Gå til innhold

Urinveisinfeksjon?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri hatt det før, så jeg er litt usikker.

Det begynte idag eller i går, jeg merker at det er vondt når jeg går på do, ikke hele tiden, men på slutten. Dessuten så tisser jeg veldig lite hver gang, men oftere enn før, og det er litt utvannet blod på papiret når jeg er ferdig. (man må bare elske detaljer ;D)

Så ja, jeg tror det er UIV, men er dette noe jeg burde gå til legen med, eller kan det gå over av seg selv? Det er litt vanskelig å få legetime her, og det kjennes ikke spesielt alvorlig ut enda. Eller er det greiest å bare komme igang med antibiotika me det samme? Da vil det kanskje gå over fortere?

Noen som har noen erfaringer?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bestill time til legen. Du kan ha flaks og det vil gå over av seg selv, eller det øker raskt og du er skikkelig syk i morgen.

Det er normalt å gi antibiotika når man får utslag på blod og leukocytter og blod har du jo tydeligvis.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du aldri har hatt det før bør du dra til legen ja, og spesielt når det gjør vondt og kommer blod. Hvis man er vant med UVI, vil man ofte merke at noe er på gang før det slår ordentlig ut, og da kan man heller prøve å kurere det selv med surt drikke og diverse helsekostprodukter.

AnonymBruker
Skrevet

Æsj, det var det jeg var redd for. Er dette alvorlig nok til å få hastetime før helgen tror dere?

TS

AnonymBruker
Skrevet

Æsj, det var det jeg var redd for. Er dette alvorlig nok til å få hastetime før helgen tror dere?

TS

Ja, mest sannsynlig så er det det. Det tar jo legen bare et par minutter.

Noen leger tar ikke inn pasienten engang, man bare leverer urinprøve hos sekretæren også får man en resept etter at legen har sett på resultatet. Men første gangen så burde man komme inn til legen.

Gjest Chevy
Skrevet

Jeg fikk hastetime nå nettopp,går på antibiotika nå. Min ser ikke ut til og reagere på kuren da.. Så jeg jør qlt jeg kan for og "drikke" den ut selv med appelsinjuice osv.. Ikke så enkelt i syden. Men ja,tegnene dine er typiske for uvi. For en litt viderekommen en.. Vær obs på feber og nedsatt almenntilstand- samt smerter i høyre siden av magen. Og - gå til lege så fort du kan!:)

AnonymBruker
Skrevet

Blod=dra til legen

ikke blod=kjøpt tranebærgreier på apoteket så går det over

Skrevet

Mange legekontorer har ø-hjelp timer til disposisjon og jeg vil tro du kvalifiserer for det! Kom deg til legen i morgen - det er ikke spesielt "hyggelig" hvis du ender opp med nyrebekkenbetennelse etc.

AnonymBruker
Skrevet

TS igjen her!

Jeg var hos legen idag og fikk antibiotika (antar jeg, han sa ikke hva det var) som skulle hjelpe, så nå håper jeg det fungerer.

Men jeg blir litt bekymret nå, for jeg synes jeg blør så mye når jeg går på do. Er det normalt å blø en del? I går så var det bare blod på dopapiret, så har det blitt mer og mer nå iløpet av dagen, og jeg kan ikke hjelpe for at jeg blir litt redd=/

Gjest Chevy
Skrevet

TS igjen her!

Jeg var hos legen idag og fikk antibiotika (antar jeg, han sa ikke hva det var) som skulle hjelpe, så nå håper jeg det fungerer.

Men jeg blir litt bekymret nå, for jeg synes jeg blør så mye når jeg går på do. Er det normalt å blø en del? I går så var det bare blod på dopapiret, så har det blitt mer og mer nå iløpet av dagen, og jeg kan ikke hjelpe for at jeg blir litt redd=/

Du venter ikke menstruasjon da? Ellers ville jeg gikk kuren noen dager,funker ikke det så tar du kontakt med leten igjen!

AnonymBruker
Skrevet

Venter ikke mensen nei, men nå ser det ut til at det avtar, og smertene er ikke så sterke, så jeg har troen på at det kommer til å gå bra. Tusen takk fo rsvar og hjelp alle sammen :)Jeg føler at jeg kanskje har stresset litt mye nå "bare" for en UVI, men jeg har aldri hatt det før så da er det litt skummelt :sjenert:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan trøste deg med at jeg har opplevd å tisse tilnærmet rent blod. Til og med dama i luka på legevakta ble litt blek om nebbet når jeg kom med en knallrød urinprøve (og jeg hadde ikke mensen), så jeg følte meg ikke så veldig høy i hatten. Det var "bare" en kraftig blærekatarr, men mye blod og kraftige smerter :)

fint å høre at du har blitt bedre! Bare husk å levere ny urinprøve etter endt penicillinkur så du er sikker på at alle bassiluskene er drept.

AnonymBruker
Skrevet

Og ikke slutt å ta kuren selv om du føler deg frisk! (Selvsagt for noen, men er ikke alle som er klar over det.) Med blod i urinen ville jeg opprettholdt kontakten med legen/legevakt for det er ikke bra. Man skal ikke tulle med nyrene!

AnonymBruker
Skrevet

Og ikke slutt å ta kuren selv om du føler deg frisk! (Selvsagt for noen, men er ikke alle som er klar over det.) Med blod i urinen ville jeg opprettholdt kontakten med legen/legevakt for det er ikke bra. Man skal ikke tulle med nyrene!

Blod betyr ikke nødvendigvis at det er noe galt med nyrene eller at betennelsen er på tur opp til nyrene. Da er feber og smerter i ryggen mer typisk. Blod betyr som oftest at man har blødende sår i blæra eller urinrøret. Jeg pleier å få små dråper blod i urinen selv ved ganske lette UVI-er. Men man bør selvsagt søke legehjelp når man blør og har vondt. Da er det ikke tid for eksperimentering hjemme.

Skrevet

*kuppe tråden*

Mistenker UVI, noen som kjenner igjen symptomene? Denne uken har jeg erket at jeg må ofte på do om kveldene og det kommer lite om gangen. Må også på do om nettene. Ikke tenkt så mye over det da jeg har fått dille på en ny type te, så har gjerne blitt noen kopper av denne etter jobb på kveldstid (Te=vanndrivende). I dag merker jeg stor endring fra tidligere kvelder. Ingen te, men jeg føler jeg må på do konstant og det kommer stort sett bare noen få dråper som jeg må presse ut. Selv i det jeg reiser meg føler jeg at jeg ikke er ferdig, det vil bare ikke ut. Merket litt murring i sted, følelsen av å ha holdt seg lenge, selv om det ikke er tilfellet. Litt stikking nederst i urinrøret som ga seg. Ikke noe blod og ikke ubehag under tissing.

Skal så klart ringe legen i morgen, men vil bare høre om noen kjenner symptomene igjen. Har ikke juice eller tranebær, så får ikke begynt på noen kjærringråd akkurat nå :kjefte:

Gjest Chevy
Skrevet

*kuppe tråden*

Mistenker UVI, noen som kjenner igjen symptomene? Denne uken har jeg erket at jeg må ofte på do om kveldene og det kommer lite om gangen. Må også på do om nettene. Ikke tenkt så mye over det da jeg har fått dille på en ny type te, så har gjerne blitt noen kopper av denne etter jobb på kveldstid (Te=vanndrivende). I dag merker jeg stor endring fra tidligere kvelder. Ingen te, men jeg føler jeg må på do konstant og det kommer stort sett bare noen få dråper som jeg må presse ut. Selv i det jeg reiser meg føler jeg at jeg ikke er ferdig, det vil bare ikke ut. Merket litt murring i sted, følelsen av å ha holdt seg lenge, selv om det ikke er tilfellet. Litt stikking nederst i urinrøret som ga seg. Ikke noe blod og ikke ubehag under tissing.

Skal så klart ringe legen i morgen, men vil bare høre om noen kjenner symptomene igjen. Har ikke juice eller tranebær, så får ikke begynt på noen kjærringråd akkurat nå :kjefte:

ja sånn har mine UVI'er utartet seg, dvs vært i begynnelsen. godt du skal ringe legen :)

Skrevet

Blæææ... Jeg har en avtale med venner jeg ikke har sett på et år på lørdag, vi skal ut, så det passer jo bare max dårlig. Antibiotika og alkohol er ikke akkurat bestevenner :kjefte:

Men men, jeg vil bli kvitt det så fort som mulig, så får ringe første ting i morgen :) Hvordan har din UVI Utartet seg? Blir du fort dårlig og ikke minst, merker du fort forbedring?

Skrevet

Det er veldig mange som får urinveisinfeksjon etter samleie. jeg vet ikke om dette er tilfekket her, men under samleiet kommer det bakterier fra partneren din / Mikrober som blir transportert inn i urinrøret under samleiet. Man unngår urineisinfeksjon om man er flink å tisser etter å ha sex ;)

Såklart er det mange andre måter å få det på også... for å unngå det neste gang bør du være flink til å sur gjøre urinen å drikke mye tranbærjus som mange har nevnt her inne, men også ta C-vitaminer.

:) håper du er på bedringens vei!

Gjest Blubberella
Skrevet

Blæææ... Jeg har en avtale med venner jeg ikke har sett på et år på lørdag, vi skal ut, så det passer jo bare max dårlig. Antibiotika og alkohol er ikke akkurat bestevenner :kjefte:

Men men, jeg vil bli kvitt det så fort som mulig, så får ringe første ting i morgen :) Hvordan har din UVI Utartet seg? Blir du fort dårlig og ikke minst, merker du fort forbedring?

Nå risikerer jeg vel å få tråden stengt, men det er ikke så forferdelig farlig å drikke alkohol når man går på vanlig penicillin. Med mindre man drikker seg dritings og spyr eller drikker flere dager på rad, har ikke inntak av alkohol noen virkning på penicillinkuren. Forskjellige andre typer antibiotika, derimot, er skummelt å blande med alkohol. Dette sier lommelegen om saken

Jeg har ofte opplevd at begynnende UVI har gått over av seg selv med mye sure drikker og tranebær, men har jeg først begynt å tisse piggtråd og blø har jeg aldri turdt å se det an. Men når man får penicillin blir man raskt bedre. Etter min erfaring forsvinner smertene først (tar jeg en pille om kvelden er smertene kraftig dempet eller borte neste morgen), så evt blod (hvis man har blod i urinen) og til slutt den hyppige tissetrangen.

Skrevet

Jeg har vært plaget med UVI i mange år, ingen finner ut av hva som feiler meg. Det kommer aldri snikende, er mer BAM! så er det 10 meter piggtråd og blod. Sitter med faenskapen akkurat nå, våknet med det i morges. Jeg behandler selv med tranebær, appelsinjuice, citrocept og smertestillende (er mer eller mindre resistent etter utallige anibiotika-kurer).

Om jeg får veldig vondt over flere dager, blør mye, smerter/feber tar jeg selvsagt kontakt med lege. Har hatt nyrebekkenbetennelse tidligere - aldri mer!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...