Gjest 96 Skrevet 29. juni 2011 #1 Skrevet 29. juni 2011 Hei, jeg er snart 15 år og har lyst å bruke p piller for å kunne slippe å ha mensen når jeg vil det.. Så jeg spurte mamma og hun sa nei-.- Fordi jeg kunne få blodpropp og det var dårlig for kroppen (hun bruker det selv jo). Men da får jeg vel få tak i det selv siden hun ikke gidder å hjelpe meg. Men hvor får jeg tak i det, og må foreldrene underskrive/godtjenne at jeg får bruke det?? :\ Er det bare å gå til et apotek å spørre om p piller??
FrøkenOK Skrevet 30. juni 2011 #2 Skrevet 30. juni 2011 Dra på Helsestasjonen for ungdom, så skriver de ut resept på p-piller :)Jeg er usikker på om det er noen aldersgrense for dette. Hvis ikke kan du gå til fastlegen din.
FantasDick Skrevet 30. juni 2011 #3 Skrevet 30. juni 2011 Du må ha resept på p-piller for å hente de ut på et apotek. En resept kan du få fra lege, helsestasjon eller muligens helsesøster på skolen (er ikke helt sikker på den siste der). Ta kontakt med av de nevnte for en prat og undersøkelse så ordner det seg nok.
Periwinkle Skrevet 30. juni 2011 #4 Skrevet 30. juni 2011 Det er mulig du trenger underskrift siden du er under den seksuelle lavalder, men er ikke sikker. om du slipper må du huske at du må betale for de selv frem til du er 16 år. fom 16-20 får du 100kr i avslag på p-piller og andre p-preparater.
Gjest henriett3 Skrevet 30. juni 2011 #5 Skrevet 30. juni 2011 Du får p-piller gratis fra du er 16-21 eller 25 (husker ikke helt) Men da må du gå til helsesøster/fastlege. Er du under 16 må du gå til fastlege for å få skrevet ut resept.
Audrina Skrevet 30. juni 2011 #6 Skrevet 30. juni 2011 (endret) Jeg begynte å p-piller da jeg var 15 år gammel. Jeg gikk til legen min som målte blodtrykket mitt, og deretter måtte jeg undersøkes av en gynekolog. Ha spurte meg også en del om hvorfor jeg ønsket p-piller osv. Så fikk jeg resepten Mamma visste om det, men trengte ikke å skrive under eller noe. Endret 30. juni 2011 av Audrina
Gjest Gjest Skrevet 30. juni 2011 #7 Skrevet 30. juni 2011 De fleste helsestasjoner har et eget tilbud for ungdom noen timer i uken. Her kan du få skrevet ut resept på p-piller uten at foreldrene dine trenger å få vite noe som helst om det. Du betaler ca. kr. 100,- når du henter p-pillene på apoteket. Tanken bak er sikkert fin, men dessverre så er det nok en grunn til at mange foreldre sier nei til p-piller, og etter min mening burde de hatt det siste ordet ang. dette så lenge barnet er under 18 år. Jeg var selv med min datter til helsestasjonen for å få informasjon om hvor farlig p-piller egentlig er. For det første så finnes det mennesker som har en større mulighet enn andre til å få blodpropp (arv/gener). Dette kan man få avkreftet/bekreftet vha. en blodprøve, men det er ingen automatikk i at det blir tatt en slik blodprøve. Som oftest blir det gjort fordi foreldre ber om det, i de tilfellene foreldrene får vite at datteren skal ha p-piller. Viser det at man har slikt i genene, bør man absolutt ikke ha p-piller. Har man ikke slikt i genene, er det likevel andre forhold som kan gjøre en mer utsatt, t.d. røyking, skader i bein/beinbrudd, operasjoner o.l. Legen jeg snakket med sa at det verste med denne ordningen var likevel at ingen rundt deg vet at du bruker desse pillene, og er derfor ikke "på vakt" om det skulle oppstå tilfeller der man burde skjønne symptomene, eller være obs i situasjoner der man er ekstra utsatt. Og et tilfelle som lett kunne vært behandlet i tide, noen ganger ikke blir det fordi ingen klarte å "legge sammen to og to" fordi de ikke var klar over at dette var en mulighet.. Legen jeg snakket med mente at dette var en veldig uheldig ordning, og at foreldrene i det minste burde være informert! 2
Aerah Skrevet 30. juni 2011 #8 Skrevet 30. juni 2011 De må ikke signere noen ting nei, jeg begynte selv på p-piller som 15åring. Men som flere her nevner kan det være mange fordeler ved at foreldrene vet om at du begynner på dem. Du sier jo at du vil bruke de for å kunne utsette menstruasjonen nå og da, og dette regner jeg med at din mor forstår! Dersom hun misliker at du går på p-pillen har hun nok gjerne en grunn for det (som f.eks genetisk hjertesykdom i familien, som nevnt i innlegget over).
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2011 #9 Skrevet 30. juni 2011 Det ed blodpropp er faktisk ikke en så god unnskylding, for det er ike mange som får blodpropp pga p pillene.. det fortalte legen min meg sist.
Gjest henriett3 Skrevet 30. juni 2011 #10 Skrevet 30. juni 2011 (endret) De fleste helsestasjoner har et eget tilbud for ungdom noen timer i uken. Her kan du få skrevet ut resept på p-piller uten at foreldrene dine trenger å få vite noe som helst om det. Du betaler ca. kr. 100,- når du henter p-pillene på apoteket. Man betaler ikke for pillene så lenge man er under 20 år Du leverer resepten på apoteket. Fra og med måneden etter fylte 16 og til og med måneden før fylte 20 år, får du dekket 100 kroner for hver tredje måneds forbruk av p-piller. Dersom p-pillene du bruker koster mer enn 100 kroner, må du betale mellomlegget. Endret 30. juni 2011 av henriett3
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2011 #11 Skrevet 30. juni 2011 Hei, jeg er snart 15 år og har lyst å bruke p piller for å kunne slippe å ha mensen når jeg vil det.. Så jeg spurte mamma og hun sa nei-.- Fordi jeg kunne få blodpropp og det var dårlig for kroppen (hun bruker det selv jo). Men da får jeg vel få tak i det selv siden hun ikke gidder å hjelpe meg. Men hvor får jeg tak i det, og må foreldrene underskrive/godtjenne at jeg får bruke det?? :\ Er det bare å gå til et apotek å spørre om p piller?? Jeg tror du bør undersøke litt nærmere. P-Piller kan gi deg pigment flekker på huden også.
Vera Vinge Skrevet 30. juni 2011 #12 Skrevet 30. juni 2011 Jeg vet ikke om man som 15-åring kan få p-piller på helsestasjon for ungdom, men man må hvertfall være 16 år før man kan bestille time hos fastlegen uten at foreldrene vet om det. Så jeg vil nesten tro det er vanskelig å få resept på p-piller uten foreldrenes samtykke før man fyller 16. Kanskje moren din skulle vært med deg til fastlege og så kan dere få høre om fordeler og ulemper sammen?
Nuttery Skrevet 30. juni 2011 #13 Skrevet 30. juni 2011 Du kan trygt gå på helsestasjon og få P-piller uten foreldrenes samtykke samme hva andre sier Moren din kommer ikke til å vite en ting. 1
Audrina Skrevet 30. juni 2011 #14 Skrevet 30. juni 2011 Bare for å gi deg et lite tips, så finnes det også piller man kan ta for å utsette menustrasjon. En venninne av meg tok det da vi dro til syden sammen en gang husker jeg. Vet ikke så veldig mye om dem, men du kan jo kanskje undersøke litt selv, evt. spørre moren din om dette? Hvis det er sånn at det er en spesiell grunn for å utsette den da selvsagt, utsette menustrasjo med slike piller er sikkert ikke noe som bør gjøres så ofte. Regner med du må til lege for å få resept på dette også.
Avalon Skrevet 30. juni 2011 #15 Skrevet 30. juni 2011 Du kan trygt gå på helsestasjon og få P-piller uten foreldrenes samtykke samme hva andre sier Moren din kommer ikke til å vite en ting. Samme ved fasrlegen din, legen har taushetsplikt fra du er 12år gammel så h*n kan ikke fortelle foreldrene dine hvorfor du var der, om du var der eller hva som ble sagt osv.
Vera Vinge Skrevet 30. juni 2011 #16 Skrevet 30. juni 2011 (endret) Samme ved fasrlegen din, legen har taushetsplikt fra du er 12år gammel så h*n kan ikke fortelle foreldrene dine hvorfor du var der, om du var der eller hva som ble sagt osv. Tja. Det stemmer nok at fastlegen skal ha gode grunner for å informere foreldrene om ting barnet forteller og ønsker hemmeligholdt når barnet er over 12 år. Men i utgangspunktet skal ikke barn under 16 år kunne bestille legetime uten at foreldrene samtykker. Jeg fant for øvrig en uttalelse fra helseministeren om dette. Hun svarer bl.a: I tilfeller der jenter under 16 år henvender seg til helsestasjon for ungdom eller skolehelsetjenesten for å få p-piller, blir de henvist til lege i denne tjenesten eller til fastlege. Hovedregelen etter pasientrettighetsloven er at både barnet og foreldrene skal informeres når det gis helsehjelp til barn under 16 år. Bestemmelsen åpner imidlertid for at helsepersonell kan unnlate å varsle foreldrene dersom barnet av grunner som bør respekteres, ønsker det. Unntaket fra hovedregelen må vurderes i hvert enkelt tilfelle med utgangspunkt i barnets alder og modenhet, hva slags helsehjelp det gjelder og barnets begrunnelse for ikke å involvere foreldrene. Det vil derfor bare unntaksvis være aktuelt å skrive ut p-piller til jenter under 16 år uten at foreldrene er informert og har samtykket, og da basert på rekvirerende leges faglige vurdering. Det skal ikke rekvireres p-piller uten at risiko for bivirkninger er grundig vurdert. Endret 30. juni 2011 av Vera Vinge
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2011 #17 Skrevet 30. juni 2011 16 år er den nedre aldersgrensen når det gjelder helsevesenet. Altså foreldrene dine kan bli kontaktet hvis legen mener det er nødvendig. Men det er ikke sikkert legen gjør det.
Gjest Issa Skrevet 8. juli 2012 #18 Skrevet 8. juli 2012 Det beste er at du drar til helsestasjonen for ungdom, også er det sikreste at du tar blodprøve sånn at de er sikker på at p-pillene virker !
mariatherese Skrevet 8. juli 2012 #19 Skrevet 8. juli 2012 Ser at noen her skriver at man får p-piller gratis dersom man er mellom 16 og 20 år. Dette er feil, man får kun 100 kr i avslag. Dersom p-pillene dine feks koster 101 kr (lite sannsynlig), må du altså betale 1 kr. Jeg bruker loette 28 som koster over 100 kr, og jeg må derfor betale litt selv om jeg får 100 kr avslag. Dette hjelper jo, men jeg får de ikke gratis. Dersom p-pillene dine derimot koster 99 kr, får du de altså gratis. Jeg vet at lege, helsesøster på skolen og ansatte på helsestasjonen for ungdom kan skrive ut p-piller. Hvorvidt det er noen aldersgrense vet jeg ingenting om. Jeg var vel rundt 15 år da jeg begynte med p-piller, og jeg fikk de hos fastlegen. Mamma visste om det, men legen spurte aldri om tiltatelse eller liknende fra min mor. Om det er sånn reglene er, eller hva som praktiseres rundt om kring kan jeg ikke si noe om.
LukaFrost Skrevet 8. juli 2012 #20 Skrevet 8. juli 2012 Jeg ser at enklelte mener at p-piller er farlige, at de ikke er bra for kroppen og at man kan få blodpropp. Klart alle medikamenter kan ha større eller mindre bivirkinger, men er ikke frykten for p-pille roverdrevet? Jeg vil tro det lages bedre p-pille rnå enn på 70-talet. Noen som kan uttale seg faglig her? Jeg ville helt klart foretrukket at min 15-16-åring brukte p-piller enn at hun riskikerte å bli gravid. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå