Gå til innhold

Opptrening etter kneskade på helsestudio med instruktør


Gjest Marianne

Anbefalte innlegg

Gjest Marianne

Nå har jeg forsøkt flere fysioterapauter med opptrening etter en kneskade med opperasjon.

Men synes ikke jeg får den treningen jeg trenger.

Gikk noen år før jeg fikk opperasjonen. (TTT i helsenorge :angry: )

Dermed har rygg og nakke fått en del skjevheter og plager siden jeg gikk feil så lenge.

Var veldig aktiv og sterk tidligere, men merker at veldig godt at muskelaturen jeg hadde er blidt kraftig redusert av så lang tid med passivitet.

Men fysioterapautene konsentrerer seg kun om kneet og ikke at jeg nå har en hel kropp som trenger opptrening.

Vurderer å forsøke helsestudio til høsten.

Tenkte og på å spandere på meg en del timer med instruktør i oppstarten for styrkeøvelser for hele kroppen for å få en god start og ikke gjøre ting feil.

Det blir dyrt ja siden dette er helt privat, men med den elendige hjelpen jeg får offentlig tror jeg ikke jeg vil komme meg på bena igjen. Men heller får flere plager.

Er det noen andre som har forsøkt helsestudio eller annen privat opptrening etter langvarig skade ?

Hvordan er din erfaring med det kontra offentlig opptrening ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

Jeg opererte kneet for noen år tilbake her (ca 4 år vell).. Var hos fysio jeg også men det droppet jeg ganske så fort... Jeg fant en massør som masserte leggen og låret, og ryggen for der satt det litt også... Jeg var så heldig at jeg gikk på skole for å utdanne meg som massør samtidig så jeg fikk en del massasje der også da :-D

Samtidig begynte jeg å trene styrke på egen hånd... Det skulle ikke mange ukene til før jeg var helt fin og kunne danse og hoppe og til og med spille håndball igjen!!! Helt utrolig!!

Har du ikke trent så mye styrketrening før kan det være veldig smart å reise til et treningssenter å få hjelp. Er du litt kjent med trening er det ikke noe problem å trene det opp selv (om du er flink til å trene for deg selv da... hihi)

For min del hadde jeg nok aldri vært så fin i beinet om jeg ikke hadde ordnet opp i det selv desverre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg brukte fysioterapeut etter et beinbrudd så gikk treningen kun på bein. Jeg meldte meg inn i et treningssenter som har en avtale med et fysikalsk institutt. Ergo så fikk jeg en fysioterapeut til å sette opp et treningsprogram for hele kroppen som også tok hensyn til begrensningene mine.

Det finnes mange dyktige personlige trenere. Sjekk litt ut før du ber om en prøvetime på et treningsstudio. Eventuelt et fysikalsk institutt som har egen treningssal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor du bor, men hvis du bor i nærheten av Oslo kan jeg virkelig anbefale Nimi.

Jeg går der pga skade i kneet, og i mitt treningsprogram har jeg også øvelser for rygg og nakke, da dette er noe jeg trenger pga min jobbsituasjon. Øvelsene jeg har fått tar for seg nesten hele kroppen, selv om jeg egentlig kom dit pga kneet.

De er spesialisert innen idrettsfysio, så de har spesialkompetanse. Det er f.eks en der som har spesialisering på knær.

Vær obs på at ikke alle personlige trenere er like gode. Du bor i hvertfall få noen som virkelig har kompetanse pga kneet ditt, så det ikke blir værre pga feiltrening.

Lykke til, håper du finner den hjelpen du trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor du bor, men hvis du bor i nærheten av Oslo kan jeg virkelig anbefale Nimi.

Hvor mye koster det å gå der? Jeg føler ikke at fysioterapeuten min hjelper meg noe mer framover, jeg har stagnert føler jeg. Jeg har fått øvelser, men det blir bare det samme hele tiden, jeg føler at jeg trenger litt mer belastning og et treningsprogram som hjelper meg framover. Jeg antar at Nimi er flinkere på å øke treninga så man ser progresjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye koster det å gå der? Jeg føler ikke at fysioterapeuten min hjelper meg noe mer framover, jeg har stagnert føler jeg. Jeg har fått øvelser, men det blir bare det samme hele tiden, jeg føler at jeg trenger litt mer belastning og et treningsprogram som hjelper meg framover. Jeg antar at Nimi er flinkere på å øke treninga så man ser progresjonen?

Jeg er foreløpig ganske ny der, men jeg er foreløpig veldig fornøyd. De har ikke sånn NAV-avtale, så det koster 4-500kr for hver gang. Jeg tror det varierer litt i forhold til hvem man går til. Jeg trener på egenhånd det programmet jeg har fått, og er der en gang i uken for å sjekke progresjon, om jeg har problemer og massasje av mitt problemområde. Jeg har lært mye bare på de få gangene jeg har vært der.

Har tidligere hatt en annen fysio på et annet sted, og der følte jeg også at jeg stagnerte, og på Nimi har jeg fått mange fler øvelser og tøyinger/strekkinger.

Når man ringer forteller man jo hvilket problem man har, og da kan du be om en som er god på det området du sliter med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aha! Det hørtes jo mye bedre ut. Og kan alle gå der, eller må man ha henvisning? Jeg betaler trehundreognoe der jeg går nå (de har heller ikke NAV-avtale), men det hjelper jo ikke så mye. Er voldsomt lei av halvfungerende knær nå!

...men...hvor ofte/mye må du gjøre øvelsene, og gjør du dem hjemme eller på treningssenter? Jeg er utbrent, nemlig, og orker ikke mer enn 30-45 min 3-4 ganger i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne

Ser ut til at det er ganske vanlig at fysioterapauter konsentrerer seg om bare det kneet som er opperert. Selv om en gjerne har en hel kropp som trenger trening, spessielt om en har gått lenge.

Har samme erfaring som Dragonfly84 med at jeg føler at treningen stegnerte også.

Hvilke øvelser hadde du ?

Jeg trente opp ned trapp, sitte med en liten ball mellom knea opp og ned, opp på tå, knebøy, stå på et ben og svinge med det andre på balangsepute. Og så den hvor en setter det skadede benet frem og bøyer/knebøy.

Det var det....

Hos en annen var eneste forskjell at han hadde og et aparat jeg skulle sitte og fikk en bøyle under kneet som jeg skulle presse ned.

Sykkel rolig i 10-20 min hører også med.

Ingen utstrekking av noe slag. Ble frarådet å strekke ut noe, selv da muskelaturen var på sitt svakeste.

De 8 mnd første mnd var uten å strekke ut gikk lårmuskelen fulstendig i krampe over flere uker. Syykt vondt og mye jobb med å få løst opp. Trengte ikke akkuret det i tillegg :kjefte: (var før opperasjonen)

Blir litt vel langt å kjøre for for min del til nimi desverre, men har hørt at de skal være bra.

Mynona-83. Har allerede fått feiltrening desverre hos en av fysioterapautene. Er ymse hvor flinke de er også så en bør stole mest på sin egen magefølelse har jeg funnet ut.

Har et par treningsstudioer i kikkerten som har fysioterapauter som personlige trenere. Etter reklamen å dømme virker det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et par treningsstudioer i kikkerten som har fysioterapauter som personlige trenere. Etter reklamen å dømme virker det bra.

Det hørtes veldig lurt ut!!

Og noe som veldig mange av oss bør bli flinkere til (meg selv inkludert) er å bytte fysio/PT hvis vi ikke er fornøyde.

Har en venninne som er fysioterapaut, og hun sier at det er ganske mange dårlig fysioterapauter rundt om i landet. Og at de har NAV refusjonsordning er ingen garanti på kvalitet sier hun.

Lykke til begge to.

Jeg betalte forresten 370 for timen i dag på Nimi. Og har når fått fler øvelser for rygg i tillegg. Hoftene har mye å si for akkurat min skade, og da må man visst tenke på høyre skulder-venstre hofte og omvendt også. Så der tar de hvertfall for seg hele kroppen, og ikke bare muskulaturen rundt kneet.

Lykke til begge to!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...