Gå til innhold

Hva kan jeg gjøre?


Gjest Swan

Anbefalte innlegg

Jeg begynte på p-piller høsten 2009, og har før den tid ikke merket særlig til spesielle hudforandringer. I fjor sommer oppdaget jeg at jeg begynte å få hvite områder i ansiktet etter en tur i sola, eller etter å ha tatt solarium de få gangene jeg har gjort det. Jeg har vært hos legen min som kunne konstantere at microgynon som jeg går på ikke har oppført pigmentforandringer som en av sine bivirkninger. Det er likevel ikke usannsynelig at det skyldes bruken av pillen, og han mente at det antakeligvis ikke ville spille noen rolle hvorvidt jeg byttet til et annet merke. Det er også en mulighet for at dette er ukjente bivirkninger tilknyttet astmamedisin og allergitabletter, som er noe jeg bruker hver dag. Jeg syns det sistnevnte høres lite sannsynlig ut, ettersom jeg har gått på astmamedisin i ti år uten å ha fått pigmentforandringer, som jeg kan huske, vel og merke.

Han fortalte videre at for å unngå å få disse hvite områdene må jeg aller helst unngå å være ute i solen, men hvis jeg absolutt må ut for å nyte været så må jeg smøre meg med solfaktor 50, aller helst sitte i skyggen, ha på meg solhatt og dekke kroppen i lange plagg. For en som er så glad i sol og sommer som det jeg er syns jeg faktisk at det er ganske så trist å få beskjed om dette. Jeg lurer da på om det er noen som har erfaring med dette og har noen gode råd? Er det noen som har byttet merke og merket forandringer? Noen som har vært hos hudlege og fått mer informasjon enn det min lege tok seg tid til de ti minuttene han hadde til rådighet? Har hørt om ymse kremer og alternative behandlinger som er virksomme, noen som har erfaring med dette?

Takker og bukker for alle svar:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 av mine venninder har det samme. Etter 1 år på Diane har jeg også antydninger på ene tinning mot kinnben.

De har det ved kjeven og halsen. Vet ikke hvilket merke.

Jeg bruker solfaktor 30 hver dag, samme om jeg er inne eller ute. Nå etter 2 ukers forsiktighet i ansiktet er det borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er noe som er der for alltid, så er det Vitiligo. Noen kan bli mørkere ved årene, andre steder kan det komme flere.

Pigmentforandringer med lysere områder er Vitiligo.

Vitiligo er en hudsykdom som rammer 1-2 % av verdens befolkning. Den fører til at pigmentene i kroppen flekkevis forsvinner og det dermed oppstår tydelig avgrensede lyse områder. Flekkene kan oppstå på hele kroppen men med spesiell hyppighet på rygg, ansikt, hender og genitalia. Sykdommen er ikke smittsom. Sykdommen har en svak arvelig tendens og finnes i alle etniske grupper. Utenom økt fare for solbrenthet på de pigmentfrie flekkene har ikke Vitiligo noen direkte medisinske konsekvenser. (Det er f.eks. ikke entydige forskningsresultater som indikerer økt hudkreftfare.) Det er ingen kjente behandlinger som reduserer eller stopper sykdommen. De lyse flekkene kan oppleves svært sjenerende, spesielt for de med mørkere hudfarge. Det kan dermed være aktuelt å bruke kremer, lysbehandling og annet for å visuelt gjøre de pigmentfrie områdene mørke, eventuelt, hvis områdene med Vitiligo er omfattende, gjøre de mørke (og friske) områdene lysere. (Dette er altså kun en overfladisk visuell behandling som ikke påvirker pigmentene.) Vitiligo vil ofte slå ut i 30-40 årsalderen, men kan oppstå både tidligere og senere.

Selv har jeg hatt dette siden jeg var liten, heldigvis ikke blant de verst utsatte. Jeg blir lett rosa på de, men aldri brun. Men jeg har blitt bedre nedover leggene i voksen alder, men har fått mer på ryggen.

Gjennom hele barndom, ungdom og i voksen alder har det meste anbefalte vært prøvd, på meg funker i grunnen ingenting. Har ikke hatt effekt av noe. Eneste som hjelper meg er sminke ;)

Endret av Lassie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...