villemo84 Skrevet 27. juni 2011 #1 Del Skrevet 27. juni 2011 Jeg er født med hofteleddsdysplasi som aldri ble skikkelig behandlet og nå, i en alder av 26, har jeg fått slitasjegikt! Er det noe å gjøre med det? På legen hørtes det ut som eneste mulighet er å skifte hofte, men det ville ikke bli gjort før noen år! Er det meninga at jeg skal gå i flere år med konstant vondt?? Skjønner ikke hvordan jeg skal kunne fortsette i full jobb da og jobbe må jeg jo! Blir veldig glad hvis noen vet litt om det her! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fairchild Skrevet 27. juni 2011 #2 Del Skrevet 27. juni 2011 Du kan prøve fysioterapi for å utsette operasjonen så langt det går, men har du fått påvist slitasjegikt allerede i en alder av 26 år vil du nok måtte ha en operasjon om ikke så alt for lenge, avhengig av hvor langtkommen slitasjen er og hvor mye det påvirker deg i hverdagen. Dessverre venter mange lenge på operasjon. På bakgrunn av alder og arbeidssituasjon kan det hende at du kan komme fram i køen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Havbris Skrevet 27. juni 2011 #3 Del Skrevet 27. juni 2011 Sannsynligvis er det kun et tidsspørsmål før du må skifte hoften, og en skulle tro du ikke måtte vente så lenge siden du er ung. Må da være bedre å gjøre dette før du har så store smerter at det begrenser bevegelsesfrihet og arbeidsførhet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HumHum Skrevet 27. juni 2011 #4 Del Skrevet 27. juni 2011 Tror nok du kan få byttet hofter tidligre pga din unge alder. I mellomtiden er det viktig for deg å holde deg sunn og frisk og ikke minst jobbe litt med muskelaturen så du er sterk når den dagen kommer og du har fått nye hofter. Prøvd bassengtrening? Kjempefint da det ikke belaster så mye. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FruLuna Skrevet 28. juni 2011 #5 Del Skrevet 28. juni 2011 Det er ofte man venter litt ekstra lenge med å sette inn hofteproteser hos yngre personer, fordi protesene ikke varer evig og det er den første protesen som er best - og du skal jo leve lenger med protesen enn f.eks. en på 70 år. Det finnes andre behandlingsmuligheter som bør prøves først - smertestillende (til en viss grense), hjelpemidler, trening/fysio (f.eks. bassengtrening), evt. andre typer operasjoner enn protese som kan endre belastningsmønsteret i hoften. Hvis du allerede har mye smerter og blir hemmet i dagliglivet/arbeidet med de behandlingsmulighetene jeg har skissert over, kan det være du kan få skiftet hoften din tidligere, men dette vet nok legen din best! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
villemo84 Skrevet 28. juni 2011 Forfatter #6 Del Skrevet 28. juni 2011 tusen takk for svar Virker som om ny hofte kanskje er den beste muligheten for meg! Jeg jobber fullt og har to små jenter så hvordan jeg skal få tid til å bruke fysio eller bassengtrening kan jeg ikke helt se! Tar meg en time hver vei å komme til et basseng!!! Har akkurat fått full jobb igjen etter å ha vært arbeidsledig en stund så vil ikke lage trøbbel for arbeidsgiver med å måtte jobbe mindre! Ikke har jeg råd til å ha veldig mye fri heller! Har avtalt en ny time med legen så håper han kan hjelpe meg litt mer nå som jeg har fått svelget at jeg har fått gikt av alle ting! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HumHum Skrevet 28. juni 2011 #7 Del Skrevet 28. juni 2011 Håper at legen ser hva DU trenger. Fikk selv nye hofter da jeg var 22 år pga gikt. Noe av det beste som har skjedd meg, så jeg krysser fingrene for at du snart også har nye og gode hofter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå