Gå til innhold

Mars/april 2012


Klematis

Anbefalte innlegg

Gratulerer med en liten gutt, Vanilje* :babygutt: Det er så herlig å faktisk få se den lille krabaten som faktisk spreller rundt der inne.

Når det gjelder morkaken så kan det være at den var litt langt ned. Det hadde ihvertfall jeg sist, og de vil bare dobbeltsjekke at den ikke havner foran åpningen. I de aller fleste tilfeller så beveger den seg oppover etterhvert som livmoren vokser. Gled deg heller over at dere får en ekstra UL!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det blir forresten en :babygutt: her også :hjerte:

Gratulerer med :babygutt:

Veldig spent på hvem som skjuler seg i magen her, heldigvis er det ikke så lenge til tirsdag :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal også på ekstra ultralyd i uke 32 fordi en kant av morkaken lå litt langt nede, men hun sa den garantert kom til å flytte på seg. Dessuten satte hun at snuppa hadde litt lav fødselsvekt opp som årsak i tillegg, men det er jeg litt muggen over. Hun kom to og en halv uke før termin, og veide litt over 2600 gram, og var 48 cm. Jordmoren jeg gikk til på kontroller, sa at jeg neppe kom til å få et barn som veide over 3 kg ved termin, og at det nok var genetisk betinget pga. min egen fødselsvekt og størrelse generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye med gutt i magen, Vanilje! Utrolig opphopning av gutter. Mon tro om jenta vår blir den eneste? Har forresten lest i Go'jenten sin dagbok at det blir gutt på dem også, så skjevfordelingen bare fortsetter ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lys våken igjen :sur: Sliter litt med at når jeg våkner om natten for å gå på do, så får jeg ikke sove igjen. Det var aldri et problem i de andre svangerskapene! Var sulten også, så nå sitter jeg her med knekkebrød og vann og håper jeg sovner igjen snart.

Jeg fortalte jordmor om de dårlige spisevanene mine, og her er listen jeg fikk over hva jeg skal spise (daglig der jeg ikke skrev noe annet):

- 4 skiver av det groveste brødet jeg kan finne, med variert pålegg (kan erstattes med knekkebrød)

- 3 enheter melk

- 6-700 g grønnsaker :daane:

- 2-3 frukter

- MYE vann (1 liter mer enn jeg egentlig har lyst på)

- fisk tre ganger i uken

- rødt kjøtt 2 ganger i uken (gjennomstekt og kjedelig :eeeh: )

- generelt mye fiber og jern

Og selvfølgelig den vanlige listen med alt man ikke skal spise :sukk: Tror det var noe mer på den listen også, men dette er det jeg husker akkurat nå. Jeg vet jo at jeg bør endre spisevanene mine, men dette føles veldig ekstremt for meg som er vant til å bare spise alt jeg vil uten å tenke på det.

Når det gjelder konsentrasjon av ett kjønn føler jeg at det ganske vanlig. I min første barselgruppe var det bare én jente, og i andre var det bare én gutt. I begge barnehagene som gutten min har gått i var det en klar overvekt av gutter, mens det er flest jenter på avdelingen til veslejenta vår. Håper på gutt denne gangen, så noen andre får stå for likestillingen her :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir skjerpings av matvaner her også framover Kara W. De første 18. ukene har jeg så å si spist akkurat hva jeg har hatt lyst på, og vært limt til sofaen mesteparten av tiden når jeg ikke har vært på jobb. Det har blitt mye sukker og annen usunnheter. Jeg vet at denne livsstilen ikke er bra for verken meg eller babyen så nå er det på tide å gjøre noe med det.

Hittil har jeg lagt på meg ca. 6,5 kg. Jeg føler meg ikke det spor tiltrekkende og liker ikke lengre at kjæresten ligger å koser med den dvaske kroppen min. Vet man skal legge på seg litt under svangerskapet, men jeg tror ikke det blir noen fare med å legge på seg nok akkurat.

Så min nye plan er å spise mye sunnere enn hva jeg gjør per dags dato. Erstatte noen brødmåltider med knekkebrød, prøve å holde meg til snop og brus kun en dag i uka. Vannkanna er fylt og skal være tørstedrikken framover. I tillegg skal jeg gå minimun 30-60 min. tur hver dag med hunden (stakkars hund som har blitt rene sofagrisen sammen med matmor), og svømme to ganger i uken.

Kanskje flere som vil henge seg på å motivere hverandre til et sunt svangerskap?

Den største utfordringa er vel å slutte med småspisinga hele tiden.. Jeg kan gå å lage meg mat bare 5-10 min etter å ha spist et måltid bare for å ha noe i munnen.

Endret av vanilje*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke vært så flink med å spise sunt og variert disse månedene av svangerskapet. Grunnet mye kvalme og oppkast og svært lite mat som har fristet og jeg har klart å fått i meg har det gått i masse raske karbohydrater. Det siste nye nå er lyse knekkebrød med nugatti :sjenert:

Grunnet denne dårlige matlysten har jeg gått med 6-7 kg, noe jordmor hadde forståelse for mens legen ikke forstod i det hele tatt :sukk:

Nå begynner heldigvis matlysten å komme tilbake sakte men sikkert, så jeg håper at vekten stabiliserer seg og at jeg får i meg den næringen jeg og den lille trenger.

Har ikke vært flink til nå å holde meg i aktivitet annet enn når jeg er på jobb, så det skal jeg bli flinkere til også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også gått ned noen kilo pga. kvalme, oppkast og manglende matlyst. Så jeg har spist det jeg har klart, enten det har vært brødskiver med ost og skinke, eller popcorn. :sjenert: Nå hadde nå jeg noen kilo ekstra å tære av, så jeg er ikke for tynn akkurat. Lille i magen tar jo til seg det h*n trenger uansett, så der har det vært fint hele veien. Verre med hu mor.

Det være sagt, så har jeg ikke behov for å legge så enormt mye på meg de resterende 25 ukene. Sist gikk jeg opp ca. 11-12 kilo. Helt greit det. Bare synd PCOSen gjør det så innmari mye vanskeligere å få av seg vekta etterpå. :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vært så ekstremt flink med maten jeg heller... Min eneste trøst er at jeg spiser salat til lunsj hver dag på jobb, som regel i tillegg til noe proteinrik varmmat. Og det blir fisk minst en dag i uka til middag, og det er i det minste en forbedring i forhold til før.

Ellers blir det ofte kun godmorgen yoghurt til frokost, omtrent null fiber, egentlig litt lite mat og litt mye is... Ikke tror jeg at det er realistisk at jeg klarer å bedre det noe særlig heller, så jeg prøver isteden å begrave samvittigheten min... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jordmor sa at det bare er bra å spise ofte, og at jeg gjerne måtte småspise, så lenge det man spiser ikke bare er sukker og fett.

Idag har begynt bra med grovt knekkebrød med gulost til frokost, og jogurt med fiberrik müsli til lunch. Nå tar jeg en pause fra husvasken med te og sjokolade :sjenert: Tror det er nesten to måneder siden jeg var innom treningssenteret, så der skal jeg ihvertfall bli flinkere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dagen har startet bra her også. Spiste to brødskiver med stekt egg til frokost, samt en kopp te. Har akkurat spist havrefras med bringebærsyltetøy og melk på pluss en banan til lunsj. Nå skal jeg på ettermiddagsvakt på jobben. Derfor blir det dårlig med middag, men bruker å spise knekkebrød med egg og kakao når jeg er der. Pluss kanskje en rett i koppen suppe. Jeg og hunden har vært ute å gått tur i akkurat 30 min nettopp, deili start på helga :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist svangerskap var det tidenes knallvær når jeg var høygravid. Det var jo midt på sommeren, og jeg fikk i meg STORE mengde saftis! Ikke det at ungen ble stor av den grunn. Han var 3100gr og 51 lang. Slektes jo på oss foreldre som heller ikke var store ved fødselen. Pappaen var vel 3300 og 50cm, mns jeg var 2100 og 48 eller så (prematur og lett dysmatur).

Vi får gjøre så godt vi kan. :) Jeg hiver nå innpå omega tre kapsler, tar en folat (tar til boksen er tom) og magnesium og d-vit pga. pcosen. Det får være mer enn godt nok, så får et noenlunde greit kosthold sørge for resten.

Endret av Saeria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang folat så sa jeg også til jordmor at jeg tenkte å spise den frem til boksen var tom (oppdaget det først i uke 7, så har ca en halv boks igjen). Da rådet hun meg til å ta annenhver dag.

Idag har jeg bakt store mengder sjokoladekjeks med guttungen, så det var ingen som orket noe særlig middag :sjenert:

Så heldig som har hund som drar deg ut av huset, vanilje*. Det hadde vi første gangen jeg var gravid, og det er litt deilig å blir tvunget ut på den måten, selv om jeg ikke alltid syntes det da. Nå husker jeg ikke i farten om du har flere barn, men vi lærte opp hunden vår til at hun aldri fikk lov til å gå på tepper o.l. som lå på gulvet. Da kunne vi "trygt" legge babyen fra oss på gulvet uten å bekymre oss for at det kom en stor hund og la seg oppå eller slikket i ansiktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Stort sett er det en stor glede med hund, men sånn som det har regnet her i dag, var det ikke ekstremt fristende å kle på seg og gå ut. Til og med hunden var spak, og det skjer veldig sjelden.

Når det gjelder maten, tenker jeg ikke noe særlig på hvordan jeg spiser nå ift. ellers (bortsett fra de vanlige rådene). Jeg lager all mat fra bunnen av med rene råvarer, tildels økologisk, og er ikke så glad i godterier, så dersom jeg har lyst på en sjokoladebit, spiser jeg det. Jeg la på meg ca 13 kg i forrige svangerskap (var ganske tynn på forhånd), og fikk et lite barn, men aktivitetsnivået var temmelig høyt hele veien. Nå har jeg hostet i to måneder, og begynner endelig å bli frisk, så jeg gleder meg faktisk til vi skal flytte om et par uker, slik at jeg får litt å henge fingrene i. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GRATULERER MED GUTT VANILJE* !!! :klemmer:

Helt sykt hvor mage gutter det blir... :gjeiper:

Selv er jeg ganske flink til å spise sunt og variert, men studerer ernæringsfysiologi, så nesten litt tvungen til det.

Har også en bachelor fra før i helse, så klarer bare ikke å IKKE prøve å leve litt sunt.

Har også en rygg som MÅ trenes. Viss ikke må jeg leve på smertestillende. Husets hund må også luftes, så tvungen til å gå tur uansett (på godt å vondt).

Ellers har jeg gått opp ca 3.5 kg, og er suuuuper fornøyd. Var bare 50,5 før graviditeten, så elsker hvert eneste kilo. (Sliter med å legge på meg. Nesten helt umulig). Eneste skåret i gleden er at jeg selv ikke har lagt på meg (annet en brystene da) så er litt redd for hvordan det skal gå med amming. Vil jo ikke være beinrangel heller :tristbla:

Et supert tips til de som vil få i seg mer frukt/grønt: BLENDER! Genialt. Raskt, godt og sunt. Fantastisk frokost som går fort unna, og som kan drikkes dersom en sliter litt med å få mat i magen om morgenen. Kan tilsette "4 korn" blanding (noen ss) og får da masse fiber og mineraler. Anbefales på det sterkeste :D

Endret av Charlie28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jenter!

Her er jeg tilbake. Jeg har holdt meg litt i bakgrunnen en stund. Jeg har vært ganske nervøs i dette svangerskapet, og har ikke følt meg sikker på at alt var bra med babyen. I tillegg har jeg hatt en tøff tid, der jeg har vært fryktelig sliten og ikke hatt overskudd til så mye.

Men i dag var jeg på ultralyd, og har fått bekreftet at alt ser bra ut med babyen. Og dermed slapper jeg mer av. Overskuddet lar fortsatt vente på seg, men det har nok mest med min livssituasjon å gjøre. Uten at jeg vil dele alt for mye av frykt for å bli gjenkjent, kan jeg fortelle at jeg kommer til å bli alenemor til mine to barn. Jeg har hatt samme samboer gjennom 11,5 år (og han er også far til min sønn), men i sommer bestemte vi oss for å gå fra hverandre. Denne beslutningen tok vi to dager FØR vi fant ut av at vi ventet ett barn til..

Graviditeten kom svært overraskende, og min eks fikk vel regelrett sjokk. Det tok lang tid før han ble fortrolig med situasjonen, men jeg tror det kommer seg nå. Det hjalp nok litt å se det lille nurket på skjermen i dag.

For min del gikk det bedre. Jeg ble veldig overrasket jeg også, men jeg har ønsket meg ett barn til lenge. Så for meg var dette veldig gledlig. Fryktelig dårlig timing, men jeg gleder meg stort og babyen er sterkt ønsket! :hjerte:

..og bare sånn for å endre litt på statistikken her inne, så venter jeg en jente! :hoppe:

Ny termin er forresten 31.mars. Jeg ble satt tilbake noen dager, men det var jeg foreredt på. Jeg har noenlunde kontroll på når hun ble unnfanget, og det passer fint med den nye terminen. :fnise:

Den største utfordringa er vel å slutte med småspisinga hele tiden.. Jeg kan gå å lage meg mat bare 5-10 min etter å ha spist et måltid bare for å ha noe i munnen.

Uh, sånn har jeg det også. I første trimester måtte jeg spise hele tida for å holde den verste kvalmen unna.

Nå i andre trimester er jeg sulten konstant! Putter i meg det jeg kommer over.. Ikke rart jeg har lagt på meg en god del allerede. Jeg vet ikke hvor mye jeg veide før svangerskapet, og når jeg tenker meg om er det kanskje like greit.. :ler:

Jeg hiver nå innpå omega tre kapsler, tar en folat (tar til boksen er tom) og magnesium og d-vit pga. pcosen.

Hm, jeg har også PCOS, men dette har ikke jeg fått beskjed om fra min lege. Men hun er i grunnen ikke så flink på akkurat dette.

Burde jeg også ta ekstra magnesium og D-vitamin, tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med jente i magen! :smilbla: Leit med samlivet da, men det går nok fint å være alene også. Det viktigste er jo at hun er ønsket! :klem:

Jeg har vært hos en lege som kan PCOS og hun sa at de fleste kvinner med PCOS har litt lite magnesium og for lite D-vitamin, i tillegg til forhøyet testosteron og for lite østrogen i omløp. Jeg tar derfor 2 tabletter med magnesium.

Noe av problemet med det norske helsevesenet er at de godtar D-vitaminnivåer som er mye lavere enn hva resten av verden anser som ok, med unntak av om man er mørkhudet innvandrer. De har veldig vanskelig å få i seg nok vitamin D i Norge, da huden hindrer opptak og vi har lite effektiv soltid, og legene er veldig oppmerksomme på dem, men ikke på lyshudede som også strever med å få i seg nok D vitamin, særlig i månedene med "R" i. Sola er ikke effektiv nok om høsten og vinteren, og det er lite sol også.

Nivået på D vitamin bør være på ca 70, men i Norge er minstegrensen 50, og selv da er det mange leger som ikke reagerer. Noen reagerer ikke før nivåene er rundt 15-25. Så jeg ba min fastlege gi meg beskjed om mine nivåer var under 50. Da skal jeg ta D vitaminer som har mye mer innhold enn det som anbefales i Norge. Forskning viser nemlig at faren for overdosering er veldig overdrevet, og det nivået som er i vanlige d-vitamin tabletter ikke er mer enn til å opprettholde det nivået man har. Fint for de som har nok, men dumt for de som skal øke.

Å ta ekstra tran går ikke, for det er det vitamin A i, og for mye av det er ikke bra for fosteret. Så skal jeg ta noe ekstra, blir det disse: http://www.shopping4net.com/no/Helsekost/Vitaminer/A-D-E-K/D-vitamin.htm

Da tar jeg to, som er maksgrensa for det som er ok å ta, og 10 ganger mer enn hva norske anbefalinger er, i et par måneder før jeg sjekker nivået igjen. Så blir det nok en for dagen ellers. Akkurat nå tar jeg vanlige D-vitamintabletter, dobler dosen og får i meg en del gjennom Omega-3 kapsler. Nok til å øke nivåene litt etter litt over lang tid, men godt under maksgrensa for det.

Endret av Saeria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...