AnonymBruker Skrevet 28. juni 2011 #1 Skrevet 28. juni 2011 Hva synes dere om å vaksinere barna, og hva er dine argumenter for eller imot? Min lenke
Tøsen Skrevet 28. juni 2011 #2 Skrevet 28. juni 2011 Er 100% enig med det Gunnar Tjomlid skriver i bloggen sin ang. vaksinering. Nå er det utbrudd av meslinger i flere europeiske land. Er det noen der ute som tør å la være å vaksinere barna sine?! 6
Gjest gurimalla Skrevet 28. juni 2011 #3 Skrevet 28. juni 2011 Jeg har fullvaksinert begge mine barn og gjør det fordi det er dokumentert at vaksiner har god virkning og i flere tilfeller nesten utryddet sykdommer (eks. polio). Jeg mener alle barn som tåler det (noen er ekstremt allergiske) bør vaksineres. Dersom mange nok vaksineres vil det oppstå noe som heter gruppeimmunitet og da vil de som ikke tåler vaksiner også bli beskyttet. 8
Gjest imli Skrevet 28. juni 2011 #4 Skrevet 28. juni 2011 Mine ungar følger vaksinasjonsprogrammet, tør ikkje anna. Farene ved å vaksinere seg er minimale, medan fleire av barnesjukdommane kan vera dødelege. 9
Gjest Gjest Skrevet 28. juni 2011 #5 Skrevet 28. juni 2011 Det verste med vaksinemotstanderne er at de øker risikoen for at andre skal bli syke, blant annet barn som er for små til å motta vaksiner. De er også helt uvillige til å høre på logikk og rasjonelle argumenter. Min drøm er at de kan finne sammen og flytte til en ubebodd øy, så kan de og barna deres dø av sykdommer og la oss andre være i fred. 13
Gjest navnelapp Skrevet 28. juni 2011 #6 Skrevet 28. juni 2011 Eg er fullvaksinert, og barna mine er fullvaksinert. Noko anna ville eg aldri våge. Eg planlegg å ta ei oppfylling av kikhostevaksine snart, mor mi har hatt kikhoste, og det var svært ubehageleg og vondt. Eit av barna mine reiste til Brasil på utveksling i forrige veke, og eg ville ikkje drøyme om å sende henne dit utan at ho hadde teke alle vaksinene som er anbefalt for det området ho skal reise i. Det ville vere heilt uforsvarleg, og eg ville aldri tilgitt meg sjølv å ikkje ha gjort det viss ho vart sjuk. Antallet personar som vert sjuke/får biverknader av vaksinene er forsvinnande lite samanlikna med dei som ville blitt sjuke og døydd dersom dei ikkje fekk vaksine. Men det verste for meg er at vaksinemotstandarane argumenterer på grunnlag av informasjon som er formidla av "fagfolk" som driv med løgn og bedrageri. Utsegnene bygger på forfalska forskningsresultat og rein svindel. Det er det mest hårreisande. Men eg syns også det er ganske ille når homeopaten Gro Lystad uttalar: "I steinermiljøet eksisterer det smitteringer der bl.a. meslinger bevisst spres til barn. Jeg er helt sikker på at det er positivt for et barn som er friskt. Det kan tenkes at enkelte barn vil dø, men det gjelder de som er svake på forhånd. Meslinger er ifølge Rudolf Steiner en transformerende sykdom som gjør at du vokser som menneske. Dette blir vi fratatt ved vaksinasjon." Så svake barn bør få døy for at dei sterke barna skal få ein "transformerende sykdom"? Galskap satt i system, spør du meg. 7
Ciara Skrevet 28. juni 2011 #7 Skrevet 28. juni 2011 Min gutt følger også vaksineprogrammet. Jeg synes det er både tryggest og mest solidarisk. 3
SmallTalk Skrevet 28. juni 2011 #8 Skrevet 28. juni 2011 Jeg mener i utgangspunktet at man bør ta de vaksinene som blir tilbudt, men selv så er jeg ikke fullt vaksinert. Kommer heller aldri til å bli det. Reagerte kraftig på MMR som liten, og har ikke tatt påfyllingsdosen av den grunn. Min reaksjon på vaksinen var så ille at mamma ikke turte å la brodern få MMR-vaksinen heller. Vaksiner som har havnet inn i vaksineprogrammet er der av en grunn, og da bør man ta de vaksinene man kan. Tåler man dem ikke så stiller saken seg annerledes, men da er det viktig at de som kan vaksinere seg faktisk gjør det. I tillegg så bør det faktisk opplyses litt bedre om hvilke vaksiner man anbefales å ta booster av som voksen. En ting jeg derimot må si jeg synes er dumt er at mange sykdommer slåes sammen til en vaksine, og det ikke er mulig å få tak i enkeltkomponentene separat. 2
Tøsen Skrevet 28. juni 2011 #9 Skrevet 28. juni 2011 Jeg mener i utgangspunktet at man bør ta de vaksinene som blir tilbudt, men selv så er jeg ikke fullt vaksinert. Kommer heller aldri til å bli det. Reagerte kraftig på MMR som liten, og har ikke tatt påfyllingsdosen av den grunn. Min reaksjon på vaksinen var så ille at mamma ikke turte å la brodern få MMR-vaksinen heller. Jeg er i samme situasjon som deg, fikk bare den første dosen av MMR-vaksinen som barn da jeg reagerte veldig på den. Derfor er det viktig at alle som tåler vaksinene tar dem, slik at de som ikke skulle tåle dem også er beskyttet mot smitte. Ellers fikk jeg påfyll av vaksine mot stivkrampe, difteri og kikhoste etter en trynings her for noen år siden. Men året etter fikk jeg likevel kikhoste. Ikke uvanlig at dette skjer, heldigvis fikk jeg et mye mildere sykdomsforløp siden jeg hadde vaksinen.
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2011 #10 Skrevet 28. juni 2011 Man spiller ikke bingo med barna sine gjør man? Vel da vaksinerer man de! Alt annet er idioti. 6
dreia Skrevet 28. juni 2011 #11 Skrevet 28. juni 2011 Jeg har fulgt vanlig vaksinasjonsprogram selv, og det har vi planer om for gutten også. Jeg er sikker på at de nasjonale anbefalingene er laget av personer som har mye mer erfaring og kunnskap om hvilke vaksiner som er fornuftige å ta enn det jeg og min mann har (og mer enn den kunnskapen vi kan lese oss opp til på egenhånd). Det er ikke alltid en vet best selv, og da hører en på eksperter. Dessuten er det for å beskytte gutten mot farlige sykdommer, og for å beskytte andre som ikke kan ta vaksinen pga. allergi e.l. 2
Monica1968 Skrevet 29. juni 2011 #12 Skrevet 29. juni 2011 Jeg har ikke barn, men jeg er helt klart for at alle som tåler det(voksne som barn) skal vaksinere seg. Som barn fikk jeg dog ingen vaksiner, da pappa har et familiemedlem som ble meget dårlig av vaksiner, med den følge at min far har et ensidig negativt bilde av vaksiner, med den følge at jeg har hatt flere barnesykdommer, kom meg gjennom dem uten komplikasjoner, og lever fremdeles i beste velgående.
Pria Skrevet 29. juni 2011 #13 Skrevet 29. juni 2011 Jeg kommer fra et land der barn dør av sykdommer som vi her i Norge ser på som en bagateller så ja, mamma og pappa vaksinerte alle oss barna og de fornyes om de trengs i forbindelse med reise etc. 2
Gjest Dorey Skrevet 29. juni 2011 #14 Skrevet 29. juni 2011 Selvfølgelig skal man vaksinere barna! Noe annet er jo det rene vanvidd
FangeLiv Skrevet 17. juni 2012 #15 Skrevet 17. juni 2012 Jeg mener i utgangspunktet at man bør ta de vaksinene som blir tilbudt, men selv så er jeg ikke fullt vaksinert. Kommer heller aldri til å bli det. Reagerte kraftig på MMR som liten, og har ikke tatt påfyllingsdosen av den grunn. Min reaksjon på vaksinen var så ille at mamma ikke turte å la brodern få MMR-vaksinen heller. Vaksiner som har havnet inn i vaksineprogrammet er der av en grunn, og da bør man ta de vaksinene man kan. Tåler man dem ikke så stiller saken seg annerledes, men da er det viktig at de som kan vaksinere seg faktisk gjør det. I tillegg så bør det faktisk opplyses litt bedre om hvilke vaksiner man anbefales å ta booster av som voksen. En ting jeg derimot må si jeg synes er dumt er at mange sykdommer slåes sammen til en vaksine, og det ikke er mulig å få tak i enkeltkomponentene separat. Gammel tråd dette, jeg fant den da jeg søkte på mmr-vaksine. Smalltalk og Tøsen, hvis dere er her fortsatt, kan dere skrive litt spesifikt om hvordan det artet seg da dere ble så dårlig av vaksinen? Hvor lenge varte det? Er helt fotvilet her, vår gutt på 15 mnd ble syk (høy feber) på onsdag, nøyaktig ei uke etter mmr-vaksinen. I disse fem dagene har han vært så dårlig som han aldri har vært før. Kjenner ikke gutten min igjen lenger, han skriker hele dagen og er masse våken om natta :-( Har også fått blemmer på tungasom gjør at han ikke klarer å spise, drikke eller ta smokk (som han elsker). Har andre hatt lignende sterk reaksjon på mmr-sprøyta? Er så fælt dette her.
SmallTalk Skrevet 17. juni 2012 #16 Skrevet 17. juni 2012 FangeLiv: Etter det jeg har skjønt på mamma så var det største problemet med meg at jeg svimte av og sluttet å puste flere dager på rad etter vaksineringen. Når dette endelig sluttet så kom det en runde med feber og helt vanvittige raserianfall som hverken legen eller mamma hadde sett liknende til, men det var besvimelsene og pustestansen som var det som var værst.
Gjest Gjest Skrevet 17. juni 2012 #17 Skrevet 17. juni 2012 det er til beste for barna å følge vaksinasjonsprogramet. vi er i ett heldig land som får denne miligheten. meslingutrudd er nevnt her. en annen ting er stivkrampe,når gullet trakker på en rusten spiker,da bør du vite om barnet er vaksinert eller ikke. det er også en stor fordel for barnet som voksen,som kjent reiser folk mere og noen land må man vaksineres ekstra for å dra til.
FangeLiv Skrevet 17. juni 2012 #18 Skrevet 17. juni 2012 FangeLiv: Etter det jeg har skjønt på mamma så var det største problemet med meg at jeg svimte av og sluttet å puste flere dager på rad etter vaksineringen. Når dette endelig sluttet så kom det en runde med feber og helt vanvittige raserianfall som hverken legen eller mamma hadde sett liknende til, men det var besvimelsene og pustestansen som var det som var værst. Tusen takk for raskt svar. Besvimt har han ikke gjort, greit å få litt perspektiv. Noe pustebesvær har han. Stakkars deg, og stakkars mammaen din, må ha vært fælt for henne og. Men ingen varige men for deg eller?
SmallTalk Skrevet 17. juni 2012 #19 Skrevet 17. juni 2012 Tusen takk for raskt svar. Besvimt har han ikke gjort, greit å få litt perspektiv. Noe pustebesvær har han. Stakkars deg, og stakkars mammaen din, må ha vært fælt for henne og. Men ingen varige men for deg eller? Jeg fikk ikke noen varige mén nei, men det ble med den ene vaksine dosen. Og den tror jeg fungerte som bare rakkern, for jeg utviklet ihvertfall antistoffer mot rubella etterpå. Jeg har bare fått fortalt hva som skjedde, men jeg tror de dagene har brent seg fast i hukommelsen til både mamma og pappa. Får håpe at sønnen din blir bedre snart! Har du vært i kontakt med lege for å få registert bivirkninger etc?
Gjest navnelapp Skrevet 17. juni 2012 #20 Skrevet 17. juni 2012 Gammel tråd dette, jeg fant den da jeg søkte på mmr-vaksine. Smalltalk og Tøsen, hvis dere er her fortsatt, kan dere skrive litt spesifikt om hvordan det artet seg da dere ble så dårlig av vaksinen? Hvor lenge varte det? Er helt fotvilet her, vår gutt på 15 mnd ble syk (høy feber) på onsdag, nøyaktig ei uke etter mmr-vaksinen. I disse fem dagene har han vært så dårlig som han aldri har vært før. Kjenner ikke gutten min igjen lenger, han skriker hele dagen og er masse våken om natta :-( Har også fått blemmer på tungasom gjør at han ikke klarer å spise, drikke eller ta smokk (som han elsker). Har andre hatt lignende sterk reaksjon på mmr-sprøyta? Er så fælt dette her. Har du vore hos legen med guten din? Veit du sikkert at dette er ei bivirkning, eller kan det vere noko anna?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå