Mazilla Skrevet 16. oktober 2011 #441 Del Skrevet 16. oktober 2011 Legginga var et mareritt her også, inntil for en drøy måned siden. Håper det ordner seg for dere også snart, for det er fryktelig utmattende med vrælende mammadalter som ikke vil sove... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kisskissbangbang Skrevet 16. oktober 2011 #442 Del Skrevet 16. oktober 2011 (endret) Snikleseeer melder seg. Tenkte bare kommentere den sovinga deres, det høres kjempeslitsomt ut! For det første, hører du lett forskjell på gråtinga hennes? Her gråter L ca. halvparten av gangene når vi legger ham, men vi har lært oss å høre forskjell på gråten, og den han kommer med når vi legger ham er en sånn misfornøyd trøttgråt. Ganske intens til å begynne med før den flater ut og blir mer klagete, men åpenbart ikke redd- eller smertegråt, og den begynner med et hyyl akkurat i det vi legger ham, men går over til å bli mer og mer klagete etterhvert som han ligger litt. De gangene han gråter på den måten må han rett og slett få gråte litt før han sovner. Da sitter vi sammen med ham og rugger på senga, eller vi står og triller/rugger vogna om det er dagsoving. Da gråter/sutrer/klager han i alt fra et par minutter til fem-seks minutter før han sovner. Hvis gråten eskalerer tar vi ham opp, og legger ham igjen når han har roet seg. Altså, prøv å hør om dere hører ordentlig forskjell på gråten. L er ganske enkel sånn, og gråter tydelig ulikt for sult, smerte og trøtte. En annen ting med L er at om man ikke skulle høre forskjell på trøttgråt og annen gråt så kan man se på ham hva greia er. Når han er trøtt og bare kjemper mot søvna vender han mye på hodet, legger hodet over på sida og begraver det litt i siden på lammeskinnet, eller trykker kosen opp i ansiktet. Han vil veldig gjerne ha noe inntil/oppå ansiktet når han sovner, etter at vi fant en kos han ville ha har sovinga blitt mye bedre! Så se etter om hun har noen sånne tegn som avslører henne rett før hun sovner. Om hun sovner på dere, gnur hun ansiktet mot dere, gjemmer seg i halsgropen deres eller noe annet som gjentar seg rett før hun sovner? Jeg måtte også amme i søvn før, eller vi måtte bære ham rundt til han sovna for så å forsiiktig legge ham ned i senga, og forsiiktig lirke armene bort fra under ham, og åtte av ti ganger våknet han og begynte å gråte, så var det på'an igjen. Ingen god løsning for noen av oss, jeg mistenker at L ble redd av å våkne en annen plass enn der han sovnet, og det er jo forståelig. Det ble kanskje veldig rotete det her. Tenkte bare jeg skulle si hva som funket for oss, for sånn som dere har det nå er kjempeslitsomt! Oog, melde meg som snikleser, da. Snuppa deres høres nydelig søt ut! Endret 16. oktober 2011 av kisskissbangbang Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pysepusen Skrevet 16. oktober 2011 #443 Del Skrevet 16. oktober 2011 Legginga har vært et stooooort mareritt her også! Byss, pupp, alt du kan litt til så kan du jo f.eks. prøve opp-ned-metoden eller hysjemetoden når hun er fylt et halvt år? Ellers har jeg sett at mange har hatt nytte av The No Cry Solution eller hva den nå heter Ikke la henne gråte - rådene på helsestasjonen er utdaterte. Hun er som min lille, trenger mye nærhet... Jeg tror jeg var den som la til han nærmet seg åtte måneder. Da var pappaen grei nok Nå er det KUN pappaen som fungerer (og vi må for tiden kose ham i senk - ingen av oss orker hylskrik fra ende til annen... så nå om dagene tar leggingen en times tid ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kisskissbangbang Skrevet 16. oktober 2011 #444 Del Skrevet 16. oktober 2011 Vil bare presisere at jeg ikke ville latt ham gråte om jeg ikke visste at det var fordi han var supertrøtt, og ikke fordi han hadde vondt/var redd/trengte nærhet. Han får masse kos og kjærlighet, og all den nærheten han ønsker. Jeg er i utgangspunktet ihugga motstander av "la de bare gråte, det lærer de av"-metoder, så jeg håper ingen misforstår og tror at det er det jeg bedriver. