Gå til innhold

bytte til annen behandler på samme behandlingssted?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

er det noen som har erfaring med det å bytte behandler på samme behandlingssted? har i åresvis gått til en sosionom på et dps, som jeg ikke føler kan hjelpe meg i det hele tatt, føler at jeg trenger å snakke med en psykolog eller psykiater og lurer på om man kan be om å bytte behandler? ser for meg at det kan bli litt ubehagelig å skulle se denne personen i gangene og på venterommet hvis jeg bytter. Jeg prøvde en gang å bytte til et annet sted, men da ble det noen misforståelser, behandleren min fikk vite om det og var ganske krass og sur i den neste timen, så da ble jeg skremt fra det( et av problemene mine er nettopp at det er vanskelig for meg å si ifra)

Gjelder fritt sykehusvalg også på dps, sånn at jeg kan velge et annet dps enn det jeg hører til, for å unngå dette? Må behandleren min nå nødvendigvis vite om det, eller er det dårlig gjort å bare slutte? Bor i en liten by så kommer sikkert til å treffe på denne behandleren, kanskje dumt hvis man slutter brått

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! :)

Det er veldig vanlig å bytte behandlere, og du må huske på at du er pasient og går der for å bli behandlet, ikke for å være grei mot behandlere din! :)

Si ifra at du føler at dere har gått litt i stå og at du gjerne vil ha et nytt perspektiv på ting og lurer på om det er mulig å bytte behandler, det vil mest sannsynlig gå i orden og ingen sure miner! :)

Og hvis det vil være noen, er det ikke ditt ansvar, men den barnslige behandlere isåfall!

Lykke til!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar:) tenker logisk sett at det er vanlig ja, men i og med at det ble sure miner forrige gang med mitt mislykkete forsøk, ser det ut som det ikke er helt uproblematisk for behandler i alle fall. Mye av det føler jeg er min skyld, at jeg ikke klarer å si ifra, for det føles som å kritisere hennes kompetanse, mens en annen del av meg også faktisk er litt sinna for at hun ikke innser sin egen begrensning og henviser meg videre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke få henvisning fra lege og finne en psykolog med driftstilskudd? Da betaler du bare for de timene som går opp til du får frikort, og så er det gratis resten av året. Og da slipper du å være redd for å møte sosionomen på venterommet! :)

Her finner du liste over psykologer du kan skrive til og be om time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil det være noen forskjell på det å bytte til en annen behandler på samme sted, eller bytte til et annet sted og annen behandler, når det gjelder det med ventetid? Og er det slik at man automatisk får bytte fordi man ber om det eller må det også søkes om og at det kan være man ikke får byttet innvilget? Det er jo ikke til å komme unna at man som pasient på et DPS blir sett på som nok en vanskelig pasient når man sier man vil bytte. Vil den behandleren jeg har nå kunne bestemme noe? I følge henne får jeg nok den hjelpen jeg trenger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bør man forklare for behandleren man slutter hos hvorfor, eller kan man bare slutte på dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mister man retten til plassen sin hvis man sier at man gjerne vil ha en annen behandler? man kan vel få lov til å søke andre steder selv om man slutter et sted? Eller? Veldig takknemlig for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i en lignende situasjon, men da ikke hos dps, men et sted med lange ventelister. Jeg ga bare klar beskjed til overordnende om at jeg ikke kunne samarbeide med vedkommende. Fikk da en ny person, men det tok litt tid. Det er ikke gitt at personkjemien er der og dette er viktig i den type behandling. Tror ingen ser skjevt på deg av den grunn. Viser heller bare at du faktisk står på og vil ha utbytte av timene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, jeg har nemlig problemer med å si ifra til personen direkte. Dessuten er det kanskje rart å si ifra etter såpass mange år, men trodde nesten det var vanlig at terapeuten etter noen år spør om hva jeg mener eller henviser videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...