for at han kommer til norge da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er jo faktisk en grunn for at han kommer til norge da..

Null skolepenger, Norge er det eneste landet i verden som har det for internasjonale studenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...