Gå til innhold

Snakke rent

Orthia

Anbefalte innlegg

2 1/2-ringen min har et språk det til tider kan være svært vanskelig å forstå. Han blander sammen og utelater en rekke konsonanter. Når man "knekker koden" hans, ser man at sammenblandingen hans er relativt konsekvent (s=k, K=t, t=k, l=n, d=g osv), og sånn sett forstår faren hans og jeg det mest av hva han sier.

Jeg har forsøkt å lære ham riktig uttale, men det ser ut som han blir mer forvirret av det.

Når kan man forvente at barn snakker noenlunde rent?

Finnes det måter jeg kan hjelpe ham på, eller er det best å ta tiden til hjelp?

Jeg kan føye til at han har ordforråd og språkforståelse fullt på høyde med andre på samme alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gotthard

hei.

jeg arbeider hovedsakelig med 4 åringer og der er det alt fra det perfekte språk til noe uforståelig.

om din unge som enda ikke er tre år har lit dårlig språk er det ikke noe og tenke på , det er normalt.

og om du maser mye med det så kan språkutviklingen faktisk komme seinere.

et tips er og late som om du ikke forstår han når du kan det , han vil da bli frustrert og begynne og prøve og finne andre måter og gjøre seg forståelig på , noe som i mange tilfeller gjør at han blir flinkere til og stokke bokstavene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

et tips er og late som om du ikke forstår han når du kan det , han vil da bli frustrert og begynne og prøve og finne andre måter og gjøre seg forståelig på , noe som i mange tilfeller gjør at han blir flinkere til og stokke bokstavene.

Eventuelt gi opp fullstendig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det beste er å ta tiden til hjelp. Han er jo bare 2,5 år, og det er ikke unormalt at så små barn har et utydelig språk. Ikke lat som om dere ikke forstår hva han sier når dere faktisk forstår ham - det tror jeg bare vil føre til frustrasjon.Språket vil nok gradvis bedre seg - ingen grunn til bekymring når han er så liten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gotthard

et av poengene med og ikke forstå hva han sier er ikke og nekte og forstå noe , men at man tar enkelte ting om gangen , enkelte ord liksom.

og det blir vel mest brukt når barnet er noe større da det ikke er uvanelig at et barn i den alderen det her er snakk om ikke prater reint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bekymrer deg for språkutviklingen hans syns jeg du skal oppsøke helsestasjon, ppt eller logoped! Det kan være noe midlertidig han vokser av seg, eller det kan være noe mer. Syns du skal ta bekymringene på alvor og snakke med noen som kan undersøke litt.

En annen ting: Hvordan er det med guttens hørsel? Dette kan være et audioproblem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Jeg har noe kontakt med et barn som er tre og et halvt år nå. Dette barnet snakker enda ikke så rent at jeg klarer å forstå en hel setning så sant jeg ikke ser hva barnet direkte peker på. En av grunnen til dette barnets utydelige språk, fikk jeg forklart var foreldrenes ulike dialekter. Så selv om barnet er i barnehage hele dagen og da hører rent bokmål, har barnet problemer med å lære å snakke rent nå. Så det kan visstnok være mange ulike grunner til at barn snakker "urent",men siden ditt barn bare er to og et halvt ville jeg ikke være bekymret så lenge du tar deg tid til å lese for barnet, og lar det få tid til å gjenta ordene for å lære korrekt uttale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Jeg har vel egentlig ikke vært bekymret, bare litt usikker på hva som er normalt for aldersgruppen.

Gutten har også hatt en periode med stamming. Det bekymret meg når han selv ble lei seg fordi han ikke klarte å snakke. Stammingen har imidlertid gått over. Så lenge han selv ikke plages av at andre ikke forstår ham, plager det jo ikke meg.

Embla s: Hørselen har vært helt normal ved sjekk på helsestasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du skal ta det helt med ro. Min sønn er seks og prater fremdeles ikke helt rent (han hadde veldig nedsatt hørsel frem til han var tre år) så vi ligger i logopedsystemet.

Det er utrolig hvor lite bekymret de er i forhold til det jeg har vært og min sønn er nå skolegutt. Det aller meste retter seg opp av seg selv, og så sant det ikke er en fysisk grunn til sen språkutvikling gjøres det ingenting med det før han begynner på skolen.

Det du kan gjøre selv er å lese mye for han, snakke mye med han og la han besørge mye av pratingen selv. Øvelse gjør mester :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du kan gjøre selv er å lese mye for han, snakke mye med han og la han besørge mye av pratingen selv. Øvelse gjør mester    :blunke:

Det høres bra ut, vi er en familie av skravlebøtter og lesehester, så da blir han vel mester etterhvert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror også du kan ta det med ro litt til om han bare er 2 1/2 år. Mye kan rette seg selv det neste året. Har hatt logoped til to av mine barn, men de ventet til 4-5 års alderen for å se an språkutviklingen. Noen barn snakker helt korrekt fra før de er 2 år, men det er store individuelle forskjeller her og andre får ikke helt dreis på konsonanter o.l. før både 4-5-6 års alder (og senere).

Prat mye med han , og LES masse for han. Lesing er en god måte å få han til å utvikle språket og uttale. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ro helt ned. ingen fare, gutten er bare 2,5 år. IKKE lat som dere ikke forstår han, da vil han tilslutt gi opp. dere må prate tilbake med vanlig språk, ikke noe "baby språk". dersom det er ord du vet han kan si rent men ikke gjør det kan du si; mener du "ord"? eller "hva heter det igjen?".

det viktige før 3 års alder er resesivt språk (skrives det slik??), ikke ekspressivt.

alt er trolig ok med utviklingen til gutten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer nok etterhvert. Gutten jeg er stemor til begynte ikke å snakke forståelig før han begynte i barnehage 4 år gammel. Fram til da var det diverse lyder vi ikke skjønte bæret av og "se" når han så et fly eller noe.

Barn er så forskjellige, noen er tidlig ute og andre er senere uten at det er noe unormalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

først og fremst- ikke lat som om du ikke forstår han! jeg ser det er flere som poengterer dette også, og det er veldig viktig, det kan jo føre til at han slutter å prate..Også som flere sier det er ingen grunn til bekymring når han er så liten. men når han sier noe som uttales feil er det viktig at dere sier det som er riktig, ikke "hør nå er her det du sier er feil..", men rett og slett gjenta det han sier med riktig talemåte. Dette er en god måte og utvikle talespråket på. jeg jobber med denne aldresgruppen og har i tillegg til vanlig ped. leder utd. fordypning i småbarnsped. Vi har noen sterke språklige 2- åringer hos oss og noen midt på tre mens andre kommer etter litt etter litt. Og det med å lese for han, snakke med han som dere jo gjør er kjempe viktig! :D

Det du nevner med stamming er også helt normalt. Det kalles faktisk småbarnsstotring og kommer bl.a ofte av at de har så mye de ville ha sagt og har lært el. lagra så mange ord at rekkefølgen ofte er litt feil og det kommer litt hulter til bulter.

- det er ikke lett å være 2- åring å skulle lære seg et helt språk heller, ta tiden til hjelp og fortsett som dere gjør! og det med at sønnen din har en god språkforståelse gjør jo også mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Bare et lite apropo: Et barn må høre et ord ca 80 ganger før det forstår ordet, og kan prøve å uttale det.

Når det gjelder din lille, så ikke fortvil. Det er mange 2.5 åringer rundt som omtrent ikke prater ennå. Det tar litt tid, men når det løsner, så løsner det virkelig.

Prat sammen med barnet i hele setninger.

Ikke bare si ja, når barnet peker og ser "se!", men spør hva det er barnet ser? Om du ser hva det er barnet ser, så kan du spørre om det ser f.eks kakeboksen?

Konsonanter er det helt normalt at barn forveksler, da de ikke er helt inne i språket ennå (yilbake til hvor mange ganger et barn må høre et ord for å "lære" det)

Du kan gjerne gjenta ord, men ikke mas med at han MÅ si det, eller at du sier samme ordet 10 ganger. Gjentakelse er beste måten å lære på, men alt med måte.

Husk at når du gjentar et ord som han for eksempel sier feil, si det tydelig.

og det viktigste av alt: ROS barnet når han får noe til!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...