Gå til innhold

Når man har forårsaket en ulykke er man pliktig til å stoppe!


Ibanez

Anbefalte innlegg

Jeg er så forbanna nå.

I en travel 70 sone er det en vei fra høyre siden som biler kan kjøre ut i denne 70 sonen. Bilene må vente til det er lang avstand til neste bil så man kan kjøre ut.

En bilist skulle nok være snill og slippe en bil ut fra denne veien (til høyre)og det resulterte i at alle bilene bak ca 700-800 meter bakover måtte bremse ned. Den 3 bilen måtte bråbremse og det skrentet på den våte asfalten. Lastebilen bak bremset men klarte å styre unna og kjørte inn på en avkjøringsvei der bilene bak kan kjøre inn.

Kjærsten min som kjører lastebil hadde da ingen vei å kjøre, bortsett i fra en murkant som skiller motgående trafikk + litt av en annen bil foran. Dette skjedde på noen sekunder. Han ble stående der alene i sjokk og ingen hjalp han før det hadde gått en tid. Bilene kjørte videre, sikkert redd for å få skylden for dette. For man skal IKKE stoppe opp midt på denne veien for å slippe andre ut. Bilen måtte bli tauet vekk.

Husk at man er pliktig til å hjelpe, enten ved å ringe ambulanse eller å se til de som er skadet. Håper noen sover med dårlig samvittighet i natt. Og husk at lastebiler, jo større de er, har lengre bremselenge en biler, spesielt på glatt føre.

:kjefte:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uff, enkelte er skikkelig tankeløse i trafikken :kjefte:

Håper det gikk bra med kjæresten din da :klemmer:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Glem det. Jeg har sittet på med flere lastebiler og jeg ser det hele tiden, folk slenger seg ut fra utkjøringer og litt av hvert og innbiller seg at en lastebil kan stoppe på to meters lengde. At det ikke skjer flere ulykker på veien forbauser meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Den som forårsaket ulykken er ham selv, da han er ansvarlig for å holde nødvendig avstand til forankjørende kjøretøy.

Hvis han ikke var borte i noen andre kjøretøy så har de som var foran ham ingen plikt til å stoppe, men det har derimot de som kommer bak ham. Man er forpliktet til å stoppe når man kommer til en ulykke.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man er forpliktet til å stoppe når man kommer til en ulykke.

Men ikke hvis man er i en ulykke??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og husk at lastebiler, jo større de er, har lengre bremselenge en biler, spesielt på glatt føre.

:kjefte:

Jeg skjønner at du er :sinna: , men jeg er enig med AB 19:13 i at kjæresten din selv er skyld i ulykken.

Som du sier har lastebiler større bremselengde enn biler, spesielt på glatt føre, men det er ikke andre bilisters ansvar å passe på at kjæresten din har nødvendig avstand til bilen foran.

Ofte ser jeg lastebiler som ligger så nærme bilen foran at baksetepassasjerne i bilen foran nærmest kan telle lastebilsjåførens nesehår om de snur seg. :sinna:

Kjæresten din har nå lært at han må holde avstand, om enn på en ganske kjip måte.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ja det var nok typen din sin egen feil også, og de andre som måtte bråbremse. Veldig få bilister er flinke nok til å holde tilstrekkelig med avstand.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja det var nok typen din sin egen feil også, og de andre som måtte bråbremse. Veldig få bilister er flinke nok til å holde tilstrekkelig med avstand.

Ja, huff, bilister burde være flinkere til å holde avstand til lastebiler bak seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Har selv kjørt en del tungtransport og ja, det er forferdelig irriterende når man holder gooood avstand til bilene foran, men likevel så presser det seg folk inn rett foran snuta di.

Men som sjåføren som ligger bak, så har man likevel ansvar for å holde avstand (selv om sjåføren foran BURDE vite bedre) og da gjelder det å slippe gassen/bremse litt ned slik at man får riktig avstand igjen.

Forferdelig irriterende da dette igjen fører til trekkspill-kjøring som igjen forårsaker mer kø fordi det ikke blir skikkelig flyt i trafikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men ikke hvis man er i en ulykke??

Jo, selvsagt. Men her tolker jeg det til at det kun var lastebilen som var involvert i en ulykke, med en betongbarriere. Da er ingen forankjørende pliktig til å stoppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen bak den som stoppet helt plutselig opp (i 70 sonen), kjørte inn i et skilt litt utenfor kjørebanen slik at han ikke traff bilen foran. Men heldigvis kunne den kjøre videre også. Det ble bare småskader på den bilen.

Det var altså

- En bil som kræsja med dette skiltet uten store skader,

-En lastebil som kjørte ut i et annet felt, les: bresmet og sklir og styrer ut i dette feltet (hadde det komt biler bak der eller om det var bilder der fra før ville det gått ille.

- Og min sambo som ikke hadde annet valg en å kjøre i murkanten/ litt av bilen framme da denne andre lastebilen blokkerte avkjørselen opp et annet sted.

Ingen har fått skyld i ulykken da den fremste bilisten stakk av og etterlot trafikkkorken bak seg.

Poenget er altså; hold avstand og skal du slippe andre inn, ikke gjør det der det er/når det er sterkt traffikert.

Det kan også være at bilisten trodde at han/hun hadde vikeplikt fra disse fra høyre, men det er det altså ikke.

Edit; detalj

Endret av Ibanez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har selv kjørt en del tungtransport og ja

Men er ikke du en kvinne????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Og så?

Vet du i det hele tatt hva ltp er for noe? Eller hvordan det beregnes på en trippelboggi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Consensio

Vet du i det hele tatt hva ltp er for noe? Eller hvordan det beregnes på en trippelboggi?

Ja, og hvorfor spør du om dette?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

man er pliktig til å stoppe dersom mann er med i en ulykke eller dersom mann kommer frem til en ulykke. Er det personskader innvolvert, så er ALLE involverte pliktige til å vente til politi kommer på stede. jfr veitrafikk loven.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djises, det er da din samboers egen skyld at han krasjer. Det samme gjelder alle andre som krasjet i denne hendelsen. Man skal ha tilstrekkelig med avstand til bilen foran og følge godt nok med i trafikkbildet til at man kan stopp om bilen foran gjør det (ja, brå bremser!). Likevel skal man ikke bråbremse helt uten grunn, noe jeg tviler på at bilisten som "forårsaket" stoppen her gjorde (det var jo en slags grunn for å stoppe, og h*n bråbremset neppe). Dermed "stakk" heller ikke denne første bilisten av, h*n var verken skyldig, involvert eller kom til ulykken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Djises, det er da din samboers egen skyld at han krasjer. Det samme gjelder alle andre som krasjet i denne hendelsen. Man skal ha tilstrekkelig med avstand til bilen foran og følge godt nok med i trafikkbildet til at man kan stopp om bilen foran gjør det (ja, brå bremser!). Likevel skal man ikke bråbremse helt uten grunn, noe jeg tviler på at bilisten som "forårsaket" stoppen her gjorde (det var jo en slags grunn for å stoppe, og h*n bråbremset neppe). Dermed "stakk" heller ikke denne første bilisten av, h*n var verken skyldig, involvert eller kom til ulykken.

Korrekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...