Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det gir jo ingen mening! Uansett om man spiser dritt så skulle man jo få resultater av en eller annen form dersom man begynner å trene?!?!

Nå har jeg altså gått og sykla lange distanser så og si hver dag i nesten en måned, og til og med redusert kaloriinntaket kraftig, men har klart å gå opp 5 kilo?!?! Jajaja, jeg vet at "ting tar tid" og jeg forventa heller ikke lynraske resultater, men SÅ MYE OPP i vekt?!?! Før jeg begynte å trene var ihvertfall vekta stabil, så den umiddelbare konklusjon er jo at treninga gjør meg tyngre.... Er det virkelig slik at INGENTING av det folk påstår stemmer på meg? "trene mer, spise mindre", "mer kalorier ut enn inn".

Og hvor er sammenhengen mellom "30 minutter hver dag" og "man brenner ikke fett før man har trengt i 40 minutter"

Nei, jeg var så inspirert og klar for et nytt og bedre liv. Ikke at det å bli tynn var hovedmålet, men jeg hadde sett for meg at vektnedgang var en uungåelig bieffekt av å "leve sunnere", men er på nippet til å gi opp, dersom jeg faktisk blir enda feitere av å trene... for det kan umulig bety at jeg blir sunnere....

Håper jeg får noen svar jeg ikke har fått før. "bare tenk positiv" og "oppsøk lege" står allerede på lista..... men aller mest måtte jeg bare skrike litt

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du får jo et sterkere hjerte og kropp. Men det er vel ikke verdt det.

• Liker 1
Skrevet

Når trente du sist før dette?

Hvor mye muskler tror du at du hadde fra før?

Om du har begynt helt fra bunnen av, så har du antagelig bygget muskler og de veier mer enn fett - OG om du ikke har fulgt noe regime med kaloritelling, så kan du like godt ha spist mer enn du pleier på grunn av økt aktivitet. Kroppen din er nemlig så "smart" at den gjerne vil beholde alle kiloene dine - så om du beveger deg mer så trenger kroppen mer og du vil spise mer (om du ikke passer på).

• Liker 3
Skrevet

Og som en tilleggsopplysing så er det kostholdet som har mest og si for vektnedgang - å bare trene hjelper dessverre sjelden.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en utrolig fysisk krevende jobb. Nei, ikke på nivå med millitæret eller noe sånt. Men krevende...

Og tre uker etter jeg startet, gikk jeg på vekta. 5 kg var borte.

Det var verdt mye for meg også det å vite at hjertet blir bedre og sjansen for feks diabetes går ned.

Skrevet

Til og med pappaen min, som er kjempe tynn, trener hver dag. Han får overskudd og en kropp som orker mer :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva er "lange distanser"?

Det mange tenker på som trening er i praksis mosjon. Mosjon er hverken formøkende eller slankende hvis du fortsetter med samme matinntak.

Skrevet (endret)

Fordi det er forebyggende mot en hel haug med sykdommer og forbedrer den fysiske og psykiske helsa. Selv om du ikke går ned i vekt enda, så er vel dette kanskje motivasjonsfaktorer for å fortsette? Så vil nok vekta komme etterhvert :)

Og PS. Det tok med to måneder før jeg begynte å gå ned i vekt etter at jeg satt i gang med treningen.

Endret av CoffeeCup
  • Liker 2
Skrevet

Det er ikke hva som står på badevekta som avgjør hvorvidt du har blitt slankere eller ei. Det er jo noe du selv legger merke til når du ser deg i speilet og ser hvordan klærne sitter nå i forhold til før du begynte å trene.

Som de andre har nevnt over, så veier muskler mer enn fett. Og da er det vel viktigere om du har en sunn veltrent kropp enn en underernært tynn kropp, til tross for at badevekta sier 5 kilo mer enn hva du hadde i utgangspunktet.

AnonymBruker
Skrevet

Hold ut, du! Synes du er flink som har startet et nytt og bedre liv. For det er det. For hjertet, for sirkulasjonen, for hjernen, for lungene og for alderdommen.

Når veier du deg? Antar at du vet at for et best mulig sammenliknbart resultat bør du veie det om morgenen, når du står opp, etter at du har tisset og på sammen vekta hver gang.

Lykke til videre, og kjør på!

PS: Vil fortelle om en bekjent av meg som slet med kraftig overvekt. H*n kunne ikke FATTE at h*n ikke gikk ned i vekt. H*n spiste jo bare vanlig husmannskost og aldri annet snacks, bortsett fra av og til. Et par ganger spiste jeg sammen med familien h*ns. Det var blant annet fiskekaker og spaghetti som badet i fett. I tillegg var det halve stekte poteter, som hadde fett opp til midten av halve poteten i stekepanna. Det var italiensk salat, remulade og til alt overmål: Smelta smør som saus over det hele. De drakk vann til maten. Og hele familien var overvektig, så familien hennes trøstet med at den lave forbrenninga var arvelig...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

PS: Vil fortelle om en bekjent av meg som slet med kraftig overvekt. H*n kunne ikke FATTE at h*n ikke gikk ned i vekt. H*n spiste jo bare vanlig husmannskost og aldri annet snacks, bortsett fra av og til. Et par ganger spiste jeg sammen med familien h*ns. Det var blant annet fiskekaker og spaghetti som badet i fett. I tillegg var det halve stekte poteter, som hadde fett opp til midten av halve poteten i stekepanna. Det var italiensk salat, remulade og til alt overmål: Smelta smør som saus over det hele. De drakk vann til maten. Og hele familien var overvektig, så familien hennes trøstet med at den lave forbrenninga var arvelig...

Æhæhæhæ.... :eeeh: :eeeh:

Skrevet (endret)

Du får jo et sterkere hjerte og kropp. Men det er vel ikke verdt det.

Kan ikke tro at hjertet har godt av mer vekt...?

Når trente du sist før dette?

Hvor mye muskler tror du at du hadde fra før?

Om du har begynt helt fra bunnen av, så har du antagelig bygget muskler og de veier mer enn fett -

Jeg har trena litt (1 gang annenhver uke, så det teller vel ikke?) siste måneden og vært mer bevisst på å gå siste halvåret, men før det har jeg ikke trent aktivt på over 5 år.

Joda, men folk jeg har snakket med som driver med trening (profesjonelt) sier at i begynnelsen får man mye muskler OG forbrenner mye fett, fordi kroppen ikke reagerer så fort.

Og som en tilleggsopplysing så er det kostholdet som har mest og si for vektnedgang - å bare trene hjelper dessverre sjelden.

”In my many years of studying the body and how nutrition and exercise relate to it, I have found that a person who exercises vigorously on a regular basis and yet eats a poor diet will usually experience fewer physical problems than the person who eats well but does not exercise. (George Malkmus)

Jeg har en utrolig fysisk krevende jobb. Nei, ikke på nivå med millitæret eller noe sånt. Men krevende...Og tre uker etter jeg startet, gikk jeg på vekta. 5 kg var borte.

Og så? Med meg er det altså motsatt...

Til og med pappaen min, som er kjempe tynn, trener hver dag. Han får overskudd og en kropp som orker mer :)

Det har vel strengt tatt heller ikke noe med saken å gjøre?

Hva er "lange distanser"?

Det mange tenker på som trening er i praksis mosjon. Mosjon er hverken formøkende eller slankende hvis du fortsetter med samme matinntak.

Alt fra 4 km til 2 mil. Kanskje ikke maraton, nei, men det er mye mer enn 0.

Det er ikke hva som står på badevekta som avgjør hvorvidt du har blitt slankere eller ei. Det er jo noe du selv legger merke til når du ser deg i speilet og ser hvordan klærne sitter nå i forhold til før du begynte å trene.

Som de andre har nevnt over, så veier muskler mer enn fett. Og da er det vel viktigere om du har en sunn veltrent kropp enn en underernært tynn kropp, til tross for at badevekta sier 5 kilo mer enn hva du hadde i utgangspunktet.

Vel...klærne er også trangere.. og muskler tar ikke mer plass enn fett (?). Det er ikke slik at alle tynne er underernærte og alle veltrente er sunne.

Takk for alle gode svar og tanker. Jeg lurer fremdeles på hva som gjør at plutselig har begynt å gå opp i vekt. Har sittet i sofaen og spist det jeg vil i årevis og holdt meg stabil, og nå, når jeg prøver å ta tak blir jeg både større og tyngre. Merkelig, spør dere meg. Mulig det har med muskler å gjøre, men da skulle jeg strengt tatt ikke blitt feitere...

Endret av Tante
Skrevet

Hva slags mat spiser du? Ta gårsdagen som et eksempel, hva spiste du da, fra morgen og utover dagen? Mulig det er noe du spiser som du ikke er klar over at har innhold som har negativ påvirkning om man skal slanke seg, til tross for at man tror det er sunt?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ha mye vann i kroppen. Det fikk jeg når jeg først starta å trene. Hjelpe meg, jeg var tynn og fin, men ville bli muskelsatt og sterk. Den første måneden, eller 1,5 så fikk jeg så mye vann i kroppen at jeg faen ikke fikk på meg enkelte klær. Det var visst mer eller mindre normalt. Men når det vannet gikk vekk, så vistes konturer av muskler, og jeg hadde faktisk kommet noen vei! Jeg måtte bare ikke la meg demotivere av en litt rar start.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, du har rett. Det har ingenting fore seg å trene. Bare gå tilbake til ditt vanlige liv og slutt og kast bort tiden på trening. Dessuten er du helt unik og ingenting som gjelder for andre, gjelder for deg.

Sånn, var det det du ville høre?

Og slik jeg leser det engelske sitatet ditt, illustrerer det to ytterpunkter, og representerer nok en form for sannhet. For ytterpunktene. Det har ingen validitet ift. dine fem kg. likevel.

Synes det var mange gode poenger fra folk som prøver å hjelpe deg mot svarene du søker. Du vil nok ikke finne noen medisinsk konklusjon her inne, så det neste kan være en tur til fastlegen, eller dr. House, tenker jeg :fnise:

• Liker 1
Skrevet

Jo det har jo det, du spurde hva som var vitsen med å trene, jeg svarte!

• Liker 1
Skrevet

Hva slags mat spiser du? Ta gårsdagen som et eksempel, hva spiste du da, fra morgen og utover dagen? Mulig det er noe du spiser som du ikke er klar over at har innhold som har negativ påvirkning om man skal slanke seg, til tross for at man tror det er sunt?

I går spiste jeg:

Frokost: et knekkebrød med egg og kaviar, ett med smørost, avocado og tomat

Middag: En grillkotelett og en bakt potet med ost

To kakestykker (Søstra mi var 30)

Kvelds: Kyllingwrap

Det er en del mat jeg ikke tåler, så jeg prøver å unngå det, men hadde ikke trodd at det plutselig skulle begynne å påvirke vekta så mye.

Du kan ha mye vann i kroppen. Det fikk jeg når jeg først starta å trene. Hjelpe meg, jeg var tynn og fin, men ville bli muskelsatt og sterk. Den første måneden, eller 1,5 så fikk jeg så mye vann i kroppen at jeg faen ikke fikk på meg enkelte klær. Det var visst mer eller mindre normalt. Men når det vannet gikk vekk, så vistes konturer av muskler, og jeg hadde faktisk kommet noen vei! Jeg måtte bare ikke la meg demotivere av en litt rar start.

Godt poeng og veldig oppmuntrende svar! Hvordan ble du kvitt vannet, eller...når skjer dette?

Nei, du har rett. Det har ingenting fore seg å trene. Bare gå tilbake til ditt vanlige liv og slutt og kast bort tiden på trening. Dessuten er du helt unik og ingenting som gjelder for andre, gjelder for deg.

Og slik jeg leser det engelske sitatet ditt, illustrerer det to ytterpunkter, og representerer nok en form for sannhet. For ytterpunktene. Det har ingen validitet ift. dine fem kg. likevel.

Nei, det var ikke det jeg ville høre, men takk for tanken, jeg ser poenget ditt. Jeg skjønner fremdeles veldig lite av mitt problem, unikt eller ikke, det at jeg begynte å gå opp i vekt etter at jeg la om kosten og begynte å trene... men det Anonym sa om vann kan jo være et svar. Vi får se hva legen sier når hun også er ferdig med sin ferie.

AnonymBruker
Skrevet

Du trener ikke godt nok. Gjør en innsats for pokker!

Skrevet

Jo det har jo det, du spurde hva som var vitsen med å trene, jeg svarte!

Sant nok, men sett bortfra overskriften så lurer jeg vel egentlig mest på hvorfor jeg går opp i vekt når jeg trener, mens jeg var stabil da jeg ikke gjorde noe

I går spiste jeg:

Frokost: et knekkebrød med egg og kaviar, ett med smørost, avocado og tomat

Middag: En grillkotelett og en bakt potet med ost

To kakestykker (Søstra mi var 30)

Kvelds: Kyllingwrap

Det er en del mat jeg ikke tåler, så jeg prøver å unngå det, men hadde ikke trodd at det plutselig skulle begynne å påvirke vekta så mye.

Godt poeng og veldig oppmuntrende svar! Hvordan ble du kvitt vannet, eller...når skjer dette?

Nei, det var ikke det jeg ville høre, men takk for tanken, jeg ser poenget ditt. Jeg skjønner fremdeles veldig lite av mitt problem, unikt eller ikke, det at jeg begynte å gå opp i vekt etter at jeg la om kosten og begynte å trene... men det Anonym sa om vann kan jo være et svar. Vi får se hva legen sier når hun også er ferdig med sin ferie.

AnonymBruker
Skrevet

Det skjer av seg selv når kroppen kommer inn i treningsstruktur, eller hva jeg skal si :) Tok vel kanskje 1,5 - 2 måneder så var vannet ute av kroppen, det rant bare vekk selv. Jeg kuttet også litt ned på karbohydrater, for det binder vann VELDIG! I ettertid har jeg ikke hatt problem med vann igjen, heldigvis, for det var en demotiverende start.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...