Gå til innhold

Å oppmuntre kvinner til å lyve....


waco

Anbefalte innlegg

Likestillingsombud Kristin Mile oppmuntrer unge damer til å lyve under ansettelseprosessen. Ikke hør på henne jenter! Jobbintervju er basert på tillit og ærlighet. Man gir tillit og får respekt.

Man kan ennå ikke i dag føde samtidig som man sitter bak kasse på rimi. Såpass håper jeg dere jenter forstår. Går dere i planer om familieforøkelse så vær ærlig, arbeidsgivere setter pris på slikt….

Ingenting har økt skepsisen blant arbeidsgivere etter at Likestillingsombud Kristin Mile ga jentene ideer. Man kan i sannhet påstå at Mile diskvalifiserer seg som likestillingsombud. Skal den gjengse oppfattning være at damer skal kunne lyve, dersom det passer situasjonen best? Akkurat som det skulle vært hvilken som helst annet setning ala…”jada.. jeg gååååår på pillen”…

Damer, dere krever respekt. Dere kan starte med litt ærlighet.

Og hva Kristin Mile angår, så foreslår jeg at vi kler på henne klovnedrakt og lar hu danse på Rådhusplassen!

_________________

Waco

Det er forskjell mellom sex og voldekt. Derfor må kvinner slutte å kalle voldekt for sex.....1212[ Dette Innlegg er endret av: waco den 2002-05-13 15:46 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde egentlig tenkt å holde meg for god til å svare på et eneste av dine innlegg, men here I go :

I utgangspunktet har ikke en aktuell arbeidsgiver noen som helst rett til å spørre om jeg har tenkt å bli gravid med det første! Men på den annen side så er jeg ikke av den oppfatning at jeg synes det er rett å søke en jobb for å kunne bli gravid. Klomsete uttrykt, men jeg regner med at dere skjønner hva jeg mener.

Har ikke satt meg så godt inn i saken, men ja; det blir litt feil å lyve om det, men det er "ulovlig" å spørre oxo, så det blir vel en no win situation.....?12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk helt enig med deg, Waco.

Dessverre har mange dobbeltspente menn skapt en arbeidslivssitusjon som gjør at mange jenter synes det er nødvendig å strekke sannheten.

Derfor skjønner jeg heller ikke at ikke godt voksne lettere får jobber, de er jo mye mer stabil arbeidskraft enn jenter mellom 25 og 40! De eldre er som regel ferdig med kusma og meslinger og barnehagetilvenninger og alt sånn, og hadde jeg vært arbeidsgiver, måtte jeg nok innrømmet at det kunne ha telt med på vektskålen. Det burde ikke ha gjort det nei, men til syvende og sist...? Jeg har selv jobbet i team hvor jeg besto av hele teamet enkelte ganger fordi det var omgangssyke i barnehagen eller noe annet.

Jeg sier ikke at dette ikke er alles opparbeidete rett og at det ikke burde være sånn. Jeg sier bare at det er plunder og heft i andres hverdag.

Jada, jeg skal dit selv også, og selv om jeg innledningsvis ikke taler for å lyve... kommer jeg til å gjøre det selv? Sannsynligvis.

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Waco i prinsippet her jeg!

Dersom man er i jobbsøkersituasjon, og VET/ planlegger å bli gravid med det første (eller enda verre, ER gravid når man søker/ er på intervju) så bør man faktisk være ærlig nok til å si ifra om dette på ett intervju.

Man skaper ett dårlig utgangspunkt for seg selv og samarbeidet med arbeidsgiver ved å begynne jobb-forholdet med løgn eller informasjons"unndragelse".

At arbeidsgiver da kanskje velger en annen til stillingen er en mulighet ja, men dersom du lyver om det, så blir det faktisk mye ekstra jobb, ekstra kostnader og "irritasjon" for arbeidsgiveren. Uten at arb.giver engang har fått avgjøre om h*n ønsker det ekstra.

Greit at det ikke er noe som tilsier at du MÅ informere om slikt, men ønsker du deg en bra arbeidsplass, så bør du selv legge forholdene tilrette for det også. 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misty....

Arbeidsgiver har ikke rett til å... hva er det du snakker om?? Selvfølgelig har arbeidsgivere rett til å spørre om ting vedrøende bedriften!

Og VET EN JENTE AT HUN PLANLEGGER Å BLI GRAVID, er det etter min mening av veldig stor viktighet og det er UÆRLIGHET å nevne noe annet.

Hvordan kan arbeidsgivere tro på kvinner dersom dere ikke har tillit?

Tydelig at du ikke leste innlegget mitt, men istedet liret av deg mannsfiendlig svada.....

Og dere andre, tusenfryd og aline, hyggelig at dere er litt mer oppavgående enn det første inntrykket jeg fikk! 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er den norske loven som sier at fremtidig arbeidsgiver i en intervjusituasjon ikke har lov å spørre om en ung dame planlegger familieforøkelse.

Syns hva du vil om det, men sånn er det nå.

Hos oss skal min mann gå hjemme, søker han jobb har de ikke lov å spørre ham heller. Men det ville de kanskje ønsket de kunne gjøre om de hadde visst...?12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

...oppegående fordi de til en viss grad er enige med deg...?

Ellers er det en ting hva en BØR fortelle, en annen ting er hva man MÅ fortelle. En arbeidsgiver har ikke lov til å spørre om graviditet, planlagt eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusenfryd.

Takker for dere opplyser meg om alle lovens detaljer...

Men uansett, jeg hadde spurt.

- Frøken, planlegger du nå eller i den nærmeste fremtid å stifte familie?

Det er et ja/nei spørsmål. Og jeg har liksom ikke lov til å stille det spørsmålet?

Haha.. jeg hadde nok gjort det for det...

Forresten kan man omformulere spørsmålet...slik at den faller inn under lovens godkjennelse...

-Ja frøken, hvordan ser din karrierefremtid ut? Satser jobb eller familie?

Enkelt spørsmål, hvor vi diskuterer litt løst og fast...

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Arbeidsgiveren har ikke lov til å spørre om en kvinne har tenkt å få barn eller er gravid.

Og spør en arbeidsgiver meg, så svarer jeg ikke. For arbeidsgiveren har ingenting med det å gjøre.

Det spiller ingen rolle om det er for firmaets sin skyld. Han/hun har ikke lov til å spørre om det.

Jeg har ikke tenkt å lyge til arbeidsgiveren, men det spørsmålet svarer jeg ikke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

hi hi...

bare for informasjonens skyld:

en potensiell arbeidgiver har like lite rett til å spörre en mann disse spörsmålene, bare for at det er kvinner som föder barna betyr jo ikke at det er hun som kommer til å ta ut brorparten av foreldreledigheten!

Når det er sagt kan jeg jo si at de fleste som i dag har noen inne på intervju er veldig klar over at hva de har rett på av informasjon og ikke, så derfor skal dette ikke väre noe problem. En annen sak er å unnlate å informere om at man allerede er gravid, det syns jeg ikke man skal.

Alle som ansetter unge kvinner (og menn...) burde jo innse at de er potensielle småbarnsforeldre innenfor noen år, så svaret på ett spörsmål om mulige graviditeter bör jo gi seg selv!!!

C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Dersom jeg hadde VÆRT gravid når jeg søkte jobb, da hadde jeg fortalt det.

Men å fortelle at jeg prøver hadde jeg ikke nevnt med et ord. For hvem vet hvor lang tid det vil ta før du blir gravid da?

Og hvorfor er dette spørsmålet bare aktuelt når det gjelder kvinner?! Selv om det er mest "normale" at det er mor som er hjemme i permisjon, så kan det jo være far vil engasjere seg litt og`.

Sonja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Waco, man får ikke respekt! Du vet vel at det er noe man opparbeider.

Du snakker om som det skulle være en sjekk du får i posten. Værsegod har er mnd.respekt.

Ærlig? Nei, det lønner seg ikke i arb.livet!

Jeg lyver ikke til min arb.giver, men jeg kan forvrenge sannheten.

Arb.giver får ikke noe ut av meg som ikke har med jobben og gjøre. Erfaringen er at det blir brukt til dens fordel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AA

Vi må ikke glemme at mange kvinner spekurerer i barn og arbeid. Først tjener dem ca 2 millioner ved å kaste ut barnefar på bidrag i atten år.

Selvsagt er tjuversken sammen med en ny rik kar, men ikke på papiret! Bidragspengene fra den stakkars mannen blir brukt til ferier og nye klær til stakkars "alenemamma".... Samtidig har hun spekulert i morstrygd, arbeidstrygd, barnetrygd og til slutt bidragstrygdene som hun reiser bort med...

Etter en stund er hun lei av alle disse feriene..da vil hun ha mer... men uskolert som hun er får hun selvsagt attføring og omskoleringspenger slik at hu får noe vett inn i skallen sin...

Ja stakkars arme alenemamma, som ble "lurt" av ei kar i ungdommen.....

Men jeg vet hvordan jenter tenker. og dette er ikke annet enn kvinnelist på høyt nivå....

Men Waco har gjennomskuet dere....

Så han holder seg unna... klok av skade...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eee..nei..kom igår.. men det er en veldig vanlig oppfattning av hva kvinner egentlig bedriver, dere kan ikke nekte for det!

Waco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous

...men hva har dette med å lyve på ansettelsesintervju eller ikke...

det var mitt inlegg du "svarte" på, jeg kan bare ikke helt forstå sammenhengen!!

Diskusjoner er bra Waco, men du må også hjelpe til å holde dem på ett saklig nivå!!

C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg vet hvordan jenter tenker. og dette er ikke annet enn kvinnelist på høyt nivå....

Etter ørtogførti utrolige teite og dumme innlegg med ingen realitet i virkeligheten er det min mening at du faktisk ikke forstår et kvekk av oss kvinner.

Og at du klok av skade velger å holde deg vekk fra kvinner synes jeg faktisk er en positiv ting.For stakkar jente som må slite med dine rasistiske meninger om alt og alle som ikke tenker som deg selv.

Men jeg synes ikke du skal forsøke å trekke oss så veldig langt ned i ditt sorte Wacko hull,for siden du er med i et diskusjonsforum som heter KVINNE GUIDEN kan jeg ikke annet enn å tro at du er en liten femi-dott selv.

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Du ligner.

Mitt ståsted i denne saken: Fra ansettelse og i 2 år er jeg dedikert til jobben min, for å gi arbeidet mitt det jeg har "lovet" gjennom kontrakt. Om jeg så føder barn, er det min sak.

Og alle de stønadene du snakker så flott om... For meg er problemet et litt annet:

Når jeg evt. går hjemme med en baby, får jeg ikke 80% av lønnen min utbetalt. Jeg får kanskje 55-60% DERSOM jeg er heldig. Så jeg er ikke imponert over alle ordningene for kvinner.

Hva er en vanlig oppfatning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...