MellonCollie Skrevet 29. januar 2013 #1781 Del Skrevet 29. januar 2013 Her i huset har minstemor vært våken i 2-3 timer midt på natta nå i et par ukers tid. Jeg blir virkelig GAL. Sov en natt hos mormoren i helga, og da sov hun til 6.15 - fant igjen smokken sin, la seg ned igjen og sov til 9....!!! Jeg skjønner virkelig ingenting Hva gjør dere når hun våkner da? Her har vi vært for vinglete bestemte vi oss for i natt. Tatt henne inn i senga vår, og så etter 1 times tid når hun bare tøyser og drar i hår og stikker fingre i neser og.. ja... så forsøker vi å ta henne inn i senga si igjen. Og så er det greit et kvarters tid, før hun hyler og vil inn og sånn går no dagan... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diddles Skrevet 29. januar 2013 Forfatter #1782 Del Skrevet 29. januar 2013 Her i huset har minstemor vært våken i 2-3 timer midt på natta nå i et par ukers tid. Jeg blir virkelig GAL. Sov en natt hos mormoren i helga, og da sov hun til 6.15 - fant igjen smokken sin, la seg ned igjen og sov til 9....!!! Jeg skjønner virkelig ingenting Hva gjør dere når hun våkner da? Her har vi vært for vinglete bestemte vi oss for i natt. Tatt henne inn i senga vår, og så etter 1 times tid når hun bare tøyser og drar i hår og stikker fingre i neser og.. ja... så forsøker vi å ta henne inn i senga si igjen. Og så er det greit et kvarters tid, før hun hyler og vil inn og sånn går no dagan... Hun fikk krupp for noen uker siden, og etterpå har det bare vært tull..hun er tett da, så det ødelegger nok mye, det er vel mest det som gjør at hun våkner - det, og vanen Hun er så innmari sint, så hvis jeg ikke gjør helt som hun har tenkt (noe som kan variere fra dag til dag ) så "tilter" hun fullstendig og er utrøstelig - ruller rundt i senga som en krokodille med fangst, vræler og skriker og.. Jeg blir så lei!! Ikveld endte det med at jeg gikk ut, selv om hun vrælte og grein etter mamma.. Da hadde jeg prøvd å "dagens oppskrift" i 2,5 time; ligge ved siden av henne! Hun sovnet etter 2 minutter, men de var laaaange JEG HAR SÅ DÅRLIG SAMVITTIGHET, for å gå fra henne når hun gråter...men dette var sinne, og jeg har virkelig prøvd det jeg kunne for at hun skulle sove...Så trøtt så trøtt, men likevel på vakt - og våkner bare jeg beveger ei tå; "mamma? Mamma ditta!!!" (som i mamma sitte...vedsiden av senga ) Fint hvis noen andre har gjort det samme, og har like dårlig samvittighet - men kan fortelle meg at det er helt greit å markere egne grenser her også Inni her står det vel litt om hva vi gjør når hun våkner, men altså, hvis det ikke holder å gi tutten så sitter jeg der inne til hun sovner igjen...eller jeg tar henne inn i vår seng hvis det er midt på natta Da roer hun seg fint somregel, men ligger og stryker på meg hele natta, så jeg får ikke sove Trenger råd!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Aprin* Skrevet 30. januar 2013 #1783 Del Skrevet 30. januar 2013 Det er helt greit å markere grenser når det er gått så langt! Liten blir større og større, og forstår stadig mer av hvordan få viljen sin.. Jeg har også ei med vilje av stål og et temperament jeg ikke aner hvor kommer fra (joda - meg ), og jeg har stadig måttet si til meg selv at det er også vår jobb å gi henne gode vaner.. og 2.5t våken midt på natta er en skikkelig dårlig vane hvis det fortsetter Når hun sovner etter 2 min, tenker jeg at det er jo mye bedre for henne å få sove, enn å dra det ut enda lenger? (selv om minuttene på utsida av døra alltid går myyye treigere enn minuttene på innsida) Alle kamper er et helvete mens det står på, men tro meg; DET BLIR BEDRE!! plutselig er hun nesten 6 og superenkel og ha med å gjøre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diddles Skrevet 30. januar 2013 Forfatter #1784 Del Skrevet 30. januar 2013 Åh TAKK!!! Jeg håper at belønningen for at jeg satte foten ned igår kveld er denne; idag har hun tatt astma-medisinen sin helt frivillig (), så sov hun i 2,5 time på dagen og la seg fint til å sove klokka 18.30 ikveld Så samarbeidsvillig har hun ikke vært på jeg-vet-ikke-hvor-lenge La oss håpe godviljen har kommet for å bli en stund Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diddles Skrevet 1. februar 2013 Forfatter #1785 Del Skrevet 1. februar 2013 Med uendelig vakre "People help the people" av Birdy på øret, feirer jeg at Liten er 20 mnd idag med kakao *elsk* Nevnte lille trollskatt ligger og sover så godt i vogna ute, sovnet til (den tydeligvis) søvndyssende lyden av gravemaskinen next door...oh the joys of neighbours building their home *himlermedøynene* Livet har vendt tilbake til "normalen", med en unge som endelig har funnet søvnen sin tilbake Dermed er også min tålmodighet atter her, latteren sitter løst og jeg øyner en sjanse for både trening og solarium i løpet av helga *gliser* Dette er Liten: (hun er veldig 20 mnd!! ) Sover stort sett godt i egen seng på nettene, med sine ups and downs...rimelig lett å få til å sove bare vi skjønner hva hun trenger for å finne roen; vår tilstedeværelse og tid! Sånn har det vært siden hun var et lite nurk Hun er ganske sterk verbalt og hun synger mye! Man hører tydelig melodiene til Trollmors vuggesang, Dyrene i Afrika, Mikkel Rev, Lille Petter Edderkopp, Bæ bæ lille lam, Tannpussesangen og et par til de tydeligvis synger i bhg men som jeg ikke kan...I barnehagen kan hun visst navnet på alle i gruppa si, både barna og de voksne..Hun snakker ikke så mye om de her hjemme..Her er det mest oss; mamma, pappa, dadda, Busta, mommo, mopappa (som i morfar ) og datte (tante).. Der er mange ord og hun har begynt å sette sammen til små setninger der hun stiller spørsmål og svarer likegreit på de selv; "pappa da? Pappa åbba" (Pappa da? Pappa jobba) og "V*** bytta beia" (*Liten sitt navn* bytte bleia) Hun har endel ord som ligner veldig på hverandre, som "bydda" (bygge og rydde) da må vi egentlig gjette oss litt frem! Men hun gir tydelig uttrykk for det når vi tar feil, da er hun og henter klosser og viser oss eller hun gjentar "bydda" og begynner å putte lekene oppi kassen Språkforståelsen er helt rå, jeg blir imponert hver dag over alt hun har fanget opp!! Idag tidlig smurte jeg skiver til henne og la de på en tallerk som jeg satte på kjøkkenbenken, kjapt var hun og hentet en, kikket på den og sa "nam, ost!" Jeg sa hun måtte sette seg ned når hun spiser, og da fant hun seg plass å sitte godt inntil baderomsdøra..Der er det ikke lurt å sitte Liten, sier jeg. Når pappa åpner døra og kommer ut fra badet vil du slå deg og få vondt.."aoa" sa hun da, og flyttet seg!! Når jeg hadde laget kaffien min ferdig, tok jeg tallerken min og begynte og gå inn i stua. Sånn over skuldera sa jeg "ta med deg din tallerk du da, så går vi inn og spiser frokost og ser barnetv" - og jammen henta hun tallerken sin, gikk inn i stua, skrudde på tv (!!!) rigget seg til i lenestolen sin, pekte på stresslessen og sa "mamma ditta" Så kom kjære inn og sa hadet til oss, der Liten sier "Hade pappa!" og snur seg mot meg og sier "pappa åbba, mamma, V*** nei åbba" (pappa skal på jobb, men ikke mamma og Liten!) lener seg godt tilbake i stolen og smiler fornøyd mitt!! Hun er god altså!! De dagene hjemme, gull verdt!!! Hun er veldig opptatt av klær og sko, og har full kontroll på hva som er mitt, kjære sitt og Storesøster sitt!! Når jeg bretter klær peker hun og sier hvem sitt det er! Hvis vi skal ut er hun kjapt ute i gangen og henter skoene mine ("mamma koa") og drar i jakka mi..Hun øver mye på å kle av og på seg selv, er og henter sokker, strømpebukse, bukse og lue i skuffene! Hun tar av seg lettere enn på seg, det er ikke sjelden hun tusler rundt med stilongsen på knærne Hun prøver å ta på bleie og spraye nesespray selv, og smører seg med bodylotion så fort hun får en sjans *sukk* Hun snyter seg tilogmed selv, HELE tida!! Vi legger igjen en pen sum til de som lager Kleenex for å si det sånn.......... I tillegg til klær og sko er kropp veldig spennende, og hun kan navnet på de fleste kroppsdeler! Peker og forklarer, og later som hun "tar" nesa/ øret/ magen vår og "spiser" det Klapper og klyper meg på rompa og ler (dette har hun sett pappaen sin gjøre...