Gå til innhold

Har de med psykiske lidelser

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fra løse lufta, var litt hardt å ta i. Det sitter blant annet én som deltar med flere innlegg i denne tråden her, som har utdannelse i dette og egen praksis-erfaring som strekker seg over mer enn åtte år. Så løse lufta kan du nok ta tilbake med en gang...

Sa jeg alle? Jeg sa mange..

Litt mindre hårsår er nok lurt i en debatt som ikke er basert på noen forskningsrapporter, kilder eller annet enn tilsynelatende synsing..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Sa jeg alle? Jeg sa mange..

Litt mindre hårsår er nok lurt i en debatt som ikke er basert på noen forskningsrapporter, kilder eller annet enn tilsynelatende synsing..

Joda.Hadde heller ikke tenkt å gå i dybden og begynne med å trekke inn sånt. Nøydemeg med litt synseri.

Og gratulerer med fin, ny ugle forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

From German psychopatisch, from Ancient Greek ψυχή (psyche, “soul”) + πάθος (pathos, “suffering”).

http://en.wiktionary.org/wiki/psychopath

Ja, men hvis du leser hele artikkelen ser du at det er en betegnelse på EN personlighetsforstyrrelse, ikke en samlebetegnelse på psykiske lidelser generellt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

From German psychopatisch, from Ancient Greek ψυχή (psyche, “soul”) + πάθος (pathos, “suffering”).

http://en.wiktionary.org/wiki/psychopath

Man bør generellt ikke bruke wikipedia/ulike wiki-er som kilde for noe som helst, da en slik wiki ikke er kvalitetssikret på noen som helst slags måte...Alle kan i prinsippet redigere der. Også de uten kunnskap om emnet.

Det som kjennetegnet en "psykopat" slik dette begrepet ble brukt tildigere er mangel på empati.

Men begrepet er ikke i bruk lenger.

I dag kan en slik person bli kalt for antisosial.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Man bør generellt ikke bruke wikipedia/ulike wiki-er som kilde for noe som helst, da en slik wiki ikke er kvalitetssikret på noen som helst slags måte...Alle kan i prinsippet redigere der. Også de uten kunnskap om emnet.

Det som kjennetegnet en "psykopat" slik dette begrepet ble brukt tildigere er mangel på empati.

Denne diskusjonen er forøvrig en komplett avsporing fra tema...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda.Hadde heller ikke tenkt å gå i dybden og begynne med å trekke inn sånt. Nøydemeg med litt synseri.

Og gratulerer med fin, ny ugle forresten.

Synseri er greit det og, men da må det være lov å påpeke at det er synseri også! :)

Takk skal du ha, er den ikke fin? En MorHubro in the making..:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå snakker vi forbi hverandre.

Jeg snakker om hva ordet betyr.

Du snakker om hvordan ordet brukes.

Ser du problemet her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS. Jeg tror diagnosen heter "disassosiativ personlighetsforstyrrelse" i dag. Men det er en stund siden jeg bladde i de diagnosene så jeg er ikke helt sikker. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uAnonymBruker

Jeg er utro konstant når jeg er i et forhold, så jeg kan ikke ha fast kjæreste men sånn var jeg før jeg fikk psykiske problemer også, så jeg er nok bare en kjip person.

Men at utroskap kan linkes mot enkelte psykiske diagnoser tror jeg absolutt.

edit: rettet skrivefeil

Endret av uAnonymBruker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er utro konstant når jeg er i et forhold, så jeg kan ikke ha fast kjæreste men sånn var jeg før jeg fikk psykiske problemer også, så jeg er nok bare en kjip person.

Men at utroskap kan linkes mot enkelte psykiske diagnoser tror jeg absolutt.

edit: rettet skrivefeil

Det er ikke noe i veien med deg for det vet du. Du må bare finne en som kan akseptere deg som du er. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Psykiske lidelser er så mangt.

En del psykiske lidelser leder til tilbaketrekkning, isolering, tiltaksløshet og/eller en følelse av at alt er meningsløst. Noen personlighetsforstyrrelser innebærer at man ikke har interesse av andre folk, eller er veldig avhengig av de få nære man har rundt seg. I disse tilfellene tror jeg på ingen måte at det er mer sannsynlig at personen kommer til å være utro, da hovedsymptomet er tilbaketrekking og mindre kontakt med andre.

I andre tilfeller av mer vanlig angst, depresjon etc. tror jeg sannsyngligheten for dette er som med alle andre mennesker. En veldig stor del av befolkningen rammes av depresjon en eller annen gang i livet, og det er veldig individuellt hvordan man reagerer på det. Noen har kanskje lavt selvbilde og behov for bekreftelse/behov for å føle NOE når man ellers er ganske følelsesdød mens andre treker seg tilbake og isolerer seg og sliter med mye skyldfølelse og skam. Dette er også trekk som finnes, om enn i mindre grad, hos mange andre uten psykiske lideler i befolkningen så jeg vil ikke tro at denne gruppenen er mer eller mindre utsatt enn andre.

Så har man en gruppe som er mer ekstrenaliserende, det betyr at man tar ut sin psykyske sykdom heller enn å trekke seg tilbake å bli stille. En del av disse kan være mer aggressive, bruke rus og ha et mer utsvevende seksualliv. Impulsivitet forekommer ofte blandt denne gruppen, noe som kanskje kan øke sannsynligheten noe. En del av disse som også bruker en del rus, mister hemninger og kontroll over seg selv og kan miste følelsen av å henge sammnen med virkelgehten. Det er da ikke så rart at man kan gjøre dumme ting og ha mindre kontroll på alle områder i livet. En del av disse lidelsene har som symptom en ukritisk atferd mot andre, seksualisert attferd og utsvevende seksualitet (på en slik måte at personen selv lider under det og skader seg selv og sine forhold til andre mennesker med sin atferd. Det er altså ikke den typen mennesker som er velfungerende men frie sekseullt), mens andre IKKE har dette som symtomer selv om man er den mer eksternaliserende kategorien av psykiske lidelser.

Dette er bare en grov skissering av hva psykiske lidelser er. Det er egentlig en langt mer detaljert inndelign enn dette, men dette er likevel noe av hovedgruppene, med sine mange underkategorier. Det er derfor ikke mulig å si noe om "om folk med psykiske lidelser er mer utro" fordi det er en så stor kategori med et helt varierende spekter av atferd og symptomer. Det er ikke mulig å kategoriere alle i en, og si noe om hele gruppen. Mennesker med psykiske lidelser er like forskejllige som dem uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

PS. Jeg tror diagnosen heter "disassosiativ personlighetsforstyrrelse" i dag. Men det er en stund siden jeg bladde i de diagnosene så jeg er ikke helt sikker. :P

Dyssosial mener du. Å dissosiere er noe helt annet. Ikke mye fornuftig ute å går i denne tråden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyssosial mener du. Å dissosiere er noe helt annet. Ikke mye fornuftig ute å går i denne tråden...

ja, enig der. Dyssosial PF er det, en pf med nedsatt samvittighet og dårlig impulskontroll.

Dissosiativ lidelse er noe helt annet, en lidelse hvor man psykisk drømmer seg vekk fra virkeligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Koseklumpen

Jeg kan bare snakke for meg selv da. Jeg har en psykisk lidelse, men er ikke utro av den grunn. I dårlige perioder kunne det aldri fallt meg inn å være utro, ei heller i gode perioder.

Til tross for at jeg kan være veldig turbulent følelsesmessig til tider så holder jeg meg til partneren min, uansett hva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest psykopat

spørsmålet til ts var ikke om "de med psykise lidelser" var mere utro. det var om de var mere "løsslupne", gikk fra den ene til den andre etc.

uansett som noen andre sa her. folk med psykiske lidelser er så forskjellige som folk uten. til og med de med samme diagnose. et eksempel på folk som kan bli mere "løsslupne" er bipolare. riktignok kun når de er i den maniske, eller hypomaniske fasen. men det vil heller ikke si at alle bipolare er løssluppne i denne fasen. det er mere som at mange kan bli "løsslupne" på festival om sommeren. men det vil allikevel ikke si at alle blir det!

så denne kompisen so har en psykisk lidelse: hvis du lurer på om det er fordi han har en psykisk lidelse at han er "løssluppen" så bør du i første omgang finne ut hvilken psykisk lidelse han har! det er bare få psykiske lidelser som kan assosieres med "løsluppenhet".

og I andre omgang om han var "løssluppen" før han ble psykisk syk. eller ev. i friske perioder.

men egentlig er det bare å gi opp å generalisere, og nøye deg med at han er løssluppen, og det er ingen grunn til å tro at andre med psykiske lidelser er som han. men at du muligens vil finne likhetstrekk hos NOEN (langt i fra alle) med samme diagnose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være stygg altså, men kan enkelte av de få tendenser til mere "løssluppenhet" og "fri ufoldelse", dårlig impulskontroll mht dating og sex(tar den ene så den andre osv)? Noen som har vært borti dette?

det kommer sikkert an på hva slags psykisk lidelse det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...