Gå til innhold

Kan jeg noengang få pene tenner igjen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Munnen min er så stygg!

Etter flere år med depresjoner og spiseforstyrrelser har tennene mine blitt så stygge. De er gule og missfargede, jeg trenger minst én rotfylling, og ellers er det en del hull, pluss at den ene tannen har sprukket litt fordi jeg bet på noe hardt, tannkjøttet blør når jeg pusser tennene, og noen steder føles det som om jeg aldri får av alt belegget uansett hvot mye jeg pusser. Jeg pusser tennene morgen og kveld nå, og skyller med fluor. Tanntråd får jeg ikke til, den bare ryker, tror jeg gjør det feil.

Kan jeg noengang få et pent smil? :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med å bleke tennene da? :-) Eller puss med bakepulver, det gjør jeg og de blir hvite :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så klart du kan det! Men det høres ut som om du kan trenge en tur til tannlegen en gang eller 2. Hvis du har tannlegeskrekk, er det mulig hos de fleste tannlegekontor å be om en "bli-kjent-med-time" i første omgang, og evt beroligende tabeletter ved selve tannlegebehandlingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tirkes

Ja, det kan du. Et stjernesmil. Men det kan koste endel penger. Jeg tror det mest vanskelige for tannleger å fikse er tannkjøttet, dersom du har veldig lange tannhalsen (at tannkjøttet trekker seg tilbake) er dette vanskelig å reversere. Men de kan erstatte mangende tenner, bygge opp tenner, sette på kroner, bleke det gule.

Du kan gå Julia Roberts til gagns dersom du har lyst på en så bredt glis og har plass i kjeften til det, men det svir i lommeboka.

Det er ikke sikkert skadene er så ille som du tror, kanskje litt bleking og en krone eller to er alt som skal til. Snakk med tannlegen, vel? :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Jeg tror ikke det er en god idé å begynne å børste tennene med bakepulver akkurat på dette tidspunkte, ikke sterk bleiking heller forsåvidt, med alle de hullene og skadene jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tannleger kan utføre mirakler. Tennene trenger ikke bli stygge selv om man har hull eller rotfyllinger. Jeg har både rotfylling og krone. Massevis av hull har jeg hatt opp gjennom årene og. Plombene er hvite, så det synes ikke.

Hvis det er værre enn det har du alltids... åååhh hva heter det igjen... heter veners på engelsk..

Men det er kostbart!

Kom deg til en tannlege, så kan de se på hva problemene er og hva de kan gjøre for deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS

Jo, jeg må jo til tannlegen da, det føles bare som en så utrolig lang vei fr jeg blir ferdig. Skulle ønske jeg kunne gjøre som på tv, å bare få det fikset iløpet av én (riktignok en veldig dyr) tannlegetime :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Den tannlegetimen du ser på tv er nok både lang, komplisert og ekstremt dyr. There is no quick fix...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tirkes

Begynn i det små. Finn en tannlege og få fikset hullene og den sprukne tannen. Be om råd til misfarging og gulhet mens du er der. Har du skjeve tenner, spør om han vil anbefale noe. Be om priser, tenk litt på det og bestem deg senere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fått dokumentert spiseforstyrrelsen hos legen din? Du kan da nemlig søke hos NAV å få dekket noe av utgiftene hvis tannlegen kan dokumentere at tennene dine er ødelagt pga spiseforstyrrelsen. Jeg har nemlig hatt det selv og fikk i mange år dekket en del av summen. Hadde store ødeleggelser. NAV har blitt veldig streng med refundering, men tannlegen bør kjenne til ordningen. Det er en del papir styr i forbindelse med en søknad, men legen din må og godkjenne overfor NAV har du har den sykdommen. Tannlegen vil nok være behjelpelig med hvordan du går fram. Du må ikke bleke tennene dine da gjør du det bare verre siden emaljen nok er borte enkelte plasser. Ingen kan lenger se på mine tenner at de er ødelagte. Emaljen var borte en del steder hos meg og men med regelmessig besøk hos tannlegen har jeg i årenes løp fått fiksa tennene mine. Det er viktig når man har en spiseforstyrrelse og besøke tannlegen 1-2 ganger i året slik at tennene ikke går helt til grunne. Jeg har som følge av sykdommen fått en tannbetennelse som er kronisk men har den under kontroll nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at dere orker å svare, jeg vet jo egentlig alt dere sier, men det var godt å få ut litt fortvilelse og få høre hva som må gjøres :klemmer: Av og til trenger jeg bare en liten dytt i riktig retning for å få ting gjort :sjenert:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skallfasetter heter de på norsk - ordet jeg lette etter over her.

Husk også at hvis du er student kan du få rabatter gjennom studentsamskipnaden. 60% rabatt tror jeg det er!

Edit: Og forresten, lykke til, og jeg håper du er frisk fra spiseforstyrrelsen din :)

Endret av Mynona-83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra til tannlegen og fortell akkurat hva du skriver her. Tannlegen kan gi deg pene tenner igjen. Det koster sjorta, men det er så verdt det! Tennene er noe av det første man ser på en person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Puss med bakepulver er nok en veeeldig dårlig ide da det vil ødelegge emaljen og gi deg uendelig med ising framover.

Gå til en tannlege og få tennene sett på og få noen gode råd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M0ntriark

Hvis man bleker noe som helst på tenner som har hull, ødelegger man den tanna. Er det verdt å ødelegge enda en tann? Nei. Så avvent med det...

Først må du ringe tannlegen og få en time. Det er ingenting av det du har forklart som gjør seg selv, og jo lengre du venter, jo lengre blir det til du har et pent smil igjen.

Ting tar tid. Smør deg med tålmodighet, men spark deg selv bak og gjør noe med det.

De kan ta flere tenner samtidig, så innen et halvt år er nok tennene dine hele og pene igjen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tirkes

Tråden minnet meg på at det er snart ett år siden jeg har vært til tannlegen og drevet vedlikehold, så nå bestilte jeg meg time. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva med å bleke tennene da? :-) Eller puss med bakepulver, det gjør jeg og de blir hvite :)

:hakeslepp: Og problemene utover missfarging gikk deg huet forbi?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å bleke tennene da? :-) Eller puss med bakepulver, det gjør jeg og de blir hvite :)

Man må IKKE bleke skadede tenner, da blir de bare mer ødelagt og kan gjøre ting værre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra til tannlegen og forklar at du vil fikse tennene og få finere tenner, så kan du og tannlegen diskutere hva som er best for deg, også i forhold til pris : )

Når det gjelder tanntråden, så finnes det mange forskjellige typer. Kanskje du bruker en som er for trykk? Og når du bruker tanntråd, ikke bare dra den rett ned mellom tennen og opp igjen, men langs tannsiden og opp igjen slik at den ikke smeller ned i tannkjøtter, for da kan det trekke seg tilbake.

Kjempebra at du skyller med fluor og pusser : )

Og til belleget du ikke får bort, ser det slik ut:

http://www.google.com/imgres?imgurl=http://livegreenmom.com/wp-content/uploads/2010/01/recede-gums.jpg&imgrefurl=http://livegreenmom.com/tag/gums/&usg=__TfFFwNAzpRCdsl6gghEmHNJ1CiQ=&h=203&w=275&sz=19&hl=no&start=7&zoom=1&tbnid=NHxNXc69Xs7oUM:&tbnh=84&tbnw=114&ei=i0YMTqflA83wsgbys-Fx&prev=/search%3Fq%3Dbrushes%2Btoo%2Bhard%26um%3D1%26hl%3Dno%26client%3Dfirefox-a%26rls%3Dorg.mozilla:nb-NO:official%26biw%3D1366%26bih%3D638%26tbm%3Disch&um=1&itbs=1

Da kan det hende at du har pusses så hardt at tannkjøttet har trekt seg tilbake, og under tannkjøttet er det ikke emalje på tannen men rotsement som ser gulere ut.

Lykke til : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den tannlegetimen du ser på tv er nok både lang, komplisert og ekstremt dyr. There is no quick fix...

Bare sånn for å hjelpe deg (TS) litt ekstra med å se at tv lyver litt, så kan jeg fortelle deg at de du ser på tv absolutt ikke er ferdige etter den ene timen du ser (som regel). De tennene de har når programmet avsluttes er midlertidige kroner som er satt på mens de venter på å få spesiallagde ordentlige tenner som kan settes fast i kjevebeinet. De funker fint til å spise med for en periode, men pasientene har fortsatt en lang vei å gå med tilpassing av nye permanente tenner, og ikke minst groperioder.

Så selv ikke i tv-verden finnes det noen ekte quick-fix som virkelig holder, men det å ta en tur til tannlegen vil nok uansett gjøre at du føler deg mye bedre etterpå (og du får noe å se fram til). Du vil nok kunne se og/eller føle fremskritt for hver gang du er der framover, og det er jo en fin prosess i seg selv, selv om det kommer til å være både dyrt og tidvis smertefullt :) Man tjener på det i det lange løp, siden tennene vil holde bedre i årene fremover :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...