*kremt*) Hun har oppdaget at vi og kjære ikke har lik kropp, kikker nedi genseren til pappaen og sier "nei puppa" og stirrer fascinert i dusjen på det pappaen er utstyrt med som ikke vi har, før hun kikker ned på seg selv og sier "neeeeei" Når vi synger "tommelfinger-sangen" er hun godt igang med hvilken fing som er hva, det stokker seg litt på slutten da.. og hun gjør bevegelsene til lille petter edderkopp Motorisk sett ligger hun også ajour og vel så det i fht alderen. Finmotorikken hennes har jo alltid vært helt outstanding, nå perler hun med småperler I leken har hun også god nytte av finmotorikken sin, og velger gjerne sånt som krever en del av henne! Hun løper nå, "bull batt" sier hun og springer alt hun kan, gjerne på tå Jeg får snart hjerteinfarkt av henne Hun klatrer på alt hun kommer over og vil hoppe ned igjen! Heldigvis har hun litt vett, og vet hvor hun har hinder i hverdagen..vi har ett trinn fra den ene stua til den andre, og det er hun veldig bevisst på heldigvis! Ellers tror jeg ikke hun hadde hatt tenner igjen.........Hun bygger mye med klosser, både små og litt større treklosser settes sammen til høye tårn før hun raser de og ler rått! Duplo er også veldig populært, for å ikke snakke om morskjærligheten hun har for dukka si Rollelek er hun også igang med, det har hun egentlig vært ganske lenge - rører i grytene og mater dukker og andre leker, bytter bleie på dukka, bysser og trøster..dyrene kysser hverandre og legger seg til å sove - de lager snorkelyd tilogmed *ler* ...og når de faller ned på gulvet sier hun "ao" og blåser på.. Hun har mye humor og er snill og god! Deler med oss og med andre, både kos og mat Hvis hun får noe godt må alle som er i rommet smake, både 2 og 4-beinte, enten vi vil eller ei! Temperament har hun i overflod, og hun er på god vei inn i selvstendighetsperioden..raserianfallene kommer som perler på ei snor, men somregel går det greit å avlede henne - så sant hun ikke er for trøtt that is! Her igår prøvde hun seg på at hun skulle sitte på kjøkkenbenken. Jeg sa at det kan vi ikke nå, for vi må gå tur med hunden..hvorpå hun kastet seg ned på gulvet, hylte og sparket Jeg satte meg ned med henne og gjentok at jeg skjønner du har lyst, men vi må gå tur med hunden..hun bare fortsatte med vrælingen sin..Jeg spurte henne "blir du sint når mamma sier nei Liten?", da kikker hun opp på meg med tårer som flommer nedover kinnene og sier "jaaaaa" før hun kaster seg inn i armene mine Søte lille flisa mi, så mye følelser og så vanskelig å sortere hva som skal ut hvordan... På godt og vondt, hun er ei fantastisk jente...på gode dager vil jeg klone henne, andre dager er jeg glad det bare finnes en av henne for å si det mildt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Neferet Skrevet 1. februar 2013 #1786 Del Skrevet 1. februar 2013 Det er jammen bra hun begynte å sove igjen tidsnok til at du kunne skrive dette fantastisk vakre innlegget!!! God helg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
^^Belle^^ Skrevet 1. februar 2013 #1787 Del Skrevet 1. februar 2013 Så herlig å høre om hvordan Liten er. Kjenner meg mye igjen i forhold til A, men språket til Liten er jo hinsides all fornuft. Hun er så utrolig flink til å snakke! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diddles Skrevet 2. februar 2013 Forfatter #1788 Del Skrevet 2. februar 2013 Sitter i go'stolen og ser Tingeling med Liten Vi har nettopp inntatt frokost etter Liten's valg: hva vil du ha til frokost? "Bø" (brød) Hva vil du ha på da? "Ott" svarer den lille knotten, så da ble det brød med ost til frokost Svigerhelvete kommer i to-tida...jeg bør vel strekke huset før hun kommer så hun ikke finner støv eller noe Hun er nemlig på hogget ifht renhold og orden, siden hun ikke får det til selv lenger er det viktig å kritisere andre Koselig menneske Ellers har vi ikke store planene..jeg skal lage en svær gryte bolognese, og en like stor gryte lapskaus pluss en haug kjøttkaker iløpet av helga, sånn at jeg slipper å styre med middagslaging de dagene jeg jobber På menyen for de tre første dagene i neste uke står nemlig lasagne, lapskaus og kjøttkaker! Vi fant vinterjakke og vinterdress til Liten til neste år på salg igår Valget falt på brun (!!) Reima Tec dress..så kan vi lettere variere farge på sko og lue uten at det kræsjer ..også fikk hun lilla Skogstadjakke med stjerner på (lik A sin tror jeg Belle?!?) Spørs om jakka varer ut sesongen til neste år, for jeg kjøpte str 1 år, og den er stor! Men hun kan ihvertfall bruke den nå og til høsten, så får vi se..Jeg har så lyst på Miniature-jakke til neste vinter, må se om jeg finner en brukt i str 92, de er nemlig diiigre i størrelsen Det ble str 92 i vinterdress også, som dama i butikken sa: jeg tviler på hun vokser "en halv meter" på et halv år Hun har 86 i vinterdress nå, og den er aaaaltfor stor!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aprilis Skrevet 2. februar 2013 #1789 Del Skrevet 2. februar 2013 De brune Reima Tec-dressene er fine! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
^^Belle^^ Skrevet 2. februar 2013 #1790 Del Skrevet 2. februar 2013 Åh, jeg vil også ha brun reimadress til A, men du vet...mannen skal helst ha rosa. A har jakke fra Reflex hun, men jeg vet hvilken du mener. Den er dødsfin! Hvor kjøpte dere dressen forresten? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diddles Skrevet 2. februar 2013 Forfatter #1791 Del Skrevet 2. februar 2013 Brun dress og rosa eller lilla lue og sko er jo vel jentete det også?? Vi kjøpte dressen på Babycare, de har 30 % på dressene sine nå, så vi betalte 799 kr istedet for 1199 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
^^Belle^^ Skrevet 2. februar 2013 #1792 Del Skrevet 2. februar 2013 Ja, ikke sant? Har sagt det samme selv. Ja, der har jeg vært. Men tror ikke de hadde 98 i brun dessverre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diddles Skrevet 2. februar 2013 Forfatter #1793 Del Skrevet 2. februar 2013 Jo de hadde igår!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diddles Skrevet 2. februar 2013 Forfatter #1794 Del Skrevet 2. februar 2013 ..eller nei, tror den var lilla når jeg tenker meg om Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
^^Belle^^ Skrevet 2. februar 2013 #1795 Del Skrevet 2. februar 2013 Det er den lilla jeg så på ja. Nei, det blir nok til at vi kjøper den mest rosa og prinsessete som finnes. (I går kledde jeg M i brun janusdress og blå lue da vi skulle ut - bare på trass ) Men først trenger hun ny vårdress. Den fra reflex i 86 er altfor liten. Og støvler. Og vårsko. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pysepusen Skrevet 2. februar 2013 #1796 Del Skrevet 2. februar 2013 Hehe, vår prinsesse kommer nok til å gå i blå dresser med råååååsa tilbehør. Det må da funke det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
^^Belle^^ Skrevet 2. februar 2013 #1797 Del Skrevet 2. februar 2013 Jeg skal kjøpe blå sampsondress til å ha hjemme til A. Det får holde med rosa sko (med glitter) og rosa lue altså. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diddles Skrevet 2. februar 2013 Forfatter #1798 Del Skrevet 2. februar 2013 Belle, jeg har en brukt Reima vårdress i str 92 som du kan få kjøpe? Den er aaaaltfor stor til Liten ...og den er roooooosa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diddles Skrevet 2. februar 2013 Forfatter #1799 Del Skrevet 2. februar 2013 Kjøpte den av hun du kjøpte vinterdressen av.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diddles Skrevet 2. februar 2013 Forfatter #1800 Del Skrevet 2. februar 2013 ...så den er fin!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå