avenue Skrevet 30. juni 2011 #1 Del Skrevet 30. juni 2011 (endret) Hei! Jeg sliter med sykdom. Ingen diagnose, men jeg blir syk minst 3-5 ganger i året, gjerne to ganger med noe "alvorlig"; streptokokker, lungebetennelse, influensa etc og så en 3-4 runder med småforkjølelser og litt feber. Slik har jeg hatt det lenge. Det jeg nå lurer på er om andre i samme situasjon har gjort tiltak og fått til en endring? F.eks lagt om kostholdet drastisk? Kuttet meieriprodukter? Sukker? Gluten? Karbohydrater? Eller evt. begynt å ta ulike vitaminer/kosttilskudd eller andre metoder yoga, bedre stressmestring eller kalddusjer etc? Jeg har per i dag en ganske vanlig, moderne livstil og kosthold, og jeg er ikke ute etter de mest ekstreme diettene eller rådene, men er villig til å prøve å endre vaner og kosthold, hvis det kan hjelpe! På forhånd takk, /Ave Endret 30. juni 2011 av avenue Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sunsweet Skrevet 4. juli 2011 #2 Del Skrevet 4. juli 2011 Jeg var mye småsyk, også fikk jeg dilla på bær. Har nå ferske jordbær, blåbær eller bringebær på frokostblandingen og har ikke vært forkjøla eller noe siden. Og jeg var mye syk med alt fra influensa, bronkitt, halsbetennelse, bihulebetennelse m.m. Aner ikke hvor mye det hjelper for andre, men bær innholder mye antioksidanter.. Har mer tro på å få i seg nok vitaminer og mineraler gjennom kosten fremfor kosttilskudd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sissan9 Skrevet 4. juli 2011 #3 Del Skrevet 4. juli 2011 Jeg sverger til NBG24:7. Aner ikke om det hjelper eller hvordan, men for meg er det bra for immunsystemet. Jeg har også hatt det som deg, fant ut at jeg hadde lave jernlagre (ikke målbart på HB), da hjalp aminojern godt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
avenue Skrevet 4. juli 2011 Forfatter #4 Del Skrevet 4. juli 2011 Bær høres godt ut, "må" de være ferske tror du?(Med tanke på vinter, nå fråtser jeg.. Mellom hostingen) NBG24:7 - Norsk Beta Glukan.. Kan du fortelle meg mer? Har aldri hørt om Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sissan9 Skrevet 4. juli 2011 #5 Del Skrevet 4. juli 2011 Betaglukan skal styrke immunforsvaret og være godt for mage-tarmsystem. NBG er norsk. Utover det vet jeg ikke annet enn at jeg startet med det etter å ha fått det anbefalt av min fastlege, samt to damer på apoteket (som sa jeg skulle kjøpe det på helsekosten) da jeg slet med gjentatte infeksjoner for halvannet år siden. Så jeg prøvde. Og det hjalp. Jeg tar i tillegg tran og multivitaminer, men er ikke noen "helsekostkunde" til vanlig. Når jeg har kuttet NBG fordi jeg syns det er litt dyrt og jeg har tenkt at jeg sikkert bare tror det virker, har jeg blitt småsjuk ganske raskt. Så jeg har begynt igjen, og sverger til det. Men HVORDAN det virker, vet jeg ikke. Spiser også bær - mye frosne bær i smoothies, og gjerne bendit blåbær - de er supergode året rundt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
avenue Skrevet 4. juli 2011 Forfatter #6 Del Skrevet 4. juli 2011 Takk! Skal høre med de på apoteket/helsekosten og så se om det ikke blir sånn på meg og! I kombinasjon med litt mere bær! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2011 #7 Del Skrevet 5. juli 2011 I studenttiden spiste jeg usunt, noen ganger kaller jeg det "fargeløs mat" fordi alt ser brunt og trist ut: billigpølser, brødmat til hvert måltid, nudler, pizza, boller og annen mat som var prosessert og fullt av både fett og karbohydrater. Jeg var som deg, virkelig syk noen ganger i året, og ofte småforkjølet eller ruskete i formen. De siste par årene har jeg endret livsstil fullstendig, og propper i meg fargerik mat! Masse forskjellige grønnsaker og bær, noe frukt, forskjellige nøtter i små mengder, og hvit fisk, rød fisk, hvitt kjøtt, rødt kjøtt og knallgule egg Har kuttet mye ned på ris, pasta og poteter og spiser så grovt som mulig. Jeg føler meg bedre, i hvert fall. Blir fortsatt syk noen ganger i året, men langt fra så ille som det var før. Har masse energi, og hodepinen jeg slet med nesten daglig er borte også! Så jeg vil i grunn anbefale masse friske råvarer før du begynner med vitaminer og kosttilskudd som koster det mangedobbelte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2011 #8 Del Skrevet 5. juli 2011 Før pleide jeg å bli små forkjøla hele tiden på vinteren, men etter at jeg la om kostholdet slapp jeg i vinter unna å hutre meg gjennom de kalde månedene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2011 #9 Del Skrevet 5. juli 2011 Da jeg var yngre var jeg forkjøla stort sett hele vintern, og ofte småsjuk. Så begynte jeg å alltid ha en ekstra singlet på meg under gensern, passe på at det ikke er noen gliper noen plass og alltid ha et skjerf tilgjengelig hvis det skulle komme et gufs eller gå inn i et kaldt rom. Jeg la dessuten på meg et par kg. Jeg spiser nesten aldri ferdigmat, her er det middag fra bunnen hver dag. Jeg passer også på å spise masse grønnsaker. Jeg er nesten aldri sjuk nå Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sunsweet Skrevet 6. juli 2011 #10 Del Skrevet 6. juli 2011 Må støtte meg til det den ene "anonymbruker" skrev: Spis i farger! Jo flere farger jo bedre, også blir tallerknen veldig mye mer fristende hvis man er matlei Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
2shy Skrevet 8. juli 2011 #11 Del Skrevet 8. juli 2011 (endret) Kosthold har alt å si for immunforsvaret. Hvete, sukker, melkeprodukter, syntetisk mat/ferdig mat, er ting som fint kan kuttes ut fra kosten med gevinst. Spis samtidig mye grønne grønnsaker, både i form av salat og dampede grønnsaker (forsiktig med frukt). I tillegg, sjekk med legen din hvordan D-vitaminnivået ditt er. Svært mange nordmenn mangler d-vitamin i størrre eller mindre grad uten å være klar over det, og dette er veldig essensiellt for et sterkt immunforsvar. Regelmessig trening er også veldig gunstig for immunforsvaret, og stress (både emosjonellt og fysisk) kan også gi utløp sykdom. Endret 8. juli 2011 av 2shy Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nanne70 Skrevet 8. juli 2011 #12 Del Skrevet 8. juli 2011 Å satse på et sunt kosthold tror jeg nok hjelper, og i tillegg tilstrekkelig fysisk aktivitet, det er også bra for immunforsvaret. Etter at jeg begynte å ta Omega3-tilskudd (Selolje) fordi jeg ikke spiser fet fisk, har jeg forøvrig ikke hatt influensa en eneste gang, og jeg har ikke vært forkjølet på årevis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glynis Skrevet 8. juli 2011 #13 Del Skrevet 8. juli 2011 Jeg spiser store mengder bær året rundt samt mye fet fisk og jeg er fremdeles mye hyppigere småsyk enn folk rundt meg som spiser crap. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
2shy Skrevet 8. juli 2011 #14 Del Skrevet 8. juli 2011 (endret) Jeg spiser store mengder bær året rundt samt mye fet fisk og jeg er fremdeles mye hyppigere småsyk enn folk rundt meg som spiser crap. Nå er det ikke bær, men grønne grønnsaker du bør spise store mengder av. Også er det ikke bare det du bør spise, men det du også må la være å spise. I tillegg kan det være at du mangler f.eks d-vitamin som nevnt tidligere. Veldig få får dette sjekket, og få leger sjekker det pga "småsyk" Endret 8. juli 2011 av 2shy Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glynis Skrevet 8. juli 2011 #15 Del Skrevet 8. juli 2011 Nå er det ikke bær, men grønne grønnsaker du bør spise store mengder av. Også er det ikke bare det du bør spise, men det du også må la være å spise. I tillegg kan det være at du mangler f.eks d-vitamin som nevnt tidligere. Veldig få får dette sjekket, og få leger sjekker det pga "småsyk" Jeg bare prøver å unngå at TS tror at hun skal bli et supermenneske bare ved å legge om kostholdet. Jeg spiser brokkoli tre dager i uken og spinat tre dager i uken, så check på grønne grønnsaker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
2shy Skrevet 8. juli 2011 #16 Del Skrevet 8. juli 2011 Jeg bare prøver å unngå at TS tror at hun skal bli et supermenneske bare ved å legge om kostholdet. Jeg spiser brokkoli tre dager i uken og spinat tre dager i uken, så check på grønne grønnsaker. Du bør spise mye grønt hver dag, MYE grønt, samt sunne oljer med omega 3. Også var det som nevnt alt det man ikke bør spise i løpet av dagen, det er minst like viktig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå