Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har akkurat fått vite at jeg er gravid, og har prøvd å lese meg til hvordan foreldrepenger beregnes, men synes det er vanskelig å skjønne...

Hvis jeg som mor skal ha mest mulig av permisjonen, er det da kun min inntekt som teller, eller regnes det som et snitt av hva mor og far tjener?

Hvis noen har satt seg inn i regelverket er jeg veldig glad for litt tips :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Din inntekt tells når du har permisjon og mannen din sin inntekt tells når HAN har permisjon. Altså, dere tjener det samme som dere ville gjort om dere var ute i jobb, hvis dere velger 100% i 10 mnd eller hva det er, og at dere har jobbet dere opp til foreldrepenger selvfølgelig.

Nei, du tjener ikke mer (eller mindre) når du har permisjon bare fordi mannen din har høy (lav) lønn.

Skrevet

Det er som Glukk sier.

Det som er avhengig av mor er retten til foreldrepenger i utgangspunktet. Mor må ha vært i arbeid i seks av de ti siste månedene før fødsel for at mor og far skal ha rett på foreldrepenger. Mao - har ikke mor vært i arbeid har heller ikke far rett på foreldrepenger samme hvor mye han har jobbet. Dette er en regel som virkelig burde endres.

Men altså, når man først har rett på foreldrepenger beregnes foreldrepengene etter begges inntekt - mors foreldrepenger er basert på hennes lønn, mens fars foreldrepenger er basert på hans lønn.

Skrevet

...og NAV har en øvre grense for hva som utbetales, nemlig 6G. En G er i underkant av 80.000 nå.

Hvis du tjener mer enn dette kan det hende at jobben din betaler mellomlegget. Ellers mister du det.

Skrevet

Det er som Glukk sier.

Det som er avhengig av mor er retten til foreldrepenger i utgangspunktet. Mor må ha vært i arbeid i seks av de ti siste månedene før fødsel for at mor og far skal ha rett på foreldrepenger. Mao - har ikke mor vært i arbeid har heller ikke far rett på foreldrepenger samme hvor mye han har jobbet. Dette er en regel som virkelig burde endres.

Men altså, når man først har rett på foreldrepenger beregnes foreldrepengene etter begges inntekt - mors foreldrepenger er basert på hennes lønn, mens fars foreldrepenger er basert på hans lønn.

Dette er feil. Far har ikke rett på fedrekvote hvis mor ikke har jobbet, men han kan ta av fellesdelen hvis han selv har opparbeidet seg rett til foreldrepenger, og mor begynner å studere eller jobbe.

Skrevet

Det stemmer ikke, det er bare fedrekvoten som faller bort hvis mor ikke har rett på foreldrepenger.

Fra nav.no:

Stønadsperioden når bare du som far har rett til foreldrepenger

Du kan få foreldrepenger i opptil 38 uker med 100 prosent dekningsgrad og 48 uker med 80 prosent dekningsgrad ved fødsel og adopsjon. Dekningsgraden gjelder for hele perioden. Du har ikke rett til fedrekvote når mor ikke har rett til foreldrepenger

Skrevet

Det stemmer ikke, det er bare fedrekvoten som faller bort hvis mor ikke har rett på foreldrepenger.

Fra nav.no:

Flott! :) For en gangs skyld er jeg glad for at jeg har misforstått! ;)

Skrevet

Flott! :) For en gangs skyld er jeg glad for at jeg har misforstått! ;)

Tror det var sånn før, men heldigvis har de endret det. :)

Skrevet

Er "bare" fedrekvoten som faller fra, men det vil jo også si at samlet permisjonslengde blir langt kortere (og i motsetning til når far tar ut fedrekvoten så MÅ mor ut i arbeid/fulltidsstudier når far tar ut permsjon av felleskvoten).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...