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MellonCollie Skrevet 16. oktober 2011 #445 Del Skrevet 16. oktober 2011 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diddles Skrevet 16. oktober 2011 Forfatter #446 Del Skrevet 16. oktober 2011 Tusen takk Mazzi, Kisskiss (velkommen forresten ) Pys og MellonCollie for gode råd og klemmer, tårene triller her jeg sitter, dere er så gode Jeg var inne på en side som heter sov godt lille baby, og ut i fra hva jeg leser der er Liten inne i et utviklingssprang, derfor trenger hun mer nærhet, sover og spiser dårligere og er generelt mer sutrete enn vanlig..jeg har stor tro på det jeg leser, og håper at ting roer seg litt når hun kommer over denne kneika! Når det kommer til gråten hennes så hører jeg en viss forskjell ja, men akkurat hvorfor hun gråter blir jeg så i tvil om...vil hun ha kos og nærhet fordi hun er redd?! Jeg har alltid vært mørkredd selv, og vet hvor fælt det er, jeg vil jo ikke hun skal ligge og være redd Setter jeg på nattlys ligger hun våken og ser på skyggene den tullehøna, det har vi prøvd Og hun er ganske utholdende, så det er sagt.... Hun gjør akkurat som din lille gjør KissKiss, snur og vender på hodet for å finne "nesevarme" så hun ligger i "reir" på soveskinn og har koseklut inntil fjeset, det hjelper mye Men hun klarer ikke sovne av seg selv fordet Ikke på dagtid heller, da blir hun enten bært i Ergo, trillet i vogn eller puppet i søvn..hvis jeg ikke gjør noen av delene er hun rett og slett våken hele dagen Hun lever opp til navnet sitt, det er ei viljesterk lita tuttemor Jeg skjønner det er om å gjøre å holde ut litt til, men idag er jeg så uendelig trøtt Ikke et øyeblikks søvn før klokka halv 7 idagmorges, enten skulle hun ligge og spise eller så snorket kjære Med mine foreldre og svigermor på middag idag var det oppskriften på katastrofe! Liten gråt, gråt og gråt, nektet å sove, sikkert fordi jeg var så ute og kjøre mtp overskudd..mamma bekymrer seg frynsete fordi jeg ser sliten ut og ingen kan hjelpe, og svigermor...tja, hun er nå seg selv Selv om det skal sies hun var flink idag og ga Liten fra seg når hun begynte gråte...Jeg la meg sammen med Liten i senga klokka 18.30 ikveld, etter kveldsbad og kos med pappaen, og da roet hun seg fint! Problemet kommer når hun har sovet ca èn time, da våkner hun, selv om jeg ligger der med henne - og da tror hun vi skal stå opp Hun er trøtt som en dupp, det nytter ikke å stå opp med henne - that we have tried!! Så da er det pupp, byssing og inn og ut av soverommet til hun endelig roet seg for natta klokka 21.30 Er det vanlig?! Hun sovner, roer seg kjempefint og er tung i kroppen når jeg legger henne ned i varm seng, hvorfor våkner hun? Fordi mamma forsvant? Jeg kan jo ikke sitte og holde henne hele natta...er hun utrygg?! Gjør jeg noe galt? Uffa Rådene fra HS har jeg ikke tenkt å følge, vår lille skatt skal ikke ligge og gråte i mørket for at vi skal ha kvelden fri..tror at det jeg trengte idag var å høre at andre også har det alik som vi, med en kjærlighetstrengende liten mammadalt som må puppes og bysses i søvn! Så takk snille dere, for råd, klemmer og bekreftelse på at min lille baby er helt normal ( og at jeg ikke er gal ) Kjære vil jo så gjerne hjelpe, men det blir jo bare mer gråting av..stakkar han står litt sånn hjelpeløs på utsiden og ser på! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diddles Skrevet 16. oktober 2011 Forfatter #447 Del Skrevet 16. oktober 2011 Mulig jeg forventer for mye av henne også, hun er jo ikke store enden enda og har vel enda friskt i minne tiden inni magen min med konstant bevegelse, lyd, varme og næring Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diddles Skrevet 16. oktober 2011 Forfatter #448 Del Skrevet 16. oktober 2011 Nå går vi og legger oss, kjære har en helvetesuke foran seg med jobb hver kveld og reise fra torsdag til fredag, så vi ser ikke mye til hverandre denne uka Kryss det dere har jenter for en god natt!!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kisskissbangbang Skrevet 16. oktober 2011 #449 Del Skrevet 16. oktober 2011 Jeg syner du er superflink, og det høres slettes ikke ut som om du gjør noe galt! Her har heldigvis mamma og pappa vært like gode, og jeg har prisa meg lykkelig for det flere ganger. Det er virkelig gull verdt å kunne dele på det. Du er tøff! Når det er sagt har jeg aldri hørt om en tiåring som må ha puppen til mamma i munnen for å sovne, så går over, dét gjør det! (Og unnskyld om du ikke er helt der at spøk er no' særlig, jeg har bare trøsta meg med det der sjøl mang en gang. ) God natt, håper dagen i morgen blir bedre for dere! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
^^Belle^^ Skrevet 17. oktober 2011 #450 Del Skrevet 17. oktober 2011 Forstår deg så utrolig godt. Selv om A sovner fint på natten (heldigvis, ellers hadde jeg blitt gal - føler med deg ), er det en kamp å få henne til å sovne på dagen. Hun er så trøtt, vil ikke sove, klarer ikke å la være og blir illsint. Som oftest kjemper vi i nærmere en time for at hun skal sove i 20 minutter. Og hun er akkurat som Liten, hjelper vi ikke henne i søvn, sover hun ikke. Sånn ellers har vi det akkurat som Kisskissbangbang. Det er veldig enkelt å høre forskjell på gråten hennes. Dersom det bare er ''jeg-er-trøtt-gråt/sutring'' lar vi henne gråte litt (ikke alene selvsagt, og som oftest i armene), for ellers sovner hun aldri. Og det er selvsagt hos meg hun roer seg mest. Har ingen tips til deg, for jeg skulle gjerne hatt noen selv. Men jeg vet med meg selv at det uansett er godt å vite at det finnes flere av oss der ute, at ikke alle har supersnille babyer som ikke gjør noe ''galt''. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diddles Skrevet 17. oktober 2011 Forfatter #451 Del Skrevet 17. oktober 2011 Jeg syner du er superflink, og det høres slettes ikke ut som om du gjør noe galt! Her har heldigvis mamma og pappa vært like gode, og jeg har prisa meg lykkelig for det flere ganger. Det er virkelig gull verdt å kunne dele på det. Du er tøff! Når det er sagt har jeg aldri hørt om en tiåring som må ha puppen til mamma i munnen for å sovne, så går over, dét gjør det! (Og unnskyld om du ikke er helt der at spøk er no' særlig, jeg har bare trøsta meg med det der sjøl mang en gang. ) God natt, håper dagen i morgen blir bedre for dere! Takk Nå har jeg lest meg gjennom boka di, og ser dere nok har gjort noe lurt i at mannen din har tatt opp L på natta selv om du skal amme...jeg har liksom tenkt at han må få sove som skal på jobb, så jeg har tatt meg av alt sånn! Man lærer så lenge man lever Det var litt lettere den stunden hun tok flaske (frem til hun var 7 uker, da ble det bråstopp ) for da kunne kjære ha henne litt alene, så jeg fikk tid for meg selv og de fikk verdifull far-datter-tid Men som du sier så har heller ikke jeg hørt om tiåringer som må puppes i søvn, så det er lys i tunellen Ser på kjære at han synes det er sårt at Liten bare vræler når han tar henne opp for kos og lek, selv om han sier han vet det bare er for en periode..de to andre barna hans har ikke blitt ammet mer enn noen uker, så da har han kunnet bidra mer! Veldig veldig god natt og dag idag Kun 1 gang våken for mat og litt kos før hun sov videre i vogga til klokka 6 :happy: Da fikk hun komme oppi senga til meg, og så sov vi sammen til klokka 11.30 Mulig hun har vært våken og spist, uten at jeg har merket noe til det, for puppen var tom på hennes side når vi sto opp Nå sover hun igjen, på armen min med nesen trykket mot puppen mens hun snuser inn melkelukt Livet er definitivt litt lettere idag!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diddles Skrevet 17. oktober 2011 Forfatter #452 Del Skrevet 17. oktober 2011 Forstår deg så utrolig godt. Selv om A sovner fint på natten (heldigvis, ellers hadde jeg blitt gal - føler med deg ), er det en kamp å få henne til å sovne på dagen. Hun er så trøtt, vil ikke sove, klarer ikke å la være og blir illsint. Som oftest kjemper vi i nærmere en time for at hun skal sove i 20 minutter. Og hun er akkurat som Liten, hjelper vi ikke henne i søvn, sover hun ikke. Sånn ellers har vi det akkurat som Kisskissbangbang. Det er veldig enkelt å høre forskjell på gråten hennes. Dersom det bare er ''jeg-er-trøtt-gråt/sutring'' lar vi henne gråte litt (ikke alene selvsagt, og som oftest i armene), for ellers sovner hun aldri. Og det er selvsagt hos meg hun roer seg mest. Har ingen tips til deg, for jeg skulle gjerne hatt noen selv. Men jeg vet med meg selv at det uansett er godt å vite at det finnes flere av oss der ute, at ikke alle har supersnille babyer som ikke gjør noe ''galt''. Det er ikke noe særlig med kamp om søvnen uansett når på døgnet det er, men vi er jo avhengige av å få noe søvn og natta er liksom den tiden på døgnet kroppen min innbiller seg den skal hvile Da blir det superskuff når det ikke skjer...men vi henter oss inn igjen, heldigvis ammer jeg jo, så det er enda endel hormoner som kroppen min lever på Derfor overlever jeg, om enn ikke på sammenhengende søvn så iallefall på noen timer søvn fordelt utover et døgn Jeg lar Liten gråte jeg også, kan jo ikke unngå at det blir litt sutring og grining med en baby i hus, men det er mulig jeg har misforstått hvordan dere gjør det når de gråter For jeg tar henne opp og bysser hvis hun er trøtt og mett, og legger henne ned igjen når hun roer seg og slapper av i kroppen..men det er antall ganger jeg må gjøre det og antall timer vi bruker på leggingen som tar litt knekken på meg, når det er kun mamma som duger Men det går vel over, og en vakker dag savner jeg vel mammadalten fordi hun ikke har tid lenger til kos og nærhet Ingen råd fra meg til deg heller, vi får holde sammen og støtte opp så godt vi kan når det røyner på Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kisskissbangbang Skrevet 17. oktober 2011 #453 Del Skrevet 17. oktober 2011 Vi må la ham gråte litt de dagene han begynner med det, for hvis vi da tar ham opp igjen og begynner på nytt med byssing og bæring bare ødelegger vi, og får en sånn kamp som dere har. Som sagt hører vi veldig godt når det er gråt som betyr "jeg holder på å sovne men jeg viiil ikkeeee" eller om det er noe annet som plager ham. Er det det tar jeg ham selvsagt opp. Hvis han ligger i senga og gåter med åpne øyne uten å gnukke ansiktet mot lammeskinnet/kosen sin tar vi ham også opp, for da er han ikke avslappet og trøtt nok. Da tar vi ham opp og koser litt, før vi prøver igjen. Mannen min er lærer, og var hjemme sammen med oss fra L ble født 30.mai helt fram til 20. august, så vi fikk starten sammen alle sammen, og det tror jeg har vært kjempeverdifullt for forholdet mellom L og pappa. Vi har delt 50/50 på alt, til og med matingen, siden jeg ammer og pappan gir flaske så fremt han er hjemme. Av og til tenker jeg i mitt egoistiske sinn at jeg skulle ønske L foretrakk meg bare bittelitt, men så kommer jeg fort tilbake dit at jeg egentlig synes det er fantastisk godt at vi er såpass likestilte. Jeg har en fantastisk mann! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diddles Skrevet 17. oktober 2011 Forfatter #454 Del Skrevet 17. oktober 2011 Shopping til kaldere dager, idag ble rosa Barts Babybooties (har mest lyst på Stonz, men vi trengte de NÅ, og Stonz må bestilles ), rosa votter og lue med oss hjem Lurer på hva jeg skal få tak i for å holde henne varm når vi går tur i Ergoen Tynn dress?! Idag hadde hun strømpebukse, bukse og fleecebukse på - likevel var hun kald på lårene Jeg har ikke lyst å pakke vekk Ergoen bare fordi det blir kaldt, hun koser seg sånn i den når vi går tur pluss hun får dagslys og frisk luft, noe som er positivt for nattesøvnen Er ikke helt det samme å ligge i vogna med skyggen oppe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nótt Skrevet 17. oktober 2011 #455 Del Skrevet 17. oktober 2011 Har du tenkt på et bæreomslag?? Vi har det og det er virkelig gull verdt, har ikke hatt en kald liten en etter at det ble kjøpt inn. På den måten slipper du å pakke på den lille masse klær for å være sikker på at hun ikke blir kald. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pysepusen Skrevet 17. oktober 2011 #456 Del Skrevet 17. oktober 2011 Har du tenkt på et bæreomslag?? Vi har det og det er virkelig gull verdt, har ikke hatt en kald liten en etter at det ble kjøpt inn. På den måten slipper du å pakke på den lille masse klær for å være sikker på at hun ikke blir kald. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diddles Skrevet 17. oktober 2011 Forfatter #457 Del Skrevet 17. oktober 2011 (endret) Passer det til Ergo? Edit: lønner seg å lese om ting Takk for tips!! Endret 17. oktober 2011 av Diddles Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diddles Skrevet 17. oktober 2011 Forfatter #458 Del Skrevet 17. oktober 2011 Okei, da er bæreomslag bestilt Men nå fikk jeg sabla lyst på en vannslynge....fader altså, jeg er helt håpløs Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mazilla Skrevet 17. oktober 2011 #459 Del Skrevet 17. oktober 2011 Hvor bestilte du fra? Har tenkt på å skaffe meg bæreomslag selv, men aldri kommet så langt.. Ting tar tid Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diddles Skrevet 17. oktober 2011 Forfatter #460 Del Skrevet 17. oktober 2011 Noen føyde til vannslynge i bestillingen sin Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå