Gå til innhold

Hæ? Er dette fedme..?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

jeg kan ikke tro mange av de svarene i denne tråden her. Mange er helt sykelig opptatt av mat og trening og kropp, det har tatt helt av. Ja, det er viktig å ta vare på kroppen sin. Å si at jenta på det bildet er feit, er helt forkastelig, det er ikke rart unge jenter begynner å slanke seg og bekymre seg, når dette henges ut som fedme. Synes hele tråden er forkastelig og burde stenges

Om du ikke har fått det med deg, så er det jenta selv som skriver at hun faller under kategorien fedme. Flesteparten her sier jo at hun ikke lider av fedme. Så, calm down.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det som er så fantastisk med den siden er alle ulikhetene som er der ute. Mange av bildene er sjokkerende fordi folk veier mer enn man skulle tro eller fordi de veier så utrolig mye mindre enn det ser ut på bildene. Spennende hvor mye plassering og kroppstype faktisk har å si :) En jente med bmi på 24 ville jeg trodd veide 15 kg mer og hadde en bmi nærmere 30 pga kroppsformen, mens andre, slik som bildet til ts ville jeg tippet mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvorfor er det sånn, tror du? Kanskje fordi svært mange dør før de når ned på så lav BMI?

Dersom du i fullt alvor TROR at man faktisk dør av å ha en BMI på mellom 17 og 18 1/2, kan jeg nesten ikke la være å le. Det er riktig at det er farlig å være sterkt undervektig, dvs. anorektisk, men da snakker man om kvinner på den nevnte høyden som veier 30 - 35 kilo(og selv de dør som regel av lungebetennelser o.l.; ikke undervekten i seg selv).

For øvrig er jeg selv 178 cm og 57 kilo, og har en BMI for 17. Av en eller annen merkelig grunn overlever jeg altså likevel, sågar med meget god fysisk form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk bærer vekten forskjellig. Vekt har ingenting å si for hvordan man ser ut.

I en annen tråd for en stund siden fant jeg fram bilder av to forskjellige jenter fra samme nettside som åpningsinnlegget. De var like høye, så veldig like ut i kroppen, men hadde faktisk 15kg forskjell på vekta. Den ene veide 53, den andre 68.

Folk må lære seg at vekt og BMI ikke har så mye å si for hvordan man ser ut. Det er sammensetning av muskler/fett og kroppstype som har mest å si.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest white tiger

Det er utrolig hvor forskjellig vekt folk kan ha selv om kroppene ser like ut. Synes ikke bmi er noen bra måte å finne ut om folk er overvektige på siden det ikke tar hensyn til muskler. Denne dama her hadde jeg tippa veide rundt 80 kg, men overrasker meg ikke at det er 93.

Selv bærer jeg også vekta mi bra. Jeg er 167 cm og 70 kg, og driver å prøver å gå ned etter en graviditet. For en del år siden hadde jeg spiseforstyrrelser og var nede på 52 kg. Bmi var da 18. Det var IKKE sunt for meg iallfall. Jeg mista menstuasjonen, mistet synet hele tiden (dvs blackout uten at jeg besvimte), jeg fikk anemi, osv. Jeg hadde ikke fett på kroppen og mista mye muskelmasse i armene. Men hadde det ikke vært for at kroppen ikke fungerte og at jeg hadde spiseforstyrrelser så kunne jeg godt tenke meg å hatt den kroppen jeg hadde. Heller det enn den jeg har nå. Synd å si det egentlig, men å være beinrangel er så mye mer akseptert enn å ha litt fett på kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du i fullt alvor TROR at man faktisk dør av å ha en BMI på mellom 17 og 18 1/2, kan jeg nesten ikke la være å le. Det er riktig at det er farlig å være sterkt undervektig, dvs. anorektisk, men da snakker man om kvinner på den nevnte høyden som veier 30 - 35 kilo(og selv de dør som regel av lungebetennelser o.l.; ikke undervekten i seg selv).

For øvrig er jeg selv 178 cm og 57 kilo, og har en BMI for 17. Av en eller annen merkelig grunn overlever jeg altså likevel, sågar med meget god fysisk form.

Har jeg skrevet at alle med BMI på 17 dør? Nei, jeg har ikke det gitt. Det er heller ikke alle med BMI på 30 som dør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns det er litt rart at mange kvinner her inne svarer at hun ser stram og slank ut. For det var hun virkelig IKKE. Hun har altfor store lår til å bli kalt stram. Og jeg er enig i en uttalelse om at hvis jeg hadde sett sånn ut så hadde jeg slitt med å få meg kjæreste. Det er ikke lekkert å være overvektig, og hvis det eskalerer så blir det direkte usunt! rart mange av dere ikke ser det.

Tror nok ikke at det hadde vært kiloene som hadde vært problemet hvis du ikke hadde fått deg kjæreste hvis du så slik ut i alle fall.Mange menn liker kvinner med former og at det er litt å ta i. Mere å være glad i vet du ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Hun har finere kropp enn meg, og jeg har ikke hatt noe problemer med å få meg kjæreste, i alle fall.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan si mye om BMI, men det er fremdeles en relativt valid formel for de aller fleste. Problemet med BMI er heller at den ikke fanger opp normalvektige med for høy fettmasse enn at folk blir feilaktig plassert i overvektsklassene.

Enkelte menn med høy muskelmasse vil kunne havne i feil kategori (overvektig eller feit), men det er svært sjelden at en kvinne vil havne i feil kategori pga. høy muskelmasse.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Selv bærer jeg også vekta mi bra. Jeg er 167 cm og 70 kg, og driver å prøver å gå ned etter en graviditet. For en del år siden hadde jeg spiseforstyrrelser og var nede på 52 kg. Bmi var da 18. Det var IKKE sunt for meg iallfall. Jeg mista menstuasjonen, mistet synet hele tiden (dvs blackout uten at jeg besvimte), jeg fikk anemi, osv. Jeg hadde ikke fett på kroppen og mista mye muskelmasse i armene. Men hadde det ikke vært for at kroppen ikke fungerte og at jeg hadde spiseforstyrrelser så kunne jeg godt tenke meg å hatt den kroppen jeg hadde. Heller det enn den jeg har nå. Synd å si det egentlig, men å være beinrangel er så mye mer akseptert enn å ha litt fett på kroppen.

Jeg er 163 og veier ca 51 kg. Jeg har veldig regelmessig menstrasjon og alle mål av blodverdier etc. tilsier at jeg er sunn og frisk. Jeg spiser rett, og passer på å få i meg det jeg trenger. Jeg spiser også det jeg vil av usunne kalorier, men jeg har ikke mage som ar så stor trang til enorme mengder av akkurat det kanskje. Jeg har litt fett på mage og lår, men kunne tenkt meg litt mer muskler slik at jeg kom opp i 55 kilo. Jeg er på ingen måte et beinrangel, jeg har en fin rumpe og ok former ellers og får aldri høre at jeg er for tynn, men heller at jeg ser flott ut. (tidlgiere når jeg var 48 kilo fikk jeg alltid høre at jeg var for tynn og måtte spise mer). Men jeg vil som sakt opp litt til. Man trenger på ingen måte å være usunn for å ha en BMI på 18.

Dette med fedme har med mål av risiko for å utvikle hjerte-karsykdommer feks. Det kan godt tenkes at mange kan bære vekta si godt, og bildet her er et godt eksempel på det. Jeg hadde ALDRI tippa henne på 93 kilo. Likevel kommer man ikke vekk i fra at en BMI på over 30 øker risikoen betraktelig for livstidssykdomer uansett hvor godt man bærer den vekta eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest white tiger

Gjest_*: Jeg mente ikke at alle som har bmi på 18 er usunne beinrangler :) Jeg skulle bare få frem at ikke alle kan ha en bmi på 18 uten at kroppen tar skade av det. Noen er sunne og friske med en bmi på 18, andre (som meg) får en rekke problemer og blir veldig hengslete. Derfor er ikke bmi noen bra måte å måle overvekt/undervekt på. Bmi tar ikke hensyn til muskelmasse eller beinbygning. Og ja, jeg vet at beinmasse ikke veier stort, men en person med bred beinbygning må nødvendigvis ha ekstra bløtvev også. Hvis en person er 10 cm breiere enn en annen person, så er det ikke bare 10 cm med bein. Det er 10 cm med alt :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at det kommer til å bli vanskelig for henne å finne seg en kjæreste fordi hun ser slik ut, er jo bare tull! Er jo mange gutter som tenner på litt fyldigere jentekropper. Husker jeg hatet rumpa og låra mine over alt på jord, før jeg møtte kjæresten min. Det var først da jeg begynte å sette pris på formene mine, ettersom han sa han syntes det var kjempesexy. Selvsagt er ikke alle gutter som han, men de finnes de også - og det er ikke få av dem!

Jeg selv er noe smalere enn jente i startinnlegget, men har likevel samme kroppsform. Smalere lår og hofter, men ellers kunne det fint vært meg :)

Endret av xavi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...